En äldre kattdam har flyttat in hos mig. Hon är minst 20. En mycket liten och späd dam, som innan bott med två andra katter. De var yngre och energinivåerna matchade inte. Tanken är att damen skall bli stallkatt, men för tillfället bor hon i mitt kök. Jag märker dock att hon verkar lite ensam ibland, eller så har hon tråkigt. Det är ju tidigt efter omställningen men hon är skygg för människor (jag får klappa lite ibland och leka ibland, hon söker kontakt men är nervös kring att vara för nära för mycket), så jag är orolig att hon inte får tillräckligt med stimulans från mig. Hon verkar dock ganska nöjd med att ligga och sova vid elementet största delen av dagen.
Men, hur kan jag berika hennes liv utan kattkompis? Hur kommer hon ha det som stallkatt sen tror ni? Är orolig att hon kommer vara ensam och ledsen sista åren i livet, men jag har inte någon lust att mixtra för mycket med att hitta eventuell kattkompis (+ har inte råd just nu). Hon är mycket liten (<2 kg) och som sagt gammal. Så chansen att hitta en lika gammal, lugn, liten katt är ju inte stor. Mer stimulans får hon när hon har tillgång till kontrollerad utevistelse, men jag är ändå orolig kring ensamheten. Finns det något jag kan ordna som kan hjälpa förutom en till katt?
P.s. Ja, jag har en till katt men det finns inte någon chans att de går ihop. Alls.
Men, hur kan jag berika hennes liv utan kattkompis? Hur kommer hon ha det som stallkatt sen tror ni? Är orolig att hon kommer vara ensam och ledsen sista åren i livet, men jag har inte någon lust att mixtra för mycket med att hitta eventuell kattkompis (+ har inte råd just nu). Hon är mycket liten (<2 kg) och som sagt gammal. Så chansen att hitta en lika gammal, lugn, liten katt är ju inte stor. Mer stimulans får hon när hon har tillgång till kontrollerad utevistelse, men jag är ändå orolig kring ensamheten. Finns det något jag kan ordna som kan hjälpa förutom en till katt?
P.s. Ja, jag har en till katt men det finns inte någon chans att de går ihop. Alls.