Funderingar hingstval 2016

Han finns kvar i tankarna, men stoet jag hade tänkt till honom finns inte kvar. Och är inte säker på om jag har nån som passar. Han är bra maffig!
Ja fast han verkar inte ge maffiga avkommor. Frågade Caroline Smolders om detta utan att avslöja vilket håll jag ville gå åt och hennes svar var att avkommorna tenderade att gå åt det korta hållet+ mkt blod. Har bett om lite bilder/länkar till filmer för att se själv. Hittade bara en ue Contender "Eline de Landetta Z" på en Z auktion

http://z-online-auction.zangersheide.com/userfiles/image/mgf5045-medium.JPG

samt en ue Luxius (tror Lux Z - Akobat)

http://z-online-auction.zangersheide.com/userfiles/image/mgf5214-medium.JPG

Och sen har jag hittat att Northern haft en ue Contender men hittar ingen bild och hon är ju inte aktiv här längre.

Grevlunda har en oxå. Vågar man fråga Lisen hur den ser ut :-O

Ja fast han verkar inte ge maffiga avkommor. Frågade Caroline Smolders om detta utan att avslöja vilket håll jag ville gå åt och hennes svar var att avkommorna tenderade att gå åt det korta hållet+ mkt blod. Har bett om lite bilder/länkar till filmer för att se själv. Hittade bara en ue Contender "Eline de Landetta Z" på en Z auktion

http://z-online-auction.zangersheide.com/userfiles/image/mgf5045-medium.JPG

samt en ue Luxius (tror Lux Z - Akobat)

http://z-online-auction.zangersheide.com/userfiles/image/mgf5214-medium.JPG

Och sen har jag hittat att Northern haft en ue Contender men hittar ingen bild och hon är ju inte aktiv här längre.

Grevlunda har en oxå. Vågar man fråga Lisen hur den ser ut :-O

Han är definitivt på att använda-listan fortfarande :). Har inte du dräktigt med honom @Ida_81?

Jag betäckte aldrig om min i år pga diverse omständigheter så mitt val nästa år blir samma, dvs Balou förutsatt att någon inte tar in på Quaterback eller det kommer någon jättetrevlig Fürstenball-son som blir stationerad i Sverige för då blir det nog att tillverka en häst till mig i stället.

Beroende på resultat av årets betäckning och läge med ekonomi och stallplatser när det är dags är jag sugen på att betäcka både min 2-åring e. Floricello och hennes mamma e. Bernstein.

Sibelius är jag väldig sugen på att använda till någon av dem, lutar nog åt äldre stoet i så fall och med tanken att få fram en häst till mig själv. Unghästen får jag se hur hon utvecklas under inridning och hur det går på treårstestet, där tänker jag lite mer på att försöka hitta en rolig kombination som kan bli säljbar. Har varit lite inne på Van Vivaldi men nu har han ju haft ganska mycket ston i år så kanske är bättre med något lite ovanligare.

Beroende på resultat av årets betäckning och läge med ekonomi och stallplatser när det är dags är jag sugen på att betäcka både min 2-åring e. Floricello och hennes mamma e. Bernstein.

Sibelius är jag väldig sugen på att använda till någon av dem, lutar nog åt äldre stoet i så fall och med tanken att få fram en häst till mig själv. Unghästen får jag se hur hon utvecklas under inridning och hur det går på treårstestet, där tänker jag lite mer på att försöka hitta en rolig kombination som kan bli säljbar. Har varit lite inne på Van Vivaldi men nu har han ju haft ganska mycket ston i år så kanske är bättre med något lite ovanligare.

Jag har sett Van Vivaldi live flera gånger mer nyligen och utifrån det jag sett skulle jag endast välja honom till otittigt, nervstarkt blod. Han har varit osäker/skygg utifrån det jag sett, men åh så vacker :love:

Till vårt sto e Bourbon-Sunshine Prince funderar jag på Skovens Rafael, har sett så många trevliga efter honom, är totalt nerkärad i honom:love::love: Kommer dock säkert ändra mig hundra ggr innan dess, haha...

Det finns funderingar på att betäcka mitt sto -13 till våren, tänkte höra om ni har något tips?

Balougraph - Athlet Z - Lord
http://www.blup.se/sv-SE/horses/247079-iskierka-swb

Lite stohumör men vanligen supersnäll och lättlärd.

Har inga fantastiska uppställda bilder av henne, men:
2015-06-06_15.28.22_zpsod4ugstb.jpg

Iska4_zpsdba0p9td.jpg

Tänker en hingst med normal mot lång rygg, bra front samt får gärna kunna röra sig hyfsat då blivande fölet är tänkt som fälttävlanshäst. Är i första hand inte tänkt att säljas men man vet aldrig vad som händer i livet osv... :)
Vågar man använda fryst på ett maidensto? Om man har en reservhingst ifall det inte vill sig?

Hon har två bröder (e. Cannabis Z och Lupicor), den första går 140 i Tyskland och den andra rids av en ung tjej i Irland och vad jag hittat startat 120. Båda enligt utsago extremt snälla hästar (som sin mor :love: ) som ställer upp på allt. Contenderblod kanske?

Tips mottages tacksamt. :bow:

@Miiikaela_

@CaisaLundblad Tänker du på Contendro I? Det låter som att han passar dina önskemål. Däremot var dräktigheten på hans FAI lite över 50% förra året, vilket inte är särskilt högt.

Överlag angående fryst på maiden-sto: Det är ju stor skillnad på fryst och fryst. Skovens Rafael har ju haft över 80% dräktighet på sin frysta vilket är bättre än andra har på färskt, medan andra hingstar inte alls tål frysning lika bra. Så jag skulle inte ta fryst på ett maiden om inte dräktighetsstatistiken är bra på hingsten sedan tidigare. Eftersom man inte vet hur fertilt stoet är alltså.
Annars utifrån beskrivningen tänkte jag på Bravour eller Clinton II. Men jag är inte expert på hopphingstar så det finns säkert fler alternativ :angel:

Jaha nu är affären klar och kontrakt skrivet. Nu står det klart att nästa år skall denna dam betäckas: http://www.blup.se/sv-SE/horses/168981-semiramis-sd-55-swb

11800495_10152942530162601_2920288769177895733_n.jpg

Har tävlat hattklasser som inte syns i BLUP idag eftersom hon är i Norge. Hon har där även bedömts en gång till utöver sitt 3-årstest och fick där en 9:a på skritten som är bättre än den hon visade som spänd 3-åring.
Vi söker en hingst som lyfter fronten, är högrest och som ger/har bra galopp. Har fått tips från uppfödaren om Fürsten-look som är en favorit sedan tidigare. Har även ägnat en tanke åt Vincent Maranello. Hon har ett fint föl e. Ampere i år som hittils ser ut att vara en riktig fullträff.

Fler förslag?

Jag har sneglat på Luxus ett par gånger men låtit bli p.g.a fertiliteten. Har dock sett att det är några stycken här inne som fått dräktigt med honom, så det kanske är bättre i år än tidigare? Det är en väldigt fin hingst så hade varit kul att testa, jag tror att F-blodet ihop med mitt sto skulle funka fint och mödernet på honom tilltalar mig.

@CaisaLundblad Tänker du på Contendro I? Det låter som att han passar dina önskemål. Däremot var dräktigheten på hans FAI lite över 50% förra året, vilket inte är särskilt högt.

Överlag angående fryst på maiden-sto: Det är ju stor skillnad på fryst och fryst. Skovens Rafael har ju haft över 80% dräktighet på sin frysta vilket är bättre än andra har på färskt, medan andra hingstar inte alls tål frysning lika bra. Så jag skulle inte ta fryst på ett maiden om inte dräktighetsstatistiken är bra på hingsten sedan tidigare. Eftersom man inte vet hur fertilt stoet är alltså.
Annars utifrån beskrivningen tänkte jag på Bravour eller Clinton II. Men jag är inte expert på hopphingstar så det finns säkert fler alternativ :angel:

Vi har tittat på Contendro I, men ja, dräktighetsprocenten såg ju inte jättekul ut...
Men det förenklar ju om man inte behöver bortse från alla som bara har FAI helt klart! :up:
Bravour faller mig inte riktigt i smaken, men det är inte jag som ska betäcka så han kanske hamnar på listan ändå. Clinton är fin! Synd på färgen på dem bara... :angel:

Nuvarande lista på kandidater från blivande fölägaren:
Careful
Casiro
Connor
Diarado
Cosmeo
Verdi
Canabis Z

samt några lite grönare men som hon gärna har med då hon gillar dem och eventuella fölungar
Cream On Top
Cinsey
Diero Lux n
Red hot chilli

De är dock inte kollade så noga, vissa faller nog bort på att de exteriört inte passar stoet, andra går nog inte att få skick på...

Tycker det finns många fina unga hingstar som känns intressanta också, som Casallco t.ex, men de hade man kanske hellre lagt på ett mer beprövat sto...

@CaisaLundblad Jag tänker direkt på Colmander! Står i Sverige i år, vet ej nästa år. Han är efter Colman-Contender-Sir Shostkovich xx.

Jag hade också kollat på Crunch, som imponerade stort på mig när Holsteiner hade visning här i Sverige. Han är Clarimo-Canturo. Fina gångarter och riktigt bra hoppning. Clarcon samma sak, otroligt fin hingst! Han är Casall-Cassini-Heraldik xx. Den 3e från visningen som imponerade på mig var Casalito (Casall-Landgraf-Lord). Men Crunch och Clarcon var bättre.

Från din lista hade jag annars valt Cosmeo eller Canabis Z, ev Connor.

@CaisaLundblad Jag tänker direkt på Colmander! Står i Sverige i år, vet ej nästa år. Han är efter Colman-Contender-Sir Shostkovich xx.

Jag hade också kollat på Crunch, som imponerade stort på mig när Holsteiner hade visning här i Sverige. Han är Clarimo-Canturo. Fina gångarter och riktigt bra hoppning. Clarcon samma sak, otroligt fin hingst! Han är Casall-Cassini-Heraldik xx. Den 3e från visningen som imponerade på mig var Casalito (Casall-Landgraf-Lord). Men Crunch och Clarcon var bättre.

Från din lista hade jag annars valt Cosmeo eller Canabis Z, ev Connor.

Tack för tipsen, ska titta närmare på dem! Trevlig stam på dem i alla fall.
Skulle Clarimo själv kunna vara något? Om han går att få skick på dvs... :p

Jaha nu är affären klar och kontrakt skrivet. Nu står det klart att nästa år skall denna dam betäckas: http://www.blup.se/sv-SE/horses/168981-semiramis-sd-55-swb

11800495_10152942530162601_2920288769177895733_n.jpg

Har tävlat hattklasser som inte syns i BLUP idag eftersom hon är i Norge. Hon har där även bedömts en gång till utöver sitt 3-årstest och fick där en 9:a på skritten som är bättre än den hon visade som spänd 3-åring.
Vi söker en hingst som lyfter fronten, är högrest och som ger/har bra galopp. Har fått tips från uppfödaren om Fürsten-look som är en favorit sedan tidigare. Har även ägnat en tanke åt Vincent Maranello. Hon har ett fint föl e. Ampere i år som hittils ser ut att vara en riktig fullträff.

Fler förslag?[/QUOTE

Har ju svårt att i te tycka Vincent men Andreas. Sa att han var såld och troligtvis inte skulle gå i avel nästa år. Furst nymphenburg har ju visat sig jäkligt fint i avel, likaså floriscount. Finest finns ju med fast jag har inte sett nåt efter honom, inte ens föl men jag har inte heller letat då han inte är nåt för mig. Jag gillar Millenium, men jag är en sucker för trakhener. Han har ju även några riktigt fina söner. Minns inte namnen nu bara. Om du inte bryr dig om ocd så är Don Deluxe helt J-la outstanding å lär ge fantastiska avkommor. Finns sån massa hingstar när man inte ska välja till sig själv

Men NEJ!!! Inte Vincent :cry::cry::cry: Neeej fy så tråkigt om det blir så! Jag såg fram emot att se hans dråktighetsresultat i slutet på året. Fan.
Av FN och Floriscount är Floriscount helt klart min favorit, enda hindret är att jag inte vet om det finns en bra kanal för att få seminen till Sverige? Millenium vill jag avvakta lite med, just eftersom det inte finns en bra trade-route hit just nu. Är även ett fan av Don Deluxe men det -måste- gå att regga svenskt, annars no deal just nu.
Hon är just nu dräktig med Glamourdale så om den blir superb finns ju chansen att göra om den, eller kanske Everdale/Lord Leatherdale.

Aaa, skit, du bor för högt upp... fast om du är beredd att lägga några timmar på det... sådär 6-7 timmar så finns det via Danmark en lösning för alla pojkarna :-) Inte Don deluxe dock men han var ju ändå inte med i ekvationen. :-)

Glamourdale är skitfin! Lord L är en stark kandidat i min bok, fantastisk hingst. Everdale är jag inte lika förtjust i, han är så.. jag hittar aldrig rätt ord men han släpper liksom inte igenom. Då gillar jag Chippendale mer. Spännade att se, lova att visa bebisen när den kommer!! :-)

Jag har sneglat på Luxus ett par gånger men låtit bli p.g.a fertiliteten. Har dock sett att det är några stycken här inne som fått dräktigt med honom, så det kanske är bättre i år än tidigare? Det är en väldigt fin hingst så hade varit kul att testa, jag tror att F-blodet ihop med mitt sto skulle funka fint och mödernet på honom tilltalar mig.
Var inte rädd för Luxus , har ett fantastiskt föl efter honom . Motiliteten kan vara låg med de blir dräktiga ändå . Han har förbättrat i princip allt hos min redan perfekta märr ..:)

• Gilla
Reactions: AW
Var inte rädd för Luxus , har ett fantastiskt föl efter honom . Motiliteten kan vara låg med de blir dräktiga ändå . Han har förbättrat i princip allt hos min redan perfekta märr ..:)
Hur tänkte du här? Pratar du färsk sperma på hemmastationen nu eller även kyld? Ser du på statistiken får ju Luxus inte stona dräktiga..? Jag fick då inte dräktigt och det var bara ett av fyra ston på min station som fick det och det krävdes upprepade försök. Mitt sto tog sig sedan på första försöket med annan hingst.
Att det verkar vara toppenhingst håller jag däremot med om, hade gärna haft Luxus avkomma och hade jag fått dräktigt med honom var avkomman så gott som såld.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka