Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Kikade på Come Back II till Hollan. Men hittar inte så mycket om honom. Någon som kan säga nått??

Stoet är E:Cortez Ue:Anart

Du måste köra stoet till Danmark(har jag för mig.) om du vill använda honom.
Annars så är avkommorna jag stött på mycket fina hästar men med skarpt humör och kräver massor av motion och fast hand. :)

Du måste köra stoet till Danmark(har jag för mig.) om du vill använda honom.
Annars så är avkommorna jag stött på mycket fina hästar men med skarpt humör och kräver massor av motion och fast hand. :)

Skarpt humör går ju bort direkt;) Och så måste det finnas så man kan beställa sperma till den seminstation som hon ska stå på.

Någon som har förslag? Antar att en del kommer gå bort iom vi kommer köra henne till en station i småland.

Letar alltså efter en komakt dressyr hingst, färg med tecken. Och som lämnar lugna avkommor. Uppförsbacke och kort rygg.

Bump bump! Förstår inte varför inte denna tråden kom upp på min sökning, hade för mig att den fanns...

Jaja!

Hur går det för alla? Kommit längre i era funderingar?

Går inte så bra för mig, finns alldeles för många alternativ. :angel:
Har en hel lista med superfina kandidater, men ingen som egentligen känns sådär klockrent självklar. Svårt, svårt..

Hur går det själv?

För mig beror det lite på hur det eventuella fölet blir nästa år. :)
Seminvet och diverse folk runt omkring mig tycker dock att ponnyn min borde betäckas igen nästa år.

Problemet är väl att jag inte kommer kunna göra mig av med någon av avkommorna.

Jag är i samma sits som dig, har många kandidater men ingen som känns 100%. Förra gången var mycket lättare!

Jag har inte ens lyckats bestämma om jag ska lägga hopphingst eller gångartshingst på henne... Många runtomkring tycker gångart, men jag är rädd för att avkomman inte blir så eftertraktad pga xx-mamma. Är skiträdd att stå där med en skitfin dressyrhäst som jag inte kan rida för jag suger på dressyr :D Fast skulle det bli så får jag väl helt enkelt lära mig rida! :D

Vad var det för hingst du valde iår? Förstår att avkomman kanske blir svårsåld, synd, för det lär bli en trevlig avkomma om den ärver lite iaf lite av sin mamma :D

jag tror att det blir svårt att sälja pga att matte (ironwill) vill ha kvar sina småpärlor;)

Det är nog oxå ett svårt bekymmer, känner igen mig i det allt för väl... Måste sluta samla på hästar!! :D

Jag har inte bestämt mig.. Jag är helt klart inne på att linjeavla på flemmingh, tror att det skulle bli bra. Funderar på att ta Johnson, dock är jag lite rädd för Jazz, det kan bli lite för vasst.. Alternativ två är en hingst som inte står i sverige eller ens är godkänd här, Fairbanks. Är så svag för skimmlar dessutom. Han är i sig ingen "WOW sprattelhäst" men han har trevlig typ, bra stamtavla och är riktigt allround. Tredje hästen jag tänker på är Herzendieb, även han mkt trevlig allround så att säga. Men jag är lite nervös för att han skulle vara för ädel. Sen har vi ju Sir Donnerhall I +II. Ja, kanske... Fölet som kommer nästa år har ju SD I som farfar iaf. Mycket o fundera på. I ärlighetens namn tror jag inte ens att jag betäcker nästa år då jag vill se bammy mer riden o tävlad.. Speciellt om det kommer ut ett stoföl.

Jag valde lilla FS Mr Right, vilket antagligen inte säger er något då den är nygodkänd och vald på grund av sin underbara stamtavla :d.

Avkomman lär ju vara lika svårsåld som andra ponny föl och att jag inte kan garrantera att den inte växer över, blir c-ponny och så vidare,
men mamma häst har ju gått Lag SM i dressyr och hoppade 120-130 banor förr. Pappan har ju superfin stam och är halvbror till FS Dont Worry
(samma mamma) och har 9.5 på sin trav under ryttare. :d

Största problemet är att jag inte kommer att kunna sälja småttingarna. :o

Men jag planerar att ha kvar den minst tills den är inriden och visad på gångartschampionat i alla fall. Eller varför inte för hoppning om den
brås mycket på sin mamma som hoppar 10 gånger bättre än vad hon rör sig. :p Jag har dock redan två-tre små ryttare som erbjudit sig att
rida ungen om den blir en c-ponny. Nu är det ju så långt in i framtiden, men trevligt att folk faktiskt vill rida på hennes avkomma!

Dock funderar jag på att betäcka med en större hingst i sådana fall. Kan tänka mig ett halvblod precis som jag tittade på i år, men har insett
att jag inte sett så många superfina halvblodskorsningar undan litet rejälare ston som min egen. Sedan så är jag faktiskt inte så förtjust i halvblod
längre, mer än att de kanske kan tillföra lite gång, ridbarhet och storlek om jag har tur, men hur ofta får man fullpott. Mycket möjligt att jag får
en avkomma på 155 som inte kan röra sig och som är dum i huvudet. :cool:

En stor Welsh Cob kanske vore något? Men finns det någon i Sverige som har riktigt bra gång?

Ah jag hade för mig att du betäckt med hbl, men just det, det tog sig inte eller hur va det? Beklagar iaf att det inte blev ngt... :( Förstår dina tankegångar! Är inte alls insatt i ponnyavel dock, men du verkar förståndig i övrigt så tvivlar inte på att du vet vad du gör :) Jag är svag för Welsh Cob, men vet som sagt inget om ponnyavel så kan inte ge någon in-put :(

Jag funderade på att betäcka med halvblodshingst, men jag beslutade mig för att inte göra det.
Hon tog sig på första försöket med Mr Right, men resorberade och blev omseminerad på brunsten efter!

Jag gillar Johnson men Jazz är lite avskräckande, iaf om man har sto med humör :D Gillar Herzendieb jättemycket, och Fairbanks oxå för den delen, Donnerhall-blodet är jag såååå trött på, Finns ju i typ alla hästar känns det som, men det är nog bara jag :D Ska bli kul att se vad du beslutar dig för, om det nu blir ngn betäckning iår. Min plan är ju att tävla Z i vår, sen betäcka, men går tävlingarna väldigt bra så blir det ju svårt att sluta liksom... Samtidigt bör jag väl lyssna på de runtomkring mig som tycker jag ska betäcka igen, man ska lyssna på de lärda... SVÅRT!

Fast Donnerhall-blodet är ju såååå bra. Det är därför de finns så många hästar med det. ;) :)

Är osäker på om jag betäcker nästa år faktiskt. Även om det är synd och skam att låta bra ston gå tomma.

Min kompis har ett sto dräktigt med Johnson, hon är dock hoppstammad och ganska skarp.
Men hon kan inte hoppa ;) men har 789 på gången vid kvalitetsbedömning.

Hon tycker dock att vi ska byta föl när de är tre år och ska ridas in. Hon är 155 cm och jag är 168 cm,
så vi får väl se hur galen ungen blir. Den lär bli riktigt rörlig och snygg dock. :d Den blivande mamman har fått
elittränare att ropa "Det är en Grand Prix häst" flertalet gånger.

Själv så är jag löjligt förtjust i den här halvblodshingsten e. Fidermark.
Hade jag haft ett halvblod så hade jag slagit till på stört. Det är nästan så att man funderar på att betäcka ponnyn
med den här och chansa på att den eventuella avkomman inte blir en galning med ponnygång. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=6yaqsv1Dys8

joo, hon är lite het mellan öronen. O kan bli lite tjurig när det inte passar. Så vill dämpa så mkt som möjligt.. Därför är jag lite reserverad när det kommer till sandro hit blod också. Men Shooting star som individ är väldigt trevlig, så jag hoppas att jag slipper "galna ko-sjuka- genen" :P Lite sugen på skovens rafael med, valde mellan honom o connaisseur när jag köpte bamora, men eftersom connaisseur stod på flyinge (dit hon anlände efter resan från holland) så vägde det över när hon då var ett maidensto. Nu har hon visat sig vara väldigt fertil (vilket hela stofamiljen är) då skicken på SS har varit av varierande slag.. o hon ändå tog sig på första. Problemet jag har med utlandshingstar är att jag först o främst inte har sett dem.. Jag vet inte hur de är i temperament eftersom alla hingstägare e mer eller mindre partisk. O alla bilder o filmer är verkligen "ojojojoj vilken fin hingst detta är!". Så man kan knappast bedöma allt utifrån dem. Svårt som fan de dära! Men om man ska lära sig om hur conny ser ut nu o jämför honom med bamora så är han långlinjerad (hon är normal) hon tenderar till att ha lite lång hals, han har det. Conny lär passera 1,70, han är rejäl men ädel. Bamora är 1,67, vilket nästan alla i hennes familj ligger på med några få undantag, så det borde hon ha fört vidare. Han har något bättre typ än mamma vad han visar nu (bamora har 9 på typ och 8 hhb) så han har ngt högre halsansättning, och inte fullt så djup bål. Han har lika bra skritt, bra trav, men betydligt bättre galopp än morsan sin. Så på det stora hela är han är förbättring än sin mor. Så egentligen borde jag tänka på att välja en något kortlinjerad hingst, med bra halsansättning, typ och galopp. Och ett bra temperament då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka