Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men 15 min per dag blir ju 7,5 timmar per månad. Bortser man från alla andra kostnader i stallet så motsvarar 500 kr/månad 67 kr/timme i lön. Och det gäller om priset är exklusive moms. Annars är det bara 53 kr/timme. Sen tillkommer alla kostnader för stallet.
Så hur kan det vara dyrt?
Men jag håller med om att marknaden styr. Det är fri prissättning.
En sak som man inte får glömma är att med låga priser finns ingen vinst som kan användas till att utveckla anläggningen. Så det lär aldrig bli pengar till uppvärmda utrymmen för täckestork osv.
Ja, i just det här fallet tycker jag det var dyrt. (som sagt, "billig stallplats"-stämplat av mig). 1. hästen där som sällskapshäst. 2. ur vissa aspekter oansvarig skötsel som gjorde hästen svårhanterlig/stressad och ledde till skada.
Då var stallet dåligt, inte dyrt. Men du fick vad du betalade för ju. För vad förväntar du dig för 500 kr/månad?
Precis, men oftast krävs det ju en investering ur stallägarens egen ficka om det väl ska bli en "bra" och attraktiv anläggning/stallplats. För att sedan förhoppningsvis generera i bättre inkomst.
Ingen investering och inte attraktivt = status quo..
Om hästägare är för snåla så är det inte lönt att investera. Varför investera när betalningsviljan hos kunderna är låg? Vill kunderna ha billiga lösningar så skall de väl få det också.
Anser du inte att hästföretag bör gå med vinst? Hur skall framtida investeringar annars kunna bli av?
Då var stallet dåligt, inte dyrt. Men du fick vad du betalade för ju. För vad förväntar du dig för 500 kr/månad?
Om hästägare är för snåla så är det inte lönt att investera. Varför investera när betalningsviljan hos kunderna är låg? Vill kunderna ha billiga lösningar så skall de väl få det också.
Anser du inte att hästföretag bör gå med vinst? Hur skall framtida investeringar annars kunna bli av?
Däremot förstår jag om det inte känns som ett lönsamt område att investera i, enbart inackordering. Ska vara om man satsar på andra inkomster från anläggningen också.
Jag har fått betydligt bättre service för 500:-/månad, inte att jag kräver särskilt mycket för de pengarna givetvis, men i ett så "billigt" stall är det på gränsen till att jag skulle vilja ha betalt för att ha hästen
Varför skall man i så fall alls investera i inackoderingar? Om det är annan verksamhet som genererar intäkter så är det väl i så fall bäst att satsa ännu mer på den verksamheten.
Precis, men oftast krävs det ju en investering ur stallägarens egen ficka om det väl ska bli en "bra" och attraktiv anläggning/stallplats. För att sedan förhoppningsvis generera i bättre inkomst.
Men det går inte att komma ifrån att det är kunderna som styr, att man måste sätta ett pris som folk är villiga att betala.
Jag har tyckt att en kallhyra på 500:-/månad har varit dyrt - när det varit frågan om ca 15 minuters extra jobb per dag för stallägaren
Vad räknar du då för priser?
Sågspån, eget hö/silage med begränsning upp till ett visst antal kilo, 20 minuters arbete på hästen per dag (mockning, in- och utsläpp, kort visitering)
Eller över en timmes skötsel per dag, inköpta spånbalar, inköpt hö
Då är jag inte ensam om att ta emot såna förfrågningar i a f
Jag kan känna lite obehag t o m när ngn för mig okänd, kanske de har presenterat sig med ett förnamn i bästa fall, börjar fråga en massa om mitt stall. Jag kanske är nojig...
Igår fick jag mail från någon som tyckte att de skulle komma o titta på stallet mitt på dagen, i dag. Vill man tala om om man jobbar eller ej? De har inte ringt trots upprepade uppmaningar om att ringa istället för att maila. Jag vet inte men ett är säkert, stallet kommer att vara låst dagtid o "lilla" schäfern har fått ett arbetsuppdrag därinne
Någon tycker säkert att man är helt nojig som tänker i dessa banor men om ni visste vad mycket knepiga människor det är som hör av sig på annonser
Ja, Tomas, det är nog det som är grejen.
Man ska inte hyra ut alls, tänk vad drygt det kommer att bli för alla de som inte har möjligheten att skaffa sig eget stall.
Det blir antingen hästlöst eller balkongen alt garaget!
Jag kommer inte att hyra ut något mer i alla fall, har visserligen haft ruskig tur med mina inhyrda genom åren.
Men efter att ha deltagit i debatterna här på forumet så har jag insett att det allra bästa och billigaste är att ha tom box!
Ja, Tomas, det är nog det som är grejen.
Man ska inte hyra ut alls, tänk vad drygt det kommer att bli för alla de som inte har möjligheten att skaffa sig eget stall.
Det blir antingen hästlöst eller balkongen alt garaget!
Jag kommer inte att hyra ut något mer i alla fall, har visserligen haft ruskig tur med mina inhyrda genom åren.
Men efter att ha deltagit i debatterna här på forumet så har jag insett att det allra bästa och billigaste är att ha tom box!
Nej det verkar som vi som jobbar i hästvärlden ska finansiera folks hästar och hobbysar. Genom att jag tar minimalt med lön så kan ju de få billiga hyror...
Det är tyvärr för sant.
Jag har jobbat i ett stall. Jag fick så dåligt betalt att jag inte ens hade råd med busskort för att komma till jobbet. Det var min snälla pappa som skjutsade mig dit, bara för att jag skulle få mina 6 månaders anställning för att söka in på Hippologen. Hon avskedade mig efter 4 månader eftersom hon tyckte att det "kostade för mycket" när hon kunde få tjejer från bruksgymnasiet som jobbade gratis. Så jag jobbade gratis där med att mocka 10-17 boxar om dan och hjälpa till vid seminstationen.
Dessutom renoverade pappa en box åt henne, så att det gick att ha föl i den (det var stora hål i vägg och golv, som fölet kunde fastna i). Detta tog 3 dagar och jag fick 3 timmar extra lön för det.
Det är skrämmande hur hästmänniskor litar på att andra ska betala för deras intresse.
Man måste sätta upp regler. De som inte följer reglerna eller hjälper till att föra verksamheten framåt passar inte in i gruppen och ska inte vara kvar. Man får inte vara rädd att göra en uppsägning då och då.
Och att man hellre låter en box vara tom än tar in "fel" folk!
Just det här är mycket viktigt, regler är A och O! Och att man hellre låter en box vara tom än tar in "fel" folk!
Kicki