Frystorkad råmjölk

Sv: Frystorkad råmjölk

Jag fick tag på ett stuteri i närheten som hade råmjölk att sälja vid behov. :banana:

Känns skönt för då behöver jag inte gynna någon oetisk affärsidé. Tills nästa år ska jag se till att ha egen råmjölk hemma vid behov, bara att hoppas att någon av stona har såpass bra råmjölk så jag vågar ta lite.

Har du kollat på ammajouren var du har närmsta råmjölksbank ? Dessa finns väl utspridda över hela landet eller ?

Jag har som sagt inget stuteri eller liknande i närheten. Det närmaste på din lista ligger 92 mil bort i körsträcka enligt Eniro.
Att vänta tills jag behöver det innebär att vänta på att det skickas med post och blir liggande över helgen om man har otur. :crazy:

Nej, jag letar vidare och kommer på ett eller annat sätt att se till att ha hemma när det är dags.

Var bor du? Det är ju inte så att det bara är stuterier på den listan som har råmjölk. Jag erbjöd mig för ett par år sen att stå med som "råmjölksförsäljare", men jag vet inte vad som krävs för att plats på listan, mer än att man har råmjölk och vill hjälpa föl?

nej det vet jag ju och jag letar förstås vidare. mina första fölet väntas ju inte förrän runt midsommar :)
.. men det finns inte överdrivet med hästuppfödare här upe i Lappland, i alla fall inte i större skala. Några hobbyuppfödare med enstaka föl finns förstås, men de få jag vet om har inget sånt hemma eller att avvara.

När "seminkliniken" öppnar för säsongen ska jag börja med att ringa och höra med dem om hon vet. Dit är det trots allt bara 15 mil.

En variant är ju att beställa hem (svindyr) plasma och ha i frysen och använda som råmjölk. Plasman kan ges oralt med nappflaska lika lätt som råmjölk, de dricker utan några som helst problem så länge de inte har fått dia.

Och ytterligare (aningen billigare) variant är att med hjälp av lämpligt välvaccinerad valack och en veterinär producera egen plasma och ha i frysen i samma syfte.

Hoppas att Naffa hoppar in i tråden igen och svarar på detta, hon har full koll. Mina planer är att vi också ska sätta igång och producera vår egen plasma i år.
Men enkelt sett: Ta blod från valacken, när plasman flyter upp, sug upp den och förpacka i droppåsar. Blodet ska på något sett kontrolleras via blodprov innan, och plasman ska också på något sätt kontrolleras.

Senast ändrad:

Ur antikropps-synpunkt måste det ju vara mycket bättre att göra så än att köpa råmjölk från annat håll, om valacken står i samma stall vill säga! Måste det vara en valack?

Såvitt jag har förstått måste det vara en valack, vet dock inte varför.

Haha fy fasen det är inte lätt för er Norrlänningar med dessa avstånd!

Haha näpp! Det gäller att planera besöken, och jag åker heller inte in och ultraljudar massor av gånger... Gissa hur kul det är att höra "men det är ju bara att åka in till kliniken" i veterinärtrådar (har ca 50 mil enkel resa till närmsta hästklinik) "Seminstationen" finns hos en kvinna som lagt ner sin egen uppfödning men har utrustningen kvar och en veterinär finns där en eller två gånger i veckan för undersökningar och seminering.

Veterinären är förvarnad och kommer att påminnas om att vi har fölningar på g när det närmar sig, och då har jag även tänkt höra efter om de har plasma hemma. Det lär som sagt vara snordyrt, men ett alternativ om jag inte hittar råmjölk. Veterinären ligger ju dessutom ännu närmare - bara 6mil! :)

Att odla fram egen tror jag är för avancerat för dem... (för att inte tala om ansträngningen, det är ett jäkla tjat när man behöver ha ut dem för att det är så långt att åka.. ) och någon valack har jag inte tillgång till tyvärr. Finns iofs på ridskolan, men nej...

Och jag som inte ens vill åka till seminstationen som ligger ett par mil härifrån :o Sån tur jag har som har både en veterinär och en seminör som kommer hem till mig vid behov!

Det där med ett par serumvalackar kanske vore en affärsidé :angel::D

Det är ju ganska otroligt faktiskt, det som är så vanligt och det borde ju vara mer aktuellt i Norrland tycker man.

Men nu är vi OT ;)

Har läst, och även svarat lite, i tråden, men nu undrar jag - varför behöver du ha råmjölk hemma? För viktigare är nästan en refraktometer! Råmjölk behövs ju ifall stoet läcker långt innan fölning, och man inte hinner samla upp det, men annars går det ju oftast att mjölka ur, och är kvaliteten halvtaskig så får man försöka "tratta i" fölet större mängd, istället. Jag hade en som läckte, och var för sen med uppsamlandet, och beställde då hem plasma via distriktsveterinären, i förväg, som de kom och gav när fölet var 12 timmar gammal. Refraktometer är ovärderligt - då kan man lätt avläsa antikropps-nivån, och vet hur mycket fölet måste få i sig. Även om stoet är "tjurigt", eller sjuk/dör vid fölning, så går det nog oftast att mjölka ur råmjölk, tror jag.

För att det tyvärr händer att antikroppshalten är för låg även om stoet inte läckt mjölk innan. Dessutom kan det vara svårt med råmjölk om stoet exempelvis dör.

en refraktometer har jag.

OK. Du är m.a.o bättre på att måla fan på väggen, än jag, t.o.m.... Om du brukar ha flera föl per år kanske du kunde ha en påse plasma i frysen, då, och sedan försöka sälja den om den inte behövs? Distriktsveterinären här tog bara hem ifall jag betalade påsen, men om någon annan ville ha den (och jag inte behövde den, vilket jag nästan visste att jag skulle), så skulle de förmedla kontakten.

Jag får låna en refraktometer av en vän, men vill ha alla scenarior täckta så att säga. Jag är sån som person och jag har ett äldre sto med lite "brokig" bakgrund som jag faktiskt bekymrar mig över - trots att veterinärer och andra experter inte är ett dugg oroliga :o

Det kommer säkert gå jättebra med mina damer, men jag har hellre grejjer hemma ifall att. Behöver jag det inte själv så kanske jag kan vidareförmedla till någon annan som behöver.

KL

Jag tycker att både hängslen o livrem är bra tänk,varför gambla med sitt nya föls liv?
Själv skulle jag inte dra mig för att använda frystorkat om det räddar mitt föl,då har i alla fall inte ett annat fök ev dött i onödan.
Sen vet man ju inte om det faktiskt kommer från "fölfabriker"

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: ufot
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Mat Några år nu har jag velat göra egna praliner och i år tog jag äntligen tag i saken. Nu har jag 3 formar färdiga med pralinskal så nu ska...
Svar
10
· Visningar
397
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix