Fråga om träningsmetod

Och där kom det magiska ordet- METOD!!!!
Vilken metod är rätt och varför?
Det finns väldigt många som sitter på olika forum och talar om att olika metoder är rätt eller fel.
För egen del brukar jag se på vad jag har för individ framför mig och anpassa mig efter det.
Det innebär att jag använder korrigering när det behövs. Behövs det inte så använder jag det inte.
Jag förstår inte denna sjukliga rädsla för att hunden ska uppleva något som obehagligt. Har man kopplat ihop ett bra liv med att hunden aldrig ska få uppleva obehag?
Om man har en bra och välfungerande relation så inser inte jag varför jag måste använda hela vardagslivet som en inlärningsperiod?
Mycket går att få fram genom språk, min attityd och kroppshållning.
Varför ska man krångla till det och dessutom, vad har man för relation om hunden får en förtroendekris för att man säger till den eller korrigerar den?
Nu överdriver du. Jag har väl aldrig nämt att man inte får säga till sin hund eller korregera den?
Jag håller mig fortfarande till ursprungsfrågan som var att slå sin hund med en kedja. Det står slå, inte kasta brevid.

Det finns väl grader i helvetet på vad man gör och inte gör i korregeringssyfte?

Varför ska somliga bli så extremt svartvita och börja överdriva? Att man inte vill slå sin hund med en kedja betyder inte att man ständigt står och kastar köttbullar på den. Skärp er. Det finns gråzoner. Mängder av dem.

Men här har vi en hund på 50 kg där föraren uppenbarligen har misslyckats med det som du och jag har ganska lätt för. Hunden kan ev bli farlig om ett par månader när den blir äldre. Detta måste fixas nu.
Det akuta i situationen är ju att den oerfarna ägaren måste lära sig att få kontakt med sin stora hund. Denne måste få grepp om grunden i att bygga en relation, inte börja laborera med bestraffningar som den knappast kommer kunna genomföra på ett bra sätt.

Är man för oerfaren för att fatta det där med kontakt så är man högst troligen alldeles för okunnig för att ge sig på fysiska korrigeringar. Båda handlar ju om att läsa hunden och tajma sin reaktion.

Nej utan obehag går det inte att lösa så snabbt. Fast vad är en kort stunds obehag jämfört med en längre konflikt? Tycker nog det är bättre att lösa problemet snabbt än att dra ut på det längre än vad som behövs.

Men vad säger att obehaget/smärtan gör att problemet löses snabbt? Det finns ju rätt många exempel på att det inte är så säkert att det funkar. En granne på ett ställe jag bodde slog sin hund varenda gång den gjorde utfall mot andra hundar och under året jag bodde där såg det bara ut att bli värre. (En SBK-instruktör förövrigt.)

Jag är helt okunnig på hundträning... men jag har sett hästar som "tränats" genom att förknippa vissa saker med obehag/smärta (för att kringgå regler i offentliga sammanhang) och det är vidrigt. En häst som helt plötsligt sätter sig på bakhasorna (utan att man egentligen ser vad som skulle kunnat få den att göra det) med ögonen bakåtrullade i skallen men inte sträcker ledlinan av rädsla för vad som kommer att hända då.

Att få en hund att associera skrammel med nycklar med obehag verkar vara samma typ av "träningsfilosofi".

Jag är helt okunnig på hundträning... men jag har sett hästar som "tränats" genom att förknippa vissa saker med obehag/smärta (för att kringgå regler i offentliga sammanhang) och det är vidrigt. En häst som helt plötsligt sätter sig på bakhasorna (utan att man egentligen ser vad som skulle kunnat få den att göra det) med ögonen bakåtrullade i skallen men inte sträcker ledlinan av rädsla för vad som kommer att hända då.

Att få en hund att associera skrammel med nycklar med obehag verkar vara samma typ av "träningsfilosofi".

Det är långt ifrån samma sak och kan inte ens jämföras. Arterna är dessutom väldigt olika.

Men vad säger att obehaget/smärtan gör att problemet löses snabbt? Det finns ju rätt många exempel på att det inte är så säkert att det funkar. En granne på ett ställe jag bodde slog sin hund varenda gång den gjorde utfall mot andra hundar och under året jag bodde där såg det bara ut att bli värre. (En SBK-instruktör förövrigt.)

Rätt utfört sänker man hundens motivation att utföra beteendet rätt rejält. Då fungerar det, speciellt om man följer upp med att belöna rätt beteende.

Fel utfört och om man inte bryter igenom fungerar det inte alls.

Jag är ju en av de där knäppa människorna som anser att hundar inte gör fel. Trots detta tvekar jag inte att ha mina salukis lösa ens de dagar då jag glömt godiset hemma (leksaker tar jag aldrig med ut, de tappas bara bort :p ). Varför vi skulle ha fastnat i en konstant inlärningsfas förstår jag inte, det handlar ju "bara" om att jag inte sätter hundarna i situationer de inte klarar av (i den mån det är möjligt). Men allt eftersom jag vet att de klarar av något så kan jag ju också testa våra gränser, göra det svårare och svårare och upptäcka att saker och ting faktiskt fungerar bra även i knepiga situationer.

Återigen tillrättalagd tillvaro och behövs det en sådan för att hunden ska åtfölja kommandon är inte lydnaden befäst, således ständig inlärningsfas. Jag anser heller inte att man är oberoende av godis för att man klarar sig utan en dag eller två. Oberoende blir du den dagen du lämnar det hemma för gott. Mina har inte fått den typen av belöning i vardagslydnaden sedan de var små och nu är den äldsta snart 11.

För många ekipage i arbete fungerar det heller inte att "upptäcka" att lydnaden fungerar i svåra situationer. Det måste man veta innan de uppstår. Man kan inte ha en tjänstehund som kanske släpper efter bett eller som kanske struntar matresterna när man gör ett narkotikasök i en bil. Inte heller kan man bara gå därifrån och säga att det är för svårt för hunden.

Vad gäller privatpersoner så anser jag nog att både hund och familjen som äger den blir lyckligare om hunden tränas till att leva det liv familjen lever än att familjen ska begränsas till en tillvaro där hunden är styrbar med enbart belöning. Det är en krånglig tillvaro som inte ens är schysstare mot hunden på något vis. Det är möjligen schysstare mot oss människor eftersom vi kanske mår bättre av att aldrig höja rösten eller korrigera eftersom vår etik säger så. För hunden är det däremot egalt. Den är gjord för att hantera både socialt obehag och social belöning.

Ja varför det inte funkade för din granne är omöjligt att säga utan att ha sett ekipaget. Kanske var timingen fel eller var korrigeringen inte tillräcklit stark för att avbryta hunden.

Värst vad folk verkar villiga att slänga saker på sina hundar eller tillföra dem obehag. Att mobba bort beteenden låter inte alls speciellt lockande, och då jobbade jag ändå på det viset med Benji. Jag visste liksom inte bättre och det var knappast någon mirakelkur.

Med Tinja har jag bara jobbat med belöningar, och som tack för det har jag en hund som alltid lyssnar på mig, för hon vet att hon antagligen kommer tjäna något på det. En fin snabb inkallning gör att hon oftast får springa iväg igen, medan en långsammare gör att hon måste gå med mig en stund innan hon får springa iväg. Ibland plockar jag ett löv hon får jaga eller en kotte hon får springa och hämta, det finns belöningar överallt. Har väldigt sällan med mig godis.

Kan bara tänka mig hur hemskt hon skulle tycka det var med barn om jag kastat en kedja på henne varje gång hon morrat åt dem. Istället har jag ignorerar morrandet och belönat när honom tittat bort från barnen. Har fungerat utmärkt.

Kan bara tänka mig hur hemskt hon skulle tycka det var med barn om jag kastat en kedja på henne varje gång hon morrat åt dem. Istället har jag ignorerar morrandet och belönat när honom tittat bort från barnen. Har fungerat utmärkt.

Det finns ju folk som tycker att de lyckats med sin "träning" när de fått hundarna att sluta morra åt barn/andra hundar osv. Genom att skapa obehag.

Sedan blir förvånade varför hunden helt plötsligt hugger utan "förvarning". Ganska väntat, hunden morrar för att varna. När den lär sig att det är obehagligt att morra så vill den inte förvarna utan väljer då kanske att hugga direkt istället. :meh:

Sannolikt var hunden så uppvarvad att den knappt noterar att ägaren slår till alt så upplever den sig vara påhejad.
Målet med en hund som gör utfall är att beteendet ska brytas (ibland används kastkedja, ibland vatten, ibland social påverkan etc), så att ägaren kan få kontakt med sin hund och belöna rätt beteende (dvs kontakt med ägaren.

Det finns ju folk som tycker att de lyckats med sin "träning" när de fått hundarna att sluta morra åt barn/andra hundar osv. Genom att skapa obehag.

Sedan blir förvånade varför hunden helt plötsligt hugger utan "förvarning". Ganska väntat, hunden morrar för att varna. När den lär sig att det är obehagligt att morra så vill den inte förvarna utan väljer då kanske att hugga direkt istället. :meh:
Jag tror det är en stor anledning till varför t.ex Golden är så överrepresenterade i bett mot barn, för att föräldrarna straffat bort hundens varning (morrandet) och så kommer bettet direkt istället.

Värst vad folk verkar villiga att slänga saker på sina hundar eller tillföra dem obehag. Att mobba bort beteenden låter inte alls speciellt lockande, och då jobbade jag ändå på det viset med Benji. Jag visste liksom inte bättre och det var knappast någon mirakelkur.

Med Tinja har jag bara jobbat med belöningar, och som tack för det har jag en hund som alltid lyssnar på mig, för hon vet att hon antagligen kommer tjäna något på det. En fin snabb inkallning gör att hon oftast får springa iväg igen, medan en långsammare gör att hon måste gå med mig en stund innan hon får springa iväg. Ibland plockar jag ett löv hon får jaga eller en kotte hon får springa och hämta, det finns belöningar överallt. Har väldigt sällan med mig godis.

Värst vad du drar slutsatser på märkliga sätt... :confused:
Vem har skrivit att de brukar kasta saker på hundar? Att veta vad det innebär och förstå mekanismen bakom är inte samma sak som att utföra det.
JAg har dock använt vattensprayflaska på utfallshund på brukshundsklubben för att bryta beteendet, så att ägaren kunde få kontakt med sin hund.
Med gott resultat för övrigt.
Det enda som hände var att hunden kom av sig i sina utfall, vilket gjorde det möjligt för ägaren att få ögonkontakt med sin hund och därigenom kunna avleda den.

Hundar är som tidigare påtalats olika. Att en hund fungerar med 100% belöningsträning innebär inte att detsamma gäller alla hundar.

Alla hundar fungerar olika. Det går inte att diskutera generellt baserat på dina hundar.
Min hund har kommit på inkallning sedan 8 veckors ålder. Har aldrig ens behövt träna detta (varken belöna eller korrigera) då hon har extremt mycket samarbetsvilja och gör allt som jag (och andra) ber om. Men jag är inte så enfaldig så jag tror att det fungerar så med andra hundar. Hundar med mer driv i är oftast mer utåtriktade och tycker det är kul att springa efter cyklister, jaga kaniner, mucka med andra hundar för att nämna några exempel. Där måste man helt enkelt tala om för hunden att detta är förbjudet, punkt.

Värst vad du drar slutsatser på märkliga sätt... :confused:
Vem har skrivit att de brukar kasta saker på hundar? Att veta vad det innebär och förstå mekanismen bakom är inte samma sak som att utföra det.
JAg har dock använt vattensprayflaska på utfallshund på brukshundsklubben för att bryta beteendet, så att ägaren kunde få kontakt med sin hund.
Med gott resultat för övrigt.
Det enda som hände var att hunden kom av sig i sina utfall, vilket gjorde det möjligt för ägaren att få ögonkontakt med sin hund och därigenom kunna avleda den.

Hundar är som tidigare påtalats olika. Att en hund fungerar med 100% belöningsträning innebär inte att detsamma gäller alla hundar.
Nja fast ni verkar ju ganska coola med att folk faktiskt gör dessa saker, alltså kastar kedjor eller liknande på sina hundar. Jag har inte sett någon som sagt att "i teorin kan det fungera, men är inget jag etiskt ställer mig bakom". Eller har jag missat det?

Sen tycker jag att man istället för att spraya vatten på hunden i en situation som egentligen är för svår för den att hantera för att bryta ett beteende, så kan man öka avståndet till retningen för att lättare kunna få kontakt med hunden, och när man fått kontakt kommer en stor belöning istället.

Båda sätten bryter beteendet, men det ena innebär att hunden antagligen inte upplever situationen som lika jobbig och obehaglig.

Nja fast ni verkar ju ganska coola med att folk faktiskt gör dessa saker, alltså kastar kedjor eller liknande på sina hundar. Jag har inte sett någon som sagt att "i teorin kan det fungera, men är inget jag etiskt ställer mig bakom". Eller har jag missat det?

Sen tycker jag att man istället för att spraya vatten på hunden i en situation som egentligen är för svår för den att hantera för att bryta ett beteende, så kan man öka avståndet till retningen för att lättare kunna få kontakt med hunden, och när man fått kontakt kommer en stor belöning istället.

Båda sätten bryter beteendet, men det ena innebär att hunden antagligen inte upplever situationen som lika jobbig och obehaglig.
De flesta som söker hjälp på brukshundsklubben är vanliga hundägare som vill ha hjälp med att hantera sin hund.
De vill inte ha långa träningsupplägg som innebär att de måste ta sin hund i bilen och åka någonannanstans och träna.
De har sällan någon större kunskap om inlärning eller hundars egenskaper.
De vill kunna bryta sin hund på ett enkelt sätt och gå vidare.
Det jag försöker förmedla är lämpliga belöningar för just den individ de har.
Dessutom finner jag mig nödgad att påpeka att även ändrat beteende kan ändra känslor inför företeelser.
Det brukar de flesta "glömma bort" i ivern att "vara snälla".
För egen del anser jag det vara bra mycket snällare att inte låta hunden självbelöna sig genom utfall, och därigenom ytterligare befästa beteendet.
Men det är jag det....
Frågan blir om det är snällast mot hunden---- eller mot ägaren, med metodivern.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 051
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 916
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 903
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka