Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Ja, Tim har jag bra koll på:). Det var jag som visade honom på hans fölmönstring;). Skulle egentligen köpt hans mamma Axa, men ägaren ville bara släppa henne om hon fick ett stoföl och så blev det Tim. Men jag var första ryttaren upp på hans mamma Axa (var Sita här på Buke som hade hand om inridningen:)), och hon var en riktig typisk Amiral-märr:p. Det var faktiskt därför hon betäcktes från första början, för att hon var lite kocko. Lugnade sig helt enormt efter att hon fick föl.

Själv tror jag också mycket på swb i ponnyaveln:).

Är det på grund av storleken du inte längre är sugen på ett helsyskon till Denni? Eller lockar ponny bara mer? :)
*nyfiken-i-en-strut*

Ja, jag varken vill ha eller fixar en så stor häst. Har aldrig haft en egen ponny och hade faktiskt velat ha det:p. Men jag vill ha en gul, vet inte om jag ens kan få det med mitt bruna bruna jättebruna sto.

Jag smyger mig in här med min nordsvensk om jag får!
Om jag ska betäcka henne 2012, vilket jag gärna vill, så kommer jag förmodligen att betäcka med hingsten Diamant 1981! Har fått två fina föl med Ynar 1819, men han blir 27 i år så jag tror kanske inte han kommer vara verksam inom aveln mer :( Vi får se hur det blir :D

Jag är ju med här fast jag har ett djur av ponnymått, så en nordsvensk kan säkert klämmas in. ;)

Kanske det, är den inte 180 hög så ;) :D
Vi får spana in den lite närmare på bruksprovet nästa år :d

Kan ju säga att jag också spånar på om jag ska betäcka Flamman igen, sen om det blir nästa vår, det får vi se. Jag tar examen då, så det finns ju risk att framtiden är lite för osäker...
Men OM jag ska betäcka så går tankarna åt multitalang hållet, både Briar och Corlesky G har jag funderat lite på.
Briar tror jag skulle komplettera henne väldigt väl, är bara temperamentet som jag är lite tveksam på där.

Men nu ska hon först få visa vad hon själv går för ordentligt och så får vi se vad det blir av hennes första avkomma också som är 1 år nu.

Men det är roligt att klura :p

Absolut var det Don de Jeu han pratade om då ;), jag har bara gått och väntat på att höra ngt mer om DdJ (och veta hans namn ^^). Så blev glad när jag fick luskat fram han i 3årstestet i Åstorp! Kombinationen ägare: J.I., e.Jazz och färg:svart - så visste man att det var den :p!

Med tanke på att han fick 81010 på gången så måste han ha varit ännu bättre i Sverige än på filmen :)!
Ska man vara lite ytlig o fundera på färgen - undrar hur stark han kan tänkas förärva den svarta? :angel:

Fiorano: Vet själv inte hur stora oddsen är för att det blir en isabell - vår uppfödning Frännelids Anastasia blev brun ialf (e.isabellen Jarno u.bruna Victoria)

Har själv en fin ettåring med welsh-halvblod (Joelsbo Clic-Rubinrot).

Testar mitt femåriga sto i år med Bellagio för att slippa dyra skick om hon visar sig vara ett krångelsto. Han är inget andrahandsval, utan jag tror han är en bra kandidat till mitt sto Beaujolette http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=531439

Nästa år hade ju drömbetäckningen varit med Ravel http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=32563
Contango-blodet ihop med Jazz är nog en säljbar kombination ;) Ett aber är ju att han är valack, men tydligen har de förra ägarna tappat honom innan han skars http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=0&a=636150
Troligtvis inte i min prisklass att försöka lösa ut några strån där inte, men drömma kan man väl göra :D

J.I Dunhill låter som en intressant häst. Hoppas verkligen den visas som fyraåring

*kl*

Greta e Lord Alberth - Pentagon - Labrador kommer antagligen gå till Favorit Ask. Vill dock se honom live. Sen inväntar resultat från treårstestet som sker till helgen.

Maggan e Pomme Royal - Felix - Chirac finns några kandidater till just nu är Come back II, Briar och Sir Oldenburg. Vill ha en dubbeltalang då meriterna i mödernet är enbart är i dressyr. Kastade fölet i år så hon är rejält efter i tidsplaneringen men går sannolikt kvalitetstävlan i höst.

Senast ändrad:

*kl*

Greta e Lord Alberth - Pentagon - Labrador kommer antagligen gå till Favorit Ask. Vill dock se honom live. Sen inväntar resultat från treårstestet som sker till helgen.

Maggan e Pomme Royal - Felix - Chirac finns några kandidater till just nu är Come back II, Briar och Sir Oldenburg. Vill ha en dubbeltalang då meriterna i mödernet är enbart är i dressyr. Kastade fölet i år så hon är rejält efter i tidsplaneringen men går sannolikt kvalitetstävlan i höst.

Nu blev jag nyfiken - finns det någon som tar in på Come Back II i Sverige i år eller åker du över till Danmark i så fall?

Har varit supersugen på honom i massor av år men har för långt ner till Danmark...

CB II har inte funnits på semin på flera år,så någon importör på honom finns inte.Han står på naturlig betäckning om han fortfarande lever.

CB II har inte funnits på semin på flera år,så någon importör på honom finns inte.Han står på naturlig betäckning om han fortfarande lever.

Var har du fått det ifrån ? Han fanns tillgänglig endast på färsk/transporteradsemin så sent som ifjor i alla fall, så vitt jag vet har han aldrig varit tillgänglig på naturlig. Däremot står han inte på eu-station vilket gör att han inte skickas utanför landet och den frysta är inget att hänga i julgranen så stoet måste över till dansk station för att semineras med honom.

Han är 19 år så särskilt gammal är han ju inte heller så att man skulle förvänta sig att han skulle ha trillat av pinnen. Första fölet i år är i alla fall redan registrerat på LR.

Kanske skulle varit tydligare och sagt att han inte skickats på utomlands på flera år.
Uppgiften kom från en dansk vän ang naturlig betäckning.eller hon kanske menade AI på hemmastationen.
Jag trodde han var äldre,typ 20-25 :o,fast man kan ju trilla av pinn i alla fall.

Kanske skulle varit tydligare och sagt att han inte skickats på utomlands på flera år.
Uppgiften kom från en dansk vän ang naturlig betäckning.eller hon kanske menade AI på hemmastationen.
Jag trodde han var äldre,typ 20-25 :o,fast man kan ju trilla av pinn i alla fall.

Jo det finns ju de som trillar av pinnen tidigare än så också men vi får väl hoppas att han hänger med några år till. Såg att han bara haft 25 ston ifjor så det är ju möjligt att seminet blivit sämre så att det är hemma stationen som gällt för att få dräktigt även om det fortfarande stod transportsemin. Tidigare har han ju i alla fall haft bra semin på transport men det kan ju vara så att åldern börjar ta ut sin rätt.
Insåg när åldern kom upp till diskussion att mina favoritgrabbar i danmark börjar bli gamla eller ja en av dem har ju redan trillat av pinnen. Dags snart att hitta nya yngre favoriter istället för de tre C na, men med tanke på den förärvning de visat så är de ju inte helt lätta att ersätta.

KL

Slänger ut en fråga i denna tråden och hoppas att någon vill ta sig tid att svara.

Jag har ingen erfarenhet av FAI själv. Men vet dock att det inte är att rekommendera till ett 3-årigt maidensto. Hur vågat är det?
Givetvis förstår jag också att det är individuellt, men vad gissar ni på - har jag 0, 10, 50 % chans att få stoet dräktigt?

:)

Går inte att säga, men jag lästa tyska siffror på att TAI har dräktighet mellan 50-80% i snitt och FAI 30-70%.

Har för mig att det var så iaf, stod i Zuchter Forum i våras. Så det beror helt på sto och hingst!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka