Funderingar hingstval 2016

Jag har inte hört nåt om att han betäcker sen han blev såld till nåt land.. Schweiz eller va det va, vet inte om han betäcker nu i Tyskland heller men han är ju godkänd där i alla fall. I KWPN gick han inte igenom. Lustigt.

Vet inte alls om jag kommer betäcka något av stona nästa år, men OM det blir så att jag betäcker mitt Heartbeat - Come Back II sto, så skulle jag vilja använda Jaguar Mail. Fast vad jag såg när jag googlade så verkar det som han är exporterad till USA?? Någon som vet om det går att få tag på fryst från honom? :confused:

Ladiesdream-Animo stoet som har föl i år och även är dräktig nu kommer troligen få ett viloår (eventuelt ridast), annars så är jag sugen på Embassy II åt henne. Eventuelt Herald III som jag egentligen tänkt betäcka med i år, men som tyvärr inte blev av. :crazy:

Funderar även lite på att fråga min kompis om att få låna hennes sto som står i Frankrike, då skulle jag vilja betäcka med Contendro I. Det sto är e. Solos Landtinus - First Flair R.

Känns som att jag lika gärna kan bestämma mig nu, orkar inte hålla på och fundera helt fram till sista stund som jag gjorde i år.... :angel:

Jaha, då var mitt sto tydligen INTE dräktigt längre.... :( Så då blir det mest sannolikt betäckning nästa år ändå.
Ska försöka hålla fast på mina hingstval! :cool: Herald III om jag får honom godkänd som importhingst i NWB, eller Embassy II om det går att få tag på tillräckligt bra sperma.

Med tanka på hans uvm resultat i år, tror ni ASVH kommer godkänna Sezuan på ett-sto nästa år? Om de inte gör det, vet någon om man kan grundregga DWB och sedan tilläggsregga SWB och få vita papper?

Går det att få gröna om mödernet har grönt pass och ungen har grundreggats med godkänd härstamning i DWB, fast fadern har kasserats i SWB pga. hälsoskäl?

Vita papper ges till hästar fallna efter godkänd hingst, med ett möderne som innehåller rätt raser men där stoets far eller morfar är okvalificerade.

Avkommor till icke godkända hingstar får grå papper.

Vita papper ges till hästar fallna efter godkänd hingst, med ett möderne som innehåller rätt raser men där stoets far eller morfar är okvalificerade.

Avkommor till icke godkända hingstar får grå papper.

Med andra ord är det helt kört att tilläggsregga en e. Sezuan i SWB med "godkända" papper såvida SWB inte ändrar sig nu pga. hans meriter? Det låter som det men de har ordat kraven lite luddigt enligt mig.

Med andra ord är det helt kört att tilläggsregga en e. Sezuan i SWB med "godkända" papper såvida SWB inte ändrar sig nu pga. hans meriter? Det låter som det men de har ordat kraven lite luddigt enligt mig.

Vita papper kan det aldrig bli frågan om för en sådan avkomma, det är grå eller gröna som gäller.

Jag tror inte Sezuan kommer få dispens innan han visat att han håller för och presterar i högre klasser och inte bara unghästbedömningar.

Jag tror inte Sezuan kommer få dispens innan han visat att han håller för och presterar i högre klasser och inte bara unghästbedömningar.

Är absolut inte helt säker, men har för mig att Bretton Woods fick dispens efter resultat i unghästklasser? Men jag har å andra sidan inte sett deras respektive plåtar, kanske är Bretton en klass 2 och Sezuan klass 3 eller liknande. Bara att avvakta antar jag.

Den här godingen kanske man kan lösa ett-sto på :love:

Är absolut inte helt säker, men har för mig att Bretton Woods fick dispens efter resultat i unghästklasser? Men jag har å andra sidan inte sett deras respektive plåtar, kanske är Bretton en klass 2 och Sezuan klass 3 eller liknande. Bara att avvakta antar jag.

Den här godingen kanske man kan lösa ett-sto på :love:

Som jag har förstått det är Sezuans är mer och på sämre ställe än BW's. Sen tror jag BW's dispens också är baserat på att han har ett OCD-index som är inom normalgränser.

Vad har du för sto? :)
Jag som funderar på honom är nyfiken på vad som gjort att ni som har lagt och funderar på honom gör att ni vill lägga honom på era ston?
(varför har man inte typ 10 ston man kan välja och vraka och ta typ alla hingstar man gillar på?! :D )
Har glömt att svara! Men jag har ett sto e Landlord och vill försöka tillverka en trevlig tävlinghäst till mig själv. Stoet är väldigt trevligt & som jag förstått brukar Hip Hop ge trevliga avkommer de jag har sett har jag tyckt mycket om. :)

Sitter från mobilen så orkar inte utveckla mer just nu.. :p Vad har du för sto? Det sista håller jag absolut med om, hade blivit så mycket enklare.. ;)

Har funderingar på att försöka göra en ET på mitt sto nästa år eller året efter, beror helt enkelt på om allt praktiskt runt går att lösa, men här är hon iaf, f. -11 e Chirlon - Rubinrot, vet inte om man får sätta ut uppfödare i trådarna?

tumblr_ntmo8dJohF1rrws4ko1_1280.jpg

tumblr_ntmpaeq3Ba1rrws4ko1_1280.jpg

Hon fick klass 1 nu på kvalitén med 7,7,7 på exteriör och 7,5 7,5 8 7,5 på gång, jag visade henne själv så med ett proffs hade det kanske kunnat bli lite högre...

Hon har en fantastisk ridbarhet, aldrig tittig eller rädd för saker på banan, bara går och går, massor med mekanik, bra balans, riktigt bra arbetsskalle. Hon bryr sig inte om det är andra hästar i ridhuset, eller om hon är själv, inget alls. Alltid framåt utan att bli dum och springig. Snäll och vänlig i stallet, man kan ta med henne överallt och hon är lika cool på nya ställen. Helt enkelt, fick jag en exakt kopia av henne skulle jag inte klaga.

Men, hingst då, vad ska man ha? Jag är just nu mest sugen på Fürstenball eller Glocks Zonik, vet inte hur Zonik skulle kunna lösas, Fürstenball har ju Lövsta. Någon som har fler förslag? Hon har ju som sagt många kvalitéer själv, att hon själv inte är superädel gör väl att jag helst ser en ganska modern hingst till henne, det är väl allt. Fölet är tänkt som en framtida tävlingshäst till mig.

Har funderingar på att försöka göra en ET på mitt sto nästa år eller året efter, beror helt enkelt på om allt praktiskt runt går att lösa, men här är hon iaf, f. -11 e Chirlon - Rubinrot, vet inte om man får sätta ut uppfödare i trådarna?

tumblr_ntmo8dJohF1rrws4ko1_1280.jpg

tumblr_ntmpaeq3Ba1rrws4ko1_1280.jpg

Hon fick klass 1 nu på kvalitén med 7,7,7 på exteriör och 7,5 7,5 8 7,5 på gång, jag visade henne själv så med ett proffs hade det kanske kunnat bli lite högre...

Hon har en fantastisk ridbarhet, aldrig tittig eller rädd för saker på banan, bara går och går, massor med mekanik, bra balans, riktigt bra arbetsskalle. Hon bryr sig inte om det är andra hästar i ridhuset, eller om hon är själv, inget alls. Alltid framåt utan att bli dum och springig. Snäll och vänlig i stallet, man kan ta med henne överallt och hon är lika cool på nya ställen. Helt enkelt, fick jag en exakt kopia av henne skulle jag inte klaga.

Men, hingst då, vad ska man ha? Jag är just nu mest sugen på Fürstenball eller Glocks Zonik, vet inte hur Zonik skulle kunna lösas, Fürstenball har ju Lövsta. Någon som har fler förslag? Hon har ju som sagt många kvalitéer själv, att hon själv inte är superädel gör väl att jag helst ser en ganska modern hingst till henne, det är väl allt. Fölet är tänkt som en framtida tävlingshäst till mig.

Spännande med ET! Är det inte förskräckligt dyrt? Måste du skicka stoet utomlands eller går det att göra i Sverige?

Zonik ser iaf ut att vara tillgänglig via Holstud i Nederland. Min kompis har en tvåårig Zonik-avkomma (dvs. den är tillverkad innan han blev såld till Glock). Den är fin, men inte direkt "flashig", fick raka 7-or på gångarter på fölvisning. Har inte sett några andra avkommor efter honom - tror inte det finnst så många..?

Spännande med ET! Är det inte förskräckligt dyrt? Måste du skicka stoet utomlands eller går det att göra i Sverige?

Zonik ser iaf ut att vara tillgänglig via Holstud i Nederland. Min kompis har en tvåårig Zonik-avkomma (dvs. den är tillverkad innan han blev såld till Glock). Den är fin, men inte direkt "flashig", fick raka 7-or på gångarter på fölvisning. Har inte sett några andra avkommor efter honom - tror inte det finnst så många..?

Jo det är ganska så fasligt dyrt, speciellt med tanke på att man får betala språngavgift för varje utspolat embryo. Lövsta gör ET men tror att jag måste ha eget surrogatsto då om jag förstår hemsidan rätt, så mest troligast om jag ger mig på ET är nog att skicka henne till Belgien, där har de surrogatston att "hyra". Men det kommer jag kolla upp mer noggrant när jag känner att jag kan genomföra hela spektaklet.

Jag har heller inte sett så många avkommor, såg ett föl i Australien som var rätt ok, dock var mamman himla trist så det påverkar nog. Just nu känns nog Fürstenball mest intressant med tanke på att alla avkommor jag sett efter honom varit superfina. Han är dessutom väldigt sportig och jag tror han skulle passa med mitt sto, hon kommer från en väldigt bra uppfödare och hela hennes stofamilj har producerat fina avkommor med helt underbar ridbarhet.

Jo det är ganska så fasligt dyrt, speciellt med tanke på att man får betala språngavgift för varje utspolat embryo. Lövsta gör ET men tror att jag måste ha eget surrogatsto då om jag förstår hemsidan rätt, så mest troligast om jag ger mig på ET är nog att skicka henne till Belgien, där har de surrogatston att "hyra". Men det kommer jag kolla upp mer noggrant när jag känner att jag kan genomföra hela spektaklet.

Jag har heller inte sett så många avkommor, såg ett föl i Australien som var rätt ok, dock var mamman himla trist så det påverkar nog. Just nu känns nog Fürstenball mest intressant med tanke på att alla avkommor jag sett efter honom varit superfina. Han är dessutom väldigt sportig och jag tror han skulle passa med mitt sto, hon kommer från en väldigt bra uppfödare och hela hennes stofamilj har producerat fina avkommor med helt underbar ridbarhet.

Det är inte omöjligt att hyra ston i Sverige. Jag vet flera uppfödare som hyrt ut sina ston till mottagarsto.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023