Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Ideaal skrev:
Jag skriver istället om att lättvindigt förkasta, vilket är en viktig skillnad i sammanhanget.

Lättvindigt förkasta,det är väl precis va Strasser gör avseende fång. Det är väl endå lite mer ödmjukt att i stället förklara att ju mer det forskas angående fång, ju mindre förstår man.

Man kan för att översätta det lite mer lättförståligt påstå att det finns mer än EN orsak till hur fång kan uppkomma och fler orsaker upptäck hela tiden.

Jag skulle vilja göra ett experiment med en garanterat frisk häst verkad av vilken strasserverkare som helst. Låt mig sedan fodra den med svart valnöt och den kommer garanterat få fång, ända upp till ober 4. Någon av Er som vill låna ut en häst till mig och själva se resultatet???

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Påståenden som Afrodites om att en ökning av BLODproteinerna skulle utlösa fång förkastar jag som rent mumbojumbo tills hon på ngt sätt förklarat var hon el strasser fått det ifrån!
PL

Visst kan du som person påstå att du förkastar delar av Strassers arbete men vi ska vara medvetna om att ditt förkastande inte vilar på någon vetenskaplig grund. Så vitt jag har sett så har du inte på något sätt visat att den teorin inte stämmer. Det är bara dina egna tyckande och åsikter som du framför. För att på vetenskaplig grund påvisa felaktigheter i en teori ska du kunna genom vetenskaplig forskning framlägga argument som håller för en granskning, vilket du inte gör. Därför framstår fortfarande dina argument som ytterst tvivelaktiga. I god vetenskaplig anda håller en teori så länge den inte är falsifierad av annan forskning och mig veterligen har ingen gjort detta i avseende att falsifiera Strassers teorier.

Om vi pratar om höjning av blodproteiner som utlösande faktor för fång så vilar mitt förkastande på vetenskaplig grund i den meningen att påståendet inte har någon vetenskap bakom sig!
PL

Piraja skrev:
När man "vetenskapligt" utför undersökningar/forskar på hur många hästar som procentuellt har dåliga hovar och sjukdomar som kommer därav hos skodda hästar samt gör samma sak med barfotahästar (STrasser) och barfotahästar(andra metoder)...och nu pratar jag om antalet häst i varje kategori ska motsvara lång fler än 100 - 1000. Då börjar man först få ett godtagbart resultat. Det har mig veterligen inte utförts någon sådan forskning.

Det räcker inte med att några funkar barfota och andra inte...olika erfarenheter har vi alla. Antalet skodda hästar som går genom livet utan problem och som uppnår hög ålder är stort. Tidigare har det varit ännu större (innan moderna foder kom ut på marknaden).

Det är självklart att en häst som med bra hovvård (oavsett skor eller ej) har bättre förutsättningar än en med dålig hovvård...det är där man måste sätta in stöten, bort med dåliga hovverkare/hovslagare. Får man en bättre kontroll på detta kommer fler hästar att må bättre/leva längre.

Det är inte svart eller vitt...en metod är inte bättre än en annan om den utförs rätt men jag tycker inte att 20 år räcker som ensam forskare...som Strasser. Jag skulle kunnat dokumentera mina över 30 år med häst med skor som gått genom livet utan problem och påstå att det är den rätta vägen...de gånger som gått fel har alla gånger berott på dålig hovslagare och som rättats till av kunnig sådan. Genom dessa 30 år med häst har jag ändå alltid mötts av hovslagare som ansett att barfota är bäst så jag har ingen respekt för att man idag, från just STrassers håll, klankar ner så hårt på traditionella hovslagare...:mad:

Det är detta som är det stora problemet, att skoning och verkning inte bygger på någon form av vetenskap. Man ändrar uppfattning om hur hästen ska verkas. Har själv också 30 års erfarenhet av häst och när jag började med hästar så var "modet" lägre hälar och att man kortade ned hörnstöden. Idag är "modet" högre hälar och att hörnstöden ska vara viktbärande. Under denna tid har ökningen av hästar med dålig hälsa ökat lavinartat, t ex fång, och det beror inte enbart på fodret, även om det naturligtvis är en del i det hela, t ex det klister som håller ihop pelleterat foder är naturligtvis inte bra för hästmagar. Och allt laborerande med mineraler, som genom smaktillsatser ska tvingas i hästen, hästar har en mycket god naturlig förmåga att avgöra själva om det är något i näringsväg som de saknar om de ges möjligheten att själva välja och avgöra detta.

Att många hästar sedan går alldeles för kort tid och får äta sin naturliga föda, nämligen gräs, har också betydelse. Samt att det gräs som erbjuds ofta är väldigt artfattigt jämfört med t ex naturligt bete, där artrikedomen är mycket stor. Det hö hästen äter (eller ensilage) är också oftast slaget på gödslade, artfattiga marker. Ett hö som hästen ska livnära sig på under hela vintern kan bestå av enbart några få grässorter och inga som helst örter.

Det stora problemet idag är med största sannolikhet att hästen lever i en miljö som är så långt man kan komma ifrån dess naturliga miljö. En miljö som hästen under årmiljoner anpassats till och som vi tagit ifrån dom.

Idealiskt vore naturligtvis att vi aldrig skulle behöv rätta till skadade hovar och andra miljöbetingade problem hos hästen. Men så länge verkligheten inte ser ut på det sättet kommer behovet att finnas. Det Strasser försöker göra är ett försök att ge hästen ett så naturligt levnadssätt som möjligt, samt ett sätt att reparera de skador hästen fått av onaturliga livsbetingelser.

Britt-Marie
SHP

Det måste ju först finnas ngn typ av vetenskaplig teori att falsifiera vilket det såvitt jag vet inte finns här. En vetenskaplig teori måste ha en grund att stå på. Jag har en känsla av att du till en del blandar ihop hypotes med teori.
PL

Afrodite skrev:
Trevligt att du uppskattar Strasser!

Många av de frågor du har har jag redan tidigare svarat på i andra inlägg. Ber dig därför titta på dessa. De bästa svaren får du kanske dock om du läser Strassers bok "Who's afraid of founder?". Denna bok är enligt mitt tycke den bästa av de böcker hon skrivit för allmänheten.

Om fång (laminitis) finns många teorier och forskarvärlden är idag inte eniga om frågorna kring denna "sjukdom". Egentligen tycker jag att det är ganska ointressant om man kan förhindra uppkomsten av laminitis och kronisk fång genom den trimningsmetod OCH hästhållningsmetod som Strasser kommit fram till. En metod som dessutom visat sig ge de resultat hon utlovar.

MVH

Till alla:

Det är fyra hästar som jag har som är trimmade enligt Strasser och samtliga hästar får varken kolik eller fång av det jag beskrev i mitt inlägg. De får heller inte fång av fruset gräs eller av det färska gräset på våren. Jag behöver överhuvud taget aldrig fundera på vad de äter. Hästen med "magont" hade detta endast en mycket kort stund (kanske drygt 5 min) och var sedan fullständigt besvärsfri, och fick ingen diarreé. Är det bara "tur" jag har eller kan det vara så att Strasser kanske har rätt??!!

Och en sak till, så fort jag skriver något på denna sida så kommer hela vargflocken ylande. Hur ska denna sida någonsin kunna bli en diskussionssida för barfotametoder??

Britt-Marie
SHP

Jg har läst igenom hela tråden, tror jag två gånger nästan och jag tycker faktiskt inte du svarar helt på de frågor jag ställde. Jag tänker dock inte gnälla över det och tvinga dig att upprepa dig:bow: . Av den fakta jag har hittat om foderrelaterad fång kan jag tyvärr inte komma ifrån att foderfång har sin grund i hästens tarm och olämpliga fodermedel. Och här tror jag faktiskt jag avslutar diskussionen om detta så ni kan återgå till att diskutera mer hovrelaterade problem.:)

Att dina hästar har det som du beskriver det talar ju mycket för ditt sätt att hålla hästar och det sätt du trimmar deras hovar.

Den bok jag har läst av Strasser är:
"Ett Sunt hästliv" av Dr.Vet.Med Hiltrud Strasser, Under medverkan av Sabine Kells.

Mvh, Magdalena

Nej, grundtanken i hur hästen ska verkas tror jag inte ändras men ägarna och sporten vill ha fram olika saker...som t.ex. gångartshästarna och olika ideer inom travsporten. Man anlitar då bara hovslagare som gör som ägarna själva vill...och det finns alltid folk med sämre omdöme än andra.

Hovslageriyrket är ju rätt gammalt...och oavsett var jag än läser om just det yrket så kommer det fram att det optimala är att ha hästarna barfota där det går(skogsbrukshästar bör ha skor med rejäla broddar då de arbetar/arbetade under svåra halkförhållanden med extremt tunga lass)...Sen är det åter hästägarna som vill ha det på annat sätt...om det inte handlar om djurskyddsskäl.

Vad det gäller medelåldern på dagens hästar finns det, återigen mig veterligen, ingen riktig forskning i varför hästarna avlivats. Att då påstå att det har med skoning att göra är åter att göra det lite för enkelt för sig. Antalet hästar över 20 år med skor har inte jämförts med samma antal oskodda i den åldern...eller? Jag har rätt många möten med hästar i olika åldrar, skodda som oskodda...jag känner faktiskt ingen som är avlivad p.g.a. hovproblem (jo, en fjording som hela hovkapseln lossnade på...hon var barfotahäst sedan 10 år). Skadorna som de har haft har härrörts från användningen/omkullridningar eller andra olyckor...eller av rena ålders skäl (som min väninnas häst som var 34 år och där brist på tänder var orsak till avlivning).

Jag påstår inte att allt Strasser säger är humbug utan jag påstår att det finns fler med kunskap som inte kan viftas bort hur lättvindigt som helst. Strasser har sin idé men hittills är hon rätt ensam om den...Vildhästtrimningens anhängare har mer medhåll från andra som forskar om hovar och då känns det lite mer underbyggt...till och med rena traditionella hovslagare är mer inne på den linjen än Strassers...Framförallt i hur man hjälper hästen i övergången till till barfotagång. Det ska inte göra ont (är det viktigaste!)budskapet och det som enligt mig visar mest respekt för hästen.

När jag var ung läste man om fång i böcker, det var allt. De flesta hästar var skodda då, eftersom "barfotarörelsen" inte hade satt igång, trots det var det mycket ovanligt med fånganfall hos hästar.

En gammal hovslagare med närmare 60 års erfarenhet säger att han hade aldrig träffat på en häst med fång innan de fabriksgjorda foderblandningarna dök upp på marknaden.

Fång är så utbrett och vanligt nuförtiden däför att de flesta hästägare har ingen som helst kunskap om hur man håller och utfodrar en häst på ett för den lämpligast sätt. Den stora majoriteten hästar är överutfodrade, de får alldeles för mycket mat för det lilla arbete de utför.

Det behövs mer kunskap om hur hästen fungerar i helhet, ingen skrämselpropaganda om att skodda hovar är roten till allt ont. Man kan mycket väl hålla en häst frisk och fungerande i ett långt liv med järnskor på hovarna, bara den får rätt skötsel och bra hovvård.

Alla hästägare måste sätta sig in i hur en häst ska skötas och fodras (och naturligtvis arbetas) för att må bra. Det är en skyldighet man har som hästägare.

Under denna tid har ökningen av hästar med dålig hälsa ökat lavinartat, t ex fång, och det beror inte enbart på fodret, även om det naturligtvis är en del i det hela, t ex det klister som håller ihop pelleterat foder är naturligtvis inte bra för hästmagar.

Ja nu har man ju faktiskt gjort en mindre studie på SVA i denna fråga, och där framkom orsakerna till ökningen av fång. Vårat sätt att utfodra hästen idag skiljer sig markant mot tidigare, förr var det på sin höjd betfor, annars korn eller havre samt hö. Märkligt är ju då att skodda hästar faktiskt klarade sig från fång på den tiden i större utsträckning, än vad som sker idag. Idag drabbas såväl skodda som oskodda, och den senare biten faktiskt oavsett verkningsmetod.
Att fodret har en stor del i sammanhanget råder det väl knappast tvivel om, eftersom foderrealterad fång är flera symtomer på förgiftning varav en visar sig i hästen hovar.

Sen blir jag lite fundersam, för i ett tidigare inlägg skrev du faktiskt att hästen inte hade så känslig mage, och nu är det ju iså fall motsatsen.:confused:

Ordet fång är ju bara ett sammanfattande ord för flera åkommor av samma typ, man måste ju göra skillnad på belastningsfång, foderfång, förlossningsfång osv. Hur skulle det se ut om man började behandla alla cancertyper på samma sätt, vilket resultat skulle det ge.:eek:

peter_lundin skrev:
Jag har en känsla av att du till en del blandar ihop hypotes med teori. PL

Jag ska gärna förklara gången vid hyptesprövning där man ställer upp H (0) alt. H (1) hypoteser och hur man vid olika signifikansnivåer förkastar resp. antar någon av alternativen. Jag ska också gärna förklara hur man kan lägga in en teori eller varför inte en metod som ett påstående att testa. Men jag skulle först vilja be dig berätta vad det är i mina inlägg som får dig att tro att jag inte kan skilja mellan teori och hypotes.

Att du menar att jag förkastar en teori när jag säger att det här med höga blodproteiner som fångorsak är rent skitsnack. Om er profet strasser ställt upp en sån teori skulle jag gärna veta hur den ser ut o på vad den grundar sig.
Jag har fortvarande inte sett ngt försvar för påståendet bara skitsnack som att JAG skulle behöva komma med motbevis för att ifrågasätta ett påstående som inte vilar på ngn grund alls.
Jag vet att strassers ord är lag o att man inte får kritisera hur dåligt underbyggda de än är.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Att du menar att jag förkastar en teori när jag säger att det här med höga blodproteiner som fångorsak är rent skitsnack. Om er profet strasser ställt upp en sån teori skulle jag gärna veta hur den ser ut o på vad den grundar sig.
Jag har fortvarande inte sett ngt försvar för påståendet bara skitsnack som att JAG skulle behöva komma med motbevis för att ifrågasätta ett påstående som inte vilar på ngn grund alls.
Jag vet att strassers ord är lag o att man inte får kritisera hur dåligt underbyggda de än är. PL

Jag vänder mig emot att du utan att blinka kan uttala dig om att något bara är skitsnack när orsakerna till fång fortfarande inom det traditionella är en gåta. Så länge ingen med säkerhet kan säga hur det ligger till, så länge är det bäst att hålla sig något mer ödmjuk i sina påståenden. Kritisera Strassers teorier får man med all säkerhet göra men man behöver inte skriva "skitsnack" och "mumbojumbo" eller hur det nu va du uttryckte dig. Det vore dessutom trevligt att höra alternativa förklaringar till det som Strasser anser vara god fångbehandling. Tyvärr presenteras här inga alternativ därför är det ännu svårare att acceptera ovanstående uttalande, annat än som rena "mumbojumbon" faktiskt.

Boj skrev:
Ja nu har man ju faktiskt gjort en mindre studie på SVA i denna fråga, och där framkom orsakerna till ökningen av fång. Vårat sätt att utfodra hästen idag skiljer sig markant mot tidigare, förr var det på sin höjd betfor, annars korn eller havre samt hö. Märkligt är ju då att skodda hästar faktiskt klarade sig från fång på den tiden i större utsträckning, än vad som sker idag. Idag drabbas såväl skodda som oskodda, och den senare biten faktiskt oavsett verkningsmetod.
Att fodret har en stor del i sammanhanget råder det väl knappast tvivel om, eftersom foderrealterad fång är flera symtomer på förgiftning varav en visar sig i hästen hovar.

Sen blir jag lite fundersam, för i ett tidigare inlägg skrev du faktiskt att hästen inte hade så känslig mage, och nu är det ju iså fall motsatsen.:confused:

Ordet fång är ju bara ett sammanfattande ord för flera åkommor av samma typ, man måste ju göra skillnad på belastningsfång, foderfång, förlossningsfång osv. Hur skulle det se ut om man började behandla alla cancertyper på samma sätt, vilket resultat skulle det ge.:eek:

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förstå Strassers syn på fång. Jag ska här göra ett nytt försök att förklara.

När hästen får laminitis, alltså akut fång, ordet laminitis kommer från laminae, som betyder läderhuden, ändelsen itis betyder att det rör sig om en inflammation och är den beteckning man använder sig av inom medicinen, antingen det rör sig om veterinärmedicin eller humanmedicin. T ex tonsillitis, betyder inflammation i halsmandlarna, alltså det vi kallar halsböld. Laminitis är den anatomiskt korrekta benämningen på det vi vardagligt kallar för akut fång. Sedan finns det också kronisk fång. Kroniskt fång är det som hoven får när inflammationen gått över och om det uppkommit skador på lamelläderhuden som då leder till en separation mellan läderhud och hovvägg. Även en hov med kroniskt fång kan få laminitis.

Det vi diskuterat här är således laminitis och det är detta jag fortsättningsvis försöker ge Strassers syn på.

Inflammationen i läderhuden uppkommer av att det har skett en förändring på något sätt i blodkemin, alltså hästen har på något sätt fått in något i kroppen som gör att det normala utseendet och sammansättningen av blodet är rubbat. Metabolismen och hornproduktionen, som sker i de små kapillärerna i läderhuden är nu förändrad. Det lamellhorn som läderhuden producerar blir av sämra kvalitet. De små kapillärerna vidgar sig på grund av inflammationen som är en reaktion på förändringen i blodkemin. Läderhudens lameller separerar från hornlamellerna på grund av det blodserum som läcker ut från de inflammerade kapillärerna. Den smärta som hästen känner beror då på att det normalt inte finns något utrymme för den utläckande sårvätskan. Det skapas ett tryck mellan hovvägg och läderhud. Läderhuden är försedd med nerver.

Läderhuden omsluter hela hovbenets utsida samt hovbrosken. Alltså innanför hovväggens utsida bakifrån hoven och runt hela hovväggen finns läderhud. Denna läderhud är lika blodfylld överallt. Det är alltså en förändring i blodsammansättningen som gör att läderhuden utvecklar en inflammation. Blod som fördelas i hela läderhuden. Låt oss nu säga att en häst med friska hovar utsätts för någon form av mycket kraftig förgiftning. Den känsliga läderhuden med sin stora mängd små kapillärer reagerar med en inflammation. Scenariot skulle då bli som jag beskrivit ovan, läderhudens lameller separerar från hornlamellerna. Vad som då händer är att HELA sammanbindningen mellan läderhud och hovvägg släpper, alltså runt om hela hoven, vi har fått det vi kallar för en hovbenssänkning, där inte bara sammanbindningen släppt i tån utan här finns ingen sammanbindning med hovväggen kvar. För att detta ska hända en FRISK hov krävs i princip en injektion av någon giftig substans, men jag använder det som ett förtydligande exempel.

Varför skulle då HELA sammanbindningen haverera. Jo, för att det förändrade blodet naturligtvis fördelas i HELA läderhuden och inte enbart i tådelen. SAMTLIGA hovar drabbas också naturligtvis eftersom blodet når läderhuden i hästens fyra hovar.

Den typen av laminitis som beror på en förändring i blodkemin som idag är vanligast är att inflammationen endast drabbar tådelen. Den fråga man nu måste ställa sig är: Varför drabbas endast TÅDELEN och oftast endast framhovarna när blod fördelas jämt över HELA läderhuden i hoven i hästens SAMTLIGA fyra hovar?? Kan det vara så att det "giftiga" blodet bara når tådelen? Knappast, eller hur? Giftigt = felaktig sammansättning av blodet. Kan det vara så att sammanbindningen mellan lameller och lamellhorn redan är skadad och då reagerar både kraftigare och på mindre "giftigt" blod? Detta låter väl ganska logiskt eller hur?

Alltså reaktionen i hoven på något "giftigt" blod är vanligast i tådelen eftersom det redan finns en skada där!

Jag vet att jag kommer få argument emot detta resonemang, men säg då inte bara att jag ska belägga det med vetenskapliga fakta och forskning. Försök själva istället se det logiska i resonemanget och försök själva hitta någon annan förklaring till att endast tådelen drabbas av laminitis. Med andra ord, jag är MYCKET intresserad av en annan förklaring till varför endast TÅDELEN, och ibland t o m endast tådelen i EN framhov, drabbas av laminitis.

Sedan till frågan om olika former av fång. Anledningen till att jag försökt förklara vad som sker i hoven vid ett fånganfall är att det som sker i hoven är det samma oavsett vad det är som ger en förändring i blodsammansättningen. Förloppet blir det samma om det är förlossningsfång, foderrelaterat osv. Ursprunget har ingen betydelse. Det enda som skiljer sig från detta är "road founder" eller belastningsfång. Där det är hovens stötande mot ett hårt underlag under många timmar som utlöser laminitis.

För övrigt diskuterar ni fång som om det vore två separata "sjukdomar". Om nu inte hoven drabbas av fång, hur ser man då på hästen att den har fått fång? Ställer en veterinär diagnosen fång på någon åkomma som hästen har som inte sitter i hoven? Och hur yttrar sig denna åkomma? Har väl lite dålig kunskap här och vore därför tacksam om någon kunde förklara för mig.

Sedan till detta med skor eller inte skor. Jag måste tydligen upprepa detta många gånger och gör det nu en gång till; jag har aldrig skrivit att det är BARA skor som ger skador i hoven utan även en FELVERKAD hov får skador. Och det är de höga hälarna och hörnstöden som är en stor bidragande orsak till skador i hoven och därmed en ÖKAD känslighet att få fång eftersom skadorna sätter sig i TÅDELEN på hästen. Höga hälar och dito hörnstöd ger också sämre hovmekanism, vilket påverkar hela hästen, vars system kommer i obalans, en obalans som i sig ger ökad känslighet för diverse fångutlösande faktorer, mindre "gift" krävs för att hästen ska få fång.

För att se att hästarna har högre hälar idag än för ett antal år sedan räcker det ju med att titta på bilder på hästhovar idag och tidigare. Allteftersom hälarna har blivit högra, dessto mer problem har vi fått med laminitis och kroniskt fång, tidsmässigt stämmer detta mycket bra överens. Och visst både felverkade barfotahovar och skodda hovar kan få fång! T ex en felverkad barfotahäst som går på mjukt underlag ger även det en minimal hovmekanism. Sedan att det även finns andra bidragande orsaker kan jag inte förneka. Vi har, som jag tidigare skrev krånglat till det här med mathållningen för hästarna och blandar in alla möjliga konstigheter i hästarnas mat. Samt de onaturliga levnadsförhållandena hästen har med t ex installning och övrigt som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Det bidrar naturligtvis till en ökad känslighet och framför allt uppstallningen ger ju en betydligt nedsatt hovmekanism eftersom hästen i princip står stilla halva dygnet. Hornproduktionen blir lidande, sämre kvalitet, sämre kvantitet.

Och Boj, det här med känsliga magar och icke känsliga magar var har jag skrivit det? Kan du hänvisa till det inlägg där jag skrivit detta!

Britt-Marie
SHP

Piraja skrev:
Nej, grundtanken i hur hästen ska verkas tror jag inte ändras men ägarna och sporten vill ha fram olika saker...som t.ex. gångartshästarna och olika ideer inom travsporten. Man anlitar då bara hovslagare som gör som ägarna själva vill...och det finns alltid folk med sämre omdöme än andra.

Hovslageriyrket är ju rätt gammalt...och oavsett var jag än läser om just det yrket så kommer det fram att det optimala är att ha hästarna barfota där det går(skogsbrukshästar bör ha skor med rejäla broddar då de arbetar/arbetade under svåra halkförhållanden med extremt tunga lass)...Sen är det åter hästägarna som vill ha det på annat sätt...om det inte handlar om djurskyddsskäl.

Vad det gäller medelåldern på dagens hästar finns det, återigen mig veterligen, ingen riktig forskning i varför hästarna avlivats. Att då påstå att det har med skoning att göra är åter att göra det lite för enkelt för sig. Antalet hästar över 20 år med skor har inte jämförts med samma antal oskodda i den åldern...eller? Jag har rätt många möten med hästar i olika åldrar, skodda som oskodda...jag känner faktiskt ingen som är avlivad p.g.a. hovproblem (jo, en fjording som hela hovkapseln lossnade på...hon var barfotahäst sedan 10 år). Skadorna som de har haft har härrörts från användningen/omkullridningar eller andra olyckor...eller av rena ålders skäl (som min väninnas häst som var 34 år och där brist på tänder var orsak till avlivning).

Jag påstår inte att allt Strasser säger är humbug utan jag påstår att det finns fler med kunskap som inte kan viftas bort hur lättvindigt som helst. Strasser har sin idé men hittills är hon rätt ensam om den...Vildhästtrimningens anhängare har mer medhåll från andra som forskar om hovar och då känns det lite mer underbyggt...till och med rena traditionella hovslagare är mer inne på den linjen än Strassers...Framförallt i hur man hjälper hästen i övergången till till barfotagång. Det ska inte göra ont (är det viktigaste!)budskapet och det som enligt mig visar mest respekt för hästen.

Då tycker jag du ska ta reda på lite mer om andra barfotametoder och om reklamen om att det inte "gör ont" stämmer överens med verkligheten.

Britt-Marie
SHP

Att det finns många frågetecken innebär inte att man kan slänga ur sig vilka påståenden som helst o ändå tas på allvar.
Jag väntar fortvarande på någon typ av bakgrund till påståendet ifråga, istället för kritik mot mig för att jag har mage att ifrågasätta ett strasserpåstående.
PL

Afrodite skrev:
Då tycker jag du ska ta reda på lite mer om andra barfotametoder och om reklamen om att det inte "gör ont" stämmer överens med verkligheten.

Britt-Marie
SHP
Ja, är det så att hästen får ont måste man ta andra vägar. Så långt har samtliga andra metoder givit besked om. En väg som är tänkbar är t.ex. flappskor eller boots. Det viktigast är ju själva trimningen för så maximal funktion som möjligt...vilket jag törs påstå även kan göras med vanliga skor och av traditionell hovslagare. Återigen, det är själva trimningen som är avgörande och hovvården totalt...Jag har ju själv blivit vittne till hur min hovslagare fått igång en hovs hornproduktion MED skor...hon var barfota innan och avlastade diagonalt men just höger fram där storleken var 2 nummer mindre än vänster fram. Röntgen visade sen att hon hade väldigt tunna sulor och då hon visade fångsymtom(belastning och röntgen visade att hon inte hade fång) vid barfotagång fick hon flappskor på och fungerade fullt ut igen.

Piraja skrev:
Ja, är det så att hästen får ont måste man ta andra vägar. Så långt har samtliga andra metoder givit besked om. En väg som är tänkbar är t.ex. flappskor eller boots. Det viktigast är ju själva trimningen för så maximal funktion som möjligt...vilket jag törs påstå även kan göras med vanliga skor och av traditionell hovslagare. Återigen, det är själva trimningen som är avgörande och hovvården totalt...Jag har ju själv blivit vittne till hur min hovslagare fått igång en hovs hornproduktion MED skor...hon var barfota innan och avlastade diagonalt men just höger fram där storleken var 2 nummer mindre än vänster fram. Röntgen visade sen att hon hade väldigt tunna sulor och då hon visade fångsymtom(belastning och röntgen visade att hon inte hade fång) vid barfotagång fick hon flappskor på och fungerade fullt ut igen.

Menar du att Strasser och vi SHP:are inte skulle rekommendera och använda oss av boots om det skulle vara nödvändigt? Detta är ju självklart, om hästen ömmar på grus, får man antingen avstå från att leda eller rida hästen på grus eller så får man använda boots. I hagen är ju hästen i princip alltid oöm under omställningen.

Javisst är det trimningen som är avgörande för resultatet!

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förstå Strassers syn på fång. Jag ska här göra ett nytt försök att förklara.

När hästen får laminitis, alltså akut fång, ordet laminitis kommer från laminae, som betyder läderhuden, ändelsen itis betyder att det rör sig om en inflammation och är den beteckning man använder sig av inom medicinen, antingen det rör sig om veterinärmedicin eller humanmedicin. T ex tonsillitis, betyder inflammation i halsmandlarna, alltså det vi kallar halsböld. Laminitis är den anatomiskt korrekta benämningen på det vi vardagligt kallar för akut fång. Sedan finns det också kronisk fång. Kroniskt fång är det som hoven får när inflammationen gått över och om det uppkommit skador på lamelläderhuden som då leder till en separation mellan läderhud och hovvägg. Även en hov med kroniskt fång kan få laminitis.

Det vi diskuterat här är således laminitis och det är detta jag fortsättningsvis försöker ge Strassers syn på.

Inflammationen i läderhuden uppkommer av att det har skett en förändring på något sätt i blodkemin, alltså hästen har på något sätt fått in något i kroppen som gör att det normala utseendet och sammansättningen av blodet är rubbat. Metabolismen och hornproduktionen, som sker i de små kapillärerna i läderhuden är nu förändrad. Det lamellhorn som läderhuden producerar blir av sämra kvalitet. De små kapillärerna vidgar sig på grund av inflammationen som är en reaktion på förändringen i blodkemin. Läderhudens lameller separerar från hornlamellerna på grund av det blodserum som läcker ut från de inflammerade kapillärerna. Den smärta som hästen känner beror då på att det normalt inte finns något utrymme för den utläckande sårvätskan. Det skapas ett tryck mellan hovvägg och läderhud. Läderhuden är försedd med nerver.

Läderhuden omsluter hela hovbenets utsida samt hovbrosken. Alltså innanför hovväggens utsida bakifrån hoven och runt hela hovväggen finns läderhud. Denna läderhud är lika blodfylld överallt. Det är alltså en förändring i blodsammansättningen som gör att läderhuden utvecklar en inflammation. Blod som fördelas i hela läderhuden. Låt oss nu säga att en häst med friska hovar utsätts för någon form av mycket kraftig förgiftning. Den känsliga läderhuden med sin stora mängd små kapillärer reagerar med en inflammation. Scenariot skulle då bli som jag beskrivit ovan, läderhudens lameller separerar från hornlamellerna. Vad som då händer är att HELA sammanbindningen mellan läderhud och hovvägg släpper, alltså runt om hela hoven, vi har fått det vi kallar för en hovbenssänkning, där inte bara sammanbindningen släppt i tån utan här finns ingen sammanbindning med hovväggen kvar. För att detta ska hända en FRISK hov krävs i princip en injektion av någon giftig substans, men jag använder det som ett förtydligande exempel.

Varför skulle då HELA sammanbindningen haverera. Jo, för att det förändrade blodet naturligtvis fördelas i HELA läderhuden och inte enbart i tådelen. SAMTLIGA hovar drabbas också naturligtvis eftersom blodet når läderhuden i hästens fyra hovar.

Den typen av laminitis som beror på en förändring i blodkemin som idag är vanligast är att inflammationen endast drabbar tådelen. Den fråga man nu måste ställa sig är: Varför drabbas endast TÅDELEN och oftast endast framhovarna när blod fördelas jämt över HELA läderhuden i hoven i hästens SAMTLIGA fyra hovar?? Kan det vara så att det "giftiga" blodet bara når tådelen? Knappast, eller hur? Giftigt = felaktig sammansättning av blodet. Kan det vara så att sammanbindningen mellan lameller och lamellhorn redan är skadad och då reagerar både kraftigare och på mindre "giftigt" blod? Detta låter väl ganska logiskt eller hur?

Alltså reaktionen i hoven på något "giftigt" blod är vanligast i tådelen eftersom det redan finns en skada där!

Britt-Marie
SHP

Tack för ett uttömmande och klargörande inlägg:bow: :bow: ! Nu förstår jag!! Du har nu också indirekt svarat på min fråga om foderrelaterad fång! Tack! Det var väldigt intressant!!:banana: :banana: :) :idea:

Glorfindel skrev:
Tack för ett uttömmande och klargörande inlägg:bow: :bow: ! Nu förstår jag!! Du har nu också indirekt svarat på min fråga om foderrelaterad fång! Tack! Det var väldigt intressant!!:banana: :banana: :) :idea:

Tack! Det var trevligt att höra!

MVH
Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Menar du att Strasser och vi SHP:are inte skulle rekommendera och använda oss av boots om det skulle vara nödvändigt? Detta är ju självklart, om hästen ömmar på grus, får man antingen avstå från att leda eller rida hästen på grus eller så får man använda boots. I hagen är ju hästen i princip alltid oöm under omställningen.

Javisst är det trimningen som är avgörande för resultatet!

Britt-Marie
SHP
Jag har fått den uppfattningen ja, att smärta hör till hos Strassers omställningsperiod...att det är en nödvändighet för att "väcka" upp den s.k. "döda" hoven...men det är möjligt att jag missuppfattat den delen?

...och rätt trimning för barfota eller skoning ger en frisk hov och kan utföras av en traditionell hovslagare, vildhästrimmare och er...det är det jag vill ha fram. Det ska inte behöva tjafsas om metoder utan främjande av så maximalt fungerande hovfunktion som är möjlig i det användningsområde varje individ befinner sig i.

Då finner jag det ännu märkligare att SHP:are inte är mer öppna för de andra kunskaperna som ändå har så många fler år på nacken än Strasser har...mig veterligen har de andra varit öppna nog och ifrågasatt en del som går emot andra kunskaper, men det har tagits så negativt och odiskuterbart(???)...Vore det inte bättre att Strasser då samarbetar mer med veterinärer och hovslagare i större utsträckning för att sprida sin kunskap för hästarnas bästa (om det nu är det det är)...hon torde då kunna förklara för den samlade veterinärkåren liksom hovslagare vad hon kommit fram till och varför de andra haft fel????...men istället har hon skapat sin egen sfär av likatänkande adepter...som helt kör sitt eget race utan att vilja svara på frågor (Du är ett stort undantag:bow: och ska ha all respekt för det).

Hovslagare och vildhästrimmare gör bra saker liksom ni säkert gör...varför inte respektera varandra då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar