Funderingar hingstval 2016

Var inte rädd för Luxus , har ett fantastiskt föl efter honom . Motiliteten kan vara låg med de blir dräktiga ändå . Han har förbättrat i princip allt hos min redan perfekta märr ..:)
Jag har faktiskt satt upp honom som ny favorit och kan mycket väl tänka mig att använda honom, men då under förutsättning att jag kör ner stoet till hans station och prövar med färskt. Det verkar åtminstone som att man optimerar sina chanser genom att göra så, även om det inte är nån garanti för att få dräktigt. Kul att du är nöjd med din Luxus-avkomma! :)

Precis som någon annan här sa, nästa år ska jag göra ett föl till mig själv och det blir Sibelius på min gamla tant om allt går som det ska med fölning och så. Hon är fantastiskt ridbar själv och har gett väldigt trevliga avkommor med HipHop, Baltimore och Bocelli, dock lite stora gångarter som är svåra att korta och lite långsamma på Bocellin.
Lär bli brun med mkt vitt :D

Athena (gaaahhh... jag vet inte hur jag taggar!!) Ja mitt sto är dräktig med Emerald *såååååååååå lycklig, vilken dröm* Hon är redan på 70 dygn och hon mår kanon! Barones efter Kannan-Nimmerdor. Läste att någon skrev att han kunde ge något korta men med mycket blod så jag kan säga att det kommer sitta som ett smäck på Barones då hon har långa linjer och otroligt temprament så mer blod önskas i combo med hennes huvud som hon alltid nedärver! Blir det ett sto så säljer jag INTE den :love::d:heart

Var inte rädd för Luxus , har ett fantastiskt föl efter honom . Motiliteten kan vara låg med de blir dräktiga ändå . Han har förbättrat i princip allt hos min redan perfekta märr ..:)

Det där är ju inte sant! Man har väl inte ens skickat på honom i år mer än till ett fåtal ston för att han funkade så illa ifjol.

Angående Luxus dräktighet...

Från slutet på maj har vi kylt sperman annorlunda och motiliteten ligger nu runt 50-60% på skick så dräktigheten på skick är bra nu. Tyvärr har vi sex stoägare som valt att bara seminera en gång under april/maj och sen bytt hingst så de drar ner statistiken ordentligt. Skulle man räkna bort dem helt ligger han på 85%, räknar man hälften som dräktiga blir det 74%. Under samma period blev två ston dräktiga så omöjligt var det inte trots låg motilitet.

Vi fick tre dräktiga ifjol (av tre) så jag vet att det inte var omöjligt, men det är inte schysst att säga att han har ok fertilitet trots dålig motilitet.

Jättesynd för det är en av de hingstar jag helst rekommenderar.

Från slutet på maj har vi kylt sperman annorlunda och motiliteten ligger nu runt 50-60% på skick så dräktigheten på skick är bra nu. Tyvärr har vi sex stoägare som valt att bara seminera en gång under april/maj och sen bytt hingst så de drar ner statistiken ordentligt. Skulle man räkna bort dem helt ligger han på 85%, räknar man hälften som dräktiga blir det 74%. Under samma period blev två ston dräktiga så omöjligt var det inte trots låg motilitet.
Som sagt, jag är fullt beredd på att köra ner stoet till stationen i så fall (drygt 30 mil). Hur ser dräktigheten ut på färsk? Har sneglat på honom länge men för mig är det viktigt att få dräktigt, det påverkar starkt mina hingstval.

Angående Luxus så fick jag dräktigt med honom på första skicket. Då bor jag ändå uppe i Hälsingland och det såg ut som kattpiss när det kom fram enligt min seminstation men dräktigt det blev det:) Hoppas på en fin Luxusunge nästa år:) Kan även tillägga att då seminerades min i april, dvs innan dom ändrade kylningen.

Ska betäcka mitt nya sto, e: Goodman eu: Gepard ee: Graf Grannus, nästa år men har inte bestämt hingst än. Kommer framförallt kolla efter hingst som är bra i huvudet resten kommer komma fram under tiden tills nästa år. Stoet är snyggt, bra rörlighet och bra i huvudet med vissa små reservationer (typ sto-fasoner) :)

Fast ston som byter hingst drabbar ju alla. Och att motiliteten på skick är 50-60 säger ju inte så mycket, vad är dräktigheten på skick respektive direkt på station? Kanske är så att en rekommendation om att köra stoet till hingsten skulle stå på språngrulla? För att öka på chanserna.

Fast om alla istället för att sitta och skrämma upp varandra på buke och andra forum skulle använda sig av statistiken på språngrulla kan man ganska snabbt konstatera att Luxus inte är katastrof på något sätt, även på skick...

Fast om alla istället för att sitta och skrämma upp varandra på buke och andra forum skulle använda sig av statistiken på språngrulla kan man ganska snabbt konstatera att Luxus inte är katastrof på något sätt, även på skick...
Fast man har ingen aning om hur många brunster man har hållt på ?
Det skulle vara en intressant upplysning på hingstarna för mig som sto ägare ?
Så kul är det inte att sitta och åka till seminstationen hela sommaren .
Som det är nu vet endast jag som stoägare på mitt sto hur många försök som gjorts på en hingst medans hingstägaren vet exakt dessa uppgifter på alla ston man har skickat till och hur många gånger stoet blivit seminerad innan stoet blev dräktigt .

Det behöver ju inte alltid vara hingsten fel att en inte blir dräktigt.

Det är jag högst medveten om. Fast vi som både har seminstation och ett antal egna ston i avel brukar ha lite bättre koll på hingstarnas fertilitet än "gemene man". Det är stor skillnad mellan individer och kan också vara mellan år.

Det behöver ju inte alltid vara hingsten fel att en inte blir dräktigt.
Visst är det så MEN som stoägare så är det nog mer vanligt att tordas försökande en hingst med sämre fertilitet om stoet själv brukar ha bra fertilitet.
Likväl som de hingstar med bra fertilitet brukar få de svåra stona för att öka dräktighetschansen för stoet .
Så att en hingst med dålig fertilitet skulle få mycket dåliga ston tror jag inte på .

Vet inte alls om jag kommer betäcka något av stona nästa år, men OM det blir så att jag betäcker mitt Heartbeat - Come Back II sto, så skulle jag vilja använda Jaguar Mail. Fast vad jag såg när jag googlade så verkar det som han är exporterad till USA?? Någon som vet om det går att få tag på fryst från honom? :confused:

Ladiesdream-Animo stoet som har föl i år och även är dräktig nu kommer troligen få ett viloår (eventuelt ridast), annars så är jag sugen på Embassy II åt henne. Eventuelt Herald III som jag egentligen tänkt betäcka med i år, men som tyvärr inte blev av. :crazy:

Funderar även lite på att fråga min kompis om att få låna hennes sto som står i Frankrike, då skulle jag vilja betäcka med Contendro I. Det sto är e. Solos Landtinus - First Flair R.

Känns som att jag lika gärna kan bestämma mig nu, orkar inte hålla på och fundera helt fram till sista stund som jag gjorde i år.... :angel:

Mitt i den här EM-yran som pågår måste jag fråga. Unee BB, finns han att få tag på för ston i Sverige?

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka