fråga om stallplats

Sv: fråga om stallplats

Så inhyrda anser då att en viss yrkeskår inte är värda att få en lön de kan leva på!

Allt för egen vinnings skull.

Shit alltså!

Det är en sabla tur att man endast har ett eget litet stall, att man har lagt hästyrket åt sidan och bara numera har det som hobby.

Tack och lov har jag alltid, där jag arbetat fått avtalsenlig lön. :bow:

Har haft bra arbetsgivare!

Nej det verkar som vi som jobbar i hästvärlden ska finansiera folks hästar och hobbysar. Genom att jag tar minimalt med lön så kan ju de få billiga hyror...:eek:

Intressant att få en inblick från några olika perspektiv om synen på att ha häst, bedriva hästverksamhet. Nu för tiden är inte hästar arbetsredskap inom jord-/skogs-bruket utan har blivit en folkrörelse som anammat överklassens/militärens användning av hästar som antingen är hobby-/tävlings-/utbildnings-verksamhet.

Att det tidigare var förknippat med överklassen att syssla med hästar hängde väl ihop med att hästhållning har krävt både tid och pengar (mycket av båda delarna). Att man nu klivit ned från "sina höga hästar" har förändrat bilden. Om personerna som äger hästarna inte har ett överflöd av pengar så söker de givetvis en hållbar ekonomisk lösning. Att bedriva verksamheten som ideellt arbete, föreningsarbete, hobbyverksamhet är ett ellegant sätt att hålla nere kostnaderna. Det ger att många kan hålla på med hästar men samtidigt mycket oavlönat arbete. Men det kan ju slå undan benen för de som vill hålla på med hästar som yrke, då fungerar det inte med oavlönat arbete. Det är tydligt att båda sidorna finns representerade i den här tråden.

Bara några reflektioner på det som sagts:

* För den som tycker att det är dyrt att stalla upp en häst på ett visst ställe. För en dialog med ägaren varför de har satt det priset. Om de inte kan motivera kostnader så pruta, men annars ger det ju en förståelse för vad det kostar att stalla upp en häst på just det stället. Om det är för dyrt, sök vidare.

* Om någon vill bedriva ideell verksamhet så kan det finnas grunder för det. Grattis om du hittar en sådan stallplats, men inse att den ideella verksamheten sker på ägarens villkor och att dessa kan förändras. Det är inget man kan kräva.

* Det finns en viss moralisk aspekt att männsikor ska få skäligt betalt samt ha goda villkor för arbete de utför om det är deras huvudsakliga sysselsättning. Hästverksamet är riskfyllt så det bör finnas försäkringar och en tanke kring arbetsmiljön. Svartarbete och ideellt arbete brukar försumma detta.

.... Oj vad med text det blir när man sätter igång. Skulle kunna fortsätta ett tag till men sammanfattningsvis tycker jag att man bör hålla en viss nivå och ha ett ansvar som stallägare. Minst att man uppfyller lagar och förordningar. Det kräver arbete och kostnader som man bör få betalt för. Som stallägare bör man ta sitt ansvar och inte dumpa priser och tvingas att anställa svart arbetskraft. Som kund har man även ett ansvar att inte stödja oseriösa aktörer som struntar i försäkringar och anställer svart arbetskraft. Om man inte har råd får man söka likasinnade och starta någon ideell förening som bedriver verksamheten (vilket kan hålla nere kostnader men kräver tid, engagemang och en del potentiella problem med olika viljor mm, det är inte så lätt som det låter och det är inte gratis).

* För den som tycker att det är dyrt att stalla upp en häst på ett visst ställe. För en dialog med ägaren varför de har satt det priset. Om de inte kan motivera kostnader så pruta, men annars ger det ju en förståelse för vad det kostar att stalla upp en häst på just det stället. Om det är för dyrt, sök vidare.

Skulle aldrig under några som helst omständigheter överväga att ta in någon i stallet som ville att jag skulle motivera varför jag har den stallhyra jag har, samt börjat pruta! Är inte intresserad att föra en dialog om min stallhyra, det angår ingen varför jag tar betalt som jag gör. Däremot så specificerar jag hyran i vad som är foderkostnad, spånkostnad, arbetskostnad och "kallhyran", detta eftersom man kan välja önskad mängd foder och spån.

Kicki :)

Skulle aldrig under några som helst omständigheter överväga att ta in någon i stallet som ville att jag skulle motivera varför jag har den stallhyra jag har, samt börjat pruta! Är inte intresserad att föra en dialog om min stallhyra, det angår ingen varför jag tar betalt som jag gör. Däremot så specificerar jag hyran i vad som är foderkostnad, spånkostnad, arbetskostnad och "kallhyran", detta eftersom man kan välja önskad mängd foder och spån.

Jag håller med. Varför skulle jag motivera mina priser?

Vem frågar ICA-handlaren vilken lokalhyra han har?

Jag själv tycker att det är för dyrt.
Visserligen beror priser lite på vart i landet man bor.
I det priset tycker jag nästan höet skulle ingått. då hade jag kunnat överväga att betala det priset. OCH torv.

I dagsläget betalar jag 1000:-/månad
Och då ingår;
torv, in-utsläpp. Alla fodringar. begränsad täckesbyte.
Stor paddock, hinder. Ridhus finns på plats mot avgift på
400kr/termin för FAMILJEN. Egen hage,(rasthage)
Vi får ta en helg ca vart 3;e månad med in-utsläpp.

Exakt! Om jag köper en tröja i en butik så ber jag ju inte heller butiksägaren att motivera sina kostnader för plagget och dess pris.

De som har detta stall har ju inget betalt för sina tjänster om man ser till vad som finns och vad ni får!

*delvis knapplån*

När jag läser här om vissa stallhyror så häpnar jag :eek:
Hur kan vissa ställägare vilja ha stall och inackorderingar och gå back på det?? Obegripligt.

Jag har aldrig själv haft stall, men är mycket väl medveten om vad det kostar då jag är väldigt insatt i stallägarens utgifter i 'mitt' stall.

För helinackordering i stallet där ja står betalar man 2250:- för allt. Och det ger inte allt för många kronor över till stallägaren. Några månader på sommaren är det ca 1200 kr. Kallhyran för själva boxen är 625:-
Tycker att det är ett otroligt bra pris.
I det ingår alltså
Fina boxar,Mockning, fodringar, in och utsläpp, täckesbyten, havre, korn, betfor, mineral, hösilage och strö (just nu i form av halm + kutterspån) Belyst ridbana, rundkorall och bra hagar.

Deesutom är stallägaren mycket bussig och ställer upp om hovis eller veterinär kommer om nu ägaren har svårt att komma ifrån.

Förstår inte hur någon kan tänka tanken att detta skulle vara dyrt.

Vill bara säga tt jag har fått nys på ett annat stall som ligger närmare och i mina ögon bättre :banana:.. De är ett stall med 14 boxar och 2 uteboxar ( jag är mest intresserad av uteboxen, pga host häst ) .. I de nya stallet så betalar man 1250 och då ingår de alla fodringar i veckorna och sen har man en helg varannan månad. De finns bra hagar med stoora beten ( visserligen kommer hästarna inte ut på bete förrens efter första skörden ) De finns ridhus och ridbana.. Hästarna får mat 4 gånger på en dag.
Hjälper man till och släpper ut hästarna en gån i veckan vardag så sjunker hyran till 1100..
Hästarna kommer in kl 17,00 varje dag ( lite tidigt men men )..
Stallägaren verkar jättegullig.

Detta stall tycker jag låter bättre eller vad ycker ni??

En tanke.....de betar väl inte samma vall som de slår!?

Hej jag ska ev flytta kusen till ett annat stall pga att jag eller hästen inte trivs.
I de stallet jag hittat så är de en kallhyra på 1900kr
fri tillgång på ridhus och 2 ridbanor ute , en normalstor och en STOR..
de finns att köpa hö och hösilage till normala prisen. de finns också spån, torv, och halm att köpa på gården.
Krafft groov, grund, havre och betfor finns också att köpa till..
Hjälper man till med fodringar och in o utsläpp så kan man sänka hyran. Alltså desto mer du hjälper till desto billigare blir de.
Rutiner hästarna fodras kl 07,00 därefter åker dom ut sen så kommer dom in kl 16,00 och får mat igen. sen är de kvällsmat kl 21,00. man får själv bestämma om hästen ska gå själv i hagen eller med andra.
hagarna är ok inte super men dom duger.
Tyvärr inget sommarbete.
Ridvägar är också ok men de kunde varit bättre.

stallet ligger kanske 3 km från dit jag ska flytta vilket är nära och behändigt. men är lite dyrt för min plånbok egentligen men jag tycker att man får rätt mkt för pengarna ändå. man får ju prioritera sina utgifter;).

vad tycker ni är stallplatsen värd att satsa på?????

I mina öron tycker jag att den varkar bra ,jag hade gärna sett iof att dom varit ute lite längre men men.
sen som jag sa innan lite mkt pengar men vad gör man?

ha de bäst alla bukare

Det verkar ju vara ett ganska bra stall, dock tycker jag att en kallhyra på 1900 verkar dyrt! Men det beror självklart på var i landet man bor..
Själv betalar jag 2000 kr inklusive foder o spån. Står då på en liknande anläggning som du har beskrivit, gällande ridhus o ridbanor.

Om jag vore du så skulle jag jämföra med priser i närheten!

Och har du råd - varför inte?
Om du gillar stallet och har råd att betala så tycker jag att du ska satsa på det.

En tanke.....de betar väl inte samma vall som de slår!?

De vet jag inte om dom gör faktiskt... men de antar jag med tanke på vad hon sa :confused:..
men då får jag fråga tillbaka är de inte bra att dom gör de.. jag vet flera som låter sina hästar beta på vallen efter höskörden..

Är man mån om grovfodrets kvalité så håller man isär brukad vall och bete. Vid en omläggning till första års vall så pajar ju marken ihop om hästar lunkar runt på den, något som gör att jag misstänker att vallarna inte läggs om efter 3-4 år utan bara slås år efter år, vilket inte ger något kvalitétsfoder precis.

Sedan så bildas ju "mistar" i form av stigbildning där ogäs får fäste samt gödselinblanding vid skörd, något som inte är någon höjdare för hygienen direkt!

Kom ihåg att man får vad man betalar för. Har du en låg hyra som rimligtvis inte genererar i någon vinst så kan du heller inte ställa krav på skötsel och miljö. Hästen löper således en större risk att bli misskött. Betalar du en rimlig hyra så är antagligen miljö, arbetsförhållanden och hästhållning på ett högre plan. Med service (ej mockning) och foder så ligger en rimlig hyra på runt 2000:- i månaden. Har man sedan tillgång till ridhusanläggning så stiger värdet väsentligt. Sedan så anser jag på det strängaste att om man måste pruta så väldigt på stallhyran så har man inte råd att ha häst. En häst är skitdyr i drift och skötsel och om man inte kan betala vad det kostar så är det bättre att bli medryttare till någon annans häst.

Hej jag ska ev flytta kusen till ett annat stall pga att jag eller hästen inte trivs.
I de stallet jag hittat så är de en kallhyra på 1900kr
fri tillgång på ridhus och 2 ridbanor ute , en normalstor och en STOR..
de finns att köpa hö och hösilage till normala prisen. de finns också spån, torv, och halm att köpa på gården.
Krafft groov, grund, havre och betfor finns också att köpa till..
Hjälper man till med fodringar och in o utsläpp så kan man sänka hyran. Alltså desto mer du hjälper till desto billigare blir de.
Rutiner hästarna fodras kl 07,00 därefter åker dom ut sen så kommer dom in kl 16,00 och får mat igen. sen är de kvällsmat kl 21,00. man får själv bestämma om hästen ska gå själv i hagen eller med andra.
hagarna är ok inte super men dom duger.
Tyvärr inget sommarbete.
Ridvägar är också ok men de kunde varit bättre.

stallet ligger kanske 3 km från dit jag ska flytta vilket är nära och behändigt. men är lite dyrt för min plånbok egentligen men jag tycker att man får rätt mkt för pengarna ändå. man får ju prioritera sina utgifter;).

vad tycker ni är stallplatsen värd att satsa på?????

I mina öron tycker jag att den varkar bra ,jag hade gärna sett iof att dom varit ute lite längre men men.
sen som jag sa innan lite mkt pengar men vad gör man?

ha de bäst alla bukare

Jag skulle nog kunna tänka mig det, lite beroende på hur min häst är i foderväg. De jag har nu skulle jag nog kunna ha där, iom att ridhus på gården är ett stort plus. Det är arbetet som kostar. På mitt stall kostar stallhyran 600 kr, men vi har inget ridhus och alla måste hjälpas åt med passen.

Ja det är ju så det är! Tyvärr så tänker nog inte många på detta utan ser mest till prislappen! Men de som ser bortanför en billig hyra är ju medveten på ett annat vis, och som tur är så har jag sådana hyresgäster, samt att jag har ju lagt den prisnivån så att det "sållar agnarna från vetet" om man säger så! ;)

Nä det är klart. Vi står på en anläggning som bedriver ridskola oxå.
På hylte ryttarförenings anläggning.
Men sedan vad jag vet, han som tar hand om utsläppet o fodringarna. det är inte kommunen som betalar detta och inte heller ridskolan då ridkolan ägs av "föreningen" lr hu man ska säjja. Så ridskolan är inte privatägd.!

KL

Jag behöver snart stallplats. Min största oro är att jag inte hittar något ställe som är tillräckligt bra. Jag tänker inte ta det billigaste, det viktigaste är ju att jag, hästen och stallägaren med mera trivs. Tycker det är självklart att stallägaren ska tjäna lite på det. Som sagt jag har varit med om dåliga stallägare. Jag vill ha en trevlig stallägare och betlar hellre lite mer för det om det ska behövas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka