Alltså, om du VILL ha en karriär (eller jag kan också ändra betoning, om DU vill ha en karriär) så är det väl jättebra om du jagar efter den karriären, vad den än kan vara. Men man MÅSTE inte ha/vara på väg mot en "karriär" om man inte vill. Och om du har blivit utbränd 3 ggr, så kanske det inte är helt rätt satt mål för dig...?
OT
Själv är jag snart 32, har varit fastanställd på samma ställe i 10 år (jobbar på kontorstjänst med kundservice) och har inga önskemål alls om att göra karriär. Nä, det kanske inte är en "karriär" att sitta och jobba på kundtjänst, men det är en stadig inkomst (med bra lön och förmåner), en bra arbetsplats och arbetsgivare och bra arbetskamrater. Jag trivs jättebra på mitt jobb, och har inga som helst tankar eller önskemål om att klättra eller avancera på något sätt. Jag vill inte ha mer avancerade uppgifter eller krävande arbetsinsatser, jag lever inte för att jobba utan jobbar för att leva.
Vissa ser det som lite fult att säga så (en av mina bästa barndomskompisar gav mig ett riktigt sting en gång med ett "du som är så smart, jag trodde verkligen att du skulle bli någonting"), som om det gör mig till en mindre intelligent och driven människa bara för att jag inte har några karriärsmål. Men jag har en hobby som är en livspassion, något jag brinner för och lägger ner stora summor, många timmar och hela min själ i att få utveckling i hela tiden. Det är DET som är min drivkraft och inspiration, inte mitt jobb .
Exakt så känner jag med. Mitt arbete är inte mitt liv, det är min inkomstkälla för att kunna göra det jag vill och bryr mig om på min fritid. Så länge jag trivs bra med mitt jobb och får en bra lön för att göra det, så kommer jag stanna kvar. Skulle jag däremot vantrivas, så skulle jag givetvis se på andra möjligheter .
Jag tycker det låter som ett bra jobb Vi vill alla ha ut olika saker från tillvaron och för mig höll jobbet på Ica att bokstavligen ta död på min själ (kroppen sa ifrån innan huvudet insåg det hela, sista två dagarna jag skulle jobba hade jag så vansinnigt ont att jag nästan inte kunde ta mig ur sängen). Jag har dock full respekt för de som jobbar i affär, det är ett jobb som behöver göras och det skulle aldrig falla mig in att se ner på något jobb/yrke. Just det vara bara inte för mig.
Mitt nuvarande jobb är sjukt med tanke på stress, osäkerhet (följer världskonjunkturen), fixa saker i sista sekund, fixa saker man inte ens visste existerade, snabbt lära sig saker man aldrig trodde man behövde kunna. Jag älskar mitt jobb och vill faktiskt inte göra ngt annat Just ja, det är oftast väldigt skitigt också
Det där med att "göra karriär" har jag aldrig förstått. Jag skulle förmodligen kunna förhandla mig till att få en titel på visitkortet och vad sjutton gör det?! Det var dock väldigt viktigt för min förra chef Jag har dessutom inte tagit mig hit på den normala vägen, jag började jobba efter åk 9 för jag var less på skolan. Visst, jag hade hela tiden en plan som ändrades efterhand men idag är jag själaglad för att jag inte tog "standardvägen". Jag har en enorm nytta av mina olika erfarenheter i mitt jobb idag.
Det är underskattat att vara nöjd med det man har i dagen samhälle tycker jag, oavsett vad det är jobbmässigt.