Fast sen är det ju faktiskt så att hovslagare om de är minsta kunniga varesig kan eller vill trolla med knäna i ett slag med trollspöt . Jag tycker såna här trådar därför ofta blir jättekonstiga för TS :en skriver lite allmänt oinsatt med fågor sen läggs foton upp och råden haglar från folk sen som öht varken är hovslagare och definitivt heller inte vet hästens historik, hur hästen skotts tidigare osv osv. Finns ju ingen sund hovslagare framför allt som skulle få för sig att drastiskt ändra alla vinklar på hästen i ett svep , utan då tas det successivt och med en plan för att hästen ska hinna anpassa sig om den verkats/skotts dåligt tidigare tex.
Så jag har lite svårt för såna här trådar och undrar om de verkligen är gynnande för en TS att få råd av icke hovslagare utifrån bilder verkligen ....
@Aionee om du inte tycker du kan så mycket men ändå tycker ngt är fel utan att du vet vad , då tror jag du får svårt att bli klokare här .
Jag har inte uttalat mig om ts häst mer än gett lite generella tankar.
Tyvärr ser jag för mycket skit-skoningar och verkningar och har försökt prata med för många såna hovisar för att ge det så många chanser.
Absolut ska ts be utbildat folk om hjälp live.
Men för att hitta såna och för att veta vad man ska fråga om etc så kan det vara bra att prata med någon kring det. Det är svårt för folk som inte riktigt kan så mycket om hovar/skoning etc att både våga ifrågasätta hovisar och veta om de bör det eller ej.
Om man får höra av en hovis hur förträfflig den är och vet att den är utbildad, kanske varit klinikhovis etc kan det betyda mycket för någon som helst saknar kunskap själv. Då kanske man inte tror att det kan vara pga fötterna hästen fått vet-problem eller vågar ifrågasätta.
Jag anser att man absolut bör kunna ifrågasätta varför hoven flyter ut tex om den gör det.
Och att hovis då kan svara att: jag har en plan för att häva det med måste ta det gradvis eller liknande..
Men svarar man: "Jag vet inte, det är jättekonstigt.. Den här hästen är så.." och vinklarna är off redan direkt efter verkning.. Ja.. Det orkar iaf inte jag med.. Då delar inte vi åsikt kring hovslageri. Och även om då de är utbildade och inte jag så kan jag inte supporta det. Nu slipper jag det iom att min hovis inte skulle svara så.
I övrigt vet jag rätt många hovisar som absolut skulle ge sig på att ändra vinklar mer radikalt än vad en del andra gör. Det är osunt att gå med skitvinklar. Tål hästen inte att rätas till så långt det går på en skoning så behövs vet iaf.
Ingen av de hovisarna brukar ha mer halta hästar än andra. Tvärtom iom att hästarna äntligen slipper gå och felbelasta.
Men visst: TS bör fråga utbildade hovisar live. Det antar jag att man gör också iom att man övervägde boka in annan hovis.