Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Va är det för sto du har? Orkar inte leta i tråden :angel:
Hip Hop är fin, dock saknar jag lite hingstkarraktär hos honom. Så om du är inne på honom tycker jag att du ska ta Feliciano själv, då han har bättre på det mesta.
Felicianoavkommor, liksom min, är väldigt trevliga och korrekta. Blir ofta lite mindre och tyngre har jag fått känslan av.

Annars tycker även om, Ci Ci Senjor Ask, dock saknar jag exteriörbilder på honom, vilket får mej att tvivla på hans exteriör. Sen har jag lite svårt för hans frambensteknik. Men åter igen kommer Contender-blodet in vilket jag är svag för :angel:
Casir Ask är en annan fin skimmelherre, med framben som tilltalar. Dock är hans hals för... fläskig (?) för min smak. Det är ngt med den halsen som inte tilltalar mej... Annars är ju även han ett alternativ till min dam.
Men även här saknar jag siffror exteriört...

Det är nog dags att göra en lista tror jag, på aktuella hopphingstar till damen ;)

Cabachon
Casir Ask
Ci Ci Cenjor Ask
Cellestial

Jag har ett fullblodssto, därför kan jag i princip välja vilken hingst jag vill blodsmässigt. Hon är inte direkt fullblodstyp, högrest, stor (169cm) korrekt och med bra gångarter och helt okey hopp.

img_1456liten_155868180.jpg

img_2964_164741483.jpg

6373_142624151396_621226396_3762456_252950_n_94399219.jpg

Fille har varit på tapeten förr, det som gör att jag velar är att jag blivit avrådd av min "mentor" som tycker han ger en del kanonhästar, men även en del som är "blah". Det är säkert till stor del hennes personliga åsikt, men eftersom det fölet hon har nu är första fölet valde jag att lyssna på henne den här gången. Men fille ligger helt klart kvar som en stark kandidat!

hmmm nu blev jag nyfiken på Ci Ci Senjor och Casir... får läsa på lite om dem!

Har funderat på honom oxå, men har inte sett så mycket av honom. Får läsa på lite om honom oxå.

kl

Någon som vet hur dessa herrar förvärvar sig gångartsmässigt?

Casir
Ci Ci Senjor
Fetcher N

:)

Min dam e: Feliciano är ingen naturbegåvning. Och nej, hon är ingen topphäst. Och att Fille kan ge lite "blaha" avkommor går inte att komma ifrån men oftast får avkommorna ett fantastiskt psyke, och avkommorna blir enligt mej inte dåliga, även om dom blir lite "blaha". Men det är min åsikt.

Tycker allt mer om Casir. Här är hans Blup. Gångarterna verkar förärvas, okej, hade nog velat ha lite mer för att han skulle vara perfekt...

Nä hans psyke verkar ju nedärvas och det är den främsta anledningen till att jag ville betäcka med honom. Sen är han en väldigt komplett häst i mina ögon. Har du ingen bild på din dam?

Ja jag satt oxå och kollade på Casir på blup och även på Ci Ci Senjor :D *skriver upp på listan * :D

Jag går emot och tycker att HipHop är en modernare och bättre kopia av sin far. Feliciano lämnar mindre och tyngre i mitt tycker och hitills har jag inte
sett någon gångartstalang efter honom.

Hiphop däremot verkar lämna väldigt allround! Och BRA avkommor!

Jag har bestämt mig för Skovens Rafael men pga han i år endast fanns på fryst så ser jag mig efter alternativ.

Jag vill ha Donnerhallblodet och gillar kombinationen med Romanov för att
få avspändhet och "gung" i kroppen. Har ett fullblodssto som behöver mer
mekanik och elasticitet.

På ett xx-sto skulle jag inte vara rädd för att en Filleavkomma blev för grov. Jag har också sett flera avkommor till honom som rört sig väldigt trevligt.

Jag har en egen uppfödning efter Fille undan ett sto som är hälften xx. Han har gångartsdiplom och är idag som femåring en ädel häst.

Hip Hop tycker jag också mycket om och kommer nog att lägga honom på Filleavkommans Szkopulsyster.

Nej inte för grov men jag tror att man får en modernare och sportigare
avkomma med Hiphop. Varken fille eller många xx har nån direkt uppförsbacke.

Jag är också sugen på prova Hiphop nån gång!

Intressant med alla era åsikter. Jag är inte heller orolig för att lägga ngt tyngre på mitt sto, tror inte det kan bli en grov hsät oavsett ,däremot är jag rädd att lägga för stort på henne. Hela hennes stofamilj i genrationer tillbaka har lämnat stora avkommer, så hon har med all säkerhet "stora gener". Hennes unge för iår är oxå stor för sin ålder men det är ju svårt att avgöra på ett föl... Vill iaf inte ha för stor hingst, så att de lämnar litet är bara bra! :)

Fille och Irco Marco har - i mankhöjd på blupen men jag tror inte att man ska låta sig luras av det för avkommorna brukar växa länge.

32778385.jpg

Har tyvärr ingen bättre uppställd bild utan täcke... På den här bilden har hon haft boxvila i en månad pga av hovbensfraktur. Denna fraktur är fortfarande inte läkt, men det är en annan historia... :(

Trevligare och godmodigare häst får man leta efter! Tog boxvilor och annat oerhört bra och såg verkligen livet från den ljusa sidan trots alla hemskheter :)

Får lov att hålla med om Hip Hop av det jag har sett hittills av hans avkommor, kommer en hel uppsjö av dom till unghäst-tävlingarna, bla Breeders nu i höst var det ett x antal av dom. Isac framförallt att framhäva. Verkar förärva ett mkt bra huvud, ridbarhet.
Jag som 100% dressyr i både avel och sport har blivit väldigt förtjust i Contender-blodet sen Connaisseur kom och uppmärksamma mig på det blodets dressyrkvaliteer. Spännande.

Här hemma har det diskuterats mkt om de äldre, mer beprövade hingstarna inför nästa år (var planerat redan iår men föll på ekonomi (begränsad likaså nästa år) och de fina nytillkomna hingstarna).

Till Frida ( (36)Tip Top - Maraton) diskuterar vi flera intressenter, bla De Niro, De Noir, Quattro B, Hesslegårds Rubin, Don Romantic, Lingh, Tuschinski. Finns ett par intressanta till som tyvärr faller bort pga priset. Bla Lord Loxley, som vi däremot hittade en son till som vi kikar lite på (L'Espoir e.Lord Loxley - Warkant, P.Schockemölles), dock är han enbart 6år nästa år. Kan hoppas på att ngn tar in semin från honom nästa år ialf, fantastisk hingst.
Quattro B stod inte med på Språngrullan, däremot i hingstkatalogen? Väldigt sugen på honom annars ärligt talat - särskilt efter att ha sett ett antal avkommor in action och hans avkomme-tävlingsstatistik är verkligen inte pjåkig. Red ett tag en ung, relativt nyinriden Quando Quando-avkomma - mkt potential i, gillade den.

Till Fackellilja ( (36)Topaasch - Don Primero - Tip Top) ser valet redan ut till att vara bestämt - Sir Oldenburg tror vi kommer matcha henne väl. Stammen är verkligen inte fy skam med Sion som lämnat flera i höga klasser och sen Contender som morfar, stark stostam, dubbel talang ett klart plus samt egna meriter.

Vi har två ston som jag funderar över hingstval till.

Det ena är Cinnamon (BH Hertug-Weltmeyer-Romadeur II)
Till henne tänker jag mig kanske Johnson (då hon har en väldigt fin avkomma efter honom), Sir Oldenburg eller Tailormade Temptation. Spanar lite på Ifversons Don De Jeu (Jazz-Jetset D) om han går bruksprovet till våren.
Hon är stor och behöver en ädel hingst med kvicka rörelser.

Det andra är Zwaantje (Sunny Boy-Flemmingh-Roemer)
Hon är dräktig med Rousseau nu, så jag får se vad som kommer ut.
Men henne funderar jag på Tailormade Temptation och L'Espoir.
Hon är ädel och kvick i gången, behöver en hingst med bra skritt.

Spännande att fundera. Kom gärna med förslag till mina damer om ni kommer på någon lämplig hingst!

Åh Sir Oldenburg på Fackellilja - ja tack!!

Jag har fått upp ögonen för ännu en multitalang, nämligen Chicos Boy. Någon som har erfarenheter eller vet ngt om honom?

Jag vet inget om honom själv men har två vänner som sett honom på Bundes och är lyriska. Deras ston är inte så gamla ännu så det är betäckning 2013 som gäller för dem.

Låter ju väldigt lovande! Gillade filmen på honom på Flyinges hemsida. ÅÅÅH jag som i princip hade bestämt mig... nu velar jag igen... i vanlig ordning!

Till mitt lilla pluttesto på 160 (E: Schwadroneur-Cortez-Pontus) ligger 3 pojkar i topp och en lite vid sidan av.

1. Absoluta favoriten Charmeur, dock lär han väl inte komma till Sverige och jag vet i all ärlighetens namn inte om jag orkar greja. Men OM så är det han!! Sjuuuk uppförsbacke! Passat mitt lilla sto perfekt!!!
2. Don Olymbrio L, underbara häst! På onsdag får man reda på hur det gick... hoppas någon filmar!!!
3. BH Zack.

Och så den lilla otippade Furst romancier. Mycket fin, är dock, om ingen förståt det innan, en holländare i tycke :D

Blir i alla fall en turne i vår, vill gärna se live!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka