Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Lånar knappen av IW ;) och flyttar in mig här. Vågar inte ens kika hingstar men borde lika bra börja.
Verkar som inga föl blir nästa år så vi får börja tidigt med betäcka helt enkelt.. Frågan är vilka hingstar :o

I vårt stall stod denna säsong en hingst. Skitfin och trevlig. Welsh Cob.. D-ponny. Försöker minnas hans namn haha. Han har fått avkommor på gården och väldigt fina och trevliga psyken.

Men fick helt hjärnsläpp nu :o

kl
Jaha då blir det till att våndas nästa år igen då iom att man inte har ngt sto till corlensky G.. asch då!

Men duuu! Vilken rad! 9109910 :eek: :love: Den var riktigt riktigt snygg, Supermannen!

Gillar ju den svåruttalade också, och att han är rejäl gör inte just nånting, stoet är ädelt och vill gärna att avkomman ska kunna bära mig utan att jag ska ha ont i hjärtat! ;) Men jag vill gärna ha en lite mer högställd typ, och då var Superman bättre... Hmm! Intressant! :laugh: Det är framför allt typ och galopp som måste förbättras på stoet.

kl
Jaha då blir det till att våndas nästa år igen då iom att man inte har ngt sto till corlensky G.. asch då!

jag får ju två CG föl nästa år :angel: bara att lägga ett bud ;) eller så skulle du ev kunna få låna en mage nästa år på något av mina ston! :D

*kl*
Här kommer mina funderingar för 2012

Till halvblodsstoet tänkte jag mig en multitalang och där har jag JJ Rayban, Lambourghini och Lucky Point som mina favoriter.
Men jag leker också med tanken att göra en ponny och betäcka med Henfynyw Tywysog precis som flera av er andra. Jag läste ett inlägg av Tywysogs ägare på ett annat forum hur hans namn uttalades. Det är ”Henvinio Tioisog”. Tywysog betyder prins på walsiska.
Annars är jag vädligt förtjust i Speyksbosch Diablo, men risken finns att den blir övervuxen naturligtvis. Men mitt sto är litet och har förhållandevis litet bakom så hon hade kanske funkat i ponnyaveln.

Till mitt welshsto sek B så funderar jag på renrasigt och har fallit för Arhults Valdemar och hoppas att han står på semin igen. Annars är Linksbury Royalist och Downland Wild fowler väldigt intressanta också. Jag hoppas att få se dem i verkligheten, men på papper och härstamningsmässigt gillar jag dem till henne.
Fast om jag skulle fortsätta med ridponnyaveln så finns ju en hel del läckerbitar – Jarno och Speyksbosch Dancer är på toppen. Sen hade kanske Monty varit en intressant idé för då skulle jag linjeavla på min hästs mormor – den fantastiska Odinsal Chiquita :love:

Jag funderar på betäcka min 3 åring nästa år (hon är alltså DÅ 3 år) efter 3 års testen.
Frågan är.. vad för hingst vill man ha på damen? E. Aerline H - Quite Easy - Maraton

*slår sig ner med hingstkatalogerna*

Monty är godkänd för welsh partbred och i RSF. Tror att länken till RSF här är ok eftersom det är till en avelsförening http://sportponny.dinstudio.se/empty_23.html

Så jag kan reggad i swf om inte RSF har fått de rättigheterna tills 2013.

Jag vet inte alls hur han förärver sig, men så det handlar mycket om att kolla mer på honom, gärna träffa honom om det går, men jag gillar hans stam(Vermont RP efter Master och lite fullblod och dessutom Chiquita) och han verkar ju lovande rent tävlingsmässigt. Helt klart intressant tycker jag!
:bump:

Ironwill - kul med videon! Jag tycker har rör sig väldigt trevligt.
Och eftersom mitt welshsto är 124 så hoppas jag att det kan bli lite större med hjälp av det stora i hans härstamning :)

Ja jag läste på hans hemsida att han har Welsh 37,5% Fullblod 37,5 och Halvblod 25% i sig,
så större borde det kunna bli om inte bara welsh anlagen slår igenom. :)

Jag tycker han rör sig trevligt också! Det intressanta är att alla Vermontavkommor jag sett rör sig i princip likadant!
Här är en annan superfin, liten, vermontavkomma!
http://www.youtube.com/watch?v=igVLTd4_TF8

Adrenalin är ju :love:

Ja, det där med vad som slår igenom är ju rent lotteri. Fast jag ser det lite såhär - slår det stora igenom så är det kanon. Det kanske blir en c-ponny som jag kan rida in.
Å andra sidan - slår welshen igenom, ja då är det kanske Chiquitas gener som slår igenom hårt och det är också bingo ;)

J.I. bloggade från årets bruksprov, och skrev bl.a.:

"Men redan nästa år har jag en bruksprovsvinnare i dressyr. En hingst e Jazz. Kolsvart. Vinner inte den nästa år så lovar jag att gå naken från Flyinge hem till Viken. (jag älskar att sticka ut hakan)."

Det måste vara Don de Jeu som han menar.

Stämmer det verkligen? Don de Jeu är till salu:
http://www.youtube.com/watch?v=30sjIBCIFqA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ymYWtekLSvE&feature=related

Åh kul att det går bra för honom. Jag skulle gärna vilja få veta lite om Montys avkommor. Han kanske är en riktigt het kandidat...
Tur att man har hela vintern på sig att vela mellan alla läckra hingstar ;)

Aha! härstamningsmässigt är han intressant!

Jag gillar verkligen Vermontblodet måste jag säga! Hoppas hoppas vi får lånestoet dräktigt med Verdi i år nu, jag önskar mig verkligen en liten bebis undan henne och e Verdi:love:

Citat:
Ursprungligen postat av ZAGALLO
J.I. bloggade från årets bruksprov, och skrev bl.a.:

"Men redan nästa år har jag en bruksprovsvinnare i dressyr. En hingst e Jazz. Kolsvart. Vinner inte den nästa år så lovar jag att gå naken från Flyinge hem till Viken. (jag älskar att sticka ut hakan)."

Det måste vara Don de Jeu som han menar.

Kan han vara rädd att han ska få gå naken till Viken och därför säljer hästen :confused::D

Jag har sett ditt lånesto (Jarno - Glansevin Gadabout eller hur?) Hon är helt ljufvlig :love: och eftersom mitt sto är e. Gadabout så går mina funderingar ofta mot Jarno bla för att jag blev sååå förtjust i just ditt sto.

Och kombon har ju gjorts flera gånger den verkar bli väldigt lyckad :)

Håller tummarna för att det blir en Verdi-fölis nu :)

**KL**
Bajs i tårta.. (direktöversättning av dansk kompis utryck när något är riktigt dåligt).

Min 3-åring visade sig vara halt på 3-års (inget vi sett tidigare) utan det hände något på visningen). Lät henne vila och hon var halt vid igångsättning. Undersökte, försökte operera men det var bara att sy ihop igen. Tydligen en fraktur i kotleden som hon fått som föl/åringsomläkt ihop, överkompenserat och nu blir det inte ridhäst av henne. 2 veterinärer som verkligen kan häst har tittat på henne och jag litar på deras dom även om det suger på riktigt. Båda har sagt att dte handlar om akut skada som INTE är ärftligt Hon kommer att få sina kassa poäng på 3-års (visaren försökte avbryta bedömningen men domarna fortsatte), hade varit bättre att hon inte fått dem, visaren sa att hon rörde sig 8:a mässigt i traven innan hon trampade upp skadan igen, och det är väl samma muntliga bedömning jag fått från andra pålitliga källor och min egen (inte helt opartiska) bedömning.
Hoppmässigt så har hon hela tiden fått beröm för sin samarbetsvilja och säkra taxering, fick sämre betyg på 3-års då hon inte kunde galoppera i vänster galopp och bjöd ojämnt. Inte så konstigt. Men hon hoppade, rev någon gång men vägrade inte. Skulle väl krasst bedöma hennes hoppning att vara i krokarna 8-7 om hon inte hade ont.

Så här blev bedömningen av halta hästen:
mkh: 168 cm
typ: långlinjerad, feminin, något svag resning -7
hhb: vackert huvud, välformad, något lågt ansatt hals, bra sadelläge, ännu omusklad i rygg och kors - 7
extr: ej fullt korrekt inskenad fram, knipt fram och bak - 6
skritt: rörlig, avspänd, god takt - 8
trav: energisk, stundtals ej regelbunden bak - 6
galopp: energisk, ngt flack, svag balans -7
Löshoppning:
tekn:god hoppvilja(?), ojämn benteknik, svag balans, god spänst - 6
temp: samarbetsvillig, energisk, något ouppmärksam på hinder - 6

Temperamentsmässigt så är det en ganska tuff men sammarbetsvillig häst som verkligen gillar att jobba. Inriden helt utan komplikationer. En häst som verkligen VILL göra rätt. Orädd och inte pjoskig utan jobbar på. Mamman är av samma virke.

Jag försöker räkna på om jag har råd att betäcka eller om jag ska lösa på annat sätt. Är nu mammaledig med vad det innebär ekonomiskt.

länk till stammen

Kommer ur stofamilj 65 som lämnat bla, Master, Tip Top, Humle etc. Mamman hade jag tänkt att komma ut o tävla i dressyr men jag har jobbat för mycket och inte fått tummarna loss, haft råd etc.. Mamman har en hel drös med vita rosetter från sitt tidigare liv som hopphäst i unghästklasser.
Storebror har börjat tävlas i dressyr. Mamman har flera syskon som tävlas i dressyr.

Hur hade ni tänkt vid hingstval?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka