Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Om man tittar på bärrandens bredd i trakten och bärrandens bredd i tån så spelar det liksom inte så stor roll hur mycket balans det är i hoven...
Hästen komemr alltid att slita mer i trakten än i tån, och om du skall kompensera detta med verkning så får du till slut klippa av spetsen på hovbenet - eller raspa då...

Min häst går inte 6 mil om dagen, men han rids mer än i skritt

Jag säger igen - allt låter ju bra när man får säga det själv - kan du slänga in en bild av några hästar så får vi se hur DIN balsn ser ut.

Vi kanske kan lära oss något.....

Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Heulwen skrev:
Tack för alla svar jag har fått. Här pågår det en het debatt hör jag.

Några föreslog att jag skulle läsa på mer. Kan ni rekommendera någon bra websida eller bok?

Jag föreslår ändå Magnusson Hovvård och hovbeslag och att du föröker lära dig hur en rak tåaxel ser ut.

Som axel skriver, man måste ju grunda det man gör på anatomiska kunskaper - omman vill att hästen skall hålla för arbete.

SUS

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Om man tittar på bärrandens bredd i trakten och bärrandens bredd i tån så spelar det liksom inte så stor roll hur mycket balans det är i hoven...
Hästen komemr alltid att slita mer i trakten än i tån, och om du skall kompensera detta med verkning så får du till slut klippa av spetsen på hovbenet - eller raspa då...

Min häst går inte 6 mil om dagen, men han rids mer än i skritt

Jag säger igen - allt låter ju bra när man får säga det själv - kan du slänga in en bild av några hästar så får vi se hur DIN balsn ser ut.

Vi kanske kan lära oss något.....

Som sagt, man måste verka hoven i balans.
Jag raspar hovväggen så att den blir lika tjock runtom, sedan slits tån korrekt i överrullningen.

Och jag rider mina hästar i både skritt, trav och galopp. Hoppade i söndags, gymnastikhoppning.

hovis skrev:
Det låter ju inte som en naturlig hästhållning "over there" heller. Vad kan det bero på???

Först hänvisar ni till dessa vildhästar och deras naturliga hästhållning, sedan vänder ni kappan efter vinden och avslöjar att det inte alls är på detta viset. Nu börjar jag bli väldigt konfunderad över hur det igentligen förhåller sig????

Kan man dra slutsaten att gräset faktiskt inte är grönare på andra sidan????
Diskussionen gäller just vildhästar som hållits i fångenskap vars hovvård inte alltid är tillgodosedd. Däremot de som lever i vilda flockar och som rör sig flera mil om dagen har den naturliga nötningen som eftersträvas bl.a. hos bokstavskombinationens anhängare;)

*knapplån*

Boj?

Fick jag inte länka till hovbalanssidan?? :confused: Här länkas det ju till höger och vänster? :(

Hur raspar du då när hästen börjar bära på sulan också?

skuggi skrev:
*knapplån*

Boj?

Fick jag inte länka till hovbalanssidan?? :confused: Här länkas det ju till höger och vänster? :(

Kan ej svara dig på det, nu är det faderatorn som har tagit bort inlägget och alltså inte jag. Så jag vet inte vilket inlägg du menar, bara att faderatorn gjort ett kirurgiskt ingrepp.

Knapplån.
Ur förslaget till nya hästregler.
Hovarna skall vid behov förses med hovbeslag.
PL

Susan skrev:
Hur raspar du då när hästen börjar bära på sulan också?
Det beror på vad du menar. Jag vill att de skall bära en del på sulan, då de går på underlag som är mjukare än asfalt alltså.

Men pratar du om överslitning har jag hittils inte varit med om det på mina, utom förra sommaren faktiskt lite grann när jag var ut på en två dagars långtur, fyra timmar varje dag enbart grusväg och asfalt.

Men skulle det hända igen (och det vore ett problem för hästen) skulle jag rida med boots tills det vuxit ut igen. (och nästa långtur vi skall på kommer vi definitivt rida mer i skogen)

Man kan ju även förekomma överslitning genom att använda boots vid ridning. Det är inga problem, faktiskt!

Senast ändrad av en moderator:

vad är det för hästregler?

Vilken funktion har hörnstöden. Om Gud satt dem där måste de ju ha en funktion?

Förslaget till nya djurskyddsregler för häst.
Hörnstöden är en del av hovväggen o har en stabiliserande funktion.
PL

peter_lundin skrev:
Hovarna skall vid behov förses med hovbeslag.
PL

Vad menas med behov???

Bra!!!!

Då kanske det inte är helt bra att ta bort dem :o

Senast ändrad:

Nu har ju jag mina tre egna ove Lind hästar på orten...

Dessutom har jag sett din hästs så kallade "fina hovar" på en annan tråd.

Samtliga Många bokstäver verkade hästar har en bakåt bruten tåaxel på framhovarna.....en del även på bakhovarna....

Dina är brutna i sidled framifrån på dina "fina hovbilder"

Jag tycker ju inte att det verkar gå så himla bra jag. :angel:

Utom när du får säga det själv....

- men det finns ju facit

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=3810437&postcount=2
:rofl: :rofl: :rofl:

Jag har ju varit inne på din hemsida...
Jag får inte förtroende för någon som inte ens har grepp om den grundläggande anatomin. :o

Och inte heller vet hur man fotograferar en hov för bedömning:o :o :o

Susan skrev:
Nu har ju jag mina tre egna ove Lind hästar på orten...

Dessutom har jag sett din hästs så kallade "fina hovar" på en annan tråd.

Samtliga Många bokstäver verkade hästar har en bakåt bruten tåaxel på framhovarna.....en del även på bakhovarna....

Dina är brutna i sidled framifrån på dina "fina hovbilder"

Jag tycker ju inte att det verkar gå så himla bra jag. :angel:

Utom när du får säga det själv....

- men det finns ju facit

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=3810437&postcount=2
:rofl: :rofl: :rofl:

Jag har ju varit inne på din hemsida...
Jag får inte förtroende för någon som inte ens har grepp om den grundläggande anatomin. :o

Och inte heller vet hur man fotograferar en hov för bedömning:o :o :o

Du hänvisar till ett inlägg från 2005-01-22 vilket du förmodligen är medveten om.

Att fotografera hovar och benaxlar för att sedan återge det korrekt belastat finner jag som jättesvårt och är tydligen inte ensam om det. Hitils har jag inte sett en enda bild här på bukefalos som ger en rättvis bild. Sedan blir ju inte bilden bättre av att som lilla skutt sa varför är det så mkt bråte och annat skit i stallgångarna.

det blir ju lättare om man står framför tån om man skall ta framifrån, och om man får med mer än själva hoven. då till exempel en del av ett ben....
Det borde en erfaren hovverkare vara ytterst medveten om.

I det här fallet är det inte helelr frågan om att göra en slutbedömning, utan att det snarare är tydliga avvikelser.

på dessa fina hovar ser man också en understucken trakt.....:o

Emindy menade att det går att verka en hov i sådan balans att den sliter jämnt.

Du höll med :confused:

men någon sådan balans såg då inte jag

- däremot såg jag balasn i Nr 1 s bilder - men den var ju apfel enligt Emindy.....

Senast ändrad:

emindy skrev:
Där har du en poäng... Vad är normalt?

Jag antar att jag menar hyfsat fungerande hovar utan någon speciell sjukdomshistoria. Ej platta, tokutflutna, jättetrånga, jättetunn sula, riktigt förtjockad sula, hovbenssänkning, fång,
Listan kan nog göras ganska lång skulle jag tro.

Så en häst utan den sjukdomshistorien du beskriver som blivit avskodd av barfotaverkare (och verkad därefter av en sådan/sådanna för närmare) 2 år sedan borde kunna röra sig utan smärta på andra underlag än djupsnö?

Om den nu inte kan det vad beror det på och vad ska man göra, klarar den inte av att gå barfota och bör skos igen?

Höll med vet jag inte om jag gjorde,däremot så har jag förstått att det räcker med att bilden är på just själva hoven.

Jämfört med Strasserverkade hovar tycker jag Emindys hovar ser betydligt trevligare ut,inga extremt hårt nerverkade strålar eller slaktade trakter,ingen hårt verkad sula,inga låånga tår..:bow:

Sen att bedöma bilder i allmänhet..:angel: oftast finns inga före och efter bilder..inga bilder på hela hästen,man vet inget om hur hästen rör sig i verkligheten..man vet inte hur det sett ut innan och direkt efter verkning..ofta är det på detta forum hovbilder på förväxta hovar som man knappast kan utläsa perfekt direkt,man kan gissa lite saker men hela sanningen ?Näe:cool:

Sen är bilder alltid luriga..och man vet inte hur hovar sett ut tidigare..en ny kund jag var ute hos idag hade en häst med fruktansvärt fula hovar..om nån tagit kort på hästen efter verkning kunde man ojat sig om hovarna fortfarande,men hade man sett kort tagna före skulle man häpnat över vilken skillnad det blev om man jämfört med utgångsläget..:eek:

Ibland önskar man att man kunde trolla,men tex misskötta hovar kan inte trollas perfekta på en verkning även om man såå gärna skulle vilja,sen är det bra om hästen slipper va öm:angel:
Ibland får man skynda lite långsamt;)

hovis skrev:
Fråga SO har du lika svårt som jag att finna bra kunskapsböcker på Svenska till dom som här undrar om faktaliteratur.

Jag tycker det är pinsamt att man än i dag ska behöva hänvisa till Magnusson a la 60 talet.
Jag håller med dig och SO om att det behövs böcker på svenska,en uppdaterad bok,tyvärr tycker jag Magnussons bok är lite för tunn..skulle vilja att det gjordes en bok med förutom anatomin och exteriör osv även gick in mer djupt på olika hovsjukdomar med mkt fakta,bilder och förslag på olika behandlingar som finns,ett stort kapitel om föl och unghästhovvård,massor med bilder på välskodda och välverkade hovar,vad hästägarna kan göra för att förebygga problem osv,mycket bilder,mkt problemlösning ,kapitel om hur viktigt det är med bra arbetsmiljö för hovisen,hur man hanterar hästar som har problem vid skoning osv,listan kan göras hur lååång som helst..:idea:

Både hästägare,hovisar,barfotaverkare och skopåspikare skulle behöva en riktigt bra bok om hovvård,helst igår!!

Tänk om nåra duktiga hovisar,veterinärer kunde slå sina kloka huvuden ihop och skriva en lättläst "tegelsten" om hovvård.

Hästarna i stall och lösdrifter;) står och frustar och stampar OTÅLIGT efter en bra bok som vetgiriga hästmänniskor kan ha att läsa;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 725
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar