Sv: Funderingar Hingstval 2012
Jag valde lilla FS Mr Right, vilket antagligen inte säger er något då den är nygodkänd och vald på grund av sin underbara stamtavla
.
Avkomman lär ju vara lika svårsåld som andra ponny föl och att jag inte kan garrantera att den inte växer över, blir c-ponny och så vidare,
men mamma häst har ju gått Lag SM i dressyr och hoppade 120-130 banor förr. Pappan har ju superfin stam och är halvbror till FS Dont Worry
(samma mamma) och har 9.5 på sin trav under ryttare.
Största problemet är att jag inte kommer att kunna sälja småttingarna.
Men jag planerar att ha kvar den minst tills den är inriden och visad på gångartschampionat i alla fall. Eller varför inte för hoppning om den
brås mycket på sin mamma som hoppar 10 gånger bättre än vad hon rör sig.
Jag har dock redan två-tre små ryttare som erbjudit sig att
rida ungen om den blir en c-ponny. Nu är det ju så långt in i framtiden, men trevligt att folk faktiskt vill rida på hennes avkomma!
Dock funderar jag på att betäcka med en större hingst i sådana fall. Kan tänka mig ett halvblod precis som jag tittade på i år, men har insett
att jag inte sett så många superfina halvblodskorsningar undan litet rejälare ston som min egen. Sedan så är jag faktiskt inte så förtjust i halvblod
längre, mer än att de kanske kan tillföra lite gång, ridbarhet och storlek om jag har tur, men hur ofta får man fullpott. Mycket möjligt att jag får
en avkomma på 155 som inte kan röra sig och som är dum i huvudet.
En stor Welsh Cob kanske vore något? Men finns det någon i Sverige som har riktigt bra gång?