frågor om sladdbarn dagmamma

marshall

Trådstartare
Vi funderar lite på ett till barn-vi har rätt stora barn nu-då vi fick barn tidigt-vad har ni för erfarenhet av sladdbarn då de äldsta är i början av tonåren? Negativt-positivt.

Och så hade vi ju dagmamma-och nu är det ju alltså allt svårare att få tag på en dagmamma :mad: Och jag avskyr dessa överfulla-underbemannade dagis-och då jag arbetade en del på dagis-så blev min klara uppfattning att dagis-nej det passar inte alla barn-men kan ni övertyga mig så vore det bra.
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

Sladdbarn kan jag inte svara på, men vet fler som har "planerade sladdisar" eller vad man kan kalla dem.

Svärmor väntade t.ex sitt 1a barn samtidig som sin mammas tvilling (moster alltså).
Sen de andra jag vet har skaffat med sina nya partners. Båda har haft barn tidigare och sen skaffat gemensamma.


Vill du inte lämna på dagis men har mkt erfarenhet av många barn och gillar dagmammor kan du ju bli dagmamma själv! Vet att det finns här i kommunen i alla fall, de kommer hem och kollar så man har ett barnsäkert hem sen är det bara att vara dagmamma.
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

Ah bra förslag om att själv bli dagmamma,tyvärr vet jag inte vad de gillar att jag har djur-hästar hundar katter?!:crazy:
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

För mig är ett sladdbarn otänkbart. Våra är nu i övre tonåren och har en fin gemenskap. Men ett ensamt sladdbarn?? Vem ska den ha samhörighet med? Nej, vänta på barnbarn istället och njut av varandra när barnen blivit lite större, det är mitt tips.
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

Det där lät ju konstigt... så du menar att alla familjer som bara vill ha ETT barn kan bara glömma det då?

Ett sladdbarn kan väl få fin gemenskap med sina syskon fast de är äldre? Och det finns väl kompisar?
Och det finns syskon som hatar varandra.

/Poxz - som nog bara vill ha ETT barn om det blir något.
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

För mig är ett sladdbarn otänkbart. Våra är nu i övre tonåren och har en fin gemenskap. Men ett ensamt sladdbarn?? Vem ska den ha samhörighet med? .

Finns ju många barn som inte har syskon alls....och min erfarenhet är att de är de bästa kompisar man kan tänka sig, själv har jag tre mycket goda vänner som är endabarn!

Till TS: go for it :banana:, om ni känner så. Jag har två barn men 8,5 år emellan, vet nu inte om man kan kalla lillen för sladdbarn då, men jag tycker det går hur bra som helst. De är ju i väldigt olika skeden förstås men jag tycker att man som förälder orkar engagera sig bra i vart och ett av barnen då de är så olika stora!
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

Är själv sladdbarn mina bröder är 11 och 8 år äldre än mig, och så har jag själv ett bonusbarn som jag föredrar att kalla det. Hennes bröder är 10 och 7 år äldre än henne. Funkar hur bra som helst. Vem skulle jag annars vara i stallet med????
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

Jag och sambon har en tjej på 4,5 år, han har sedan tidigare två grabbar på 14 och 17 år (den äldsta har bott med oss i snart tre år). Jag har varit i familjen sen de var 1 och 3 år gamla.

Jag tycker inte det är nåt problem med blandade åldrar alls. De leker ju inte med varann direkt, men de stora tar hand om den lilla och barnvaktar när vi behöver det vilket inte är allt för ofta. Det enda negativa jag kan komma på är att hon en period var mycket morgonpigg... vilket inte tonåringarna är. Då kändes det som man gick dubbelskift på helgerna. :D

Vad gäller dagisfrågan så har jag bara goda upplevelser från Ellens dagis. Det är underbara engagerade fröknar som jobbar där och jag tror inte jag velat ha henne hos dagmamma. Hade själv dagmammor när jag var liten och alla var inte så roliga... Då har jag henne hellre på ett dagis där flera vuxna delar på ansvaret och där det finns massor med kompisar.
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

Fast bara för att man har flera barn är det ju ingen garanti för att de kommer att ha den där fina syskonkontakten.
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

Jag e sladdbarn, min bror e 33 å min syster e 35, själv e jag 24. Det har bara vart roligt med äldre syskon! :)
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

Mitt barn skulle gärna få gå till en dagmamma med djur, frågan är ju hur mkt man hinner med.

Mellan mig och min lillebror är det bara 6 år, vi är jätte tighta.

Min sambo umgicks jätte mycket med sin morbror som liten, han är 10 år äldre och hans morbror var 15 och sambon 5 när han började vara barnvakt och sen har de vart som bröder och är det fortfarande. Det var då morbrorn som tog insiativet att leka med min sambo och inte hans mamma som tvinga lillebror å va barnvakt.
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

:idea: Gör som vi: skaffa 2 sladdisar, det är perfekt. :idea:

De har varann och det är 10 år till närmaste syskon, det var faktiskt h*n som räknade på fingrarna när första sladdisen kom och ifrågasatte om den lilla verkligen skulle vara "ensamt hemmavarande" barn från ca 8 år - när alla äldre flyttat ut.
Och jag trivs med både små och tonåringar i huset. Ångrar inte en sekund att jag skaffade sladdisar. Heter "atterkludd" el ngt liknade på norska :eek:

Hade inga stora barn på dagis men har numera världens bästa dagis till de små, så allt kan ändras!

:banana::banana: Go for babies! :banana::banana:
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

Jag är helt enkelt så nöjd med två barn att jag inte vill ha någon sladdis, känner mej för gammal också, 35 år:o

Men mina barns pappa har börjat om och har två små underbaringar som är sex och fem nu:love:

Mina barn älskar sina små syskon och har de senaste åren sagt att de ska åka för att träffa syskonen (inte att de ska åka till sin pappa:o)

Mina barn har det bästa från två världar, här hemma är de bara de två och hos pappa är de beundrade stora syskon:love: mina barn var elva och nio när deras lillasyster föddes.

Vad gäller dagis, det finns dåliga ställen och guldställen:love:
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

Ah bra förslag om att själv bli dagmamma,tyvärr vet jag inte vad de gillar att jag har djur-hästar hundar katter?!:crazy:

Den dagmamman som jag var hos när min ordinarie dagmamma var sjuk hade en stor jätte snäll hund. Finns säkert föräldrar som vill att deras barn ska få umgås naturligt med djur.

Tänk bara en sån grej som att Göra sällskap ut till stallet / hagen och titta / klappa på hästen :)
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

När man är så stor som tonåring bör man allt få en chans att lufta sin åsikt. Det här påverkar hela familjen, inte bara föräldrarna. Att de vuxna sedan har sista ordet är en sak, men alla ska få en chans att säga sitt och resonera om det.
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

När man är så stor som tonåring bör man allt få en chans att lufta sin åsikt. Det här påverkar hela familjen, inte bara föräldrarna. Att de vuxna sedan har sista ordet är en sak, men alla ska få en chans att säga sitt och resonera om det.

Vet faktiskt inte om jag håller med dig här. Tycker ändå det är föräldrarnas beslut helt och hållet.

Tycker heller inte alltid att tonåringar resonerar klokt och moget nog för ett syskonbeslut.

Minns när jag 12-13 år tillfrågades/upplystes om att en kusin skulle bo hos oss som familjehemsplacerad ett tag framöver hur jag sparkade bakut. Är glad över att mina föräldrar beslutade att genomföra det. Tycker inte jag var mogen att bestämma i den frågan.
 
Sv: frågor om sladdbarn dagmamma

Vet faktiskt inte om jag håller med dig här. Tycker ändå det är föräldrarnas beslut helt och hållet.

Tycker heller inte alltid att tonåringar resonerar klokt och moget nog för ett syskonbeslut.

Minns när jag 12-13 år tillfrågades/upplystes om att en kusin skulle bo hos oss som familjehemsplacerad ett tag framöver hur jag sparkade bakut. Är glad över att mina föräldrar beslutade att genomföra det. Tycker inte jag var mogen att bestämma i den frågan.

Jag håller med dig, det är helt och hållet föräldrarnas beslut.

Barnen vet knappast hur det kommer bli att få småsyskon, är de dessutom i pinsamhets åldern så är det ingen bra ide att ta upp ev. syskonplanering:angel:

Mycket resonerar jag med mina barn om, de får vara med och bestämma det mesta, men om jag ville ha ett barn till så är det mitt och min sambos beslut som avgör, inget som barnen har med att göra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 416
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 936
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 666
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 473
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp