Det här med akuten, så har jag bara varit på akuten en gång och det för en sak som inte var akut egentligen och som jag nu i efterhand vet att jag troligtvis utan större problem överlevt även om jag inte åkt dit - vilket har gjort att jag haft dåligt samvete för det sedan dess.
Jag hade blivit stucken i foten av en geting dagen innan och fick ingen större reaktion. Från och med eftermiddagen dagen efter började dock foten svullna upp ordentligt. Jag har inte haft något liknande problem tidigare och hade ingen varken alsolsprit eller allergitablett att ta för att se om reaktionen minskade, och det var för sent för att kunna åka till något apotek och köpa. Jag ringde och pratade med 1177, och de rekommenderade mig att åka in - men i och med att jag ringde så pass sent på kvällen och bor så långt bort så hade jourvården stängt innan jag kom fram, och bara akutmotttagningen öppet. Jag valde i alla fall ändå att åka in. Det enda positiva med mitt val att åka var att det var helt tomt på akuten, det var ingen kö och ingen som väntade. Tre sjuksköterskor tog glatt emot mig, gav mig några allergitabletter, slängde på ett omslag dränkt i alsolsprit och skickade hem mig igen (med en inköpslista på saker som man bör ha hemma
) några minuter efter att jag kommit dit, fortfarande utan att det var någon annan där som väntade på hjälp. Svullnaden försvann sedan under natten.
Men som sagt, redan dagen efter hade jag dåligt samvete över att ha åkt dit eftersom det inte var särskilt akut.