Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
Ju längre bak på hoven kraften samlas desto mer sträckning sker vid hov och kronled. När angreppspunkten är precis under hovleden blir kronledens moment böjning,medan vid hovleden sker inget moment alls.

Svaret finns hos certifierade Strasser utövare.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Att bakre delen av hovbenet sjunker mest är de flesta överens om (tom strasserfolket), vilket iofs inte behöver innebära att det är sant,gamla sanningar kan ibland visa sig vara falska.
Rent mekaniskt verkar det väldigt troligt, kraften uppifrån verkar i en punkt bakom mitten av hovbenet, bakre delen av hovbenet är mer elastiskt upphängt än främre.
Mer komplicerat blir det om man räknar hovbrosken som en del av hovbenet, då hamnar ju faktiskt kraften från hovleden ung mitt på.
PL

Jasså?? I vilken av Strassers böcker har du hittat detta?

Britt-Marie
SHP

Att bakre delen sjunker mest hittade jag på en strassersida.
PL

peter_lundin skrev:
Att bakre delen sjunker mest hittade jag på en strassersida.
PL

Att bakre delen av hovbenet sjunker mest?? Var då?

Britt-Marie
SHP

Jag kommer inte ihåg hur jag sökte den gången o tänker inte lägga mer tid att hitta det igen, om du tror att jag ljuger så varsågod.
Sen skulle jag gärna vilja veta hur den hov är konstruerad som tillåter hovbenet att sänka sig lika mkt fram som bak, det borde kräva att sulvälvning o hovvidgning är lika stor hela vägen ngt som såvitt jag uppfattat Strasser förstått men inte du.
PL

peter_lundin skrev:
Jag kommer inte ihåg hur jag sökte den gången o tänker inte lägga mer tid att hitta det igen, om du tror att jag ljuger så varsågod.
Sen skulle jag gärna vilja veta hur den hov är konstruerad som tillåter hovbenet att sänka sig lika mkt fram som bak, det borde kräva att sulvälvning o hovvidgning är lika stor hela vägen ngt som såvitt jag uppfattat Strasser förstått men inte du.
PL

Det är nog bra att du inte ger dig i kast med att leta för du kommer inte att hitta att hovbenet sänker sig mer i bak än fram i något material som behandlar Strassers teorier om hoven.

Hovbenet sänker sig lika mycket fram som bak, alltså parallellt med marken vid belastning. Detta är möjligt p g a lamellernas elasticitet, hovväggarnas vidgning och utplaningen av den konkava sulan. En sula är konkav till sitt utseende i hela hoven, förutsatt att hovan är trimmad korrekt. Störst konkavitet är framför strålspetsen, på en framhov cirka 1 - 1 1/2 cm, på en bakhov 1 1/2 - 2 cm. Baktill vid halva hörnstödens längd (vilka slutar vid halva strålens längd) är nivåskillnaden från hörnstöd upp till väggen 1 cm.

Väggarnas utvidgning på belastad hov är störst där hoven är som bredast, alltså ungefär vid halva hovens längd. Storleken på utvidgningen är sedan ungefär den samma hela vägen bak till trakterna. Den sammanlagda vidgningen på båda sidor är något under 1 cm.

Det är denna vidgning av hovväggarna som gör att sulan måste vara konkav undertill. Om för mycket horn skulle finnas i sulan skulle detta horn både hålla emot en sträckning av sulan utåt samt omöjliggöra en sänkning av sulan. Om inte sulan kan sänka sig (planas ut) vid belastning kommer sulläderhuden att pressas mellan det sjunkande hovbenet och sulhornet. Detta ger blåmärken i sulan eftersom blödningar uppstår i läderhuden som sedan blandas med hornproduktionen. Detta är dock inte synligt förrän efter cirka 3 månader eftersom sulhornet växer cirka 1 cm på tre månader.

En sula som inte kan planas ut när hovväggarna försöker röra sig kan också vara en av orsakerna till sprickor i vita linjen.

Att de mekanismer som jag beskrivit ovan fungerar förutsätter en korrekt trimmad hov som utgår från hovens inre strukturer och fysiologiska utseende samt är i balans, alltså inga snedheter i hovkapseln.

En annan sak som jag tror inte många känner till är storleken på hovbenet. Det är ungefär hälften så stort som en korrekt trimmad hov sedd från sidan. Det är placerat något längre fram emot tån än bakåt. Hovbensutskotten (plantarutskotten) slutar således en bra bit in i hoven räknat från ballarnas baksida.

Belastningen som kommer ned via kotben och kronben fördelas på en korrekt trimmad hov jämt över hovbenets yta.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Det är nog bra att du inte ger dig i kast med att leta för du kommer inte att hitta att hovbenet sänker sig mer i bak än fram i något material som behandlar Strassers teorier om hoven.

Hovbenet sänker sig lika mycket fram som bak, alltså parallellt med marken vid belastning. Detta är möjligt p g a lamellernas elasticitet, hovväggarnas vidgning och utplaningen av den konkava sulan. En sula är konkav till sitt utseende i hela hoven, förutsatt att hovan är trimmad korrekt. Störst konkavitet är framför strålspetsen, på en framhov cirka 1 - 1 1/2 cm, på en bakhov 1 1/2 - 2 cm. Baktill vid halva hörnstödens längd (vilka slutar vid halva strålens längd) är nivåskillnaden från hörnstöd upp till väggen 1 cm.

Väggarnas utvidgning på belastad hov är störst där hoven är som bredast, alltså ungefär vid halva hovens längd. Storleken på utvidgningen är sedan ungefär den samma hela vägen bak till trakterna. Den sammanlagda vidgningen på båda sidor är något under 1 cm.

Det är denna vidgning av hovväggarna som gör att sulan måste vara konkav undertill. Om för mycket horn skulle finnas i sulan skulle detta horn både hålla emot en sträckning av sulan utåt samt omöjliggöra en sänkning av sulan. Om inte sulan kan sänka sig (planas ut) vid belastning kommer sulläderhuden att pressas mellan det sjunkande hovbenet och sulhornet. Detta ger blåmärken i sulan eftersom blödningar uppstår i läderhuden som sedan blandas med hornproduktionen. Detta är dock inte synligt förrän efter cirka 3 månader eftersom sulhornet växer cirka 1 cm på tre månader.

En sula som inte kan planas ut när hovväggarna försöker röra sig kan också vara en av orsakerna till sprickor i vita linjen.

Att de mekanismer som jag beskrivit ovan fungerar förutsätter en korrekt trimmad hov som utgår från hovens inre strukturer och fysiologiska utseende samt är i balans, alltså inga snedheter i hovkapseln.

En annan sak som jag tror inte många känner till är storleken på hovbenet. Det är ungefär hälften så stort som en korrekt trimmad hov sedd från sidan. Det är placerat något längre fram emot tån än bakåt. Hovbensutskotten (plantarutskotten) slutar således en bra bit in i hoven räknat från ballarnas baksida.

Belastningen som kommer ned via kotben och kronben fördelas på en korrekt trimmad hov jämt över hovbenets yta.

Britt-Marie
SHP

Jag skulle verkligen vilja hjälpa dig med att ta del av dagens "övriga" forskning. Inte för att övertyga dig till ngt utan endast för att du själv skulle förstå helhetsbilden samt hur det påverkar den enskilda individen utifrån exteriör. Ingår belastningsteorin samt senapparaturens olika inverkan i Er utbildning?? Jag tycker det låter som om tex. elastiska putan verkar bara finnas där helt onödigt liksom flertalet andra bakre ligament samt dom olika senornas olika funktion. Att en sula skulle ha störst konkavitet strax framför strålspetsen borde väl innebära att den största risken för hovbensbrott just föreligger i hovbenets främre del och risk för stengallor är som störst i detta område om man nu ger sig den på att få just den delen mest konkav.

Du borde kanske läsa på anatomin o mekaniken lite mer för att se hur hovbenet ser ut i förhållande till ledcentrum som är angreppspunkten för kraften från hovbenet! Om jag inte misstar mig så menar Strasser att sulan sänks 1 cm, hur detta skulle kunna ske under hovbensspetsen begriper inte jag eller menar du att sulläderhuden komprimeras.
PL

Svarar på båda inläggen ovan.

Frågan är väl kanske mer vem det är som behöver läsa på hovens anatomi och mekanik!?

Britt-Marie
SHP

Fråga ett menar du verkligen att belastningspunkten ligger över mitten på hovbenet, hur mäter du fram belastningspunkten.
PL

peter_lundin skrev:
Om jag inte misstar mig så menar Strasser att sulan sänks 1 cm, hur detta skulle kunna ske under hovbensspetsen begriper inte jag eller menar du att sulläderhuden komprimeras.
PL

Här uppstår ofelbart belastnings fång vilket man sett mer än ett exempel på utifrån felaktiga belastningsförhållanden.

peter_lundin skrev:
Du borde kanske läsa på anatomin o mekaniken lite mer för att se hur hovbenet ser ut i förhållande till ledcentrum som är angreppspunkten för kraften från hovbenet! Om jag inte misstar mig så menar Strasser att sulan sänks 1 cm, hur detta skulle kunna ske under hovbensspetsen begriper inte jag eller menar du att sulläderhuden komprimeras.
PL

Strålspetsen på en korrekt trimmad hov med korrekt längd på strålen ligger i centrum av hovbenet, således är avståndet till hovbenets ytterkanter ungefär lika långt. Sulans konkavitet är, som jag skrev också störst här. Vid maximal belastning kan alltså sulan plattas ut så denna konkavitet försvinner. Konkaviteten är således störst mitt under hovbenet och lutar sedan rakt upp mot hovväggarna. Även strålen lutar från hovspetsen (där den är i samma plan som sulan) upp mot ballarna.

Hovbenets rörelse nedåt vid belastning är inte stor. Stötdämpningen i hoven tas om hand av andra mekanismer t ex utvidgningen av hovväggen, senor och ligament, den fjädrande rörelsen i hästens fot samt även till viss del av lamellernas elasticitet.

Varför skulle sulan sänkas 1 cm under hovbensspetsen?

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Fråga ett menar du verkligen att belastningspunkten ligger över mitten på hovbenet, hur mäter du fram belastningspunkten.
PL

Ja, kraften fördelas jämt i hovbenet med utgångspunkt från dess ledyta. Jag mäter inte fram denna belastningspunkt, det är redan gjort. Jag behöver endast ta ställning till logiken i resonemanget och för mig är den uppenbar. Hur skulle hovbenet hålla ett helt hästliv (vilket för en häst som lever naturligt är långt över våra domesticerade hästars livslängd) om inte belastningen fördelades någorlunda jämt??

Om du är intresserad av hur dr Strasser kommit fram till ovanstående får jag återigen be dig kontakta henne. Jag kommer inte här att försöka mig på att redogöra för hur hon kommit fram till sina slutsatser och vilka beräkningar hon gjort, den kunskapen har jag inte, så frågor av det slaget kommer jag inte besvara.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Ja, kraften fördelas jämt i hovbenet med utgångspunkt från dess ledyta. Jag mäter inte fram denna belastningspunkt, det är redan gjort. Jag behöver endast ta ställning till logiken i resonemanget och för mig är den uppenbar. Hur skulle hovbenet hålla ett helt hästliv (vilket för en häst som lever naturligt är långt över våra domesticerade hästars livslängd) om inte belastningen fördelades någorlunda jämt??

Om du är intresserad av hur dr Strasser kommit fram till ovanstående får jag återigen be dig kontakta henne. Jag kommer inte här att försöka mig på att redogöra för hur hon kommit fram till sina slutsatser och vilka beräkningar hon gjort, den kunskapen har jag inte, så frågor av det slaget kommer jag inte besvara.

Britt-Marie
SHP
Du bara upprepar utan att ha en aning om hur det fungerar.
PL

Afrodite skrev:
Strålspetsen på en korrekt trimmad hov med korrekt längd på strålen ligger i centrum av hovbenet, således är avståndet till hovbenets ytterkanter ungefär lika långt. Sulans konkavitet är, som jag skrev också störst här. Vid maximal belastning kan alltså sulan plattas ut så denna konkavitet försvinner. Konkaviteten är således störst mitt under hovbenet och lutar sedan rakt upp mot hovväggarna. Även strålen lutar från hovspetsen (där den är i samma plan som sulan) upp mot ballarna.

Hovbenets rörelse nedåt vid belastning är inte stor. Stötdämpningen i hoven tas om hand av andra mekanismer t ex utvidgningen av hovväggen, senor och ligament, den fjädrande rörelsen i hästens fot samt även till viss del av lamellernas elasticitet.

Varför skulle sulan sänkas 1 cm under hovbensspetsen?

Britt-Marie
SHP

Ser att det blev fel här. Ska naturligtvis vara att "strålen lutar från strålspetsen" ...... osv.

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Du bara upprepar utan att ha en aning om hur det fungerar.
PL

Det "argumentet" har du använt dig av tidigare och beror väl sannolikt på att du inte har något annat att komma med?

Varför inte förklara din syn på saken lika ingående som jag gjort, det skulle väl kunna tillföra diskussionen något, samt vara intressant för andra läsare och vi skulle då också ha något diskutera kring. Som det nu är och varit på detta forum är det jag som ger min syn på en hel mängd olika funktioner i hoven, men sällan eller aldrig får jag er syn. Är väl lite svårt att kalla det för diskussion då eller hur? Kom med ordentliga motargument och en rimligt underbyggd motivering till varför mitt sätt att se på hoven inte kan stämma.

Britt-Marie
SHP

Du vägrar ju att diskutera när det blir besvärligt.
Jag har noga beskrivit hur kraftcentrum skall räknas.
PL

Menar du att hovbenet inte följer med när sulan sänks?
PL

peter_lundin skrev:
Du vägrar ju att diskutera när det blir besvärligt.
Jag har noga beskrivit hur kraftcentrum skall räknas.
PL

Har du? Var då?

Britt-Marie
SHP

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar