Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

emindy skrev:
Är det inte så att balansen och vinklarna på en stillastående häst inte talar hela sanningen, det som spelar någon roll är hur hästen är balanserad i rörelse och hur detta påverkar hästen.

Givetvis så är det en kombination. Men att du får ihop hans meningsuppbyggnad är en bedrift i sig:D

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

SO Hovslagare skrev:
har du sett OL´s reklam i hästfocus?
Om du har sett den, tycker du att den är relevant och seriös?
Om det var han den fruktade världsberömde som verkat hästen tror du då att han har den ödmjukhet som krävs för att inse att han inte kan fixa denna häst barfota?

Den annonsen är en drift med, och syftar på, den mycket omtalade artikeln i Tidningen Ridsport. Det märks på mer än ett ställe att folk fått en enligt mig väldigt skev syn på honom tack vare denna väldigt opartiska, sakliga, litterärt mästerliga artikel. (obs ironi)

Och jo, nog tror jag att han har den vett som krävs för att inse att en frisk häst med fina hovar inte bör vara så öm, särskilt inte efter så lång tid.

SO Hovslagare skrev:
Givetvis så är det en kombination. Men att du får ihop hans meningsuppbyggnad är en bedrift i sig:D

Jag har förvärkat min rätt att ha en åsikt i saken. :angel:

Om det är riktigt illa kan det ta mer än en hovcykel innan de är återställda, men det rimmar som sagt illa med att detta skulle vara en fullt frisk häst med friska hovar.

Men vad är då din åsikt om vad som kallas frisk hov? Och ursäkta nu en novis, men är inte avsikten med en avskoning just att hoven skall bli frisk? Borde den då inte ha hunnit bli det på två år?

emindy skrev:
Den annonsen är en drift med, och syftar på, den mycket omtalade artikeln i Tidningen Ridsport. Det märks på mer än ett ställe att folk fått en enligt mig väldigt skev syn på honom tack vare denna väldigt opartiska, sakliga, litterärt mästerliga artikel. (obs ironi)

Och jo, nog tror jag att han har den vett som krävs för att inse att en frisk häst med fina hovar inte bör vara så öm, särskilt inte efter så lång tid.

Jag tror inte att folk tar det som ironi.
Jag kan säga att reaktionerna på den annonsen ute i stallen har gjort mer skada för er än vad ridsportsartikeln har gjort.
Vad ridsportsartikeln beträffar så har jag inte träffat någon som tyckte den var dålig utom barfotaverkare.
Dom reaktioner jag har fått är att barfotaverkning av annan än hovslagare börjar bli synonymt med oseriös hästhållning ute i stallarna.

SO Hovslagare skrev:
Dom reaktioner jag har fått är att barfotaverkning av annan än hovslagare börjar bli synonymt med oseriös hästhållning ute i stallarna.

Är inte det väldigt synd då det finns många hästar som verkas enligt andra metoder som mår väldigt bra?
Men dessa hör man aldrig talas om...

Jag fick höra ett exempel senast igår att det florerar rykten om en verkare nere hos mig, att denne ska ha gått i konkurs osv, vilket är helt fel. Det är sådan sandlådenivå ibland att man undrar var alla vuxna människor tog vägen!

Visst ska man vara ödmjuk men det gäller f*n åt båda hållen!

*KL*
Man kan snacka sk.t o generalisera hovslagare, men ve den som säger ngt om en så välutbildad erfaren :D alternativare.

Att påstå att man älskar sin häst o sen vägra att sko sin häst igen, för att man hävdar att det går över.

Hur lång tid är acceptabelt?
Gör dessa så här med sina barn också? De ska väl oxå härda sina fötter och i bästa fall få ett par gummistövlar på, som andas så bra.

Cecely skrev:
Är inte det väldigt synd då det finns många hästar som verkas enligt andra metoder som mår väldigt bra?
Men dessa hör man aldrig talas om...

Jag fick höra ett exempel senast igår att det florerar rykten om en verkare nere hos mig, att denne ska ha gått i konkurs osv, vilket är helt fel. Det är sådan sandlådenivå ibland att man undrar var alla vuxna människor tog vägen!

Visst ska man vara ödmjuk men det gäller f*n åt båda hållen!

Själv tycker jag att det är väldigt bra. Då en massa hästar far illa av detta synsätt som OL sprider.
Vill man hålla på och barfotaverka tycker jag att man kan ta sig i kragen och gå en godkänd hovslagarutbildning så man får en riktig anatomiutbildning att bygga sina verkningar och sjukdomsbehandlingar på.

Har du sett en häst som är verkad av OL och som far illa?

Och jag antar att du har träffat dessa som till vilket pris har sina hästar barfota?
Kom ihåg nu att det ska vara AANHCP, inte strasser...

Cecely skrev:
Har du sett en häst som är verkad av OL och som far illa?
Snälla du.
Din egen är väl ett fint exempel.
Är du inte glad över att du nu vet vad som är fel?
Har den fått skor nu? Hur gjorde din hovis?

Cecely skrev:
Och jag antar att du har träffat dessa som till vilket pris har sina hästar barfota?
Kom ihåg nu att det ska vara AANHCP, inte strasser...

När det gäller OL personligen så går jag på mycket trovärdiga uppgifter från både hovslagare och veterinärer som visar på att han personligen varit inblandad i extremt plågsamma verkningar på hästar med bl a. fång.
Jag tycker att han är en skam för en metod som i grunden inte är helt uppåt väggarna.
Han är urtypen för gamla sortens kvacksalvare som åkte runt och sålde mirakel.
Om man ska verka hästar över huvudtaget så anser jag att man ska ha en hovslagarutbildning i botten.
Ni är ju helt handikappade när ni får problem.
Med en hovslagarutbildning i botten är man även sjukvårdsutbildad på hovar och det anser jag att man skall vara om man ska verka hästar.

SO Hovslagare skrev:
När det gäller OL personligen så går jag på mycket trovärdiga uppgifter från både hovslagare och veterinärer som visar på att han personligen varit inblandad i extremt plågsamma verkningar på hästar med bl a. fång.
Jag tycker att han är en skam för en metod som i grunden inte är helt uppåt väggarna.
Han är urtypen för gamla sortens kvacksalvare som åkte runt och sålde mirakel.
Om man ska verka hästar över huvudtaget så anser jag att man ska ha en hovslagarutbildning i botten.
Ni är ju helt handikappade när ni får problem.
Med en hovslagarutbildning i botten är man även sjukvårdsutbildad på hovar och det anser jag att man skall vara om man ska verka hästar.

Jag har som sagt tre runt kunten - två far illa .

hovis skrev:
Vad är det du är ute efter??? Jag förstår inte.

Jag tror inte hästarna vinner ett smack på att man lyckas dunka någon i huvudet på buke.
Jag tror att hästarna vinner mest på kunniga hästägare som själva kan bedömma om en verkning är korrekt.

Det finns en ägare till den extrema hsät som jagla in - som inte på lång tid har insett felet......

Jag är intresserad av BRA hovvård, inte VEM som verkat

Men min häst är en helt annan femma, vare sig det hade varit OL eller en annan hovslagare hade antagligen resultatet sett lika dant ut.

Hovisen ska komma om några dagar.
Jag har tom pratat med min verkare och det var inga problem och jag fick ingen utskällning, skönt att endel iaf kan vara ödmjuka!

SO- Du har alltså gått på hörsägen.

Jag kan dra ett exempel på vad jag också har fått höra om OL.
För ett tag sedan fick jag höra att en islänning fått belastningsfång för att OL hade verkat denne så hårt (speciellt i trakten).

Denna hästen ville OL få ner till klinik för han anade att den inte var helt kry. När ägaren väl kom iväg till helsingborg stod den där i 2 veckor utan att helsingborg kunde förklara varför hästen varit så dålig, tillslut avlivades den för att den var gammal och de kunnde inte behandla.

Men det man får höra är att OL orsakade belastningsfång på hästen. Det enda folk ser är att den blivit barfotaverkad, inte att den var sjuk på något annat sätt som inte går att fixa genom vare sig skoning eller barfotaverkning.

Men visst jag hade gärna sett att alla som ska hålla på med hovar går båda utbildningarna!

Får jag använda dina bilder?

SO Hovslagare skrev:
på den här jag svårt att bestämma mig för hur tung tåvikt jag ska skruva dit. Ca 40 kg kanske?:smirk:

longtoe2.JPG

Vi fick se bilder på ett sånt där skräckexempel på hovlsagarskolan också.
Man blir rent förtvivlad.

Många saker är så självklart om man är utbildad.

Men människor tänker så olika - och en del inte alls.

Kan inte du lägga ut en bidl på en rak tåaxel hur det ska se ut.:)

PINGE

Jag har sett en som du gjort jättefin och flyttat skon bakåt på.
Kan du inte lägga ut den?

Susan skrev:
Får jag använda dina bilder?
Det är klart, hur skall du annars kunna göra?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Susan skrev:
Kan inte du lägga ut en bild på en rak tåaxel hur det ska se ut.:)

Jag skulle också väldigt gärna vilja se en sådan så att jag vet hur min häst bör se ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 700
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 700
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 581
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar