Fråga om träningsmetod

Javisst. Tycker en utmärkt början är att sätta ner matskålen, säga nej och när hunden tittar på föraren blir det varsågod. Finns ju oändligt många varianter på detta. Men här handlar det om att få vardagen att fungera och att "släcka bränder". Hade inlärningen fungerat och föraren haft en bättre känsla för hundträning så hade detta förmodligen aldrig behövts.

Som situationen är beskriven finns det inte tid att lägga upp en träningsplan och gradvis öka svårigheten med större och större störningar. Hunden på 50 kg måste upphöra med sitt beteende genast. Alltså kan kedjan vara rätt metod.

Exakt. När det inte längre är lekinviter utan utåtagerande aggression för att hunden vet att nu kommer husse/matte att bli förbannad för att det kommer mötande hundar, bara att leta upp närmaste lyktstolpe att kasta sig runt... :meh:
Finns ju inget att bli förbannad på. Hunden tittar till på mötande hund, föraren säger nej, hunden avbryter, föraren säger bra och belönar.

Handlar ju inte om att lära hunden att utföra något utom tvärtom att låta bli.
Det går inte att "låt bli ett beteende" för det finns inga inte-beteenden, det finns bara beteenden och de är konstanta. Dvs Du gör alltid nåt. Om hunden inte får utföra beteende A (utfall) så kommer den i exakt hundra procent av fallen att göra något annat. Vi kan kan kalla det beteende B (såvida den inte går upp i rök)
Då är ju frågan, ska vi försöka se mindre av A eller ska vi fokusera på att se mer av B?
Det är lättare för en individ att öka beteende B helt enkelt, det är vetenskapligt bevisat.
MAO: Vad vill du att hunden ska göra istället? Fokusera på det och lär den det.

Det går inte att "låt bli ett beteende" för det finns inga inte-beteenden, det finns bara beteenden och de är konstanta. Dvs Du gör alltid nåt. Om hunden inte får utföra beteende A (utfall) så kommer den i exakt hundra procent av fallen att göra något annat. Vi kan kan kalla det beteende B (såvida den inte går upp i rök)
Då är ju frågan, ska vi försöka se mindre av A eller ska vi fokusera på att se mer av B?
Det är lättare för en individ att öka beteende B helt enkelt, det är vetenskapligt bevisat.
MAO: Vad vill du att hunden ska göra istället? Fokusera på det och lär den det.
Ja att träna samarbete, belöningar, kontakt mm är ju extremt viktigt i en sådan här situation.

Som situationen är beskriven finns det inte tid att lägga upp en träningsplan och gradvis öka svårigheten med större och större störningar. Hunden på 50 kg måste upphöra med sitt beteende genast. Alltså kan kedjan vara rätt metod.

För att hindra hunden att utföra sitt beteende under perioden man tränar tycker jag att det är helt ok att slänga på en grimma eller liknande i de situationer där man måste förhindra den från att dra iväg. Det är mycket säkrare än att börja laborera med hårda korrigeringar på en upphetsad hund.

Har en bekant som fick avliva sin hund knappt tre år gammal för att den gick ur hand. Började med småsaker men eskalerade till att han blev arg och angrep sin förare om han inte fick sin köttbulle när han tyckte han skulle ha den. Ingen rolig situation för någon. Denna hund hade från början fått för mycket utrymme och ägaren hade inte förmåga att sätta ordentliga gränser för hunden.

Av glädje, inte aggression. Det blir väl farao så mycket värre när den vill bita isf att hälsa?
Det är väl bättre den lyssnar när föraren säger nej?
Fattar inte varför det är så svårt att sätta gränser för sina hundar?
Och jag kan nästan garantera att om detta får fortsätta så är utfallen inte av glädje om några månader.

Jag tycker för övrigt att det är fel att prata om att "släcka bränder" när det handlar om träning för instruktör. Brandsläckning är det fråga om i en akutsituation där man kan behöva använda rejält mycket hårdare tag än vad som är befogat vid träning, t ex om hunden är på väg ut på en trafikerad väg. Det har inget med långsiktig inlärning att göra utan bara om att rädda situationen just i stunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 051
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 916
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 903
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka