Frystorkad råmjölk

Sv: Frystorkad råmjölk

Men - var skulle det kunna komma ifrån? Finns väl inte något överskott på ston vars föl dör, och där man kommer på tanken att mjölka ur råmjölken o sälja den?! Jag förespråkar verkligen att man gör sitt bästa för en lyckad fölning, men frystorkad råmjölk på kommersiell marknad låter inte alls bra!

jag avvaktar i alla fall och ser om jag får svar från Cavalor ang ursprunget innan jag beställer därifrån. Pavos produkter lär ju vara framställda på liknande sätt också, men jag mailar dem med.

Nu har jag fått svar från Cavalor! Som jag misstänkte så framställs det "syntetiskt" med hjälp av komjölk.

Thanks for your interest in our product and your request.
I have to inform you that Cavalor Colostra 24 is a modified form. We start from the colostra of cattle and add extra ingredients, such as IgA to make it exact the same formula as natural equine colostrum. We are completely confident that it gives all the required nutritional aspect to new foals.
Out of our own experience, my parents have a big breeding farm in show jumpers, we have used this quite a few times and it works well.

I hope this answers your question, please feel free to contact me anytime for further information.

Best regards,
Lieselot Hamerlinck
Managing Partner Cavalor

Jag har testat det frystorkade råmjölken. Jag kollade den med refraktometern då jag hade blandat ut den enligt anvisningar och värdena var sådär. Kanppt godkänt, men fölet som fick av det hade godkända värden på foalcheck efteråt. Då hade den ju dock druckit av sin mammas mjölk med, som också låg precis på gränsen till godkänt. Hade jag vetat innan jag blandade att den frystorkade var ungefär lika bra/dålig som den mjölken stoet hade så hade jag nog sparat på den frystorkade lite till .

Jag hade för mig att jag kollade upp det innan jag använde, men vart sjukt osäker... Och kom ihåg lite fel utifrån svaret med...

Men SKÖNT att det inte är gjort på annat sätt!

Jag har kollat mammamjölk, och sedan mammamjölk utblandat med frystorkat, som då drastiskt hoppat uppåt på refraktometern.

Kommer inte ihåg om jag gett 2 eller 3 föl, men alla är kollade med foalcheck efteråt med maxvärden.

MEN som jag skrev tidigare är jag säker på att bra råmjölk från sto är bättre än den frystorkade, men oftast får man ju ut något från stoet, o då verkar det här räcka som komplement.

Eller kanske inte kommer ihåg fel ändå, osäker, men har för mig att antikropparna= IgA utvinns på liknande sätt som plasman.

(Det var 3 år sen jag köpte o kollade detta, så jagg kan blanda ihop det totalt!)

Antar att du har långt avstånd till veterinär Lew, här har dock seminveterinären mjölkplasma som kan levereras snabbt!:laugh:

Känns skönt att ha som backup!

Texaz menar gissningsvis blodplasma. Den kan ges oralt istället för/som komplement till råmjölk.

Antar att du har långt avstånd till veterinär Lew, här har dock seminveterinären mjölkplasma som kan levereras snabbt!:laugh:

Känns skönt att ha som backup!

Tja... allt är ju relativt men det är kanske 5 mil till ena veterinären och 7 till den andra... seminvet finns ca 6 mil bort som närmast och kanske 45 mil till kliniken.

Distriktarna brukar tycka det är på tok för långt att åka ut till oss så man får tjata på att få hästarna vaccinerade och tittade på. De är dock förvarnade om fölningarna så jag hoppas banne mig de sätter sig i bilen och kör om det behövs.

kl

Jag bara hoppar in för att säga att jag har en oöppnad burk med cavalor colostra 24, om någon skulle behöva den mer än jag. Mitt föl klarade sig bra utan.

Bara att skicka pm i så fall :)

Texaz menar gissningsvis blodplasma. Den kan ges oralt istället för/som komplement till råmjölk.

AHA!!! Hade jag ingen aning om! Trodde att det handlade om någon slags mjölk eftersom i då diskuterade råmjölk eller snarare ev brist av densamma:rofl:

Man lär sig något nytt varje dag!!!:idea:

Det är ju antikropparna man är ute efter i råmjölken, det är därför den är så viktig. Men i plasma (som kommer från blod från valacker) har man ju utvunnit/sparat det. Det är alltså inte mjölken i sig som är viktig utan innehållet. :)

OK, då är jag med!
Verkar som att även stuterierna använder sig av plasma, hur får man annars tag på råmjölk? Är väl dumt att mjölka ur ett nyfölat sto, då ju fölet behöver den?
Eller "passar man på" om fölet är dött???:confused:

Tja... allt är ju relativt men det är kanske 5 mil till ena veterinären och 7 till den andra... seminvet finns ca 6 mil bort som närmast och kanske 45 mil till kliniken.

Distriktarna brukar tycka det är på tok för långt att åka ut till oss så man får tjata på att få hästarna vaccinerade och tittade på. De är dock förvarnade om fölningarna så jag hoppas banne mig de sätter sig i bilen och kör om det behövs.

Så slöa vet i Norrland????:p

"Mina" distriktare har ju 4 mil hit.. Aldrig problem! Helger finns dom 9 mil bort.
Har dock tur att ha fyra privatpraktiserande hästveterinärer inom två mil:laugh:

OK, då är jag med!
Verkar som att även stuterierna använder sig av plasma, hur får man annars tag på råmjölk? Är väl dumt att mjölka ur ett nyfölat sto, då ju fölet behöver den?

Jag mjölkar alltid ut 1-2 dl när fölis fått sitt första, och fryser in. Det är inga problem att göra så om stoet har bra mjölk och produktion.

OK, då är jag med!

Det man gör är att man föst kollar råmjölken i refraktometern. Den bör ligga på värdet äver 20.

Man mjölkar stoet en nappflaska och nappar ungen. Nytt prov.
Sedan får man göra en bedömning på hur mycket stoet kan ha i juvret.

När man har radvis med fölmärrar och gör detta varje år så lär man sig från vilka man kan ta ett par deciliter för infrysning.

Vidare så mjölkar vi märren och nappar ungen tills den fått minst en liter och norpar kanske ett par deciliter till mellan varven.

Märkvärt är att oavsett om man mjölkar stoet alternativt ungen diar själv, eller att stoet förlorat ungen i fölning, så rasar antikroppshalten radikalt på bara någon timme.

Efter 5-6 timmar finns inget av värde att frysa in.

Väl tänkvärt på då att man bör nappa ungar så fort det bara går.

Plasman är vad man får då man tappar en frisk, välvaccinerad valack på blod.
Vår valack är ett mysterium då han ger 3 liter plasma på fyra liter blod!

Plasman flyter upp och lägger sig överst i påsen kanska fort. Den tas tillvara och fryses sedan in i speciella påsar för framtida bruk till föl.

Är ungen UNDER ca 15 timmar så kan man ge plasman "oralt" eller via sondning.
Är den äldre än 24 timmar så kan den inte ta upp antikroppar via sin mage, utan då måste man ge plasman intravenöst.

En annan viktig aspekt är UPPTAGNINGSFÖRMÅGAN hos föl.
Man kan ha 30 på refraktometern, alltså den apparaten som räknar ut hur bra råmjölk stoet har. 30 är med beröm godkänt.

MEN när man tar foalcheck på ungen så visar den dåliga värden och måste då hjälpas upp med plasma i alla fall.
I sådant fall har ungens tarm inte riktigt fungerat som den ska, och antikropparna, som den så väl behövde då den diade/nappade råmjölk, försvann ut i stället.

En speedad unge som ser och springer hejvilt dom första timmarna brukar vara just dom, som lurar hästägarna, och som oftast INTE får godkänd foalcheck.

Har gjort en liten infosida om just detta ämne. Ifrån, före fölning och vidare till intensivvård.

Hoppas det är ok att jag lägger ut länken här så kan ni läsa lite själva :)

Fölning, plasma och foalcheck

Lycka till alla ni därute.
Och ett tillägg. Foalcheck ligger ungefär på strax över 1000 kronor att ta.
En resa till klinik kostar 26000 kronor för 16 timmar och då vet ni inte ens om ungen överlever.
Man kan göra nästan allt hemma om man har en bra veterinär!

AM

Vilket bra inlägg, tack!

Kan tillägga att jag skulle inte mjölka för att frysa om stoet har dåligt med mjölk och att jag alltid också nappar fölet direkt om den inte är hiskeligt snabbt uppe och diar direkt själv. Jag vill ha i dom råmjölken så fort som möjligt och det är en riktig energiboost som gör att dom snabbare är uppe och diar själva.

Sedan vill jag tillägga att ett av mina kriterier för avelsston är att dom MÅSTE ha bra mjölkproduktion och vara bra mammor. Om ett sto visar sig inte ha/vara det så kommer hon inte att fortsätta vara avelssto hos mig. Hon får bara en chans. Jag kommer aldrig att avla på ston som inte passar sig i avel oavsett ev meriter, stam och andra fördelar. Sådant går i arv.... Inga problemston för mig.

Har inget stort stuteri utan 2-4 ston i avel, f.n 3 ston.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: ufot
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Mat Några år nu har jag velat göra egna praliner och i år tog jag äntligen tag i saken. Nu har jag 3 formar färdiga med pralinskal så nu ska...
Svar
10
· Visningar
397
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix