Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.
Jag blir dock förvånad att man kopplar det till skodda hovar...= skadade??? Det köper jag fortfarande inte!
Mustanger som aldrig sett en sko i hela sitt liv har oerhört lätt att få fång och det har uteslutande med fodret att göra. Dessutom får dom fång innan dom kommit under människans inflytande, det är inte ovanligt med s.k. fångförändringar som visar på flera fångomgångar i vilt tillstånd.
Det är här som den vetenskapliga biten måste klargöras även hos er. Ni påstår en massa saker som direkt motsägs av andra verkliga situationer...då är det inte en sanning med vetenskaplig grund.
Afrodite skrev:Nej någon "tur" handlade det inte om. Jag har själv tidigare varit bland dom som försiktigt introducerat havre till mina hästar av rädsla för bland annat fång och kolik. Men sedan hästarna fått mer naturliga levnadsförhållanden med ständig utevistelse, fri tillgång på mat och naturligt trimmade hovar har jag mer och mer kunnat släppa på denna försiktighet. Jag kan numera ge hästarna 1 - 1 1/2 kg havre utan någon invänjning. Har gjort detta så många gånger att jag vet att det är riskfritt och de har aldrig drabbats av vare sig koliksymtom eller fångsymtom.
Och Lilla Skutt ..... jag förväntar mig inga kommentarer från din sida. Frågan i ovanstående inlägg var ställd till mig och mitt svar gäller denna fråga. Någon "diskussion" liknande de tidigare som varit på denna tråd är jag inte intresserad av och tänker därför inte vare sig svara eller kommentera dina eventuella inlägg. Vill inte hamna i ytterligare en "pajkastningsdiskussion".
Britt-Marie
SHP
Jag blir dock förvånad att man kopplar det till skodda hovar...= skadade??? Det köper jag fortfarande inte!
Mustanger som aldrig sett en sko i hela sitt liv har oerhört lätt att få fång och det har uteslutande med fodret att göra. Dessutom får dom fång innan dom kommit under människans inflytande, det är inte ovanligt med s.k. fångförändringar som visar på flera fångomgångar i vilt tillstånd.
Det är här som den vetenskapliga biten måste klargöras även hos er. Ni påstår en massa saker som direkt motsägs av andra verkliga situationer...då är det inte en sanning med vetenskaplig grund.