Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6
skuggi skrev:
Susan? Du skulle kika lite på bilderna jag lagt ut sa du? *tittar med hundögon*
Kan du inte kolla och rita lite fint? Skulle vara så spännande!
www.equisoft.se/edall
flåt
Duhar dock funnits i samvetet.
*KL*
FÖRST VILL JAG SKRIVA VARFÖR JAG GÖR SÅHÄR MED TÅAXLAR.
På internet kan man påstå precis vad som hellst. Här på buke kan man - om man vill utge sig för att vara hur kompetenet som hellst.
Som konsument är det då väldigt lätt att falla för den bästa markandsföringen.
Nu när alternativ behandlingar inom alla områden exploderar i utbud, så är det viktigt att som hästägare själv kunna göra en obejktiv bedömning.
Grunden i hovvård är att skapa en optimal arbetsituation för leder och muskler.
Även alternativverkarna här har medgett att det är raka tåaxlar som gäller. Alltså balans i de nedre delarna.
Detta är grunden, sedan finns det en mängd annan kunskap och en skicklig välutbildad hovslagare sysslar med en hel del FINLIR.
Allt detta behöver inte en vanlig hästägare kunna men hon skall kunna se om den nedre delen av benet är i balans från sidan sett.
Oavsett vad alternativare påstår så är det vanligaste problemet en ALLDELES för låg trakt. Detta medför en kraftigt ökad skaderisk i skelett och stödjeapparat.
Det jag blir stressad över är att alternativare pratar om att - jag måste nog sänka trakten lite till - när de redan från början är fel ute.
Därför lite lektion i tåaxlar från sidan.
*tillbaks till skuggi*
Om man skall studera tåaxeln så måste hästen vara korrekt uppställd.
Hasspetsen skall vara rakt under den bakersta delen på hästens rumpa såsom på denna bild. Är hästen någorlunda korrekt blir då skenan i lod som på denna bild.
Här kan man se en något bakåt bruten tåexel, men väldigt lite. jag antar att detta är en islänning? De kan ibland se helt groteska ut ifråga om tåaxlar.
när jag såg denna bild så undrade jag -Är hästen verkligen såhär krokhasig? Det var den ju inte, utan bara fel uppställd. men jag ritade ändå för att visa hur vikitg en korrekt uppställning är - för här så blev ju tåaxeln plötsligt framåt bruten
Med andra ord så går det inte att göra en bedömning på framhovarna. Eftersom ingen bild är korrekt upsptälld.
Skenan måste vara i lod och så måset hovarna vara placerade i samma höjd. vanliga hästmänniskor kan inte förväntas veta sådant här, men väk hovvårdare....
bakåt bruten tåaxel
mera bakåt bruten.
På den här bilden verkar den bortre helt plötsligt mera rak vilket beror på att hästen belastar det benet mer.
Alltså för att göra en korrekt bedömning
*skenorna i lod
*hovarana bredvid varandra
* och jämnt belastade