Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

KL

Jag har ett sto som kommer att betäckas med Bellagio. Hon är som gjord för honom ! Hon är en rejäl dam med mkt massa men ändå långa ben. Hon rör sig bra i skritt och trav (nåja bakbenen kunde vara mera aktiva) och hon är lugnet själv. Så Bellagio med sin enorma ädel/lätthet elektricitet och bra galopp borde komplettera henne perfekt.

*kl*
Welshstoet funderar jag på att antingen betäcka med renrasig welsh eller så blir det ridponny och då är jag sugen på Champion de Lux.

Halvblodet är dräktig med Insterburg och där vill jag se hur fölet blir för det är stoet första föl. Men funderingar har jag - Twiligt, Insterburg och JJ Rayban. Men som sagt, mycket beror på hur fölet blir i vår.

Bellagio funderar jag på igen. Har föl efter honom i år. Stoet är gamla grova typen och fölet blev ädelt och luftigt i stegen så "förbättrad" kopia av sin mamma för hon har mammas huvud med Bellagios kroppstyp :)

Själv så är jag löjligt förtjust i den här halvblodshingsten e. Fidermark.
Hade jag haft ett halvblod så hade jag slagit till på stört. Det är nästan så att man funderar på att betäcka ponnyn
med den här och chansa på att den eventuella avkomman inte blir en galning med ponnygång. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=6yaqsv1Dys8

Fast jag får lite spel på hur framriden den traven ser ut på For Compliment. Den ser inte ut att vara helt lögjord utan går på för mycket samling i kombination med att ryttaren verkligen rider fram traven. Jag blir så nyfiken på hur den hästen rör sig utan ett proffs i sadeln.

(Men jag blir alldeles glad över att klicka upp en länk på en hingst där dom lyckats med BRA musik! Brukar alltid vara nån hissmusik eller nåt tokpampigt som är drygt som attan...)

Edit: Hittade denna filmen på honom och här ser han ju ut som en köttbulle. Syns också hur ryttaren verkligen får kämpa för att få honom att trava hyfsat. Utvecklingen till kvalet till bundschampionatet är ju enorm, men hade inte varit det utan att ryttaren verkligen hade ridit gången i honom. (Filmen är också ett exempel på den dåliga musiken jag menade:D)

Senast ändrad:

Jag har en bekant som betäckte sitt c-ponny sto av cobmodell med Weltman i år.
Hon fölar i skiftet april/maj så går allt bra kan jag rapportera om hur den fölungen ser ut och utvecklas.:)

Uppenbarligen så går det dock att rida fram en sådan trav i hästen, då borde den ju vara ridbar i alla fall. ;)
Finns många fler hästar som travar sämre som har proffs på ryggen.

Den andra filmen har jag sett och ja han ser ut som en fet och överviktigt hingst, och travar säkert dåligt på grund av det
och på grund av att ryttaren inte är lika skickligt som den andra. :)

Jag har dock sett flertalet avkommor som rör sig fantastiskt efter honom redan från start!

Nog ser han ut att ha rätt mycket egen mekanik ändå om man tittar på videor från när han var yngre och longerades/ sprang lös.
Undrar om den kan hoppa också? Jag har varit lite ledsen över att Falsterbo inte går att få tag i längre (vad jag vet) så den gillade jag :love:.

Senast ändrad:

kl

vi betäckte inte i år hoppas att vi gör det 2012 istället fölen har blivit bra men som ni kanske har sett i min tråd så letar jag nu efter en hingst som är mer försiktigt.... kommer nog bli många om och men innan vi bestämmer oss. som sagt vet vi inte riktigt vad vi ska göra då det inte direkt enkelt att sälja häst nu om jag säger så.

Jag förstår precis ditt resonemang! Jag och min kära mor funderar på att åka på hingstturné i Tyskland faktiskt, jag vill gärna se hingsten IRl, helst träffa honom oxå :) Du kan få åka med om du vill :D

Nä det är ju inte direkt säljarens marknad om man säger så. Jag hoppas att nästa häst blir ett sto så jag kan behålla den själv. Förhoppningsvis så säljs ju CC nu, gör han inte det får jag behålla honom till han är lite äldre och inriden och försöka sälja då helt enkelt.... Men man kan ju inte samla hsätarna på hög. Får jag inte sålt får någon av de vuxna hästarna jag har säljas, tyvärr :( och så får ju det bli stopp på avlandet efter nästa föl tills man har möjlighet att sälja igen. Tråkigt men sant. Man kan ju inte producera en massa hästar om man inte har omsättning på dem s.a.s.

Kl*

Jag skulle hemskt gärna vilja leasa min fd foderhäst för betäckning. Det blir, om jag får som jag vill, -12 eller -13.

Stoet ifråga är; e: Feliciano ue: Kaliber
Jag är väldigt förtjust i Cellestial men tycker att det är ett lite för oskrivet kort då det saknas (eller jag har inre hittat iaf) siffror på gångarter och exteriören. Sen är han kanske ine fullt så smäcker som man hade önskat och lite grov över bålen.

borttagna stulna foton

Stoet är ganska litet, ca 162-163, och ngn framtung eller ja, det är lite omdiskuterat om hon verkligen är det, egentligen.
Hon har liksom sin far ett väldigt framträdande bröstben och bred bringa vilket gör att hon ser lite lågställd ut, vilket hon kanske inte är egentligen.
Vill ha en hopphingst med bra gångarter och av högställd typ, gärna lite smäckrare och storek större. Skimmel hade inte varit fel :angel:
Då stoet ifråga är det snällaste och socialaste som har vandrat på ett par hovar så spelar temperamentet inte så stor roll, lite mer attityd hade kanske inte skadat :angel:

Så jag undrar helt enkelt om det är ngn som har lite tips på hingstar som mkan stämma in på mina kriterier? Är det ngn speciell blodslinje som passar till Feliciano (Irco-blodet)?
Hade lite tankar på Briar en svag sekund men jag vet inte om han kanske är för grov...

Drömmen hade ju varit att betäcka med Contendro I... En vacker dag ska jag ha en e: Contendro I :love: Hade gärna velat betäcka med honom men han är för det första lite liten kanske och lite för krallig.

Senast ändrad av en moderator:

Har haft lite tankar på honom faktiskt, dock inte helt utan frågor och funderingar, självklart ;)
Kan kanske tycka att han har lite låga poäng på gångarter och hoppning, dock verkar han nedärva sej bättre än sej själv, vilket är det viktigaste!

Kombinationen Camaro M och stostam (42) med ue: Feliciano verkar vara en lyckad kombination, så det tåls att tänka på!

Har dock inte hittat ngn film på Camaro M...

Andra tankar som finns är Cabachon. Kan tycka att han stämmer in lite bättre på mina kriterier, med högre siffror på ben och rörelser än Camaro M. Han är även lite större än Camaro M.
Kombinationen Cabachon och stostam (42) ue: Feliciano finns också dock utan blupindex i nuläget.
Cabachon har även Contender-blod som jag tycker väldigt mycket om.
Dock måste han målas om innan jag kan betäcka med honom :angel: :D

Men jag fnular vidare :D

Gillar oxå Cabachon, tror det kan vara en intressant kombination! Dessutom är han ju e: Casall! :love: Hade gärna betäckt med casall om man kunnat :D

Själv funderar jag en massa och just nu ligger Hampton eller Edward bra till.... Är sugen på en gångartshingst men vill den ska kunna hoppa oxå, ifall man inte får sålt avkomman och ska behålla själv. Då vill jag ha en häst som iaf kan ta sig runt en 120.

Hopphingstar har jag en hel lista på, men ingen som känns 100. Blir kanske Algot igen isf :)

Om du är ute efter en hingst e: Cardento hade kanske Corporal VDL varit ngt?
Fast kanske ändå inte när jag kollar efter, han hade inte jätteroliga siffror kanske...
Dock tyckte jag om honom på bruksprovet, det är ngt som tilltalar ändå, iaf på håll :angel:

Egentligen är jag inte ute efter något speciellt blod, att det blev Algot var för att jag blev förälskad i honom på GBGHS :D Han rör sig trevligt och har bra lynne, och det gillar jag :) Sen att han var en Cardento var ju inget negativt direkt :D Så vad gäller blodslinjer är jag väldigt öppen. Var lite inne på Hip Hop oxå, gillar fille-sönerna, men så har jag hört att han har lite haltråkiga ben?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka