Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Nej någon "tur" handlade det inte om. Jag har själv tidigare varit bland dom som försiktigt introducerat havre till mina hästar av rädsla för bland annat fång och kolik. Men sedan hästarna fått mer naturliga levnadsförhållanden med ständig utevistelse, fri tillgång på mat och naturligt trimmade hovar har jag mer och mer kunnat släppa på denna försiktighet. Jag kan numera ge hästarna 1 - 1 1/2 kg havre utan någon invänjning. Har gjort detta så många gånger att jag vet att det är riskfritt och de har aldrig drabbats av vare sig koliksymtom eller fångsymtom.

Och Lilla Skutt ..... jag förväntar mig inga kommentarer från din sida. Frågan i ovanstående inlägg var ställd till mig och mitt svar gäller denna fråga. Någon "diskussion" liknande de tidigare som varit på denna tråd är jag inte intresserad av och tänker därför inte vare sig svara eller kommentera dina eventuella inlägg. Vill inte hamna i ytterligare en "pajkastningsdiskussion".

Britt-Marie
SHP

Jag blir dock förvånad att man kopplar det till skodda hovar...= skadade??? Det köper jag fortfarande inte!

Mustanger som aldrig sett en sko i hela sitt liv har oerhört lätt att få fång och det har uteslutande med fodret att göra. Dessutom får dom fång innan dom kommit under människans inflytande, det är inte ovanligt med s.k. fångförändringar som visar på flera fångomgångar i vilt tillstånd.

Det är här som den vetenskapliga biten måste klargöras även hos er. Ni påstår en massa saker som direkt motsägs av andra verkliga situationer...då är det inte en sanning med vetenskaplig grund.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Piraja skrev:
Jag blir dock förvånad att man kopplar det till skodda hovar...= skadade??? Det köper jag fortfarande inte!

Mustanger som aldrig sett en sko i hela sitt liv har oerhört lätt att få fång och det har uteslutande med fodret att göra. Dessutom får dom fång innan dom kommit under människans inflytande, det är inte ovanligt med s.k. fångförändringar som visar på flera fångomgångar i vilt tillstånd.

Det är här som den vetenskapliga biten måste klargöras även hos er. Ni påstår en massa saker som direkt motsägs av andra verkliga situationer...då är det inte en sanning med vetenskaplig grund.

Om du läst mina tidigare inlägg så ser du där att jag många gånger skrivit att skadorna i hoven uppkommer hos felverkade och/eller skodda hovar. Det är således inte enbart skon som ger skador inuti hoven, även om en sko naturligtvis ytterligare förvärrar situationen och snabbare ger skador än enbart en felverkad hov.

De mustanger du talar om hur lever de? Lever de på sådana marker som är naturligt för dom. Mustanger är hårdhovshästar precis som araber och för att slita sina hovar naturligt måste de ha mycket hårt underlag, t ex ett bergigt område. Vet inte så mycket om mustanger, men det jag hört är att de, som många andra vilt levande djur, blivit undanträngda av människan och tvingas leva på områden som inte är deras naturliga miljö. Kan de inte slita sina hovar naturligt kan naturligtvis problem uppstå även hos s k vilt levande hästar.

Britt-Marie
SHP

Att man gradvis vänjer hästen vid en ny typ av mat, har ju inget med fång eller verkning att göra. Hästens matsmältningssytem är känsligt för stora förändringar, och vid dessa tillfällen spelar det faktiskt ingen roll om hästen är o/skodd då det är magen vi pratar om. Nu finns det ju lite flera magåkommor än kolik som hästen kan drabbas av vid en hastig övergång till ett nytt foder, speciellt om detta sker snabbt. Jag tror faktiskt att det var åt detta håll Lilla Skutt menade.

Men här blir jag lite förvirrad och måste fråga några saker::confused:

Men hästen går väl inte fri från förgiftning i form felaktig mat t.ex. trots att den har helt friska hovar? Även om hästen med friska hovar klarar sig lindrigare undan en förgiftning så är den väl inte helt befriad från den väl?

Fång ( eller den lätta inflammationen som hästar med friska hovar får) ger ju inte följder enbart i hovarna utan skadar ju både microorganismer och själva tarmslemhinnan med. Finns det inte förgiftningar som inte visar sig i hovarna enbart? t.ex."Baron Gruff-sjukan" Den har ju som orsak att för stora mängder lättlösligt protein kommer ner i grovtarmen, som skapar förgiftning.

Även för kraftiga snabba foderbyten/-tillägg av foder med mycket stärkelse kan ju ge skador, kanske inte i hovarna, men speciellt i hästens mikroorganismer i grovtarmen Dessa är ju mycket känsliga för omställningar. Är det inte främst på grund av detta som man ska öka successivt och försiktigt?

Skulle vara mycket intressant att få svar:)
Magdalena

Vad sägs om att starta en egen tråd om fång?

Boj skrev:
Att man gradvis vänjer hästen vid en ny typ av mat, har ju inget med fång eller verkning att göra. Hästens matsmältningssytem är känsligt för stora förändringar, och vid dessa tillfällen spelar det faktiskt ingen roll om hästen är o/skodd då det är magen vi pratar om. Nu finns det ju lite flera magåkommor än kolik som hästen kan drabbas av vid en hastig övergång till ett nytt foder, speciellt om detta sker snabbt. Jag tror faktiskt att det var åt detta håll Lilla Skutt menade.

Hoppsan vi måste skrivit samtidigt!:) Du kan se det som ett förtydligande av ditt inlägg...:)

Piraja skrev:

Vart har du läst det?
Vad jag vet är det ytterst ovanligt att vilda hästar får fång även om man har kunnat påvisa det. Bland annat har Jackson i sin bok om fång skrivit om en incident då en hel flock kom sig in i ett inhägnat område av en olyckshändelse. Då det var inhägnat och låg vid bäcken var där massor med obetat gräs och fri tillgång på vatten. "Paddock-paradise" helt enkelt!
Men varenda en fick akut fång. Trots att de förmodligen hade jättefina hovar.

De som övervakade vildhästarna i det området hade aldrig sett en mustang med fång förut, och det har inte Jackson heller.

De släpptes ut men ingen har följt upp dem så man vet inte ifall de överlevde eller inte.

Cecely skrev:
Vad sägs om att starta en egen tråd om fång?

Varför? Om den nu är hovrelaterad så bör den ju ligga här, om så inte är fallet så kan jag förstå dig till en viss del. Så hur är det nu?:confused:

Först och främst...mustanger har visat sig få fång när dom får "vanlig" hästmat i inhägnat område väldigt lätt(flera har mycket svårt att alls äta hö och kraftfoder)...det går stick i stäv med att skor skulle ha något med saken att göra överhuvudtaget. Dessa hästar kan komma ifrån frodiga områden likaväl som ökenområden. Hästar som går på mer ökenliknande områden där det plötsligt faller regn får ofta fångproblem då dom är så ovana vid det kraftfulla gräset som kommit av regnet. Likaså ifall hästarna tar sig in på odlad mark. Att notera är dock det faktum att dessa hästar, med naturliga hovar har en bättre läkförmåga och drabbas sällan så hårt som skodda hästar. Där ser man att det inte skiljer sig nåt från "tama" hästar och vildhästar utan att det är den naturliga hoven i god balans som är avgörande.

Jag har mycket goda vänner i USA som är hårt uppknutna till BLM (Bureu of land Management) och de arbeten som görs för Mustangens bevarande...är dessutom medlem på en mustanglista och får där ta del av allehanda information om just mustangerna. Jag ska be om mer info från dom;)

emindy skrev:
Vad jag vet är det ytterst ovanligt att vilda hästar får fång även om man har kunnat påvisa det.

De som övervakade vildhästarna i det området hade aldrig sett en mustang med fång förut, och det har inte Jackson heller.

De släpptes ut men ingen har följt upp dem så man vet inte ifall de överlevde eller inte.

Kan sanningen vara så enkel som det naturen skapat att dessa individer utifrån sin oförmåga och den svagaste i flocken antingen helt enkelt vallas ut ur flocken för att bli ett byte utifrån ett ensamt jagande rovdjur eller vid ett mer massivt angrepp från en hel rovdjursflock inte kan följa den övriga vildhästflocken i flukten vid anfall.

Helt obegripligt att påstå att en vildhäst sällan eller aldrig får fång då det är det första offret för rovdjuren och innan morgondagen gryr är alla spår borta.

Man ser bara det man själv vill se och tro på, den som även kan se i mörkret får även en bättre syn och inblick.

Afrodite skrev:
Du kan också läsa mitt inlägg på första sidan i denna tråd, där skriver jag om fång och behandlingen av fång.
Britt-Marie
SHP

Detta svar hade gott i väl räckt av dig, så skulle du inte behöva upprepa dig hela tiden med samma svar. Du har aldrig funderat på om den som ställer om samma fråga kanske söker lite mera ingående kunskaper ifrån dig utifrån dina påståenden som stödjer din teori.

Jag har en fråga till både hovslagare som är medlemmar i hovslagar föreningen och den som förespråkar barfota metoder.
Hur gör ni för att få hästen smärtfri i det akuta och subakuta skedet? Samarbetar ni initialt med veterinär eller klinik och hur diagnostiserar ni fång? Röntgen? Smärtlindring?

Boj skrev:

Vilka magåkommor och hur yttrar sig dessa?

Britt-Marie
SHP

Glorfindel skrev:
Men här blir jag lite förvirrad och måste fråga några saker::confused:

Men hästen går väl inte fri från förgiftning i form felaktig mat t.ex. trots att den har helt friska hovar? Även om hästen med friska hovar klarar sig lindrigare undan en förgiftning så är den väl inte helt befriad från den väl?

Fång ( eller den lätta inflammationen som hästar med friska hovar får) ger ju inte följder enbart i hovarna utan skadar ju både microorganismer och själva tarmslemhinnan med. Finns det inte förgiftningar som inte visar sig i hovarna enbart? t.ex."Baron Gruff-sjukan" Den har ju som orsak att för stora mängder lättlösligt protein kommer ner i grovtarmen, som skapar förgiftning.

Även för kraftiga snabba foderbyten/-tillägg av foder med mycket stärkelse kan ju ge skador, kanske inte i hovarna, men speciellt i hästens mikroorganismer i grovtarmen Dessa är ju mycket känsliga för omställningar. Är det inte främst på grund av detta som man ska öka successivt och försiktigt?

Skulle vara mycket intressant att få svar:)
Magdalena

Menar du att hästen får något slag av allmän förgiftning? Gällde din fråga från början hur man blir av med denna? Förstår nog inte riktigt vad du menar. Kan du förtydliga!

Britt-Marie
SHP

Fture skrev:
Jag har en fråga till både hovslagare som är medlemmar i hovslagar föreningen och den som förespråkar barfota metoder.
Hur gör ni för att få hästen smärtfri i det akuta och subakuta skedet? Samarbetar ni initialt med veterinär eller klinik och hur diagnostiserar ni fång? Röntgen? Smärtlindring?

Dessa frågor har varit uppe till diskussion tidigare i barfotatrådarna. Jag har där svarat på de frågor du ställer, får därför be dig läsa mina tidigare inlägg.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
.

Ett annat exempel är mångas rädsla för att hästen ska komma åt havresäcken och äta stora mängder havre. Detta kan utlösa fång hos en icke frisk hov. En häst med friska hovar däremot klarar detta med endast de besvär vi själva kan känna om vi förätit oss.
.

Det är alltså precis som du skrev viktigt att ta bort orsaken till det akuta fånganfallet. Grundorsaken som finns i hoven, samt den utlösande faktorn som kan finnas i t ex något hästen ätit.

.

Britt-Marie
SHP

Detta är ett felaktigt resonemang. Jag hoppas att ingen hästägare tror på att en häst verkad enligt Stasserprincipen blir motståndskraftig mot foderrelaterad fång.

Fång är en systemsjukdom. Vi ser tydligast yttringen av sjukdomen i hovarna men det är rubbningar i flera av kroppens inflammationssystem, i koagulationssystemet, i omsättningen av vita blodkroppar mm mm mm som orsakar dessa symptom.

Den bakomliggande faktorn är oftast en foderrelaterad störning i grovtarmens bakterieflora men kan vara andra också t ex kvarbliven efterbörd, annan infektion osv.

Den mest perfekta hov blir målorgan för fång om förutsättningarna i ö finns. Massor av hästar tål snabba foderväxlingar, fruset bete och plötsliga höga stärkelsedoser, inte bara din strasserverkade. Men många gör det inte utan blir svårt sjuka så varför chansa?

Sen finns det ett tillstånd som inte är lika vanligt som kallas belastningsfång. Det uppstår pga felbelastning och drabbar ofta bara en hov. Det kan mera anses vara en hovsjukdom. Kanske är det detta tillstånd du egentligen menar? HH

Jag reagerar på att de Strasserverkarna som diskuterar här (andra vet jag inte) i sina inlägg hela tiden utgår ifrån att alla hästar har sjuka och skadade hovar. Det är endast Strasserverkade hovar som kan vara friska.
Detta stämmer inte med verkligheten, tycker jag, och det är lite att inkompetensförklara alla hästägare som inte verkar enligt Strassermetoden.

bobo skrev:
Jag reagerar på att de Strasserverkarna som diskuterar här (andra vet jag inte) i sina inlägg hela tiden utgår ifrån att alla hästar har sjuka och skadade hovar. Det är endast Strasserverkade hovar som kan vara friska.
Detta stämmer inte med verkligheten, tycker jag, och det är lite att inkompetensförklara alla hästägare som inte verkar enligt Strassermetoden.

Du ser inte deras resonemang som en typ av marknadsföring(fast en dålig sådan) med ren skrämselpropaganda som försäljningsargument vilket ingen kunnig hästägare går på,därför tycker jag synd om dagens mindre kunniga ägare som "går på" deras enformiga resonemang.

Man får dock en antydan om att dom aldrig tagit del av den traditionella forskningen för att kunna jämföra den med Strassers teorier utan i blindo ser Strasser lära som den enda rätta. Hallelulia

hovis skrev:
Du ser inte deras resonemang som en typ av marknadsföring(fast en dålig sådan) med ren skrämselpropaganda som försäljningsargument vilket ingen kunnig hästägare går på,därför tycker jag synd om dagens mindre kunniga ägare som "går på" deras enformiga resonemang.

Man får dock en antydan om att dom aldrig tagit del av den traditionella forskningen för att kunna jämföra den med Strassers teorier utan i blindo ser Strasser lära som den enda rätta. Hallelulia

FÖRTAAAAL!!!!!!!. Detta inlägg kommer att sparas för vidare handläggning. För visst är det så du brukar uttrycka dig när det blir lite hett om öronen?

Ja, lite skrämselpropaganda är det väl. Men det ger också intryck av fräslning. De har sett ljuset, ljuset är Strasser och allt annat är mörker :devil:
Man kan ju alltid hoppas att med tiden så ser de också nyanserna i ljuset och mörkret .
Det har nog mycket att göra med vad man har för hästbakgrund och för erfarenheter. Att komma och påstå att Strasserverkade hästar inte lider av fång, inte får kolik, inte kan bryta hovbenet ocu i övrigt är friskare än alla andra hästar i hela världen tyder ju på inte så stor erfarenhetsgrund.

Det finns så många hästar som är traditionellt hållna och, ve och fasa!, har järnskor på fötterna och ändå är friska och fullt fungerande i sitt arbete.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar