Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Piraja skrev:
Jag har fått den uppfattningen ja, att smärta hör till hos Strassers omställningsperiod...att det är en nödvändighet för att "väcka" upp den s.k. "döda" hoven...men det är möjligt att jag missuppfattat den delen?

...och rätt trimning för barfota eller skoning ger en frisk hov och kan utföras av en traditionell hovslagare, vildhästrimmare och er...det är det jag vill ha fram. Det ska inte behöva tjafsas om metoder utan främjande av så maximalt fungerande hovfunktion som är möjlig i det användningsområde varje individ befinner sig i.

Då finner jag det ännu märkligare att SHP:are inte är mer öppna för de andra kunskaperna som ändå har så många fler år på nacken än Strasser har...mig veterligen har de andra varit öppna nog och ifrågasatt en del som går emot andra kunskaper, men det har tagits så negativt och odiskuterbart(???)...Vore det inte bättre att Strasser då samarbetar mer med veterinärer och hovslagare i större utsträckning för att sprida sin kunskap för hästarnas bästa (om det nu är det det är)...hon torde då kunna förklara för den samlade veterinärkåren liksom hovslagare vad hon kommit fram till och varför de andra haft fel????...men istället har hon skapat sin egen sfär av likatänkande adepter...som helt kör sitt eget race utan att vilja svara på frågor (Du är ett stort undantag:bow: och ska ha all respekt för det).

Hovslagare och vildhästrimmare gör bra saker liksom ni säkert gör...varför inte respektera varandra då?

Om jag ser att hästarna beter sig som vanligt i hagen under omställningen så tycker jag det är helt acceptabelt. Jag ser det som ett tecken på att de inte har speciellt ont. Sedan kan jag naturligtvis inte utesluta att de känner ett visst obehag (vet ju inte helt vad hästen känner), men en häst som beter sig fullständigt normalt, går normalt, äter normalt, kan trava och galoppera i hagen tror jag inte har så stora besvär. Sedan kan det naturligtvis komma perioder med mer besvär/obehag/ont, dessa brukar vara kortvariga, några dagar upp till en vecka, och i undantagsfall upp emot två veckor. Detta ska man då jämföra med de obehag felverkade/skodda hästar kan ha och då kan jag inte se att en Strasserverkad häst skulle ha mer obehag än dessa.

Att vi för det mesta inte är mer öppna beror inte på oss. Svårigheten ligger oftast i de rykten som av någon anledning spridits kring Strasser och hennes metod. Bland annat du själv beskriver i dina citat ovan några av de vanligast förekommande ryktena. Strasser själv är mycket öppen för att ge information och brukar ta varje tillfälle i akt att informera intresserade, veterinärer, hovslagare m fl.

Håller med dig om trimningen, det viktigaste är att den blir utförd på ett sådant sätt att hästen klarar sig utan skor på alla underlag (du själv tycks ju ha en sådan häst:) Sedan vem som utför själva trimningen har ingen som helst betydelse för mig, hovslagare, vildhäsverkare osv. Det är hästens bästa som är det viktiga.

Britt-Marie
SHP

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

bobo skrev:
När jag var ung läste man om fång i böcker, det var allt. De flesta hästar var skodda då, eftersom "barfotarörelsen" inte hade satt igång, trots det var det mycket ovanligt med fånganfall hos hästar.

En gammal hovslagare med närmare 60 års erfarenhet säger att han hade aldrig träffat på en häst med fång innan de fabriksgjorda foderblandningarna dök upp på marknaden.

Fång är så utbrett och vanligt nuförtiden däför att de flesta hästägare har ingen som helst kunskap om hur man håller och utfodrar en häst på ett för den lämpligast sätt. Den stora majoriteten hästar är överutfodrade, de får alldeles för mycket mat för det lilla arbete de utför.

Det behövs mer kunskap om hur hästen fungerar i helhet, ingen skrämselpropaganda om att skodda hovar är roten till allt ont. Man kan mycket väl hålla en häst frisk och fungerande i ett långt liv med järnskor på hovarna, bara den får rätt skötsel och bra hovvård.

Alla hästägare måste sätta sig in i hur en häst ska skötas och fodras (och naturligtvis arbetas) för att må bra. Det är en skyldighet man har som hästägare.

Bra skrivet, bara så rätt.

Afrodite skrev:
Detta ska man då jämföra med de obehag felverkade/skodda hästar kan ha och då kan jag inte se att en Strasserverkad häst skulle ha mer obehag än dessa.
SHP

Varför kan inte en häst vara RÄTTskodd/verkad? Jag undrar lite över din hästbild av sverige som tydligen BARA ser felverkade/skodda hästar!?

Jag anser precis som du att fång inte är hovrelaterat utan det som händer i hovarna är ett symom på den sjukdom som fång är/ en mag tarm sjukdom som händer vid överkänslighet/överätning.

Jag verkar mina hästar enligt vildhästmetoden och dessa kan visst få fång, men det blir aldrig värre än att de får ont i några dagar och sedan blir de helt symtomfria. Att ha väl balanserade hovar motverkar inte sjukdomen i sig utan tar bort det värsta av symtomen, alltså hovproblemen.

Man kan klargöra detta med att "bota" fång på detta sätt. Själva sjukdomen försvinner inte men det blir på sätt och vis botad eftersom den inte längre åstakommer den skada som normalt visar sig.
MuMiN

Jag gör ett snabbinlägg här.
Afrodite skrev:
Inflammationen i läderhuden uppkommer av att det har skett en förändring på något sätt i blodkemin, alltså hästen har på något sätt fått in något i kroppen som gör att det normala utseendet och sammansättningen av blodet är rubbat.
Alltså beror det på att dom har fått något i sig, MAT.

Sen håller jag med om HUR fånget funkar på hovarna till en viss del.
JAG anser att en häst med bra hovar, rättverkade och allt även kan ha fång, men eftersom att hovarna är rättverkade så syns det inte att hästen har fång. Många hästar lider nog av fång utan att det egentligen syns (inte på hovarna iallafall) En häst med långa tår visar gärna fångställning så fort det känns som belastning i tån. (som om vi skulle stå på naglarna (så dom böjs uppåt) :eek: :eek: AJ, AJ, AJ)

Sen var det någon som nämnde Jackson som studerat vildhästana. Deras forskning visar att vildhästarna äter minimalt med protein (några gr/dag) men rör sig ca 2 mil/dag och ser ÄNDÅ så fin ut i kroppen. :d (få är magra)

Så säger OL o jag håller med honom såtillvida att en häst som får fång klarar sig mycket bättre om den är korrekt verkad så att lamellagret inte utsätts för onödiga påfrestningar löper mycket mindre risk för rotation o ev för sänkning. Jag har dock sett barfotahästar med korrekt verkade hovar som fått allvarligt fång att OL inte sett eller velat se det innebär inte att det inte finns. Med dagens kunskap om vad som händer i hoven vid fång utgör OLs inställning en stor fara för att man för tidigt överbelastar det försvagade basalmembranet o kanske får en äkta sänkning.
PL

som första svar: Nej, jag menar inte en allmän förgiftning utan menar när hästen får i sig för mycket protein, som skapar förgiftning (överfodringsfång). I det här inlägget syftar fång alltså på överutfodringsfång. Jag tycker att Strasser här kanske låter proteinförgiftningen lite för mycket ha som orsak i hovarna.
Det finns ingen idag aktuell teori som anger protein som orsak till fång.
PL

Mumin_79 skrev:
Jag anser precis som du att fång inte är hovrelaterat utan det som händer i hovarna är ett symom på den sjukdom som fång är/ en mag tarm sjukdom som händer vid överkänslighet/överätning.

Jag verkar mina hästar enligt vildhästmetoden och dessa kan visst få fång, men det blir aldrig värre än att de får ont i några dagar och sedan blir de helt symtomfria. Att ha väl balanserade hovar motverkar inte sjukdomen i sig utan tar bort det värsta av symtomen, alltså hovproblemen.

Man kan klargöra detta med att "bota" fång på detta sätt. Själva sjukdomen försvinner inte men det blir på sätt och vis botad eftersom den inte längre åstakommer den skada som normalt visar sig.
MuMiN

Väldigt intressant det du skriver.:idea: Jag kan nämligen inte heller komma ifrån att det ändå rör sig om någon slags matförgiftning som sedan blir blodförgiftning och att som du säger en frisk hov kan ta detta bättre än en sjuk hov. :)

Att vi för det mesta inte är mer öppna beror inte på oss. Svårigheten ligger oftast i de rykten som av någon anledning spridits kring Strasser och hennes metod. Bland annat du själv beskriver i dina citat ovan några av de vanligast förekommande ryktena. Strasser själv är mycket öppen för att ge information och brukar ta varje tillfälle i akt att informera intresserade, veterinärer, hovslagare m fl.
Så allt är de andras fel?
Kan det inte delvis bero på att strasser gör tolkningar av andras forskning o använder det på ett sätt som inte accepteras av den vetenskapliga världen?
Jag frågade förresten för ett bra tag sen om du själv hade läst Beins avhandling så att vi kunde diskutera vad den egentligen handlar om. Har fortvarande inte fått svar.
PL

allroundhästarna skrev:
Jag gör ett snabbinlägg här.

Alltså beror det på att dom har fått något i sig, MAT.

Sen håller jag med om HUR fånget funkar på hovarna till en viss del.
JAG anser att en häst med bra hovar, rättverkade och allt även kan ha fång, men eftersom att hovarna är rättverkade så syns det inte att hästen har fång. Många hästar lider nog av fång utan att det egentligen syns (inte på hovarna iallafall) En häst med långa tår visar gärna fångställning så fort det känns som belastning i tån. (som om vi skulle stå på naglarna (så dom böjs uppåt) :eek: :eek: AJ, AJ, AJ)

Sen var det någon som nämnde Jackson som studerat vildhästana. Deras forskning visar att vildhästarna äter minimalt med protein (några gr/dag) men rör sig ca 2 mil/dag och ser ÄNDÅ så fin ut i kroppen. :d (få är magra)

I blodet kan man spåra väldigt mycket som händer i kroppen. Blodet transporterar ju den näring och annat som hästen får i sig. I tarmkanalen tas detta upp av blodet. Så det foder som hästen äter, vaccinationer, avmaskning, medicinering m m avspeglar sig i hästens blod. Även en rubbning inuti hästens kropp visar sig i blodet, så är det t ex med förlossningsfång. Därför är det heller inte så konstigt att en häst som inte är i balans av olika orsaker har en ökad känslighet för både sådant den får i sig och även är mer känslig för störningar inifrån den egna kroppen.

Britt-Marie
SHP

Visst det mesta avspeglar sig i blodet men det verkar som om du överskattar vad vi idag har markörer för. Detta är ett område där det finns mkt pengar att tjäna så det händer saker men det går inte så fort som man skulle önska.
PL

Glorfindel skrev:
Tack för ett uttömmande och klargörande inlägg:bow: :bow: ! Nu förstår jag!! Du har nu också indirekt svarat på min fråga om foderrelaterad fång! Tack! Det var väldigt intressant!!:banana: :banana: :) :idea:

Va det??? Jag saknade förklaringen om förhållandet mellan E coliebakterien och Lactobasillerna.

Men afrodite talar ju inte om bakterier utan menar att det är en fråga om BLODproteiner, har fortvarande inte fått ngn förklaring på den "teorin".
PL

peter_lundin skrev:
Men afrodite talar ju inte om bakterier utan menar att det är en fråga om BLODproteiner, har fortvarande inte fått ngn förklaring på den "teorin".
PL

Lugn och tålamod!

Britt-Marie
SHP

När hästen får laminitis, alltså akut fång, ordet laminitis kommer från laminae, som betyder läderhuden, ändelsen itis betyder att det rör sig om en inflammation och är den beteckning man använder sig av inom medicinen, antingen det rör sig om veterinärmedicin eller humanmedicin. T ex tonsillitis, betyder inflammation i halsmandlarna, alltså det vi kallar halsböld. Laminitis är den anatomiskt korrekta benämningen på det vi vardagligt kallar för akut fång. Sedan finns det också kronisk fång. Kroniskt fång är det som hoven får när inflammationen gått över och om det uppkommit skador på lamelläderhuden som då leder till en separation mellan läderhud och hovvägg. Även en hov med kroniskt fång kan få laminitis.

Det vi diskuterat här är således laminitis och det är detta jag fortsättningsvis försöker ge Strassers syn på.

Inflammationen i läderhuden uppkommer av att det har skett en förändring på något sätt i blodkemin, alltså hästen har på något sätt fått in något i kroppen som gör att det normala utseendet och sammansättningen av blodet är rubbat. Metabolismen och hornproduktionen, som sker i de små kapillärerna i läderhuden är nu förändrad. Det lamellhorn som läderhuden producerar blir av sämra kvalitet. De små kapillärerna vidgar sig på grund av inflammationen som är en reaktion på förändringen i blodkemin. Läderhudens lameller separerar från hornlamellerna på grund av det blodserum som läcker ut från de inflammerade kapillärerna. Den smärta som hästen känner beror då på att det normalt inte finns något utrymme för den utläckande sårvätskan. Det skapas ett tryck mellan hovvägg och läderhud. Läderhuden är försedd med nerver.
Ordet laminitis har använts länge o kommer säkert att användas oberoende av om man blir överens om att det finns ngn primär inflammation eller ej.
Modern forskning talar för att sambandet i lamellerna löses upp av metalloproteinaser innan man får ngn inflammation, dvs inflammationen är sekundär till skadan.
Fång drabbar hela hovläderhuden men sedan beror det på belastningsförhållanden o tidigare försvagningar om o var det släpper.
PL

"Lånar.."

Här är en sida med riskfaktorer där bl.a.mustanger är inräknade...klicka här

...och det här tyckte jag var intressant...här

Säkert nåt de flesta läst men jag lägger in länken ändå;)...som jag uppfattar det så kan alla hästar få laminitis men vilda hästar utvecklar inte själva fångsymtomen som andra hästar...Det kan jag köpa...för de mustanger som jag hört talas om har haft "signs of laminitis" ...inte nödvändigtvis utvecklad fång...

...och lite till intressant (ursäkta om det redan angivits någonstans tidigare i tråden:crazy: ...lite svårt att ha koll då den är lång;)...Klick

Fast då menar de förmodligen "tama" mustanger. Alltså hästar som fångats in och nu hålls som tama hästar.

Ja, dom är extra fångkänsliga. Däremot har det skrivits om vilda mustanger som haft "signs of laminitis"...men i vilken grad har inte definierats...men det är nog som J Jackson nämde...det handlar om hästar som troligen kommit in på odlade marker och betesmarker för nöt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar