Fullblodsfråga.

KungTulle

Trådstartare
Engelska fullblod tävlas ju redan i 2 årsåldern, dvs betydligt tidigare än andra hästar.

Men hur anses det vara lämpligt att göra avelsmässigt?

Kan man betäcka ett fullblodssto redan vid 2 års ålder om det av någon anledning inte ska startas?

Bara litet tankar såhär en söndagskvall.

/kt

Sv: Fullblodsfråga.

Kan och kan, klart man kan. 12-åriga flickor kan också bli gravida, det har hänt förr. Men frågan är om det är jättebra?
U

Kan och kan, klart man kan. 12-åriga flickor kan också bli gravida, det har hänt förr. Men frågan är om det är jättebra?
U

Vad jag undrade är inte OM dom kan betäckas eftersom alla ston kan bli dräktiga vid den åldern utan snarare om vilken praxis det är bland fullblodsfolket.

Betäcker man tidigare än vad "halvblodfolket" gör tex?

Gäller det starthästar antar jag att man vill ha vänta tills man ser hur pass mycket pengar stoet är kapabel att springa in först.

Men nu funderade jag över unga ston som kanske har en mycket intressant stam för avel men som av olika anledningar inte själva är lämpliga att starta.

/KT

Jag tror överlag att de ston som sätts i seriös fullblodsavel inte kommer i avel så tidigt. För man vill ju ha chansen på de stora löpningarna som de flesta är för treåringar.
När jag tänker efter har nog aldrif träffat något fullblod som på seriös väg betäckts som tvååring. Har de p g a skador inte kunnat löpa själv har jag ändå inte varit med om att det gått avel innan tre år. Så om det förekommer är inte vanligare där än inom halvblodsaveln.

Det viktiga är att skilja fullbloden åt. Alla fullblod tävlas inte som 2-åringar, utan det är enbart slät-galoppörerna som gör det. Den galoppen som finns i Sverige är relativt liten i det stora hela. Hoppgaloppen är mer utbredd och där börjar man inte tävla hästarna förrens de är 4-åringar.
Om man ska köpa ett fullblod måste man veta om stammen är slät- eller hopp.

Jag tror överlag att de ston som sätts i seriös fullblodsavel inte kommer i avel så tidigt. För man vill ju ha chansen på de stora löpningarna som de flesta är för treåringar.

Jo det tror jag också faktiskt....inom alla raser vill man ju meritera sina avelsdjur.

/KT

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 084
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 100
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
3 064
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka