Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Jag hade valt en hingst med hög nedärvning av BRA ben,baserat på den usla benbedömningen.
Det är ju trots allt så att hästar står o faller med bra/dålig benställning.

Tack för input. Ska komplettera med lite uppgifter. Mamman fick 8:a på benen vid stamboksföring och min hovslagare sa att hon har bra ben och tippade på 8:a eller 7 när jag sa att vi skulle iväg.
Hovslagaren skor massor av tävlingshästar på hög nivå. Jag håller med om att det är viktigt med bra ben ochkomer givetvis att titta på detta och inte välja samma fel. Minns inte om hon fick 7 eller 8 på fölbedömning på benen, kan ha varit 7.

Det har ju visat sig att det finns en del Nactus avkommor med dåliga ben. Har själv råkat ut för det när de har blvit lite äldre (3 - 4 år) och man har börjat jobba dem så har plötsligt diverse olika fel med benen och hältor dykt upp.
Så jag misstänker att även om det är fallet här kan framtida köpare av ev avkomma bli misstänksamma när hon själv är halt.

Sedan vet du ju att gillar svensk stam, men får erkänna att det inte är det lättaste att sälja hästar med ren svensk stam. Så om du sätter henne i avel bör du titta på verkliga topphingstar med utländkstblod om det ska bli intressant för försäljning av avkomman.

Tack för att du tar dig tid du med. Jag inser att jag får titta utanför de svenska linjerna om det ska vara hyfsat lätt att sälja till andra än amerikanarna. Jag har öppnat upp sinnet helt den här gången ;)..

Jag funderar kanske i första hand på att välja en riktigt beprövad räv som brukar leverera avkommor som uppskattas av ryttarna (ex. Don Primero) alt. välja någon yngre förmåga som visat sig lämna avkommor av hög klass (har inget förslag här just nu). Kan även överväga att åka över till Danmark, det är lätt nu utan föl vid sidan.. Usch jag var inte alls inne på att dte skulle bli avel redan nu..

Jag är ledsen att säga det ,men har har hon i aveln att göra ?

Både med tanke på sin extriör ,ben och sen skada att vet säger att det är en fraktur/skada kan ju stämma men om det då finns en svaghet i hennes benställning som gjorde att hon hade en svag punkt och därmed fick sin fraktur ...

Vad gör att du absolut anser att hon är värd att avla på ?

Jag hade ett sto för många år sedan som jag betäckte med Testarossa . Hon fick ett sto som jag även sen betäckte med Kaliber .

Testarossa stoet var halt som 4 åring och redan betäckt med kaliber .

Testarossa stoet togs bort som 4 åring och hennes dotter även hon sen som 4 åring och jag kan säga att på den tiden kunde jag räkna upp 15-20 avkommor som togs bort av denna hingst .

Därav tycker jag att du verkligen skall fråga dig vad som är så viktigt att ditt sto ska föra sina gener vidare och om det är värt att stå om några år med ytterligare en avkomma som inte är som den ska för denna avkomma ärvde sin mors ben .

Ibland blir en avkomma inte som den ska ,dock är det ingen ursäkt att fortsätta avla för att avkomman inte går att rida på ???

Ska du avla ta en avkomma på Mormor sto som är hel och trevlig enligt dig själv och framför allt frisk .

Önskar dig lycka Mia

Både med tanke på sin extriör ,ben och sen skada att vet säger att det är en fraktur/skada kan ju stämma men om det då finns en svaghet i hennes benställning som gjorde att hon hade en svag punkt och därmed fick sin fraktur ...

Jag hade ett sto för många år sedan som jag betäckte med Testarossa . Hon fick ett sto som jag även sen betäckte med Kaliber .

Testarossa stoet var halt som 4 åring och redan betäckt med kaliber .

Testarossa stoet togs bort som 4 åring och hennes dotter även hon sen som 4 åring och jag kan säga att på den tiden kunde jag räkna upp 15-20 avkommor som togs bort av denna hingst .

Därav tycker jag att du verkligen skall fråga dig vad som är så viktigt att ditt sto ska föra sina gener vidare och om det är värt att stå om några år med ytterligare en avkomma som inte är som den ska för denna avkomma ärvde sin mors ben .

Ibland blir en avkomma inte som den ska ,dock är det ingen ursäkt att fortsätta avla för att avkomman inte går att rida på ???

Ska du avla ta en avkomma på Mormor sto som är hel och trevlig enligt dig själv och framför allt frisk .

Önskar dig lycka Mia

Jag förstår din fråga, och jag har själv funderat över det. Det finns flera som tycker att det är ett vackert och trevligt sto, hon är född lite sent på säsongen och växte mycket inför visningen och var lite tunn och omusklad. Blev trots det förvånad över att hon bara fick 7:a på typ men även jag lär väl mig eftersom. Har tyvärr inte lagt in bilder på photobucket på länge, och jag har tyvärr vait dålig på att fota, men så här såg hon ut förra sommaren. Är sig lik fortfarande, bara högre. Om du läser förbi siffrorna och läser kritiken så är den ju faktsikt kritiken inte SÅ illa. Men visst, frågan är befogad!
P1000685.jpg

Testarossa är en hingst som jag faktiskt skulle akta mig för att köpa ett sto efter, har inte hört om måga hållbara avkomor där tyvärr, men det finns ju en del som tävlat på högre nivå om jag inte missminner mig. Trist, för jag tycker att han var så sagolikt vacker på de bilder jag sett. Men visst, det finns avkommor till alla hingstar som inte håller och även Nactus verkar kunna lämna en del avkommor som inte håller, så jag ska inte sitta här och sitta.

Det finns flera hästar som får akuta skador redan som unghästar, jag kan tycka att om det är namnkunniga hästveterinärer som självmant påpekat att det inte är ärftlig skada så borde man kunna lita på det. Hade det varit att hon var så dåligt benad så skulle kanske någon ha gett en blänkare om detta..

Mamman kommer om allt går som det ska komma i avelsboxen efter tävlandet som jag hoppas kommer igång.

Jag är medveten om att det blir sådana här diskussioner här på Buke och jag ställer frågor för att jag vill ha ärliga svar. Vet att man inte alltid får de svar som är lättast att ta här. Jag är själv en av dem som svarar ärligt när jag svarar.

Jag förstår din fråga, och jag har själv funderat över det.

Jag är medveten om att det blir sådana här diskussioner här på Buke och jag ställer frågor för att jag vill ha ärliga svar. Vet att man inte alltid får de svar som är lättast att ta här. Jag är själv en av dem som svarar ärligt när jag svarar.

Vill bara säga: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: till din inställning! Det är så himla lätt att man frågar, tar till sig guldet och blir förbannad över leran...

Jag har ju följt din tjej lite i 08-tråden och tycker det verkar vara en himla trevlig häst! Tyvärr är det ju inte bara det som spelar in... Men varför inte diskutera med samma veterinärer som du tidigare nämnde och fråga rent krasst vad de tror om benställningen? Om de tror att skadan har/kan ha uppkommit till följd av dåliga ben skulle jag inte ha betäckt, även om det var min lilla guldklimp. Ibland måste man ju (tyvärr) se skogen bakom alla dess träd!

Går i funderingarna att betäcka mitt NF-sto till våren och är inne på att få fram en b-ponny (stoet 136 i mkh som 4 åring). Hon är New Forest E: Fredriksbergs Dizney Ue: Rodlease Dancing Gold.
Fått guld som föl och i sommar på utställning. bla 9:a på skritt och 8:a på trav.

Hennes svaghet är helt klart den svaga överlinjen och långa ryggen. Även hennes jäkla sto humör! Hoppas hon kan lugna ner sig efter föl. Hon är Isabell och jag hade gärna sett en avkomma med färg! Funderar på Welsh men vilken höjd vågar man ta?

Avkomman bör vara allround. Är tänkt att behållas som rid och kör ponny för mina barn. Men om de ej har intresset så måste den vara säljbar!

Vill bara säga: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: till din inställning! Det är så himla lätt att man frågar, tar till sig guldet och blir förbannad över leran...

Jag har ju följt din tjej lite i 08-tråden och tycker det verkar vara en himla trevlig häst! Tyvärr är det ju inte bara det som spelar in... Men varför inte diskutera med samma veterinärer som du tidigare nämnde och fråga rent krasst vad de tror om benställningen? Om de tror att skadan har/kan ha uppkommit till följd av dåliga ben skulle jag inte ha betäckt, även om det var min lilla guldklimp. Ibland måste man ju (tyvärr) se skogen bakom alla dess träd!

Klart att jag får lyssna på svar från erfaret folk och ta med synpunkterna i mitt beslut. Samtidigt så är det inte någon här i tråden som vad jag vet faktiskt träffat hästen, och det ger ju lite tråkigt intryck av en häst när poängen jag redovisat är på en halt häst. Hade hon varit frisk och fått dessa siffror så hade jag absolut ifrågasatt om hon skulle vara i avel.
Jag kommer att försöka få nya poäng på henne nästa år eller vid ev stamboksföring. Skulle de vara lika dåliga som de hon fick vid 3-års kommer jag troligen inte att betäcka om. (Och jag kommer nog att se över synen.. jag skulle tro att hon skulle fått några poäng till om hon varit rundare och bättre musklad men det har varit svårt att få upp henne i hull då hon växt så mycket.)

Jag anser att jag har frågat kunnigt folk om avel när båda veterinärerna (som sagt namnkunniga hästveterinärer som jag fått rekommenderat från flera håll) har sagt att det inte är ärftligt. Eller, snarare, jag har inte frågat utan de har själv sagt att det inte är ärftligt eftersom det är en akut skada och jag har inte rotat mer i det.

Givetvis kommer jag att vid ev. betäckning inte välja en hingst som har samma fel på benställningen som mitt sto. Vi får se hur det går.

..
Känner att jag måste förtydliga hur jag menar exteriört, en stor 3-åring som är född lite sent på året som får omdömmena:

typ: långlinjerad, feminin, något svag resning -7
hhb: vackert huvud, välformad, något lågt ansatt hals, bra sadelläge, ännu omusklad i rygg och kors - 7

har inte omöjligt musklat till sig några månader senare..

Har själv ett Nactussto hemma som fick föl efter Bellagio i år. Väldigt trevligt högställt stoföl med långa ben och korrekt kropp :) Stoet själv lite grövre äldre typ av halvblod så sökte något som gav ädlare.

Måste få tillägga att mitt sto är fullt korrekt i benen, rör sig bra och inte haft problem heller. :)

kl

Förlåt att jag tjatar!! Men ni som kan det här, hjälp mig är ni gulliga! :)

Nu har jag snöat in på att domaren på fölvisningen påpekade att min fölunge hade långa kotor, som sin mor, och därför fick han en 7:a på ext. Inför nästa års hingstval vill jag ju därför ha en hingst med minst 8:a på ext.

Tycker ni jag är för nojjig?
Det kanske inte är något som har någon större betydelse för framtiden?
Har ni några idéer?
Hur hade ni resonerat om hingstval om ni haft mitt sto?

Lite kort info om stoet, utefter min egen bedömning då hon inte är visad (är ju dock lite partisk :D):
Högrest fullblodssto, något lång i kotorna alltså, annars välbenad. Sluttande kors, rak rygg. Taktmässig skritt, luftig trav, vägvinnande galopp. Har lite svårt att verkligen komma igenom i ryggen.

Hennes stora minus är att hon är väldigt nervös. Alltså krävs en cool hingst med bra temperament. Bra gångarter prioriterar jag oavsett om hingsten är gångartshingst eller hopphingst.

:bow: :bow: :bow:

Senast ändrad:

Jag hade tagit Cosmeo till henne. Tror inte jag har sett ett enda föl som ser tråkigt ut efter honom. Neve här på Buke har ett superfint efter Cosmeo undan ett fullblodssto. Den blev uttagen nu till elitauktionen.

Tack för tipset! :bow: Ska kolla närmare på honom :) Kul att hon fått ett så fint föl u: fullblod.

Tycker det är så svårt att hitta hingst eftersom man har så mycket mindre att gå på vad gäller kombination av olika stammar osv.

Delvis knapplån.

Är det någon som vet hur Cosmeos gångarter ser ut? Är de nåt att hänga i granen?

Edit: Never mind. :) Tror jag hittade siffrorna själv. 7-8-8.

Senast ändrad:

På varmblod.dk - välj sedan: Hingste > Hingsteliste > Start søgning i Dansk Varmblods hingsteliste.

Efter att ha diskuterat en hel del med min kompis, som är inriktad på gångart, så har jag nu fått upp ögonen för Hampton. Han verkar ju dessutom kunna hoppa!

Han (Hampton) funderar jag på till mitt Corrado WL sto nästa år om det blir betäckning (och han går att få tag i).

Annars JJ RayBan, Ludwigs Champion eller Johnson. Helst så vill jag ju inte ha en ljusbrun hingst :o och är lite orolig över om det skulle bli nåt helgalet med Johnson även om jag tycker han ser fantastiskt fin ut och hört att han lämnar trevligt.
Kommer bli stoets första föl hos mig och känner att jag nog egentligen borde lägga nånting coolt på henne innan jag vet mer vad hon lämnar eftersom hon är otroligt känslig. Hopp eller dressyrblod spelar egentligen inte så stor roll om man kollar på hennes stam men jag tänkte beställa en bebis som blir en dressyrhäst som kan hoppa.:angel:

Låter ju som om vi letar efter samma hingst du och jag. Jag är tokförälskad i JJ by the way. Såg honom på hingstvisnignen i våras och blev kär! Cool och harmonisk kille trotts sina ynka 5 år. Riktigt snygg och trevlig i stallet!

Jag mailade Hamptons hingsthållare, och hände inget konstigt skulle han finnas tillgänglig nästa år oxå :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka