???
Jo, hundar för vissa arbeten behöver definitivt vara förarveka. Sällskapshundar kan leva i en tillrättalagd värld där det inte gör något om det tar 100 år att åtgärda att felbeteende. Arbetande hundar kan det inte.
Jag skrev om
metoder. En metod som fungerar under förutsättning att hunden är förarvek är inte en bra metod.
Sen allmänt, jag tycker det blir en skitfånig diskussion om man ställer upp det som att straff fixar problem snabbt och enkelt medan träning där man undviker obehag tar flera år av konflikter och stress för att komma någon vart alls (om man ens gör det). Jomenvisst...
Jag undviker inte obehag i träning för att jag är en vekling som förmänskligar hundar och inte bryr mig om resultat. Jag undviker obehag för att
det är överlägset mest effektivt, sett till långsiktigt och totalt resultat. Jag har
noll investerat i att vara "snäll", jag begriper inte var den här fåniga bilden av olika träningsfilosofier kommer ifrån...
Jadå, det finns säkert folk som lockar med köttbullar och aldrig kommer någon vart (jag gillar inte lockande i träning, men jag har gått från att vara fullständigt anti till att acceptera att det finns en plats för sådant också ibland senaste året så i alla fall i teorin kan jag tänka mig att locka någon gång) - och det finns folk som hotar och slår och aldrig kommer någon vart. Det finns alla möjliga exempel på människor som inte kommer någon vart (eller jobbar
bort från målet), som regel handlar det inte om metod i något av fallen utan om
teknik. Jämför åtminstone rättvist, om ni nu ska jämföra...