Fråga om träningsmetod

Det står i texten att de ska skrämma/slå hunden med kedja. Det tolkar jag som att de ska slå hunden med kedjan. Svårt att tolka på annat sätt.
Jag tolkar det som att de ska slänga någon decimeter skrammelkedja i baken på hunden, så att den blir förvånad och hejdar sig lite. Att slå en hund med en kedja (och varför en kedja om det inte är ljudet man vill åt, och så tungt att släpa med sig en kedja på promenaden!) är solklart djurplågeri och naturligtvis förbjudet.

Alla hundar som gör utfall är inte osäkra. En del är frustrerade för att de hindras från att göra det de vill. Om en hund skulle bli hundaggressiv eller rädd efter att ha fått en bit kedja i baken, är det en hund med mycket skakig mentalitet i grunden. En sådan hund på 50 kg vill ingen människa ha.

Det är väl bättre den lyssnar när föraren säger nej?
Fattar inte varför det är så svårt att sätta gränser för sina hundar?
Och jag kan nästan garantera att om detta får fortsätta så är utfallen inte av glädje om några månader.

Hur vet du att hunden förstår vad "nej" betyder? Eller att det kommandot kommer innan hunden blivit så fokuserad på den andra hunden att den inte längre är mottaglig?
Jag har inga problem med att man sätter gränser för sin hund men hunden ska vara medveten om att den korsar en gräns innan den får en kedja i arslet.

Hur vet du att hunden förstår vad "nej" betyder? Eller att det kommandot kommer innan hunden blivit så fokuserad på den andra hunden att den inte längre är mottaglig?
Jag har inga problem med att man sätter gränser för sin hund men hunden ska vara medveten om att den korsar en gräns innan den får en kedja i arslet.
Ja hur vet man att hunden förstår något kommando? Genom att träna och testa det såklart och belöna när hunden gör rätt. Som man gör med alla kommandon.

Det är väl bättre den lyssnar när föraren säger nej?
Fattar inte varför det är så svårt att sätta gränser för sina hundar?
Och jag kan nästan garantera att om detta får fortsätta så är utfallen inte av glädje om några månader.
Jag och många fler har lyckats utmärkt med att lära in nej och sätta regler utan misshandel. Det är inte raketforskning precis. Men det kanske tar lite mer engagemang från ägaren.

Jag och många fler har lyckats utmärkt med att lära in nej och sätta regler utan misshandel. Det är inte raketforskning precis. Men det kanske tar lite mer engagemang från ägaren.
Ja helt klart är det inte raketforskning men ändå finns det oerhört många hundar som skiter i sin förare och gör som de vill. Så för många är det uppenvarligen ett problem även om det inte är det för dig och mig.
Jag har verktyg och en plan när jag får hem en valp. Jag har en tanke med allt jag gör och allt jag lär valpen. Detta är en plan som pågår under hela hundens liv egentligen. För mig är det inte jättesvårt att få till en bra relation som bygger på samarbete men jag tränar också oerhört mycket och har relativt lätt för timing som är a och o inom hundträning. Då blir det sällan problem.
Men här har vi en hund på 50 kg där föraren uppenbarligen har misslyckats med det som du och jag har ganska lätt för. Hunden kan ev bli farlig om ett par månader när den blir äldre. Detta måste fixas nu.

Nu har de varit på kurs hos brukshundsklubben för att träna det och metoden hade varit att slå/skrämma hunden med en kedja varje gång han spänner till. Tanken är alltså att hunden ska förknippa hundmöten med något otrevligt. Sedan ska kollegan kunna "bara" kunna skramla med en nyckelknippa vid hundmöten för att hunden ska komma ihåg obehaget och "skärpa sig.

Jag tolkar det som att de ska slänga någon decimeter skrammelkedja i baken på hunden, så att den blir förvånad och hejdar sig lite. Att slå en hund med en kedja (och varför en kedja om det inte är ljudet man vill åt, och så tungt att släpa med sig en kedja på promenaden!) är solklart djurplågeri och naturligtvis förbjudet.

Alla hundar som gör utfall är inte osäkra. En del är frustrerade för att de hindras från att göra det de vill. Om en hund skulle bli hundaggressiv eller rädd efter att ha fått en bit kedja i baken, är det en hund med mycket skakig mentalitet i grunden. En sådan hund på 50 kg vill ingen människa ha.

Se gärna ovan. Det står klart och tydligt att de slår hunden med kedjan för att hunden ska koppla hundmöten med obehag. Vad tror du sker med en 50kg tung hund som kopplar möten med obehag? Är den lekfull nu, kan jag i princip garantera att den lekfullheten försvinner och istället ersätts med osäkerhet och i värsta fall aggression om ägaren "löser problemet" med att slå/skrämma hunden med en kedja varje gång de möter en annan hund ute.

Har en bekant som fick avliva sin hund knappt tre år gammal för att den gick ur hand. Började med småsaker men eskalerade till att han blev arg och angrep sin förare om han inte fick sin köttbulle när han tyckte han skulle ha den. Ingen rolig situation för någon. Denna hund hade från början fått för mycket utrymme och ägaren hade inte förmåga att sätta ordentliga gränser för hunden.

Jag finner det högst otroligt att en mentalt korrekt hund gå så ur händerna i brist på uppfostran och inte heller kan tränas rät, att den måste avlivas. Isf har ägaren misslyckats kapitalt och ska inte ha hund.

Var verkligen denna hunden sund i skallen?
Tom extrema problemhundar går att fixa om det mentala finns.

Men här har vi en hund på 50 kg där föraren uppenbarligen har misslyckats med det som du och jag har ganska lätt för. Hunden kan ev bli farlig om ett par månader när den blir äldre. Detta måste fixas nu.

Men alltså, stopp här om jag får be. Du menar att problemet måste lösas nu, genom att till exempel använda en kedja för att skrämma hunden och skapa obehag, "annars kan den bli farlig om ett par månader"? :confused:

Hunden kan bli farlig om den utsätts för obehag som den kopplar till en viss situation. Till exempel att bli slagen vid hundmöten. Hur man inte kan inse detta är beyond me.

Ja helt klart är det inte raketforskning men ändå finns det oerhört många hundar som skiter i sin förare och gör som de vill. Så för många är det uppenvarligen ett problem även om det inte är det för dig och mig.
Jag har verktyg och en plan när jag får hem en valp. Jag har en tanke med allt jag gör och allt jag lär valpen. Detta är en plan som pågår under hela hundens liv egentligen. För mig är det inte jättesvårt att få till en bra relation som bygger på samarbete men jag tränar också oerhört mycket och har relativt lätt för timing som är a och o inom hundträning. Då blir det sällan problem.
Vi vet inte ens om ägaren försökt träna kontaktövningar. Vi vet ingenting om vad ägaren gjort innan.

Min förra tik var exakt lika dan men gjorde utfall av odäkerhet och för att skada.
Mina kontaktförsök var helt lönlösa.
Så jag fick ta hjälp, lära mig nya och se problemet från ett nytt håll än vad jag tidigare lärt mig. Och det funkade.
Aldrig att jag behövde kasta grejer på henne, jag behövde bara hitta "vår grej" till kontakt...det som hon gick igång på.

Sen får man träna på detta där hunden inte triggas av problemet och låta bli problemmiljöer till den inte är "ett problem" längre.

Jag finner det högst otroligt att en mentalt korrekt hund gå så ur händerna i brist på uppfostran och inte heller kan tränas rät, att den måste avlivas. Isf har ägaren misslyckats kapitalt och ska inte ha hund.

Var verkligen denna hunden sund i skallen?
Tom extrema problemhundar går att fixa om det mentala finns.

Mentalt korrekt, vad är det? Förmodligen hade den problem men det har många hundar. Min egna hund hade problem med folk och var heller inte mentalt korrekt. Men han visste att mina ord gäller i alla lägen och därför var det aldrig några problem.
Han försökte lösa problemet med sin hund men då var det försent.

Mentalt korrekt, vad är det? Förmodligen hade den problem men det har många hundar. Min egna hund hade problem med folk och var heller inte mentalt korrekt. Men han visste att mina ord gäller i alla lägen och därför var det aldrig några problem.
Han försökte lösa problemet med sin hund men då var det försent.
Ja om en hund beter sig så låter man förhoppningsvis beskriva hunden och tar hjälp av en riktigt kunnig person på träning och hundbeteende som kan avgöra om hunden har störningar och rädslor. Då vet man om problemen finns eller förvärras av hundens mentalitet eller om man själv bara är problemet.

Du menar att problemet måste lösas nu, genom att till exempel använda en kedja för att skrämma hunden och skapa obehag, "annars kan den bli farlig om ett par månader"?
Nej det är inte alls så jag menar. Hunden ska lära sig vad ordet nej betyder. Detta kan ju sen föraren använda i vilka situationer denne vill.
Helt klart ska kontakt, samarbete mm tränas. Det har jag redan skrivit. Men hunden behöver också veta att det blir konsekvenser om man inte lyssnar.

Ja hur vet man att hunden förstår något kommando? Genom att träna och testa det såklart och belöna när hunden gör rätt. Som man gör med alla kommandon.

Ja, och träningen sker lämpligtvis i lägen där hunden är mottaglig. Här verkar ju inte direkt fokus ha legat på att belöna när hunden gör rätt utan att bestraffa när hunden gör fel, oavsett om den förstått vad den ska göra eller inte.

Ja, och träningen sker lämpligtvis i lägen där hunden är mottaglig. Här verkar ju inte direkt fokus ha legat på att belöna när hunden gör rätt utan att bestraffa när hunden gör fel, oavsett om den förstått vad den ska göra eller inte.
Ja hur det var i denna situationen är väldigt diffust då ts är oerfaren och bara återger vad någon annan sagt.
Jag skriver utifrån hur jag själv tycker man ska agera.

Problemet måste fixas nu???

Ring CM :meh:

I mitt tycke ger man hunden den tid den behöver för att lära sig rätt och under tiden försöker man undvika situationer som skapar problemet i den utsträckning det går.
Man behöver ju inte traska med hunden där det går mycket hundar. Sen tränar man gärnet hemma och hos en VETTIG tränare.
Så länge hunden är glad i hubdmöten ser jag ingen stress.

Att en SBK-instruktör beter sig såhär är skamligt och borde rapporteras. Man försätter helt enkelt inte en hund med problem i en situation man vet att den inte kan klara av för att få chans att bestraffa fel beteenden. Och jag håller med de som skrivit tidigare i tråden att man riskerar att skapa en jävligt farlig hund på den här vägen!

Instruktören borde rapporteras, att sådant här förekommer på klubbarna är ett problem för oss allihop. Vi har förtjänat vårt dåliga rykte, minst sagt, men vi kan försöka städa upp nu i alla fall!

Det finns bra sätt och det finns dåliga sätt. De dåliga sätten funkar på en del hundar, men slår de fel har man skapat ett jävligt stort problem. De bra sätten funkar på alla hundar, men kräver att man faktiskt orkar göra något mer än reagera... Som en ägare till en 50+kiloshund kan jag ju säga att skrämma hunden till att ge sig för förarens vilja är så förbannat korkat att jag ångrar att jag alls loggade in idag. Fyfan för idiotin. Inte alla hundtyper är förarveka - och de borde fan inte behöva vara det heller, det går att samarbeta med alla hundar.

Se gärna ovan. Det står klart och tydligt att de slår hunden med kedjan för att hunden ska koppla hundmöten med obehag. Vad tror du sker med en 50kg tung hund som kopplar möten med obehag? Är den lekfull nu, kan jag i princip garantera att den lekfullheten försvinner och istället ersätts med osäkerhet och i värsta fall aggression om ägaren "löser problemet" med att slå/skrämma hunden med en kedja varje gång de möter en annan hund ute.
Gör en reality check! Du går i gång på andrahandsinformation om att man ska ta med en kedja och slå sin 50 kilos hund med på promenaden. Hur försäkrar man sig om att man verkligen inte skadar hunden så att den behöver veterinärvård, (här krävs det många timmars övning av kedjemisshandel), eller att man på goda grunder blir polisanmäld av åskådare?

Att slänga någon decimeter kedja i baken på en hund, orsakar ingen smärta eller något adrenalinpåslag, utan förvåning och förvirring, "Vad hände?". Här går föraren in och tröstar och övertygar hunden om att det som hände bör undvikas. Och det är lätt att undvika, bara att upphöra med det man håller på med, och rikta uppmärksamheten mot föraren när hunden hör ett Nej.

Gör en reality check! Du går i gång på andrahandsinformation om att man ska ta med en kedja och slå sin 50 kilos hund med på promenaden. Hur försäkrar man sig om att man verkligen inte skadar hunden så att den behöver veterinärvård, (här krävs det många timmars övning av kedjemisshandel), eller att man på goda grunder blir polisanmäld av åskådare?

Att slänga någon decimeter kedja i baken på en hund, orsakar ingen smärta eller något adrenalinpåslag, utan förvåning och förvirring, "Vad hände?". Här går föraren in och tröstar och övertygar hunden om att det som hände bör undvikas. Och det är lätt att undvika, bara att upphöra med det man håller på med, och rikta uppmärksamheten mot föraren när hunden hör ett Nej.

"Gör en reality check"? Fin härskarteknik på den, du. :up:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 051
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 916
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 903
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka