R
Raderad medlem 94602
Nu överdriver du. Jag har väl aldrig nämt att man inte får säga till sin hund eller korregera den?Och där kom det magiska ordet- METOD!!!!
Vilken metod är rätt och varför?
Det finns väldigt många som sitter på olika forum och talar om att olika metoder är rätt eller fel.
För egen del brukar jag se på vad jag har för individ framför mig och anpassa mig efter det.
Det innebär att jag använder korrigering när det behövs. Behövs det inte så använder jag det inte.
Jag förstår inte denna sjukliga rädsla för att hunden ska uppleva något som obehagligt. Har man kopplat ihop ett bra liv med att hunden aldrig ska få uppleva obehag?
Om man har en bra och välfungerande relation så inser inte jag varför jag måste använda hela vardagslivet som en inlärningsperiod?
Mycket går att få fram genom språk, min attityd och kroppshållning.
Varför ska man krångla till det och dessutom, vad har man för relation om hunden får en förtroendekris för att man säger till den eller korrigerar den?
Jag håller mig fortfarande till ursprungsfrågan som var att slå sin hund med en kedja. Det står slå, inte kasta brevid.
Det finns väl grader i helvetet på vad man gör och inte gör i korregeringssyfte?