Fralla vs. boston???

Fibusen

Trådstartare
Har varit helt 100 på att nästa hund ska bli en fralla,sambon har dock inte hållt med alls! :D

Nu har jag även börjat kika på bostonterrier,vilket sambon gillade mycket mycket mer! Men jag har ju absolut inte bestämt mig alls än,och det dröjer nog 3-4 år innan det är dags,men jag känner att det kan ju vara bra att börja kolla upp lite,speciellt om det blir en boston,då det verkar finnas så få (läste att ca 80 hundar per år registreras).

Vill ha en liten hund ur grupp 9,där bägge ligger. Blir dagliga promenader,men vissa dagar mår jag verkligen skit (pga huvudvärk,nackstelhet m.m efter en ridolycka+ en bilolycka som spädde på allt) så då kan det faktist bli att det bara blir att dra ett rejs ute på gården,men oftast när jag mår dåligt så tar ju sambon hundarna,men det jag vill komma fram till är att den ska klara en dag på soffan utan att få damp.

Den ska kunna umgås och bo med en till hund,vara social,och tycka det är roligt att lära sig nya saker. Viktigt att den fungerar med andra hundar,och är snäll mot barn. Så lite jakt som möjligt,då det skulle vara skönt att kunna ha den lös ute i skogen där vi håller till en hel del.

Så lite sjukdommar som möjligt!

Vill att den ska vara lugn i sig själv,och att vi ska kunna åka iväg och ha den med oss utan att den ska vara mega nervös över att vara på nytt ställe.

Har läst jättemycket om frallan,men boston har jag knappt läst något om alls,vilket jag naturligtvis kommer att göra!

Sv: Fralla vs. boston???

Jag har fått för mig att Boston är lite friskare och har mindre problem med andning än frallan, men det kanske inte stämmer?
Skulle själv aldrig köpa en så pass trubbnosig hund som båda de två raserna är, pga de tydliga hälsoproblemen.

Någon med erfarenhet av raserna har nog betydligt mer att säga.

föder själv upp frallor och tycker att det låter som en ras som passar er bra.
trygga i sig själva, kärleksfulla mot allt och alla. tycker mycketom att röra på sig men är man sjuk en vecka så går inte jorden under för det dom är så passa anpassningsbara att dom finner sig i det.

tex jobbar jag natt och i vinter då det varit mellan -25-30 i månader har et bara blviit korta piss och bajs turer mestadelspå gården då har dom sovit hela natten så kommer jag hem vi äter, ut o kissa/bajsa och sen ahr dom fortsatt sova med mig. både unga som äldre.

tycker dom är lättlärda eller relativt lättlärda, domgör ju gärna inget utan att tjäna något på det ;)

mina är vana att vara i stall och denena är van att följa med då jag kört häst innan.

varför gillar sambon boston bättre är det utseende mässigt eller någotannat?för verkade ju inte som omnågon av er ahde erfarenhetav rasen?

frallan är en av SDR raserna som domare ska hålla ett extra öga på pga andningen tex. och det är ytterst få fall som uppkommit. vilket känns jättebra! sen har vi tex inga hälsotester sommåste göras innan avel men rasklubben rekoomenderar att man kollar patella. hade det varit en så sjukras som folk som inte har inblick säger hade det varit andra rekommenationer och kanske tom krav! boston har fler rekommendationer!

vilken ras ni än väljer tycker jag ni ska kolla runt bland olika uppfödare och hitta en som ni tycker har sunda avelsmål och sunda hundar, åk gärna dit och träffa hundarna och få en egen uppfattning om dom.

finns ju dock många frallor med problem och även den mest seriösa uppfödare råkar nog ut för detta någon gång i livet men de hundar som haft stora problem som jaghört talas om eller sett (finns en i min stad som inte kan röra sig normalt eller gå i trappor eller något) den går påsmärtlindrande för att kunna leva helt enkelt :( har varit smuggel hundar, resultat av oseriös avel osv...

har du några frågor om rasen får du gärna kontakta mig :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Satt och gosade med en bostonterrier i helgen, hur söt som helst :love:

Pratade med ägaren om just fralla vs boston. Fick uppfattningen att Bostonterriern är ngt friskare än frallan, dock har det tydligen dykt upp många nya uppfödare på sista tiden som enligt min bekanta avlar på "vad som helst".

Båda är ju jättesöta men jag börjar nog tycka att Bostonterriern är snäppet finare, plus att de känns tryggare hälsomässigt. :)

Sambon gillar inte utseéndet helt på frallan,han tycker boston ser bättre ut,dock så har han en staffe nu,och tycker att jag kan lägga tankarna på en till sån i stället,men jag vill ju ha en fralla/boston! :love: Sen tror han att det är en tråkig hund som aldrig vill göra nått kul,mer än att sitta och bli klappad! :cool: Men jag tror han kommer bli såld den dagen vi kollar på en sån valp endå! :p

Jag är lite orolig över sjukdom på frallorna,men som du säger så går det ju förhoppningsvis att komma undan genom en seriös uppfödare,och med någon som har många års erfarenhet av rasen.

Hur funkar dina frallor mot andra hundar? Även okända hundar.. Hur blir dom när man får besök,går det att hålla dom lugna,eller blir dom alldeles till sig? Vet att det är en träningsak,men vissa är ju mer eller mindre tokiga i allt och alla! :D

Men staffen är väl inte bara en sällskapshund så det blir ju knas? Vet iaf att jag blivit tipsad om dem nu när jag söker brukshund så :p.

Sen skulle jag inte köpa en Fralla hur tokgulliga de än är, för jag har träffat så många som är sjuka. Bostonterriern verkar mer lockande isf, då de verkar friskare. Att ha en "frisk" ras känns viktigt för mig.

Staffen nej,men det är ju "hans" hund,han kommer vilja köra lite agility med honom sen,så fort han har växt på sig! :D

Jag själv har en boxer/pit just nu som är 7 år,och han behöver också mycket aktivering,nu funkar han galant med att ligga på sofflocket dom dagar jag är helt väck,och sambon borta,lika nu när det varit så kallt i vinter,då har han knappt kunnat vara ute och kissat på gården ens,och han har hållt sig lugn och fin,MEN,det är jag som får världens dåligaste samvete dom dagar när jag inte orkar,därför så skulle det kännas bättre med en hund som inte kräver timmar av aktivering och hjärngympa,trots att min nuvarande hund har klarat slö-dagar med galans! Men jag måste ha haft en jäkla tur helt enkelt! :D

Så klart hjälps vi åt med hundarna här hemma,låter kanske som om "det är din hund,den får du ta" men så är det absolut inte,när jag är hemma så går jag naturligvis med bägge hundar,och tvärt om,MEN jag vill kunna känna att det räcker med dom dagliga promenaderna,sen kan jag släppa det sen,och sambon får ta över träningen med sin hund när han kommer hem. Det träningen jag kommer hålla mig till är lite roliga trick bara,så denna gång får det bli en hund ur grupp 9. Sen hoppas jag så klart att den endå kommer orka hålla igång på lite längre prommenader,ut och fiska m.m. Nu har jag inte längre någon egen häst,så det blir ju inte att den ska med ut på någon ridtur längre.

Som sagt så vart min kropp värre när jag krockade förra året,därför kan jag inte skaffa mig någon mer aktiv ras,sen rider jag också,så jag har inte riktigt tid heller längre att engagera mig så mycket jag kunnat och orkat tidigare. som i dag tex,min rygg känns helt trasig,då har han bara fått en liten prommenad,sen har vi setat ute i solen på gården bara,sen får sambon ta en längre promenad nu när han slutar till kl ett,så att jag klarar ryggen på jobbet i kväll.

Jag vill liksom inte ha det ständiga dåliga samvetet med att jag inte kan ge hunden det som krävs.

Senast ändrad:

vi har en boston. Eftersom han är det enda från rasen jag har träffat kan jag inte svara för hela rasen. Men han har definitivt problem att andas iaf, han snarkar något så grymt så man knappt står ut ibland. På sommaren kan han bara gå kortare promenader då han lätt blir överhettad. Han har även patella på höger bak. Annars är det en pigg liten hund, absolut ingen "slöing" han funkar bra med mina andra två, fast han är för jävla pipig tycker jag. Jag skulle inte skaffa en boston till då jag inte tycker det är ok med sådana problem, jag vet att många inte verkar tycka att snarkandet är ett bevis på att luftvägarna är trånga men jag tycker det snarare är ganska naivt. Det är inget vanligt småsnarkande det handlar om. Har även varit runt en del frallor och jag kan väl inte direkt säga att dom har verkat bättre, men dom har jag inte levt med heller. Finns det patella krav på raserna? vår (sambons) är 9 år gammal och jag har ingen direkt koll

Bert-Linus

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 783
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 683
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka