Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6
Hej alla hovgalningar!
Nu börjar det bli en ganska trevlig stämning här inne så även jag får lust att "visa" mig.
Har en 32 årig shettisdam (med ben vridna åt alla håll) som har en tämligen diger fånghistorik långt bak i tiden. Sista lättare anfallet skedde för ett år sedan efter att varit helt symtomfri 3.5 år.
Jag länkar här nedan till ett album där jag visar (lite halvdåliga) bilder på hennes hovar för att visa senaste verkningen. Målet med denna verkning var att avstyra den "fånggång" hon lagt sig till med sista veckorna. Trakterna har nämligen vuxit sig högre än jag märkt, så just trakthöjden har jag förstått är boven i dramat. Detta är 3e eller 4e verkningen på kort tid, så trakterna var ännu högre för en månad sedan. Hon satte ned hovarna med typiskt dubbelslag med trakten först, och tån "flappade" ner efteråt. Nu möter hoven marken mer i ett enda slag och hon placerar hoven mer under sig, istället för framför sig.
Filmade tyvärr inte gången före verkningen, men filmade efteråt. Putfile.com tar inte emot uppladdningar just nu, men jag vill gärna visa hur hon rör sig, för att få höra kommentarer från alla kunniga.
Jag vill gärna ha hjälp med att se vinklarna på mina hovbilder, för att förstå hur mkt trakt hon bör ha kvar och vad jag ska sträva efter i fortsättningen. Skäll inte för elakt på mig om det är nåt som retar någon, men jag är öppen för vakna ögon och goda råd! Därför jag sticker in näsan här...
Tacksam för en utvecklande dialog!
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1914623.html
Bläddra framåt med hjälp av pilarna i albumet.
BTW: Träffar hovslagare på måndag och ska diskutera ytterligare, och har varit å handlat järnskor idag för att vara beredd om han tror att skor skulle kunna hjälpa henne på något sätt, då hon är lite ömfotad. Har ett par Öllövskor som väntar på modifiering till hennes storlek dessutom, om det skulle vara ännu bättre, med tanke på stötdämning.
Hon har mig veterligen inte fång i dagsläget, men jag misstänker något kroniskt eller om trakthöjden kunnat orsaka belastningsfång? Står som ett frågetecken. Kanske blir det en veterinär fråga utav det, det får hovslagaren avgöra.
Ursäkta mitt långa inlägg! Men jag ville förklara lite mer... ;-)