Fråga om träningsmetod

Ja, det köper jag. Min poäng var att det går att bli "förbannad" på sin hund så den förstår att den betett sig oönskat, utan att öht bli fysisk med den eller begå nån form av övergrepp.
Det håller jag med dig om.

Ja, det köper jag. Min poäng var att det går att bli "förbannad" på sin hund så den förstår att den betett sig oönskat, utan att öht bli fysisk med den eller begå nån form av övergrepp.
Beror på vilken typ av hund man har. Vissa hundar skiter fullständigt i om jag blir "förbannad". De kanske förstår att beteendet var oönskat men vinningen i att utföra beteendet övervinner "obehaget" att jag blir missnöjd.

Beror på vilken typ av hund man har. Vissa hundar skiter fullständigt i om jag blir "förbannad". De kanske förstår att beteendet var oönskat men vinningen i att utföra beteendet övervinner "obehaget" att jag blir missnöjd.

Som sagt i ett annat inlägg, jag har hundar som hellre dör än gör nått jag inte vill. Det är nära döden för dem när jag har PMS och råkar sparka lilltån i soffhörnan och får vredesutbrott på min egen klantighet ;)

Jag finner det högst otroligt att en mentalt korrekt hund gå så ur händerna i brist på uppfostran och inte heller kan tränas rät, att den måste avlivas. Isf har ägaren misslyckats kapitalt och ska inte ha hund.

Var verkligen denna hunden sund i skallen?
Tom extrema problemhundar går att fixa om det mentala finns.
Det är inte så ovanligt som folk tycks tro. Själv vet jag flera hundar som avlivats av den anledningen. En var på väg att avlivas men den omplacerade jag.

Nej utan obehag går det inte att lösa så snabbt. Fast vad är en kort stunds obehag jämfört med en längre konflikt? Tycker nog det är bättre att lösa problemet snabbt än att dra ut på det längre än vad som behövs.
Vi får nog enas om att vi tycker olika helt enkelt.
Att utsätta en hund för obehag, rädsla el smärta ens för korta studer kan ge tråkiga konsekvenser, förstöra förtroendet och tom skapa nya problem. Jag avstår från det och tar en annan väg.

Det är inte så ovanligt som folk tycks tro. Själv vet jag flera hundar som avlivats av den anledningen. En var på väg att avlivas men den omplacerade jag.
Men den gick att få ordning på, dvs det var ett förarproblem som kunde lösas med ett förarbyte?

Känslomässigt obehag?
Jag pratar om fysiskt obehag ett slag ger.
Läs på lite om hundars känsla i huden. Har du sett hur hårt hundar biter varandra? Hur hårt de drar i varandras ben och skinn när de leker?
Och du tror på allvar att en smäll på skallen gör fysiskt ont på hunden?
Möjligen om du tar i för kung och fosterland på en hund som väger 50 kg....
Det som tar mest stryk är sannolikt relationen om det är en vekare typ av hund.
Är det en hård hund så KANSKE den hejdar sig.... Men den lär inte bry sig särskilt mycket.

Men den gick att få ordning på, dvs det var ett förarproblem som kunde lösas med ett förarbyte?
De flesta problem är förarproblem. Tyvärr är antalet ödmjuka förare sällsynta. Jag vet också hundar där "kunniga" och väl ansedda människor dömt ut hundar och rekommenderat avlivning.
Hundar som sedan tagits tillbaka av sin uppfödare och sålts vidare antingen till tjänst eller till tävling.
Den hund jag omplacerade har brister men inte på något vis oöverstigliga.

Läs på lite om hundars känsla i huden. Har du sett hur hårt hundar biter varandra? Hur hårt de drar i varandras ben och skinn när de leker?
Och du tror på allvar att en smäll på skallen gör fysiskt ont på hunden?
Möjligen om du tar i för kung och fosterland på en hund som väger 50 kg....
Det som tar mest stryk är sannolikt relationen om det är en vekare typ av hund.
Är det en hård hund så KANSKE den hejdar sig.... Men den lär inte bry sig särskilt mycket.
Då är det alltså helt ok och fritt fram att slå hundarna med kedjor och liknande lite till vardags? Det känns ju ändå knappt.

???
Jo, hundar för vissa arbeten behöver definitivt vara förarveka. Sällskapshundar kan leva i en tillrättalagd värld där det inte gör något om det tar 100 år att åtgärda att felbeteende. Arbetande hundar kan det inte.

Jag skrev om metoder. En metod som fungerar under förutsättning att hunden är förarvek är inte en bra metod.

Sen allmänt, jag tycker det blir en skitfånig diskussion om man ställer upp det som att straff fixar problem snabbt och enkelt medan träning där man undviker obehag tar flera år av konflikter och stress för att komma någon vart alls (om man ens gör det). Jomenvisst... :meh:

Jag undviker inte obehag i träning för att jag är en vekling som förmänskligar hundar och inte bryr mig om resultat. Jag undviker obehag för att det är överlägset mest effektivt, sett till långsiktigt och totalt resultat. Jag har noll investerat i att vara "snäll", jag begriper inte var den här fåniga bilden av olika träningsfilosofier kommer ifrån...

Jadå, det finns säkert folk som lockar med köttbullar och aldrig kommer någon vart (jag gillar inte lockande i träning, men jag har gått från att vara fullständigt anti till att acceptera att det finns en plats för sådant också ibland senaste året så i alla fall i teorin kan jag tänka mig att locka någon gång) - och det finns folk som hotar och slår och aldrig kommer någon vart. Det finns alla möjliga exempel på människor som inte kommer någon vart (eller jobbar bort från målet), som regel handlar det inte om metod i något av fallen utan om teknik. Jämför åtminstone rättvist, om ni nu ska jämföra...

Det är väl alltid ett förarproblem? Handlar ju om att hantera hundens brister.
I stort sett ja.
Sen kan ju en hund ha så stora brister att det inte är rimligt att begära att vem som hellst ska kunna reda ut den. Då anser jag att det även är ett mentalt problem/defekt.

Det kan också vara en mycket bra och mentalt stark hund som råkat ut för en mycket inkompetent förare som förstört grunden och skapat problem. Då är det absolut ett förarproblem som många gånger är lätt fixat med en vettig förare.

Då är det alltså helt ok och fritt fram att slå hundarna med kedjor och liknande lite till vardags? Det känns ju ändå knappt.
Har du inte hört talas om kastkedja? Det handlar inte om att slå hunden utan att bryta ett beteende så att ägaren får kontakt med sin hund. Utan kontakt med hunden finns inte möjlighet att lära in ett alternativt beteende och belöna detta.
I övrigt så brukar sällan vanliga hundägare vara bevandrade i inlärningspsykologi utan de vill ha en fungerande hund i vardagen.
Fixas problemet snabbt med kastkedja så ser jag en stor vinst i att hunden inte håller på med självbelönande beteenden över tid. Det ger stor inlärning och större svårighet att lära in alternativt beteende.
Jag finner det förutom det väldigt märkligt om du inte träffat på olika typer av hundar.
Du hävdar att alla kan lära sig vardagslydnad utan kraftiga korrigeringar.
Det är en grov övergeneralisering. Det finns helt klart hundar med egenskaper som är betydligt svårare. Förutom det är det också viktigt att se på ekipaget.
Vilka egenskaper har hunden? Vilka kunskaper har ägaren? Och hur klarar ägaren att träna sin hund?
Målet måste alltid vara att ägaren själv ska kunna träna hemma genom de medel den får tillgång till via kurs.

I stort sett ja.
Sen kan ju en hund ha så stora brister att det inte är rimligt att begära att vem som hellst ska kunna reda ut den. Då anser jag att det även är ett mentalt problem/defekt.

Det kan också vara en mycket bra och mentalt stark hund som råkat ut för en mycket inkompetent förare som förstört grunden och skapat problem. Då är det absolut ett förarproblem som många gånger är lätt fixat med en vettig förare.
Enligt min åsikt är det betydligt oftare människan som innehar någon form av defekt.
Somliga blir metodfanatiker och missar helt att se vilken hund de har framför sig. Sådana hundar har också avlivats. Riktigt trist. :(

Har du inte hört talas om kastkedja? Det handlar inte om att slå hunden utan att bryta ett beteende så att ägaren får kontakt med sin hund. Utan kontakt med hunden finns inte möjlighet att lära in ett alternativt beteende och belöna detta.
I övrigt så brukar sällan vanliga hundägare vara bevandrade i inlärningspsykologi utan de vill ha en fungerande hund i vardagen.
Fixas problemet snabbt med kastkedja så ser jag en stor vinst i att hunden inte håller på med självbelönande beteenden över tid. Det ger stor inlärning och större svårighet att lära in alternativt beteende.
Jag finner det förutom det väldigt märkligt om du inte träffat på olika typer av hundar.
Du hävdar att alla kan lära sig vardagslydnad utan kraftiga korrigeringar.
Det är en grov övergeneralisering. Det finns helt klart hundar med egenskaper som är betydligt svårare. Förutom det är det också viktigt att se på ekipaget.
Vilka egenskaper har hunden? Vilka kunskaper har ägaren? Och hur klarar ägaren att träna sin hund?
Målet måste alltid vara att ägaren själv ska kunna träna hemma genom de medel den får tillgång till via kurs.
Jag utgår i disskusionen från infon TS ger och då står det att man slår hunden och inte kastar. Och om jag uppfattar ditt inlägg rätt så gör det inte så ont att slå hunden.
Nej, jag har aldrig kommit i kontakt med den typen av metoder då annat funkat utmärkt. Jag har dock hört om dem ibland och sett mindre lyckade exemplar av hundar som tränats med obehag som stackel, el, slag.

Jag har ett problem med att jag inte kan komma på när min hund gör fel.
Kommer inte min hund när jag ropar, då har jag tränat för lite inkallning.
Drar den i kopplet, har jag tränat för lite följsamhet.
Gör den utfall i hundmöten har jag inte lärt den hur den ska uppföra sig vid hundmöten.

Sen om man nu promt ska hålla på med korrigeringar så ska de planeras lika nog som övrig träning, annars skulle jag vilja påstå att vi är fet-tvåa vad det gäller tajming.

Jag har ett problem med att jag inte kan komma på när min hund gör fel.
Kommer inte min hund när jag ropar, då har jag tränat för lite inkallning.
Drar den i kopplet, har jag tränat för lite följsamhet.
Gör den utfall i hundmöten har jag inte lärt den hur den ska uppföra sig vid hundmöten.

Sen om man nu promt ska hålla på med korrigeringar så ska de planeras lika nog som övrig träning, annars skulle jag vilja påstå att vi är fet-tvåa vad det gäller tajming.

Amen! :up:

Jag utgår i disskusionen från infon TS ger och då står det att man slår hunden och inte kastar. Och om jag uppfattar ditt inlägg rätt så gör det inte så ont att slå hunden.
Nej, jag har aldrig kommit i kontakt med den typen av metoder då annat funkat utmärkt. Jag har dock hört om dem ibland och sett mindre lyckade exemplar av hundar som tränats med obehag som stackel, el, slag.
Du får det att låta som jag skulle rekommendera att folk slår sina hundar. Så är inte fallet.
Jag kommenterade din bristande insikt i hundars känsla i huden.
Jag har också sett hundar som tränats med el och stackel. Det är inte heller träning jag rekommenderar någon att hålla på med. På kontinenten verkar det ha gått slentrian i sådan träning. Det görs mest för att det alltid gjorts.
Däremot vänder jag mig mot tron att alla hundar går att träna med enbart belöning.
Det hade kanske varit möjligt om man alltid kan träna i en miljö där överraskningar inte dyker upp.
Så är inte fallet.
Inte heller har hundars egenskaper tagits med i beräkningen.
Egenskaper påverkar i allra högsta grad hur (åtminstone jag) förhåller mig till hundarna.

Vi får nog enas om att vi tycker olika helt enkelt.
Att utsätta en hund för obehag, rädsla el smärta ens för korta studer kan ge tråkiga konsekvenser, förstöra förtroendet och tom skapa nya problem. Jag avstår från det och tar en annan väg.
Som med all träning handlar det om timing. En lagom avvägd korrigering i rätt ögonblick ger varken tråkiga konsekvenser eller dålig relation. Även mjukare metoder kan få negativa konsekvenser om timingen är dålig.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 051
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 916
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 903
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka