Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

*KL*

Det här var en lång diskussion och inläggen ligger huller om buller.
Men jag ville hur som helst ställa en fråga om barfotagång så jag använder mig av den här tråden och hoppas på att någon svarar. :)

Jag ska snart få hem en f.d travare på 16 år som har gått oskodd sedan i somras då han inte har ridits speciellt utan bara gått i hagen nästan hela dygnet.
Naturligtvis har han verkats emellanåt.
Enligt en bra veterinär så har han bra hornkvalité.
Han kommer att gå på lösdrift när han kommer hit där hagen på vissa ställen är rätt kuperad.

När jag var och provred honom så var han barfota och visade inga tecken på att ömma efter ca 40 minuters skritt och lite trav på hård väg. Han fick även bra fäste fast det var lite halt. Halkade inte en enda gång.

Jag kommer att sätta igång honom försiktigt och vänta med att sko honom tills han ev. börjar visa tecken på att ömma.
Är det en bra idé?

Behöver jag anlita en SHP:are för att verka hovarna om jag väljer att inte sko honom eller klarar en vanlig hovslagare av att göra det korrekt (om inga större problem uppstår)?

Sliter det mer på hornet att gå barfota? Kan det bli skivigt och få dålig kvalité?

Många frågor(kanske lite dumma) men frågar man inget får man inget veta. :idea:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Förstår om du inte orkar läsa hela tråden.
Alla hovslagare kan verka för barfotagång.
Väljer du en utbilad hovslagare så verkar den både för barfotagång, balans i hoven, och balans i skelettet.

Du skall inte vänta till hästen blir ömfotad inan du slår på skor, slå på skor om hoven börjar bli sned/skev i sidled, eller när den främre hovväggen inte har samma lutning som benet ovanför.
Se bilder på tåaxlar i den här tråden

Mvh SUS

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tycker det låter som en bra ide med att avvakta med skoning.
Varför sko om det inte behövs?

En utbildad person bör verka hovarna för barfotagång. Vilken inrikting den personen har bör ju spela mindre roll har vi ju komit fram till:idea: För att veta om verkaren gör ett bra jobb bör du läsa på och sätta dig in i hur en hov i balans ser ut. (Tyvärr är det inte alltid bra hovvård man får och då är det bra att veta så mycket som möjligt själv och kunna ställa frågor till verkaren.)

Ju mer hästen går barfota desto bättre hovkvalite får den. Hoven kommer antagligen växa lite mer iom att hästen sätts igång och nötningen blir större på hoven.
/T

Så länge det funkar finns det ingen anledning till att sko. En vanlig utbildad hovslagare fixar verkning för barfotagång och var intresserad av det han gör och läs på lite själv om vinklar bl.a. för att kunna ha en givande dialog med din hovis;). Det är inte dumt att ha skådat lite på de olika barfotametoderna också, min hovis blev intresserad av Four Point Trim och verkar lite åt det hållet. Funny är nu barfota sedan över 2 år och Lilly har aldrig haft skor (är bara två år;))

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Om jag vore som du och jag ville pröva att fortsätta ha hästen barfota så skulle jag vara noga med vem jag anlitar. Oavsett om du väljer en utbildad hovslagare eller en utbildad barfotaverkare så fråga runt lite innan. Be att få referenser från andra hästägare så du kan höra efter om de är nöjda med verkningen. Om du väljer en hovslagare eftersök gärna en som har ett speciellt intresse för att verka för barfotagång. Om du väljer att Strassertrimma så var noga med att personen kan visa sitt ID-kort så att du vet att du får någon som har den ettåriga utbildningen. Likadant är det med AANChp som också har utbildning och examinerats inom sin metod.

Välj aldrig någon som inte kan lämna referenser eller som inte har utbildning oavsett vem du anlitar till sist.

Som nämnts tidigare, läs och lär dig så mycket du bara kan om barfotahästar.

Lycka till!

Heulwen skrev:
*KL*

Det här var en lång diskussion och inläggen ligger huller om buller.
Men jag ville hur som helst ställa en fråga om barfotagång så jag använder mig av den här tråden och hoppas på att någon svarar. :)

Jag ska snart få hem en f.d travare på 16 år som har gått oskodd sedan i somras då han inte har ridits speciellt utan bara gått i hagen nästan hela dygnet.
Naturligtvis har han verkats emellanåt.
Enligt en bra veterinär så har han bra hornkvalité.
Han kommer att gå på lösdrift när han kommer hit där hagen på vissa ställen är rätt kuperad.

När jag var och provred honom så var han barfota och visade inga tecken på att ömma efter ca 40 minuters skritt och lite trav på hård väg. Han fick även bra fäste fast det var lite halt. Halkade inte en enda gång.

Jag kommer att sätta igång honom försiktigt och vänta med att sko honom tills han ev. börjar visa tecken på att ömma.
Är det en bra idé?

Behöver jag anlita en SHP:are för att verka hovarna om jag väljer att inte sko honom eller klarar en vanlig hovslagare av att göra det korrekt (om inga större problem uppstår)?

Sliter det mer på hornet att gå barfota? Kan det bli skivigt och få dålig kvalité?

Många frågor(kanske lite dumma) men frågar man inget får man inget veta. :idea:

Om hästen har hovar som tål den ridning som tar ut av den så blir hovkvaliteten bara bättre av barfota.
Jag rekomenderar dig att använda en utbildad hovslagare till att verka eller sko. Ni kan ju ta det avgörandet tillsammans när h*n har tittat på hovar och exteriör. Jag avråder bestämt från att använda dig av SHP då dom själva säger att en del hästar dör av att den strasserverkas. Dom tar varken hänsyn till anatomi eller exteriör innan dom totalt felställer hovarna på din häst.

hovis skrev:
*lånar knapp*

Jupp B-M det menar jag oxå att det går helt utan problem. Jag bjuder härmed in dig då du kommer till Sthlm i höst och du skall få välja exakt vilken som helst av mina skodda hästar. Sedan tar jag av skorna på den och den kommer garanterat att både gå,trava samt galoppera på den grusväg du själv önskar se den röra sig på. Den kommer garanterat inte visa varesig ömmhet eller hälta i ett steg. Vill du kan vi även bjuda in GÅ som opartisk Vet. för att kontrollera att vi inte utsätter hästen för djurplåger.

Därefter sätter jag på skorna igen så den kan brukas dagligen så som innan. Vill du så kan jag lära dig att sömma på en av skorna igen,det är inte farligt då vi sömmar i dom gamla sömhålen.

Kanske du även vill se ngn av mina verkade hästar som går barfota oxå ta en repa i full galopp på grusväg????

Jag ger dig här nu denna inbjudan och hoppas på att du finner detta som utvecklande. Det enda jag vill ha i ersättning är att du sedan kan visa mig samma sak med en av dom hästarna du verkat på kursen enligt Strassermetoden och att den är verkad av en Certifierad Strasserverkare.

*Sträcker ut en hand.*

Sträcker nu ut båda händerna och hoppas på ett svar.

Nästa gång blir det en kram;)

axel skrev:
Jag kan inte tänka mig att de håller mustangerna i fångenskap ngn längre tid innan de adopteras bort.
De ses nog över innan oxå.

Jag får väl försöka ta reda på bättre fakta från flera håll.

Jag råkar VETA att skäckarna adopteras bort ganska snabbt, inom någon vecka. De andra tar längre tid. En månad efter insamlingen ser hovarna ut som sk*t och sedan går det utför. De som inte är bortadopterade efter ett halvår ser så ynkliga ut att de förmodligen aldrig kommer att adopteras bort.
När vi var vid en "holding facility" stod där hundratals hästar som förmodligen stått där ett halvår, sedan sista insamlingen. Och de såg inte roliga ut vare sig i hovarna eller i pälsen...

Susan skrev:
Om man får säga saker själv så låter det ju alltid bra ;)

Du har alltså inte probelm med för kraftigt slitage - samtigt som du utför en verkning som stimulerar slitage och verkar ofta eftersom det inte slits.

ologiskt för mig - sen insåg jag - jag rider ju då lite mer :o

Jag verkar för att simulera slitaget, eftersom jag som du säger inte rider tillräckligt. Om mina hästar skulle slita allt själv skulle det förmodligen behövas ca 3 mil rörelse om dagen, vardera. (På slitande underlag naturligtvis.)
Eftersom jag arbetar bra mycket mer än heltid kan jag inte rida 6 mil om dagen, men jag planerar att anlägga en hage som stimulerar hästarna till mer rörelse. Så kanske det räcker med två mil ridning om dagen.

Överslitna trakter hade jag bara en gång på stoets bakhovar, när hon hade långa tår. Allt sånt beror på obalanserade hovar, man måste verka så att hovarna belastas och slits jämt. (Eller hur, hovis!)

emindy skrev:
Jag råkar VETA att skäckarna adopteras bort ganska snabbt, inom någon vecka. De andra tar längre tid. En månad efter insamlingen ser hovarna ut som sk*t och sedan går det utför. De som inte är bortadopterade efter ett halvår ser så ynkliga ut att de förmodligen aldrig kommer att adopteras bort.
När vi var vid en "holding facility" stod där hundratals hästar som förmodligen stått där ett halvår, sedan sista insamlingen. Och de såg inte roliga ut vare sig i hovarna eller i pälsen...

Det låter ju inte som en naturlig hästhållning "over there" heller. Vad kan det bero på???

Först hänvisar ni till dessa vildhästar och deras naturliga hästhållning, sedan vänder ni kappan efter vinden och avslöjar att det inte alls är på detta viset. Nu börjar jag bli väldigt konfunderad över hur det igentligen förhåller sig????

Kan man dra slutsaten att gräset faktiskt inte är grönare på andra sidan????

Tack för alla svar jag har fått. Här pågår det en het debatt hör jag.

Några föreslog att jag skulle läsa på mer. Kan ni rekommendera någon bra websida eller bok?

emindy skrev:
Allt sånt beror på obalanserade hovar, man måste verka så att hovarna belastas och slits jämt. (Eller hur, hovis!)

Jo visst är det så Emidy, sedan är det ju inte fel om man oxå rider dom i balans.;)

En bok som jag tycker både hovslagare och hästägare kan ha ut mycket av är Principles of horseshoeing II av Doug Butler.

*KNAPPAR*
Är det ren slump att det heter SHF o SHP?
De är förvillande lika.

Det verkar som en del nu tror att hovslagare bara kan sko hästar.och barfossingarna verkar bättre.

Inte skulle jag vilja ha min fölunge- unghäst verkad av en som nästan inte kan ngn anatomi och därmed inte kan förbättra hållbarheten på den.

De verkar oxå bo i obygden och har nästan bara mullehästar, alternativt sjuka hästar o experimentera på.
För så lång erfarenhet i branchen har de inte.

Inte ens ett hästliv långt:confused:

SO Hovslagare skrev:
En bok som jag tycker både hovslagare och hästägare kan ha ut mycket av är Principles of horseshoeing II av Doug Butler.

Fråga SO har du lika svårt som jag att finna bra kunskapsböcker på Svenska till dom som här undrar om faktaliteratur.

Jag tycker det är pinsamt att man än i dag ska behöva hänvisa till Magnusson a la 60 talet.

axel skrev:
*KNAPPAR*
Är det ren slump att det heter SHF o SHP?
De är förvillande lika.

Det kanske finns en poäng i att det "slumpade sig så" Dock så fanns SHF långt innan SHP.

hovis skrev:
Det låter ju inte som en naturlig hästhållning "over there" heller. Vad kan det bero på???

Först hänvisar ni till dessa vildhästar och deras naturliga hästhållning, sedan vänder ni kappan efter vinden och avslöjar att det inte alls är på detta viset. Nu börjar jag bli väldigt konfunderad över hur det igentligen förhåller sig????

Ånej, inte har amerikanska staten och särskilt inte BLM särskilt beundransvärd hästhållning. Visst var det lösdrift och fri tillgång på hö, men hagarna var inte stora och inte det minsta intressanta.
Och hästarna mådde som sagt inte så bra.

Mustanger är mustanger och skall inte förväxlas med de infångade exemplaren annat än genom att konstatera hur snabbt förfallet inträffar.

Till påsk kanske jag kan hinna publicera lite bilder på min hemsida så ni själva kan få se skillnaderna.

hovis skrev:
Fråga SO har du lika svårt som jag att finna bra kunskapsböcker på Svenska till dom som här undrar om faktaliteratur.

Jag tycker det är pinsamt att man än i dag ska behöva hänvisa till Magnusson a la 60 talet.

Ja det är pinsamt att det inte finns någonting på svenska att rekomendera. Fast det borde vara mest pinsamt för SHF tycker jag.
Där skulle föreningen kunna göra en stor insats för hela hästsverige.

Heulwen skrev:
Tack för alla svar jag har fått. Här pågår det en het debatt hör jag.

Några föreslog att jag skulle läsa på mer. Kan ni rekommendera någon bra websida eller bok?

Tyvärr finns det inte så mkt bra litteratur på Svenska men om jag nu inte har helt fel så togs frågan upp på SHF:s årsmöte om vi inte skulle läggan ner våran egen medlemstidning "svicken" och i stället gå över till en ganska ny tidskrift där vi skulle få fyra egna sidor.

Denna tidskrift är helt på svenska och vi har alla fått ngt provnummer,jag tycker den verkar bra och tar upp allt från fölkorrigering,hovsjukdomar,verkningsprinciper,skoningar, beslag, smide(tyvärr mkt smide) mm.mm

Den håller sig hela tiden med aktuella forskningsresultat samt övrig aktuell information och utkommer 6 ggr/år. Den är väl inte helt gratis och är främst till för yrkesfolk men jag tror att vem som helst kan prenumerera på den och vill man verkligen hålla sig "up to date" så finner jag den som klart värd pengarna.

Nu törs man väl knappt länka till den utan att bryta mot ngn regel här men då jag endast kan finna denna tidskrift som för dagen en stor blivande kunskapsbank för alla hungrande hästägare här som söker kunskap så tar jag tjansen att delge Er länken.

www.farriersjournal.com

På Svenska heter den Hovslagarmagasinet.

Senast ändrad av en moderator:

hovis skrev:

Jag skulle tro att när AANHCP(vart det rätt?) hänvisar til mustanghovar så är det hovar som suttit på en mustang i frihet. Det är sedan STOR skillnad på hur det blir för dem som blir infångade... :( De blir ju "tamhästar" och hur amerikansk hästhålling ser ut var väl inte frågan? De vilda mustangerna är ju knappast utsatta för någon hästhålling alls... :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 725
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar