Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Vi hade ju Pay Back TP (Come Back II - Bernstein) i stallet också, den är också superfin. :love:
Den har ju debuterat Grand Prix nu.

Synd att CBII är enorm och jag har ett litet ponnysto.

Man kanske skulle köpa en storhäst i alla fall. :d

Fast det kanske hade blivit en kanonhäst på 160 om man la på CBII på din lilla;)

Lite OT, men är ialf diskuterande om hingstval ^^. Vermont RP 133. Förutom Fix Victoria (ue.Juno Rory RC - Kingsettle Tankah RP) så har jag ridit en B-ponny, Kiara (ue.Hisley Prospect RD, dartmoor) och en C-ponny, Tiramisu (ue.Springs Nougat RD, dartmoor). Alla 3 har slående likheter i exteriören och alla är rörliga med mycket power. Tiramisu är överambitiös och vill hela tiden göra allt hon tror man kan tänkas vilja göra, gud vad jag saknar henne :love:, Victoria påminner väldigt mkt om henne till sättet, men med större lugn i att vänta in mig. Kiara var tryggast plus ambitiös och energin, vann 5-årsChampionatet i dressyr 2007, Tiramisu blev det året 3a och ett annat sto e.Vermont blev 2a det året ;). Vermonterna överhuvudtaget ägde det året på UngponnyChampionatet! Dom hoppar med, Victoria fick 9-9 på 3-årstestet.

Kiara
17sept068.jpg

http://i40.photobucket.com/albums/e231/Victovie/Ponnyerna%202/ung131.jpg

http://i40.photobucket.com/albums/e231/Victovie/Ponnyerna/Juli275.jpg
ung189.jpg

Tiramisu
ung113.jpg

17sept003.jpg

http://i40.photobucket.com/albums/e231/Victovie/Ponnyerna/7sept054.jpg

UngponnyChampionatet 2007. Verdi vinnare av 6-års Hopp, Kiara och Tiramisu
ung390.jpg

1:a Kiara, 2:a Adrenalin (ue.Coed Coch Targed RW), 3:a Tiramisu - Alla e.Vermont
ung255.jpg

ung215.jpg

Senast ändrad:

Underbart fina!

Ja men det är ju lilla Adrenalin som tränar för min tränare!
Och vad roligt att Fix Victoria har Juno Rory som morfar, honom har ju jag ridit på när jag var liten. :D

oxo, Haha, ja kanske. :D

Nej gud va världen är liten ibland, häftiga Adrenalin! Skulle så gärna vilja se henne igen, vilken ponny! Tänk dig att kunna få fram en egen liten Adrenalin med ditt eget sto som mamma ;).
Haha, va roligt att du har ridit på honom också! :D

Jag trode att hon var en B-ponny för att hon är såå extremt liten dock. Men Vermont typar sina ungar väldigt mycket, "alla" ser väldigt lika ut.
Skulle vara intressant att se var han skulle kunna lämna för unge med Stella som är lite rejälare. :)

Juno var en underbar hingst! Snällare häst fick man leta efter. Lite lat dock. ;)

Lägger till fler...

Till Blue Flame (Ragazzo-Jaguar-Galant)

Briar
Corlensky G
Canterbury
Ludwigs Champion
Cartier (Ramiro Z kanske för nära? (3+3))
Grafenstolz
Stalypso
Herzensdieb
Grey Top
Emmerton

KL

Jag har lite tråkigt på jobbet så har också sammanställt en lista på möjliga kandidater. Det är en salig blandning och listan kan ändras när som.. :p

1 Florencio I
2 Lambo
3 L'Espoir
4 Hotline
5 Shooting Star
6 Kostolany
7 Sir Donnerhall I eller II
8 Stalypso (katten bland hermelinerna)

Bubblare är Don de Jeu. Ska bli spännande att se vad som händer med honom nästa år.

Uppfödaren till mitt stos mamma och flera generationer bakåt från Tyskland trycker på att Belissimo M skulle vara bra. Dock vet jag inte om jag håller med även om hon känner mödernet tusen gånger bättre än jag..

Senast ändrad:

Efter att ha suttit i Falsterbo och tittat på massa fina hästar så har vi mest pratat om De Niro/De Noir, Don Primero samt Scandic som högt intressanta kandidater

Iron Will: Ja det gör han verkligen!! Säkrare kort får man leta efter.
Haha, det lugnande blodet har inte haft något inflytande på Victoria ialf ;)! Hon bor numera i Stockholm i Drottningholm - Kronprinsessan har hittat hem! :p

KL
I vintras var ju min dam väldigt dålig i sitt bakparti, så jag trodde att hennes avelskarriär var över. Men nu ser hon väldigt fräsch ut igen och är varken halt eller stel längre! :laugh: I vinter ska hon få gå tom, och jag ska ta ut en ET och en snubbe som lasrar hästarna och låta dem kolla igenom henne ordentligt.

Dock väcks ju förhoppningarna om att eventuellt kunna betäcka henne nästa år istället! Då kommer jag troligtvis satsa på en mindre ponnyhingst och försöka få fram en D-ponny. Stoet själv är inte alls stort, 157 cm, och har smått bakom sig. Men hade nog tänkt mig en hingst lägre än 135 cm.
Jag kan ju då i princip ingenting om ponnyhingstar, men har sett att flera andra i tråden skrivit om lite olika. Har även kikat runt på lite hemsidor men tycker det är jättesvårt att hitta!

Avkomman är tänkt att bli en dressyrräv, hingsten måste som sagt vara liten, samt högställd med framför allt bra galopp. Den måste också finnas på semin. Kom hemskt gärna med förslag!!! Antingen hit eller via PM. :)

Jag tror att Adrenalin går i Kågeröd på SM:et i helgen, om du vill se henne igen....

Jag vet inte om den finns på importsemin, Man kan ju kolla upp om det går att använda honom i Svergie.
Men jag skulle vilja tipsa om The Breas My Mobility som har lämnat en hel del fina avkommor som rör sig mycket bra och ser helt ljuvliga ut.

Han är en Welshponny och isabellfärgad, 131 cm hög, född 1994.

Två av hans avkommor;

Andra hästen på videon;
http://www.youtube.com/watch?v=4yfqEXsBrn0

Den här avkomman är även pappa till hingsten jag valt åt mitt ponnysto i år. :) Första hästen på videon.
http://www.myvideo.de/watch/1438815/FS_Golden_Highlight_und_FS_Mr_Mobility

Om jag till slut får arslet ur och slutar fundera på den framtida konkursen med två uppstallade hästar i sthlm :angel: så betäcker jag mitt fullblodssto e:Hiltis' Hut-Niniski med Skovens rafael.

Kan inte välja kön men får iaf en fux! 1 rätt av 2 garanterat iaf ;)
(vill väldigt, väldigt gärna ha ett sto).

Alt 2 om det skiter sig är HipHop eller Bellagio.
Lite olika typer av häst men de alla nåt jag vill åt.

kl

Nu har tankarna börjat snurra inför nästa års betäckning. Ungen jag fick iår tycker jag blivit en snygg och trevlig individ, men än har man ju inte jättemycket att gå på inför nästa års betäckning. Man vet ju inte vad som förvärvats av mamma resp pappa ännu. Kör fortfarande på säkra kort av den anledningen.

Många i både mitt gamla och nya stall tjatar att jag ska betäcka med gångartshingst, men jag vet inte om jag vågar. Jag är ingen dressyr-ryttare, och tänker inte behålla fölet då jag inte kommer kunna förvärva det, och jag är tveksam till hur stor efterfrågan är på ett föl e: gångartshingst u: fullblodsto.

Jag har samma krav som tidigare, dvs framförallt bra gångarter och bra skalle.
Några kandidater som kommit upp är:

Hiphop - Väldigt trevlig hingst med bra gångarter som ju verkar vara dubbeltalang!
Grafenstoltz - Även han är ju en väldigt "komplett" hingst, vet dock ej hur han är i skallen...
Ludwigs Champion - har flera tipsat om, gillar honom skarpt.

Lär ju trilla in fler ju längre året lider :p

Senast ändrad:

*knapplån*

har knappt funderat över nästa år, men det jag vet säkert är att OM mitt Cortus sto ska betäckas så blir det Cosmeo :love: för fölungen hon fick efter honom i år är så himla fin och trevlig :love:

sen ska väl Contender stoet betäckas antar jag och sen är frågan om For Pleasure stoet och Escudo stoet ska betäckas... Balou du Rouet stoet ska inte betäckas och Corlensky G stoet ska tävla.

Tusen tack för tipset! :bow: Jag använder väldigt gärna en hingst på svensk station, men hittar man nån goding utanför gränsen kanske jag tänker om. ;) Läst nån annanstans att stospermierna klarar sig längre än hingstarna, så kanske det vore ett smart val för att få sto! :idea: ;)

Då hade jag tittat på Henfynyw Tywysog RWC 3! Fantastisk liten welshponny av cobtyp, tror att han är kanske 128 cm hög.
Har träffat honom och hanterat honom liten och han är mycket trevlig!

Har faktiskt kikat lite på honom förut! Imponerande meriter! Har dock inte sett nån uppställd bild på honom så jag kan inget säga om exteriören. Ska ta och söka på honom på en gång! :laugh:

Han är ju rejäl, så han kanske blir lite för rejäl?

Men det som är bra med honom är ju att han finns på semin.

Det verkar dock som om Welsh och Halvblod är en vinnande kombination!

Jag tittade på små hingstar till min ponny och kommer ihåg att jag tittade länge på Simbergs Superman som är 125 cm hög! :love:

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Flytta med utekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka