Frågar du om köttets ursprung?

Jag brukar inte göra det, men känner att jag borde. Oftast försöker jag välja vegetariskt istället och tycker att många restauranger har gjort ett ordentligt lyft på den fronten - finns mycket god vegetarisk mat idag.
 
Jag måste bli bättre på det... men vete tusan om jag så ofta kommer välja vegetariskt alternativ... Tycker inte om köttersättningar och en middag baserad på bönor tror jag inte min mage tycker är så roligt. Och när jag äter ute vill jag ju äta lite godare än hemma. Men kan ju välja lokal fisk om det inte finns något svenskt kött.

Men om man iaf frågar och säger till dem att man gärna vill att det ska vara svenskt och att man gärna betalar lite mer för det så kanske fler ser till att ha svenskt kött?

Hur ska man tolka det om det står att köttet är från "Utvalda gårdar"? Ska fråga nästa gång men det dröjer nog innan jag äter ute igen tror jag.
Ju fler som frågar ju fler restauranger måste följa efterfrågan. Så fråga på!

Från utvalda gårdar menas nog att man har samarbete med gårdar man hälsat på och tycker har en trevlig djurhållning och så vidare, och man sen har ett avtal med.
Skulle absolut Tro att det är svenskt men att köttet kan variera från vilken gård det är beroende på tillgång. Allt kött är det ju inte fri tillgång på hela tiden i en jämn ström liksom.

En sån restaurang känns seriös. Då är man medveten.
 
Äter bara vegetariskt ute.
Men jag måste bli bättre att fråga vad köttet barnen ska äta kommer ifrån, oftast har jag så fullt upp med allt omkring att jag inte kommer på det förrän till bords.
 
Jag är lite dålig på att fråga..Ibland står det på menyn, ofta väljer jag vegetariskt (för att det är gott) men borde absolut fråga om köttet om info inte finns!
 
På den tiden jag åt kött frågade jag alltid. En del svarade hellre än andra. Vissa sa sig inte veta. Som tur väl är var det inte många (ett ställe som jag minns, dit går jag inte igen).
 
Jag är i allmänhet väldigt noga med var det kött jag köper kommer ifrån, men när jag äter ute så frågar jag nästan aldrig om var det kommer ifrån. Känner att jag själv borde bli bättre på detta, och kanske välja ett vegetariskt alternativ om det inte är svenskt. Hur bra är ni på det?

Nej. Jag tar för givet att det är importkött om inget annat står. Jag äter kött utomlands också.
Finns det bra vegetariska alternativ tar jag gärna det. Jag köper mycket svenskt men inte enbart. Fisk blir väldigt blandat ursprung.
 
Jag frågar ibland, ibland inte. När jag inte frågar tar jag oftast något vegetariskt beroende på ställe.

Hörde eller läste om ett lagförslag som gällde att restauranger skulle bli tvungna att uppge köttets ursprung på menyn (stort obs på detta, minns ej var jag kan ha snappat upp det). I vilket fall tror jag att något sådant skulle vara bra och få fler att tänka till.
 
Jag frågar sällan, men utgår från att det är utländskt om det inte står att det är svenskt. Försöker söka mig till ställen som serverar svenskt kött och kyckling, något som blivit enklare med åren. Personalrestaurangen på mitt jobb är ett sådant ställe, vilket jag tycker är helt fantastiskt. Men ibland ignorerar jag samvetet, helt enkelt för att jag inte orkar.
 
Jobbar på restaurang och det är ytterst få som frågar om köttets ursprung. Fisk däremot är många väldigt noga med att fråga om.
 
Jag frågar ibland, ibland inte. När jag inte frågar tar jag oftast något vegetariskt beroende på ställe.

Hörde eller läste om ett lagförslag som gällde att restauranger skulle bli tvungna att uppge köttets ursprung på menyn (stort obs på detta, minns ej var jag kan ha snappat upp det). I vilket fall tror jag att något sådant skulle vara bra och få fler att tänka till.
Regeringen kommer att gå vidare med frågan om att införa en obligatorisk ursprungsmärkning av kött på restauranger och i storkök. Därför planerar regeringen att ge Livsmedelsverket i uppdrag att tillsammans med Konsumentverket undersöka hur man ska gå till väga för att införa en sådan märkning.
https://www.regeringen.se/pressmedd...isk-ursprungsmarkning-av--kott-pa-restaurang/
 
Står det inget på menyn tar jag för givet att det är importerat eller konventionellt kött och då väljer jag vegetariskt.

Köper man in ekologisk Bosarpskyckling eller munkasvin och rödkulla från Lindegrens, ja då kan jag lova att det står på menyn också :D Och då väljer jag gärna fritt från menyn.

Men ser fram emot en obligatorisk ursprungsmärkning. Kanske kommer vegetarianismen öka rekordartat då alla som slentrianmässigt köper/äter kött får se var det kommer från :idea:
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 524
Senast: Skjøldur
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 796
Senast: Amha
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 000
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp