Frystorkad råmjölk

Sv: Frystorkad råmjölk

Vad är det för råmjölk? Hur framställs den?
Är den konstgjord, eller är det från riktiga ston, och vad dricker deras eget föl isåfall?

från tillverkarens hemsida:

Composition and application
Cavalor Colostra 24 contains natural substances (a.o.: freeze-dried colostrums) which are essential for a healthy growth of the foal. It is recommended that you keep a stock of Cavalor Colostra 24 and Cavalor Hyppolac.

Cavalor Colostra 24 is IBR-negative and safe for use for all foals and contains at least 30% of Immunoglobulins.

Men hur får de tag i råmjölken? Har de hela stall med ston som får offra sina egna föl, för att de ska frystorka råmjölken? Och det bara för att alla ska köpa lite frystorkat "förattomutifall".

Eller? :confused:

Jag tolkar det som att det är syntetiskt, alternativt utvunnet från kor eller liknande? Det går säkert att hitta - google is your friend ;)

I annat fall skulle jag gissa att de köper upp råmjölk från ston som förlorat sina föl eller liknande. Ungefär som ammajouren gör. Det är knappast förenligt med djurskyddslagar nånstans i världen att låta föl stå utan råmjölk för att produkten ska säljas istället.

Skulle ju mkt väl kunna komma från de hemska stofabriker som finns utomlands där stona är konstant dräktiga och står i spiltor där allt urin samlas upp för att bli vad det nu var, antirynkkräm eller vad sjutton var det för något. Deras föl slaktas ju var ju mkt skriverier om det för något år sedan. Med den inställningen till djuren så säljer de säkert all råmjölken också kan man tjäna pengar på något så lär de göra det.
Hade varit väldigt intressant att veta hur det egentligen ligger till det står ju att det är frystorkad "riktig" råmjölk, och den mängd de säljer går ju knappast ihop med uppköpta små slattar på osäker basis, kommer det från dessa horribla stofrabriker eller liknande så skall det ju fram i ljuset för förhoppningsvis är ingen hästmänniska intresserade av att stödja sådan verksamhet ekonomiskt.

Jag ska verkligen ta reda på mer innan jag betäller. Jag vill, precis som du skriver, verkligen inte stödja någon sådan verksamhet.

Gjorde en snabb googling och östrogenpreparat var det ju de gjorde trots att det idag går precis lika bra eller tom bättre med syntetiskt framtagna. Jag vet när det hela var uppe för heta diskussioner för några år sen att det visades bilder och dylikt även från sådana farmar som inte låg i USA (i denna artikel jag googlade fram står att det i USA finns ca 20.000 ston i "produktion" på sådana farmar, lägg då till att det finns i andra världsdelar också så skulle det kunna vara en bra källa för dem att få tag på råmjölk ifrån blir ju några liter från över 20.000 ston. ) Så helt klart något som bör kollas upp varifrån kommer denna råmjölk.
Här är länken till artikeln jag hittade vet att det finns mkt mer omfattande artiklar och filmer också på nätet men orkade inte söka mer.
http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=3542

Håller med här - man skulle vilja veta var det kommer ifrån! Det finns ju en anledning till att plasma är jättedyrt! Konstigt ifall det går att köpa burkvis med råmjölk, med flera års hållbarhet, för säkerhets skull?! Eller har jag missförstått? Enda anledningen att behöva råmjölk är väl egentligen ifall den har läckt ut innan, eller är av usel kvalitet hos stoet. Oftast går det ju annars att mjölka ur och ge i flaska, i tillräcklig mängd. Jag fick ge ett föl plasma förra året, p.g.a att stoet läckte (och då menar jag i en mängd så man fick tvätta hennes ben varje dag, i ca 3 veckor före fölning), men hade jag varit lite "vaknare" kunde jag ha samlat in i förväg. Och sparat flera tusen kr... Men fölungen överlevde, stark och frisk!!

Hmmmm finns det en mkt större marknad för detta än vad man kunde gissa ? Hittade detta svar från en dietist som alltså rekommenderade detta till en människa som undrade hur den skulle få bättre immunförsvar för att slippa bli sjuk så ofta ???

"Kosttillskotten då?
Åtskilliga studier visar att vassleprotein stärker immunförsvaret. Att ta 1-2 proteindrinkar varje dag kan hjälpa dig att bygga upp kroppens försvar mot infektioner. Välj tex. Whey-80 från Star Nutrition.
Jag rekommenderar även ett extra tillskott av colostrum som innehåller frystorkad råmjölk med hög halt färdiga immunoglobuliner (färdiga antikroppar).

Det är även viktigt att du får i dig tillräckligt med vitaminer, mineraler och antioxidanter varje dag. För att täcka ditt basbehov av dessa viktiga näringsämnen kan du ta 1 Only One Regular varje dag.

Med vänlig hälsning
Anna Paulie
Leg. dietist

??? Man kanske skulle ta sig en snaps med råmjölken som ligger i frysen så slipper man kanske få andra rundan av influensan som verkar dra över samma människor som hade den samtidigt som jag nu. Inte sjutton kan väl hästars råmjölk ha någon större postiv effekt på vårt immunförsvar ??

Miss av mig såg nu när jag googlade vidare att det var ko råmjölk som användes till detta och inte häst. Men frågetecknet kvarstår ändå kan en människa verkligen ta upp antikroppar och ha någon nytta av det eller det är bara en ny kassako de skall lura i folk.

Senast ändrad:

Håller med här - man skulle vilja veta var det kommer ifrån! Det finns ju en anledning till att plasma är jättedyrt! Konstigt ifall det går att köpa burkvis med råmjölk, med flera års hållbarhet, för säkerhets skull?! Eller har jag missförstått? Enda anledningen att behöva råmjölk är väl egentligen ifall den har läckt ut innan, eller är av usel kvalitet hos stoet. Oftast går det ju annars att mjölka ur och ge i flaska, i tillräcklig mängd. Jag fick ge ett föl plasma förra året, p.g.a att stoet läckte (och då menar jag i en mängd så man fick tvätta hennes ben varje dag, i ca 3 veckor före fölning), men hade jag varit lite "vaknare" kunde jag ha samlat in i förväg. Och sparat flera tusen kr... Men fölungen överlevde, stark och frisk!!

Ja jag kan förstå att det för vissa finns en anledning att köpa denna frystorkade på burk men aspekten som tas upp här är ju verkligen jätteviktig! Jag skulle inte köpa någon burk som kom från en dylik produktion som diskuterats här "ifall att", särskilt inte om det finns minsta chans att få tag på råmjölk någon annanstans. Det är ju faktiskt ganska sällan man måste få tag i extra råmjölk, tom när stoet dör hinner man mjölka ur det...
Och är den dålig ger man ändå plasma.

Dessutom har jag läst någonstans att antikroppshalten var väldigt mycket sämre i frystorkad men jag reserverar mig för att det var ett tag sedan och säkert kan ha blivit bättre samt att jag inte kommer ihåg vart jag läste det.
Syntetisk råmjölk, kan man ens tillverka det? Någonstans MÅSTE antikropparna komma ifrån och om dessa går att framställa syntetiskt borde det väl finnas hos varje veterinär. Jag känner mig lite skeptisk till att det går, det känns som att det måste vara framställt av "riktig organisk råmjölk".
Men jag vet inte...

Som sagt;
Glöm inte att veterinären har plasma också.
Och ett tips om man har flera ston alternativt tar föl varje år från ett sto är att mjölka ur och spara 1-2 dl i frysen, efter att fölungen fått sitt såklart. Det gör jag varje år.

Jag har mailat Cavalor och frågat hur den framstäls och var den kommer ifrån. Förhoppningsvis kommer ett ärligt och rakt svar.

Jag har inga som helst uppfödare i närheten, än mindre större stuterier :( Har frågat runt bland vänner och bekanta men ingen har någon aning om var man kan få tag på råmjölk annars. Den enda jag känner som har pysslat med avel hade colstra 24 hemma då, men det är några år sedan nu och hon visste inte heller varifrån det kommer egentligen.

Jag vill dock ha det hemma när det är dags för fölningar, hellre att behöva behålla det i frysen än att stå utan om något skulle gå snett. Att mjölka ur en liten slurk när fölet fått sitt hade jag förstås tänkt göra, men tänkte ju inte alls på att jag kan spara lite från Sessan till Tardees föl - det är främst för hennes skull som jag vill vara ordentligt förberedd.

OT
Nu har jag äntligen fått hem WeeFoal, så under eftermiddagen/morgondagen får jag campa i hagen med kaffetermos och vänta med en hink :)

Hoppas du får svar!

Håller tummarna för Sessan. Vet att en del gjort hemmagjorda kissuppsamlare med plastpåsar, du kanske hittar något smart om du googlar. Man får väl hålla koll ändå men man slipper ju springa där och försöka samla upp...

Men hur får de tag i råmjölken? Har de hela stall med ston som får offra sina egna föl, för att de ska frystorka råmjölken? Och det bara för att alla ska köpa lite frystorkat "förattomutifall".

Eller? :confused:

CK. Jag lovar dig. Du vill absolut inte veta..:(

Principen är löpande band metoden där fölen offras.

Allt för pengar

AM

Nu blev det konstigt här för mig... det rekommenderas att man har råmjölk hemma vid fölning - men om man beställer hem är man en fölmördare. För att hårddra det visserligen, men ändå...?

Har du kollat på ammajouren var du har närmsta råmjölksbank ? Dessa finns väl utspridda över hela landet eller ?

Jag hittar inte på råmjölksbanker på ammajourens hemsida?

Hmmm var inne och kollade nu står ju bara ett enda ställe där nu ? Tidigare år har det varit en lång lista med ställen som stod under egen rubrik råmjölksbank. Konstigt att alla skulle försvunnit på en gång ?
Även om det kanske är så att man får uppgift om dem när man väl har problem och kontaktar jouren så vågar man ju inte chansa att det verkligen finns en på överkomligt avstånd om man inte vet det säkert. Knepigt.
Jag hoppas verkligen "min" finns kvar (lyxigt nog 5 min ifrån oss) iofs är de mkt involverade i ammajouren och har stor travuppfödning så även om de inte skulle vara någon officiell råmjölksbank längre så har de förhoppningsvis så man kan få köpa om det kniper.

En googling gav ett napp från 2009 en som hade skrivit av de stuteri som då fanns på listan, kan ju ge en vägledning går ju att kontakta om man har något av dessa nära och fråga om de fortfarande har råmjölk att sälja om något skulle hända så att det behövs.

"Jouren har också arbetat för att skapa råmjölksbanker på större stuterier runt om i landet. De säljer råmjölk i mån av tillgång. Det rekommenderade priset är 500 kr per liter. Dessa stuterier är: Alebäcks stuteri (Lidköping, Västra Götaland), Staro stuteri (Ramkvilla, Småland), Brodda stuteri (Skurup, Skåne), Skråmsta stuteri (Bro, nära Stockholm), Valnevikens stuteri (Segmon, Värmland), Flenmo egendom (Mellösa, Sörmland), Broline stuteri (Svenljunga, Västra Götaland)."

Då har jag lite över en timma till två av råmjölksbankerna, det vill säga om de säljer och finns kvar!

Jag får ta reda på det.

Jag tror de flesta som får flera föl per år har råmjölk sparat.

Och de säljer, jag lovar. Men inte för att nån vill ha hemma "utifall", utan när det verkligen behövs.
Tex har jag alltid råmjölk, men att sälja det för att det ska ligga och bli gammalt i nån annans frys, det gör jag inte.
Men ringer nån och står med föl utan mamma så går jag gärna ut och börjar tina upp det mitt i natten.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: ufot
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Mat Några år nu har jag velat göra egna praliner och i år tog jag äntligen tag i saken. Nu har jag 3 formar färdiga med pralinskal så nu ska...
Svar
10
· Visningar
397
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka