Frystorkad råmjölk

Sv: Frystorkad råmjölk

När det gäller travare så verkar det allmänt sagt att dom har sämre råmjölk.

Ridhästarna, utom en, som vi haft har varit strålande mjölkkossor med skyhöga värden.

Granne kom med prover som hon tog dom första två dygnen och sista provet visade högre siffror än vad vissa av våra gör från start.

Vi vet ju vilka som ger sämre råmjölk och har förberett hela vårt system efter detta.

Det är ju liksom lite svårt att motivera en hästägare att trots märren är mångmiljonär, och superstam, att sluta avla :D

Ofta är det ju första två dygnen som skiljer sig i arbete mellan en bra eller dålig råmjölksproducent.

Senare går ju ungarna på samma basis och presterar bra.

Och dom första två dygnens extra jobb försöker vi ta betalt för..försöker :D

Och vad jag igentligen ville säga är att det är TIDEN och inte "antal snodda deciliter" som sänker antikropparna. I alla fall har vi kommit fram till det, genom alla mätningarna vi gjort.

AM

Jag delade din länk på facebook! :D

Helt ok. Brukar själv lägga ut den i fölningstider.
Om inte annat för dom som inte har samma erfarenhet och på ett enkelt sätt kan få info om en ganska krånglig värld.

Fick ju mycket frågor från olika hästägare, som inte kunde något alls om hästar. Med det i baktanke så fixade jag den sidan så att även dom skulle förstå allvaret. ;)

AM

När det gäller travare så verkar det allmänt sagt att dom har sämre råmjölk.

Ridhästarna, utom en, som vi haft har varit strålande mjölkkossor med skyhöga värden.

Granne kom med prover som hon tog dom första två dygnen och sista provet visade högre siffror än vad vissa av våra gör från start.

Vi vet ju vilka som ger sämre råmjölk och har förberett hela vårt system efter detta.

Det är ju liksom lite svårt att motivera en hästägare att trots märren är mångmiljonär, och superstam, att sluta avla :D

Ofta är det ju första två dygnen som skiljer sig i arbete mellan en bra eller dålig råmjölksproducent.

Senare går ju ungarna på samma basis och presterar bra.

Och dom första två dygnens extra jobb försöker vi ta betalt för..försöker :D

Och vad jag igentligen ville säga är att det är TIDEN och inte "antal snodda deciliter" som sänker antikropparna. I alla fall har vi kommit fram till det, genom alla mätningarna vi gjort.

AM

Men absolut! Jag förstår detta!

Men jag ville ändå skriva det om stourval för att de flesta tänker inte ens på att det är en faktor att överväga, och allt ser ju lite annorlunda ut inom andra dicipliner än just inom travet. (och kanske galoppen?)

Jag har inte samma resurser som ett stort stuteri till exempel och måste så långt det går förebygga problem tex genom att inte använda "problemston" i avel. (problem kan det ju såklart bli ändå det ska gudarna veta) Även om jag skulle vilja. Men många tänker inte ens på den aspekten när dom avlar, ofta för att dom kanske bara har ett sto och vill ha ett föl. Tcker bara att det är en viktig sak att ta med i beräkningen, särskilt som mindre/mellanstor uppfödare.

Och ett till förtydligande :)

Jag skulle inte kassera ett sto för att hon hade sämre råmjölk specifikt eller läckte innan, utan om hon var en dålig mjölkare överlag, alltså kass/otillräcklig mjölkproduktion. Själva antikroppsbiten går ju att lösa utan problem för ungen!

Ja jag satt och funderade över mitt sto. Hon läckte ur all råmjölk innan fölning och
hade en 10a på mätaren från fölning och hade det 16 timmar efter fölning också.

Nu fick vi ju åka med våran trots att vi gav plasma när fölet var runt 12 timmar.
Vi fick inte i henne all extra råmjölk vi hade heller, hon var så jäkla snabb upp på benen och skuttade
fram till mjölkbaren och sen var det kört med nappflaskan hur jag än försökte.

Vågar man ta fler föl på ett sådant sto? Om nu ungen skulle bli riktigt bra.

I övrigt är hon en kanonmamma, riktig mjölkkossa och hade en lätt fölning.

Det tycker jag absolut!

Jag redogör bara för min personliga åsikt och som sagt, läckande råmjölk anser jag inte gör ett problemsto. Däremot om hon är svår/grisk, inte vill släppa till fölet eller har dålig mjölkproduktion till exempel.

Sedan kan det hända grejer, nyfödda föl är superkänsliga och yttre faktorer spelar in.

Kanonmamma, mjölkossa och lätt fölning = ett bra avelssto i min bok. Förutsatt att det finns anledning att avla på henne i övrigt och det är ju upp till var och en att avgöra.

Jag hade inte funderat två gånger på att betäcka ditt sto igen :D

Nej då, även om hon var förstföderska buffade hon ungen till juvret och ställer upp sig brett med bakbenen så att hon ska komma åt.
Ungen gick upp 2-3 kg på de dagar hon var inne på kliniken trots diarré och näringsmässigt hade ungen fått i sig allt redan när vi kom
in till kliniken - trots diarrén. Hon passar den noga och är en supermamma.

Tack för svaret!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: ufot
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Mat Några år nu har jag velat göra egna praliner och i år tog jag äntligen tag i saken. Nu har jag 3 formar färdiga med pralinskal så nu ska...
Svar
10
· Visningar
397
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka