Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Menar du att hovbenet inte följer med när sulan sänks?
PL

Ja, det menar jag. Det är nu vi kommer in på hovens fantastiska konstruktion, en konstruktion som det tagit miljontals år att komma fram till.

När hoven under belastningsfasen är viktbärande och väggarna utvidgar sig och sulan sänks, sugs det in blod i hovens läderhud, sulläderhud, lamelläderhud. Så det utrymme som bildas mellan hovben och hovväggar utnyttjas till blodförsörjningen till hovens läderhud, som sedan används till hornproduktion. Samtidigt som denna pumpmekanism blir som fyra små "extrahjärtan" som hjälper till att cirkulera blodet i hästens kropp. När hoven inte är viktbärande längre pumpas blodet upp i benet, och sulan och hovväggarna kan återgå till sitt "normalläge".

Det vi alltså talar om här är hovmekanismen och dess avgörande betydelse för hovens förmåga att hålla sig frisk med ett horn av god kvalitet som klarar av de påfrestningar som hoven utsätts för.

Britt-Marie
SHP

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Vem mer än Strasser menar att sulläderhuden skulle hinna fyllas o tömmas på blod så snabbt så att den verkligen ändrar tjocklek, hur många mm? Här pratar vi inte om venplexa.
Om sulan enligt Strasser sjunker 10 mm, främre delen av hovbenet kanske kan sjunka 2-3 mm då skall sulläderhuden mer än fördubbla sin tjocklek momentant.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Inlägg 384.
PL

"Även om det vore så att belastningspunkten låg över mitten på hovbenet så ligger ändå hovbensspetsen mer fast med förtjockningen i sulan under o mindre konvex sula.
Men om man tittar på bilder o röntgenbilder av hovben o sätter belastningspunkten till ledcirkelns centrum så ser man att tyngden hamnar långt bak på hovbenet inte alls mitt på.
PL"

Mmm... det var ju uttömande. Bättre kan du väl?

Hur ser röntgenbilderna ut, rtgvinkel? Hur ser hovbenet ut, normalt, destruerat, markparallellt? Hur ser hovkapseln ut? Hur ser man att "tyngden hamnar långt bak på hovbenet inte alls mitt på"? Hur är detta mätt? Vilka beräkningar ligger bakom belastningen? Vilken belastningsriktning verkar på hovbenets ledyta?

Finns säkert fler frågor att ställa, men du kan väl själv utveckla ditt resonemang lite.

Britt-Marie
SHP

En gång till, kraften räknas komma från mittpunkten på den cirkel som ledytorna utgör en del av. Sen kan du se på vilket hovben som helst som står på marken el nästan så.
När det gäller den horisontella komponenten av kraften kommer denna naturligtvis variera under belastningsfasen men den kommer att vara väldigt liten när hästen lägger som mest tyngd på foten.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Vem mer än Strasser menar att sulläderhuden skulle hinna fyllas o tömmas på blod så snabbt så att den verkligen ändrar tjocklek, hur många mm? Här pratar vi inte om venplexa.
Om sulan enligt Strasser sjunker 10 mm, främre delen av hovbenet kanske kan sjunka 2-3 mm då skall sulläderhuden mer än fördubbla sin tjocklek momentant.
PL

Tro det eller ej, men en frisk hov med frisk läderhud och med välfungerande artärer och vener har denna förmåga. Men eftersom de flesta hovar inte är friska och välfungerande utan har höga trakter med dito hörnstöd som klämmer digitalartärerna, vilka försörjer lamelläderhud och sulläderhud med blod förstår jag att du har svårt att tro detta. Lägger man därtill en sko som förhindrar väggarna att utvidga sig och gör att sulan istället vinklas uppåt i hoven, som klämmer både lamellläderhuden och sulläderhuden, så blir blodförsörjning i stort sett nästan omöjlig. Lägg även därtill för mycket sulhorn som klämmer sulläderhuden underifrån så är nog inte mycket av hovens naturliga funktion kvar.

Sådana hovar som jag beskrivit ovan har tyvärr blivit norm för hur en "normal" hov ser ut och om man gör mätningar och diverse undersökningar på en sådan hov så kan naturligtvis Strassers uppfattning om funktionen hos en frisk och välfungerande hov te sig en smula överdriven.

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Kan vi inte ta och bestämma oss för vilket språk vi använder oss av...häl på en häst är inte det du brukar referera som trakt, häl eller has som det också kallas sitter kring en halvmeter ovanför hoven lite beroende på vilken häst ras det är...

vdb skrev:
Kan vi inte ta och bestämma oss för vilket språk vi använder oss av...häl på en häst är inte det du brukar referera som trakt, häl eller has som det också kallas sitter kring en halvmeter ovanför hoven lite beroende på vilken häst ras det är...

Har gjort en ändring i ovanstående inlägg enbart för din skull. :D

Britt-Marie
SHP

Här börjar det bli pajkastning på HÖG nivå. PL jag e besviken på att du inte tagit ditt förnuft till fånga redan tidigare.

Britt-Marie Du är en mönster elev utifrån Strassers lära.

Boj, är det inte dags att ingripa??????

Afrodite skrev:
Har gjort en ändring i ovanstående inlägg enbart för din skull. :D

Britt-Marie
SHP

Man börjar ju undra hur detta kommer att påverka den utredning ang. Strassermetodn som startats utifrån dom Certifierades svar här på Buke.

peter_lundin skrev:
Rörligheten i kronleden är väldigt liten varför en stelop. inte behöver betyda så mycket men även en liten rörlighet kan betyda en del när det gäller att fördela krafter.
PL

Jo det var ju det jag har fått höra hela tiden tills vi var in med honom till klinik för att hans rörelsemönster förändrades. Den veterinären vi träffade då menade på att så liten är inte rörligheten, eller den finns ju där normalt och då har den ju natirligtvis en funktion. Vilket ju låter helt korrekt i mina öron i alla fall.

Hursomhelst så hittar veterinärerna inget fel på honom (mer än det han har haft hela tiden) mer än att hans rörelsemönster förändrats (han hade ett lite förändrat rörelsemönster sen operationen men nu har det förstorats/förändrats), och då funderade jag på om det kunde vara så att det har med hovmekanismen att göra? Och om det i så fall fanns något sätt att hjälpa honom till ett bättre steg?

Hej Bubbla.

kronledens rörelse "åt andra hållet" inåt - utåt (lateralt - medialt) är viktig, beroende på hovens islag i marken.

Har man en pålle som konstant landar på utsidan vid isättningen av hoven, tex en fransysk häst, så borde det ju kunna bidraga till en förändrad rörelse

Dvs trampar hästen på en ojämn yta (eller har oplan hovisättning) så tas en del av den ojämmna "kraften" upp i kronleden, då den kan sidoanpassas ganska mycket eftersom den inte har en sån "styrlist" som kotleden har.

Blev det krångligt eller ?

Mvh Stuv

Att den finns där normalt behöver iofs inte innebära att den har en funktion, alla landlevande ryggradsdjur delar en grundplan för skelettet.
Stuv har rätt i att den har en relativt stor möjlighet till sidorörelse ffa i böjt läge(har jag för mig, kan kolla om du vill).
PL

tänkte bara höra om det är någon som kan något om hur man ska sko en häst som har haft problem med patella, och om den haft problem med förträngningar i hovbenen?? :confused:

Ok, jag tror att han har en ganska så jämn hovisättning. Så då borde jag undvika ojämna underlag? För att minska påfrestningen av att leden inte kan utjämna?

Kolla gärna. Vill veta så mycket som möjligt.

tain skrev:
Fast då har du ju gått emot Strasser eftersom hästen ska gå ute på hårt underlag och beta dygnet runt.
(Inte menat som kritik mot dig som person.)
Jag tror säkert att en del av verkningen som Strasser åstadkommer är bra men jag kan aldrig tro på en teori som är så "sektlik". Där all flexibilitet saknas, där skor anses vara roten till allt ont, där alla hästar dras över en kam. Det blir helt enkelt inte trovärdigt.

Jag har ingen erfarenhet av Strasserverkare, men har läst Strassers bok, som jag tycker är informativ och lärorik. Det var ingen strasserverkare som verkade min hästs hovar. Jag vet inte om jag går emot Strasser med att säga att man självklart måste ta bort orsaken till fånget samtidigt som man rehabiliterar hovarna. De som är Strasserverkare här på forumet får gärna invända. Själv tycker jag det verkar absurt att strunta i förgiftningen, som han bevisligen hade och syssla enbart med hovarna. Skulle vara tacksam för svar om t.ex. Britt-Marie tycker jag är helt ute och cyklar.:idea:

Glorfindel skrev:
Jag har ingen erfarenhet av Strasserverkare, men har läst Strassers bok, som jag tycker är informativ och lärorik. Det var ingen strasserverkare som verkade min hästs hovar. Jag vet inte om jag går emot Strasser med att säga att man självklart måste ta bort orsaken till fånget samtidigt som man rehabiliterar hovarna. De som är Strasserverkare här på forumet får gärna invända. Själv tycker jag det verkar absurt att strunta i förgiftningen, som han bevisligen hade och syssla enbart med hovarna. Skulle vara tacksam för svar om t.ex. Britt-Marie tycker jag är helt ute och cyklar.:idea:

En förgiftning, av t ex färskt gräs som ger en ökning av blodproteiner, förändrar blodets sammansättning och när det når läderhuden i hoven kan det utlösa ett fånganfall hos en häst som redan har skador i hoven. Det är således den redan skadade läderhuden och dess lameller i hoven som gör att hästen är så känslig för någon form av förgiftning. Endast en liten "dos" av något som förändrar blodsammansättningen behövs då för att utlösa fång.

Ett annat exempel är mångas rädsla för att hästen ska komma åt havresäcken och äta stora mängder havre. Detta kan utlösa fång hos en icke frisk hov. En häst med friska hovar däremot klarar detta med endast de besvär vi själva kan känna om vi förätit oss. Det hände en av mina hästar för några veckor sedan, han gick då på bete och åt vanligen ingen havre. Vi hade hästarna i stallet för att trimma dom och när vi tog en paus tog han sig ut i stallet och hade fått i sig rätt stora mängder havre, flera kg. Hästens förvånade min och inåtvända blick talade sitt tydliga språk, magont! Efteråt hade han inga som helst besvär från sina hovar, som är friska, och fick inga andra besvär heller, bara magont av en utspänd mage.

Andra förgiftningsorsaker är t ex smärtstillande Fenylbutazon, som också kan utlösa fång. Det är också vanligt att man behandlar akut fång med denna medicin. Vad man då gör är att förlänga läkningstiden i hoven, eftersom "förgiftat" blod ständigt strömmar till hovens läderhud. De flesta mediciner är på något sätt "giftiga" för kroppen så det gäller i princip all medicinering. Detta är orsaken till att dr Strasser är så restrektiv med medicinering.

Det är alltså precis som du skrev viktigt att ta bort orsaken till det akuta fånganfallet. Grundorsaken som finns i hoven, samt den utlösande faktorn som kan finnas i t ex något hästen ätit.

Det är dock inte lämpligt att hästen ställs på enbart halm. Halm är mycket näringsfattigt. All läkning (även på människor och allt levande) kräver mer näring än normalt. Om hästen inte är van vid gräs (som ju är hästens naturliga födoämne) så får man istället ge hö samt komplettera med t ex havre. Det är alltså mycket viktigt att hästen får tillräckligt med näring för att bli frisk.

Man måste också trimma hästen ofta, den första tiden ett par gånger i veckan. Det är av avgörande betydelse att hästens hovar har en korrekt hovform och att horn som växer ut fort vid en inflammation tas bort. Om detta inte görs förlänger man också läkningstiden.

Sedan är rörelse minst lika viktigt. Detta för att blodgenomströmningen i hoven ska bli maximal. Blodet för bort inflammationsvätskan och lindrar på så sätt smärtan och påskyndar läkningen. Ingen installning.

Hoppas detta är svar på din fråga. Du kan också läsa mitt inlägg på första sidan i denna tråd, där skriver jag om fång och behandlingen av fång.

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Afrodite skrev:
Ett annat exempel är mångas rädsla för att hästen ska komma åt havresäcken och äta stora mängder havre. Detta kan utlösa fång hos en icke frisk hov. En häst med friska hovar däremot klarar detta med endast de besvär vi själva kan känna om vi förätit oss. Det hände en av mina hästar för några veckor sedan, han gick då på bete och åt vanligen ingen havre. Vi hade hästarna i stallet för att trimma dom och när vi tog en paus tog han sig ut i stallet och hade fått i sig rätt stora mängder havre, flera kg. Hästens förvånade min och inåtvända blick talade sitt tydliga språk, magont! Efteråt hade han inga som helst besvär från sina hovar, som är friska, och fick inga andra besvär heller, bara magont av en utspänd mage.

Britt-Marie
SHP
:eek: Grundläggande kunskaper i hästvett innebär tex ,att så enkla saker som att förvara kraftfoder oåtkomligt för hästen är en självklarhet..
Att din häst slapp kolik var väl bara tur ..och har inget med att göra hur din häst är verkad..

Dina övriga "kunskaper" hinner jag inte kommentera just nu..;)

Jag har inte funderat klart på ditt svar och återkommer till det, men en sak kan jag säga om halmen, den är inte sprutad så det fanns bra mycket grönt i den, som han sysselsatte sig med att pilla ut. Så nog fick han lite hö-gräs;) och han blev bra mycket piggare efter att han slapp sin övervikt.:)

Lilla Skutt skrev:
:eek: Grundläggande kunskaper i hästvett innebär tex ,att så enkla saker som att förvara kraftfoder oåtkomligt för hästen är en självklarhet..
Att din häst slapp kolik var väl bara tur ..och har inget med att göra hur din häst är verkad..

Dina övriga "kunskaper" hinner jag inte kommentera just nu..;)

Nej någon "tur" handlade det inte om. Jag har själv tidigare varit bland dom som försiktigt introducerat havre till mina hästar av rädsla för bland annat fång och kolik. Men sedan hästarna fått mer naturliga levnadsförhållanden med ständig utevistelse, fri tillgång på mat och naturligt trimmade hovar har jag mer och mer kunnat släppa på denna försiktighet. Jag kan numera ge hästarna 1 - 1 1/2 kg havre utan någon invänjning. Har gjort detta så många gånger att jag vet att det är riskfritt och de har aldrig drabbats av vare sig koliksymtom eller fångsymtom.

Och Lilla Skutt ..... jag förväntar mig inga kommentarer från din sida. Frågan i ovanstående inlägg var ställd till mig och mitt svar gäller denna fråga. Någon "diskussion" liknande de tidigare som varit på denna tråd är jag inte intresserad av och tänker därför inte vare sig svara eller kommentera dina eventuella inlägg. Vill inte hamna i ytterligare en "pajkastningsdiskussion".

Britt-Marie
SHP

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar