Frågar du om köttets ursprung?

Jeps

Trådstartare
Jag är i allmänhet väldigt noga med var det kött jag köper kommer ifrån, men när jag äter ute så frågar jag nästan aldrig om var det kommer ifrån. Känner att jag själv borde bli bättre på detta, och kanske välja ett vegetariskt alternativ om det inte är svenskt. Hur bra är ni på det?
 
Jag är i allmänhet väldigt noga med var det kött jag köper kommer ifrån, men när jag äter ute så frågar jag nästan aldrig om var det kommer ifrån. Känner att jag själv borde bli bättre på detta, och kanske välja ett vegetariskt alternativ om det inte är svenskt. Hur bra är ni på det?

Helt självklart. Dock har det angetts på de senaste ställena jag varit på (i Östersund).
 
Var du tvungen att fråga det just när jag ätit djupfryst thaikyckling till lunch? :cry:

Där behöver du nog inte fråga utan kallt utgå ifrån att den inte är svensk... De färdiga spetten (med BBQ, thai och teriyakismak tex) på ICA Maxi etc har hittills heller aldrig varit svenska när jag frågat.

Dvs jag äter inte kyckling ute. Jag mår illa av hur djuren hanteras och min hälsa har inte råd med att äta antibiotika som inte är utskriven av läkare.
 
Fast kanske inte ändå ... färsk och fryst kyckling får inte importeras från Asien, bara beredd.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rott-ljus-for-kycklingkott-fran-thailand-i-nya-kottguiden

Ja, spetten tillverkas i Thailand/Asien. Det finns frysta sådana från Asien också, jag har sett de på Willys och ICA Maxi.

Kyckling som tillreds i Sverige på billigare ställen misstänker jag ofta är tex dansk. Givetvis finns det de som kör på svenskt också.
 
Jag ställde frågan till en av restaurangerna i stan och de hade svensk kyckling i de flesta fall, dansk om inte leverantören kunde få fram svensk. Entrecoten var argentinsk, men köttfärsen svensk nästan jämt. Snabbt och bra svar.
 
Jag jobbar på restaurang, det blir fler och fler som frågar om ursprung.
Väldigt bra tycker jag!

Vi får bara köpa svenskt fläsk och svensk kyckling och svenska ägg tex. Vissa grejor ska vara ekologiskt/krav osv.Väldigt trevligt initiativ av företaget då vi har många restauranger i Sverige.

Brukar fundera på våra kollegor/konkurrenter i stan, då de titt som tätt (dvs ofta) serverar tex fläskfilé. fläskfilé som de serverar till lunch(pris) när den svenska inte är helt gratis i inköp..En skulle vilja fråga vart den är ifrån..
 
Om man tittar på dessa salladsbarer som numera finns i de flesta livsmedelsbutiker så är salladskyckling och tacokyckling svensk men skivad kyckling och kycklingspett från Thailand :(
 
Jag har sett på allt fler ställen att de skriver ursprunget på menyn! Både för kött och fisk. Såå bra! :up:
Har alltmer börjat undvika kött och i synnerhet kyckling när jag äter ute. Tar hellre fisk eller vegetariskt, om det inte framgår på menyn. Men lagar faktiskt helst maten själv. Om fler skrev ut ursprunget på menyn skulle jag nog tycka att det är trevligare att äta ute. Nu utgår jag liksom från att det är importerat kött av okänd art typ om det inte står något.
 
Jag har sett på allt fler ställen att de skriver ursprunget på menyn! Både för kött och fisk. Såå bra! :up:
Har alltmer börjat undvika kött och i synnerhet kyckling när jag äter ute. Tar hellre fisk eller vegetariskt, om det inte framgår på menyn. Men lagar faktiskt helst maten själv. Om fler skrev ut ursprunget på menyn skulle jag nog tycka att det är trevligare att äta ute. Nu utgår jag liksom från att det är importerat kött av okänd art typ om det inte står något.
Jag kan hålla med, jag skriver gärna ’svensk kycklingfile med blablabla’ på menyn.

För att ligga i framkant liksom, tror som du. Står det inte är risken stor att man tror att det är import. Folk är mer medvetna nu än för bara några års sen.
 
Brukar fundera på våra kollegor/konkurrenter i stan, då de titt som tätt (dvs ofta) serverar tex fläskfilé. fläskfilé som de serverar till lunch(pris) när den svenska inte är helt gratis i inköp..En skulle vilja fråga vart den är ifrån..
Jag misstänker att det inte ens är fläskfilé utan snarare det som kallas fläskytterfilé/kotlettrad. :D
 
Jag kan hålla med, jag skriver gärna ’svensk kycklingfile med blablabla’ på menyn.

För att ligga i framkant liksom, tror som du. Står det inte är risken stor att man tror att det är import. Folk är mer medvetna nu än för bara några års sen.

Som sagt, de flesta restauranger jag varit på de senaste åren skriver ut landet vilket är jättebra (jag bokar ju oftast restaurang i jobbet så jag kan ju styra rätt bra var vi äter...). En del med lokalproduceratprofil skriver ut gårdens namn också :D
 
Frågar alltid, väljer annat om ursprunget inte är svenskt. Väljer veg på snabbmatställen.
Bara svenskt kött, resten helst lokalproducerat. Föder upp köttdjur och slaktar själv så köper sällan kött, även på restaurang i min stad kan jag få "eget" eller grannars KRAVkött på tallriken :) Viltkött känns okej så länge det är svenskt för egen del, man väljer väl sina dealbreakers efter sina omständigheter tänker jag.
 
De få gånger jag äter kött på lokal så brukar det vara på ställen som beskriver både var köttet kommer ifrån och vilken gård. Annars så frågar jag eller väljer något vegetariskt. Som en följd blir det mycket vegetariskt :D
 
I tider av extrem torka där svenska bönder tvingas slakta sina djur på grund av betes och foderbrist är det viktigare än någonsin att köpa och äta närproducerat kött. Jag är ingen stor köttätare alls, har inga moraliska principer på köttätandet i sig men jag stoppar inte i mig kött ute på restaurang som jag inte vet ursprung på och bland det sista jag skulle äta är thaiimporterad kyckling. Ja, jag frågar. Som någon tidigare sa, så anges det ofta på menyerna numer dessutom. Anges det inte, kan man nästan förutsätta att det inte är närproducerat svenskt kött.
 
Jag måste bli bättre på det... men vete tusan om jag så ofta kommer välja vegetariskt alternativ... Tycker inte om köttersättningar och en middag baserad på bönor tror jag inte min mage tycker är så roligt. Och när jag äter ute vill jag ju äta lite godare än hemma. Men kan ju välja lokal fisk om det inte finns något svenskt kött.

Men om man iaf frågar och säger till dem att man gärna vill att det ska vara svenskt och att man gärna betalar lite mer för det så kanske fler ser till att ha svenskt kött?

Hur ska man tolka det om det står att köttet är från "Utvalda gårdar"? Ska fråga nästa gång men det dröjer nog innan jag äter ute igen tror jag.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 524
Senast: Skjøldur
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 796
Senast: Amha
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 000
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp