Sv: Funderingar Hingstval 2012
**KL**
Bajs i tårta.. (direktöversättning av dansk kompis utryck när något är riktigt dåligt).
Min 3-åring visade sig vara halt på 3-års (inget vi sett tidigare) utan det hände något på visningen). Lät henne vila och hon var halt vid igångsättning. Undersökte, försökte operera men det var bara att sy ihop igen. Tydligen en fraktur i kotleden som hon fått som föl/åringsomläkt ihop, överkompenserat och nu blir det inte ridhäst av henne. 2 veterinärer som verkligen kan häst har tittat på henne och jag litar på deras dom även om det suger på riktigt. Båda har sagt att dte handlar om akut skada som INTE är ärftligt Hon kommer att få sina kassa poäng på 3-års (visaren försökte avbryta bedömningen men domarna fortsatte), hade varit bättre att hon inte fått dem, visaren sa att hon rörde sig 8:a mässigt i traven innan hon trampade upp skadan igen, och det är väl samma muntliga bedömning jag fått från andra pålitliga källor och min egen (inte helt opartiska) bedömning.
Hoppmässigt så har hon hela tiden fått beröm för sin samarbetsvilja och säkra taxering, fick sämre betyg på 3-års då hon inte kunde galoppera i vänster galopp och bjöd ojämnt. Inte så konstigt. Men hon hoppade, rev någon gång men vägrade inte. Skulle väl krasst bedöma hennes hoppning att vara i krokarna 8-7 om hon inte hade ont.
Så här blev bedömningen av halta hästen:
mkh: 168 cm
typ: långlinjerad, feminin, något svag resning -7
hhb: vackert huvud, välformad, något lågt ansatt hals, bra sadelläge, ännu omusklad i rygg och kors - 7
extr: ej fullt korrekt inskenad fram, knipt fram och bak - 6
skritt: rörlig, avspänd, god takt - 8
trav: energisk, stundtals ej regelbunden bak - 6
galopp: energisk, ngt flack, svag balans -7
Löshoppning:
tekn:god hoppvilja(?), ojämn benteknik, svag balans, god spänst - 6
temp: samarbetsvillig, energisk, något ouppmärksam på hinder - 6
Temperamentsmässigt så är det en ganska tuff men sammarbetsvillig häst som verkligen gillar att jobba. Inriden helt utan komplikationer. En häst som verkligen VILL göra rätt. Orädd och inte pjoskig utan jobbar på. Mamman är av samma virke.
Jag försöker räkna på om jag har råd att betäcka eller om jag ska lösa på annat sätt. Är nu mammaledig med vad det innebär ekonomiskt.
länk till stammen
Kommer ur stofamilj 65 som lämnat bla, Master, Tip Top, Humle etc. Mamman hade jag tänkt att komma ut o tävla i dressyr men jag har jobbat för mycket och inte fått tummarna loss, haft råd etc.. Mamman har en hel drös med vita rosetter från sitt tidigare liv som hopphäst i unghästklasser.
Storebror har börjat tävlas i dressyr. Mamman har flera syskon som tävlas i dressyr.
Hur hade ni tänkt vid hingstval?