Fransk Bulldog?

E

ekodalen

Hej, Jag tycker att rasen fransk bulldog är så fin, utan att egentligen veta så mycket om dem, så jag är lite nyfiken på hur de är i sitt sätt att vara, är de aktiva eller lugna och så vidare, lätta/svåra osv.

Sv: Fransk Bulldog?

kanske ska nämnas att jag har erfarenhet av engelsk bulldog, om det är någon som har erfarnehet av de båda, kanske det är lättare att jämföra.. om det går..

Vet inte mycket om rasen mer än att de är pigga, glada o väldigt slickiga. Har en granne som har en tk på 1 år. Denna är expert på att stångas dvs hon vill slicka runt munen men blir så ivrig att hon stångas. Sååå söt o rolig är hon!

Satt precis för 2 minuter sen o kollade på filmer på henne. Ta en titt säger jag bara, de är roliga. Speciellt den som heter "Franska bulldoggen Asta" http://www.youtube.com/user/Astafrallan

Vet inte mycket om rasen mer än att de är pigga, glada o väldigt slickiga. Har en granne som har en tk på 1 år. Denna är expert på att stångas dvs hon vill slicka runt munen men blir så ivrig att hon stångas. Sååå söt o rolig är hon!

Satt precis för 2 minuter sen o kollade på filmer på henne. Ta en titt säger jag bara, de är roliga. Speciellt den som heter "Franska bulldoggen Asta" http://www.youtube.com/user/Astafrallan

Vilken söt nos!:love:

Rent generellt så är det pigga och glada hundar, som snabbt växlar mellan att vara soffliggare till att vilja busa och motionera.

Dom flesta jag träffat har varit rätt mycket enmanshundar, favoriserar en person i familjen gärna.

Enligt mig är det rätt lätta hundar. Inga lydnadsstjärnor direkt, men dom är rätt följsamma trots sin envishet som kommer fram ibland. Däremot har många i rasen ett rätt hett temperament, en del tikar är rätt vaktiga av sig och tolererar inte andra tikar i samma ålder/rang. Hanarna har rätt mycket könsbunden aggressivitet, speciellt om dom är i samma ålder, eller har något att konkurrera om - exempelvis en tik.

Jaa, jag vet inte vad mer jag ska skriva..

Nej, vad söt :love:

Jag har varit lite inne på att skaffa en liten fralla när mina vovvar inte finns mera. Men jag har trott att de är lite sjukdomsdrabbade, men de är inte det alltså?
Vore ju toppen om jag har fattat fel alltså! :)

Vad ligger priset på en fralla?

Tror att de är ganska dyra. Mina grannar betalade 10 000 kr o då är de bara fodervärdar. Uppfödaren har rätt till 2 kullar...

Har din granne betalat 10.000 kr för en bulldogg tik på helfoder och uppfödaren är medlem i SKK..så har denne uppfödare begått en dundertabbe.

En SKK ansluten uppfödare får EJ sätta ut en tik på helfoder och samtidigt ta betalt för den. Hutlöst säger jag bara :mad:
En sådan ska anmälas till SKK, för här handlar det bara om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Fy vad sådana människor gör mig arg.

En tik på helfoder ska ej kosta någonting i inköpspris, utan det är de två kullar som uppfödaren har rätt till, som är den sk "betalningen".
Efter att ägaren tagit sina två valpkullar, så ska tiken övergå i fodervärdens ägo utan kostnad.

Sedan finns delköpsavlat, där det vanligtvis är så att köparen köper halva hunden och uppfödaren/överlåtaren har rätt till en kull...och det brukar vara halvt pris som gäller då.

Då kanske jag har missuppfattat, kanske var de bara en kull uppfödaren skulle ta? Det måste ju vara så, ska fråga nästa gång jag möter dem ute..

Gör det, för annars har dom blivit grundlurade.

Fast jag tycker ändå att 10.000 kr för en "halv" hund är hutlöst. Frallorna ligger på ca 15-17.000 kr så det är överpris i vilket fall som helst:(

Fast å andra sidan skulle jag inte betala 17.000 kr heller för en "hel" valp, vilken ras det än må vara...priserna har blivit hemska på vissa raser pga popularitet.

kl

Haha jag trodde först att det var en kanin på filmen, och undrade när hunden skulle dyka upp! Men supersöt var den!

Mjo, sjukdomar och fel har dom ju såklart. Det har alla raser i viss mån, och Frallorna ska man exempelvis patellaundersöka, och hjärtundersöka innan avel. Jag minns inte om det är tvång på båda delarna för rasklubben, men alla gör det i alla fall.

Sen finns det hudproblem inom rasen, även om det inte är så himla utbrett.

Enligt mig är dom inte SÅ sjuka som många andra tror, men alla har ju olika erfarenheter. Min mamma är uppfödare, och jag har haft rasen runt mig i 11 år nu, med både valpar och vuxna.

Justja, priset också. Russinbulle har lite fel, för dom pendlar mellan 14 000 kr, upp till 20 000 kr. Det beror på vilka linjer som använts, om föräldrarna är importer med nytt blod, meriter etc.

Träffade dem nyss.. det var halvfoder o 10 000 kr hade de betalat. Då ställer uppfödaen ut mm.
Fullt pris på kullsyskon låg på 18 000 kr :eek: Fy vad dyra de är...

ok tack för svar!

Jag visste att de var rätt dyra men inte så dyra. :eek:
Jag är ju inte intresserad av varken att avla, ställa ut och tävla. Utan jag vill ha en hund som "bara" är en aktiv och frisk sällskapshund. :)
14 000-18 000 tycker jag är väldigt mkt pengar för en hund..

Fast det kanske dröjer flera år innan jag börjar min jakt på en ny hund och vem vet priserna kanske har förändrats då. :D

Jag får börja spara och fundera, det finns ju mängder med hundraser att välja mellan.

Tjaa, priserna har ju förändrats sen vi skaffade vår första ;) Han är lite över 10 år gammal, och kostade 8500 kr. Neråt har dock priserna aldrig gått, det är en rätt liten ras och har alltid varit.

Ja, det finns ju massor att välja på, som tur är! Jag har provat en del olika raser och äntligen hittat MIN ras :love: (Amstaff) så jag hoppas att du också hittar just din..

Mjo, sjukdomar och fel har dom ju såklart. Det har alla raser i viss mån, och Frallorna ska man exempelvis patellaundersöka, och hjärtundersöka innan avel. Jag minns inte om det är tvång på båda delarna för rasklubben, men alla gör det i alla fall.

Sen finns det hudproblem inom rasen, även om det inte är så himla utbrett.

Enligt mig är dom inte SÅ sjuka som många andra tror, men alla har ju olika erfarenheter. Min mamma är uppfödare, och jag har haft rasen runt mig i 11 år nu, med både valpar och vuxna.

Det är inget krav, men rasklubben rekommenderar det. Och de kräver det för valphänvisning via klubben. Tyvärr kontrollerar inte alla sina avelsdjur, innan de tar valpar. Och det finns även de som kontrollerar, får anmärkning på tex patella och ändå avlar. Somliga kontrollerar enbart inoficiellt, av SKK ej godkända veterinärer och använder sedan dessa resultaten på sina hemsidor etc och avlar, trots att hundarna inte är kontrollerade med off. status. Så länge det bara är rekommendationer och inte krav, så lär det avlas till höger och vänster på vad som helst.

Till TS och alla andra som funderar på att köpa Fransk Bulldog, så kan jag varmt rekommendera att ni köper svenskuppfödd hund/valp av svensk uppfödare. Då kan ni åtminstone kontrollera både det ena och det andra innan ni betalar. Och ni får träffa mamman, uppfödaren och de andra valparna och har en chans att träffa pappan. Plus att ni har den svenska köplagen bakom er och även fullständiga försäkringar gentemot dolda fel.

Köp inte importerad fralla! Det finns en person, som dessutom har svenskreggat kennelnamn och som tar egna kullar (på sjuka och okontrollerade hundar dessutom) som "importerar" frallor (mfl hundraser av säljbar sort) både lagligt och olagligt, ibland även med falska papper, som tar hutlöst betalt och som inte tar ansvar när det går fel efteråt. Den här personen använder även bulvaner för att kunna importera fler hundar än man lagligen får/år och har dessutom kumpaner på andra håll i landet, speciellt söderut. Allt är inte guld som glimmar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 689
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 400
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10