fråga om stallplats

Sv: fråga om stallplats

Ja du har hästen gratis.

Arbetskraft kostar lika mycket oavsett var i landet man befinner sig.

De stora skillanderna ligger i lokal(ffa) och grovfoder(inte lika mkt).

Men 15 min per dag blir ju 7,5 timmar per månad. Bortser man från alla andra kostnader i stallet så motsvarar 500 kr/månad 67 kr/timme i lön. Och det gäller om priset är exklusive moms. Annars är det bara 53 kr/timme. Sen tillkommer alla kostnader för stallet.

Så hur kan det vara dyrt?

Ja, i just det här fallet tycker jag det var dyrt. (som sagt, "billig stallplats"-stämplat av mig). 1. hästen där som sällskapshäst. 2. ur vissa aspekter oansvarig skötsel som gjorde hästen svårhanterlig/stressad och ledde till skada.

Men jag håller med om att marknaden styr. Det är fri prissättning.

En sak som man inte får glömma är att med låga priser finns ingen vinst som kan användas till att utveckla anläggningen. Så det lär aldrig bli pengar till uppvärmda utrymmen för täckestork osv.

Precis, men oftast krävs det ju en investering ur stallägarens egen ficka om det väl ska bli en "bra" och attraktiv anläggning/stallplats. För att sedan förhoppningsvis generera i bättre inkomst.
Ingen investering och inte attraktivt = status quo..

Ja, i just det här fallet tycker jag det var dyrt. (som sagt, "billig stallplats"-stämplat av mig). 1. hästen där som sällskapshäst. 2. ur vissa aspekter oansvarig skötsel som gjorde hästen svårhanterlig/stressad och ledde till skada.

Då var stallet dåligt, inte dyrt. Men du fick vad du betalade för ju. För vad förväntar du dig för 500 kr/månad?

Precis, men oftast krävs det ju en investering ur stallägarens egen ficka om det väl ska bli en "bra" och attraktiv anläggning/stallplats. För att sedan förhoppningsvis generera i bättre inkomst.
Ingen investering och inte attraktivt = status quo..

Om hästägare är för snåla så är det inte lönt att investera. Varför investera när betalningsviljan hos kunderna är låg? Vill kunderna ha billiga lösningar så skall de väl få det också.

Anser du inte att hästföretag bör gå med vinst? Hur skall framtida investeringar annars kunna bli av?

Då var stallet dåligt, inte dyrt. Men du fick vad du betalade för ju. För vad förväntar du dig för 500 kr/månad?

Jag har fått betydligt bättre service för 500:-/månad, inte att jag kräver särskilt mycket för de pengarna givetvis, men i ett så "billigt" stall är det på gränsen till att jag skulle vilja ha betalt för att ha hästen :angel:
=Icke-attraktiv stallplats. Inklusive hö, spån osv kändes det rätt dyrt att betala ca 1500:-/månad även om det i praktiken var billigt för en stallplats.

Om hästägare är för snåla så är det inte lönt att investera. Varför investera när betalningsviljan hos kunderna är låg? Vill kunderna ha billiga lösningar så skall de väl få det också.

Anser du inte att hästföretag bör gå med vinst? Hur skall framtida investeringar annars kunna bli av?

Man måste ju i regel investera NÅGON gång, om inte annat när man köper. Det är ju inte bara en investering för att stallet ska vara attraktivt för hyresgäster utan också något som kan underlätta och höja värdet om man skulle sälja hela stallet/anläggningen någon gång i framtiden.
Däremot förstår jag om det inte känns som ett lönsamt område att investera i, enbart inackordering. Ska vara om man satsar på andra inkomster från anläggningen också.

Däremot förstår jag om det inte känns som ett lönsamt område att investera i, enbart inackordering. Ska vara om man satsar på andra inkomster från anläggningen också.

Varför skall man i så fall alls investera i inackoderingar? Om det är annan verksamhet som genererar intäkter så är det väl i så fall bäst att satsa ännu mer på den verksamheten.

Jag har fått betydligt bättre service för 500:-/månad, inte att jag kräver särskilt mycket för de pengarna givetvis, men i ett så "billigt" stall är det på gränsen till att jag skulle vilja ha betalt för att ha hästen :angel:

:eek:

Skulle du vilja ha BETALT för att få ha din häst uppstallad!?!

Nu börjar det verkligen bli intressant!

Varför skall man i så fall alls investera i inackoderingar? Om det är annan verksamhet som genererar intäkter så är det väl i så fall bäst att satsa ännu mer på den verksamheten.

Ja, Tomas, det är nog det som är grejen.

Man ska inte hyra ut alls, tänk vad drygt det kommer att bli för alla de som inte har möjligheten att skaffa sig eget stall.

Det blir antingen hästlöst eller balkongen alt garaget!

Jag kommer inte att hyra ut något mer i alla fall, har visserligen haft ruskig tur med mina inhyrda genom åren.

Men efter att ha deltagit i debatterna här på forumet så har jag insett att det allra bästa och billigaste är att ha tom box!

Men om folk inte vill betala för detta!? Att pumpa in pengar i en verksamhet, där kunderna vill i princip bli sponsrade, var någonstans skulle det generera i bättre inkomst!?

Kicki :)

:bow::bow: Instämmer helt!

Men det går inte att komma ifrån att det är kunderna som styr, att man måste sätta ett pris som folk är villiga att betala.

Jag har tyckt att en kallhyra på 500:-/månad har varit dyrt - när det varit frågan om ca 15 minuters extra jobb per dag för stallägaren

Men man kan vända på det åxå, om stallägare generellt skulle börja ta vita pengar, skälig lön o.s.v. i stället för att bjuda under varandra, så skulle ju konkurrensen se eljest ut. Så det är inte bara kunderna som styr utan även den marknad som drivs ur "välgörenhets synpunkt"!

Vad tycker du 15 min extrajobb är värt, vad vill du själv ha per timme!? Stallet i övrigt spelar ju här ingen roll eftersom det är arbetsinsatsen som ska värderas!

Vad räknar du då för priser?
Sågspån, eget hö/silage med begränsning upp till ett visst antal kilo, 20 minuters arbete på hästen per dag (mockning, in- och utsläpp, kort visitering)

Eller över en timmes skötsel per dag, inköpta spånbalar, inköpt hö

Spelar ingen roll om höet är eget eller inköpt! Min arbetskostnad är ju lika mycket värd som någon annans, samt att mina maskiner är ju inte gratis de heller i inköp, drift och underhåll! Så varför ska "eget" falla under någon billighetsklausul!?

Och hur mycket jobb hinner man med en häst på 20 min. per dag!? Behövs både väldigt renlig häst samt nära till hagen om man ska hinna detta på 20 min.

Då är jag inte ensam om att ta emot såna förfrågningar i a f:crazy:

Jag kan känna lite obehag t o m när ngn för mig okänd, kanske de har presenterat sig med ett förnamn i bästa fall, börjar fråga en massa om mitt stall. Jag kanske är nojig...

Igår fick jag mail från någon som tyckte att de skulle komma o titta på stallet mitt på dagen, i dag. Vill man tala om om man jobbar eller ej? De har inte ringt trots upprepade uppmaningar om att ringa istället för att maila. Jag vet inte men ett är säkert, stallet kommer att vara låst dagtid o "lilla" schäfern har fått ett arbetsuppdrag därinne:devil:

Någon tycker säkert att man är helt nojig som tänker i dessa banor men om ni visste vad mycket knepiga människor det är som hör av sig på annonser:eek:

Nix, inte alls! :D Och man måste ju vara lite vaksam,i synnerhet när folk varken presenterar sig eller bryr sig om vad man säger!

Man ska inte hyra ut alls, tänk vad drygt det kommer att bli för alla de som inte har möjligheten att skaffa sig eget stall.

Jag kommer inte att hyra ut något mer i alla fall, har visserligen haft ruskig tur med mina inhyrda genom åren.

Men efter att ha deltagit i debatterna här på forumet så har jag insett att det allra bästa och billigaste är att ha tom box!

Att det fortfarande finns folk som har inackorderingar tycker ju jag är helt otroligt.

Efter år av slit, tjat från folk, samtal sent på kvällarna, hästägare som tycker att det är uthyrarens sak att fixa allt trasigt som dom o deras häst orsakat, stölder av allt som har med foder att göra, stöld av borstar, spadar, kärror, pirror. Nattliga besök av hyresgäst som åker extra till stallet på natten för stjäla foder ur andras hinkar, klättring utmed ladugårdsväggen för att stjäla hö (barn till föräldrar med höga inkomster, med förälders samtycke), stöld av utrustning.

Arbetsdagar som började 5:00 på morgonen och slutar 22:00 7 dagar i veckan (hade inte stallet svart utan vitt, var tvungen att jobba som anställd också).

Jag har sagt det förut och kommer att säga det om och om igen.

SLUTA MED INACKORDERINGAR MEDAN NI FORTFARANDE HAR ETT GLATT HUMÖR OCH GILLAR ATT UMGÅS MED MÄNNISKOR.

Det finns absolut inget att tjäna på denna typ av verksamhet.

Nä, jag börjar luta åt det också...

Blir matt av hur vissa hästägare resonerar om saker och ting.
Det verkar fortfarande vara så att hästägande ses först och främst som en statusgrej hos vissa, sedan om man inte har råd med det egentligen verkar vara en helt annan femma...

När jag startade mitt stall gjorde jag en investering på ca 100 000 kronor. Där ingick hindermaterial, tvättmaskiner, varmvattenberedare, staket, sadelkammarutrustning etc etc. Allt för att ha ett funktionellt stall med de bekvämligheter som behövs. Jag har inte eget ridhus men en utepaddock som är 20x60 med superbra underlag. När allt detta iordningställts var investeringspengarna slut, ja det kostar så mycket för så lite!
En av argumenten från de som flyttat ut (efter två månader) var att det inte fanns något ridhus och personen i fråga kunde inte rida i regnet... :eek:
Jag hade nog inte blivit lika irriterad om samma person sagt något i stil med: "Du, om jag lägger på 3000 till på stallhyran, skulle du kunna bygga ett ridhus också?" Tror folk att det är gratis att underhålla paddockar och stall samt att installera maskiner eller för den delen bygga ett ridhus? För det är det som kostar utöver foder, strö och skötsel om det är så att någon inte har förstått det.

Det är väldigt lätt att kräva en massa, gärna en toppmodern anläggning med hästduschar, solarium, massage, gärna två ridhus varav ett med gummiflis underlag, full service, etc. etc. etc. etc.
Men man är bara beredd att betala en symbolisk summa för det. De flesta som trots allt inte har råd att stalla upp sina hästar på dessa anläggningar anser sig ha rätten att vara oförskämda mot de stallägare som driver mindre stall med fullt tillräcklig och utmärkt service genom att hela tiden påtala skillnaden mellan det lilla stallet och det dyra stallet samt att försöka pruta på stallhyran så fort de har installerat sig!
Jag får verkligen avsmak för sådana hästägare...oftast är det samma hästägare som spikar boxväggen full med plaketter som de själva eller hästen inte ens har vunnit vilket man får reda på efter en stunds pinsam tystnad och vridande och vändande när man (som man blivit sedvanligt uppfostrad av sin tränare) berömmer andra hästägare och hästar för deras prestationer och gläds åt deras framgång. (Det är ju även bra reklam för mitt stall!)
Det hela är verkligen mycket patetiskt...jag tror i grund och botten att det är avundsjuka som ligger bakom. Trots att det står alla fritt att starta en hästverksamhet så är det vissa här i hästägarsamhället som gärna vill ha en massa men de är mindre benägna att jobba eller betala för det...

Återigen ett långt och frustrerat inlägg... :smirk:

Nej det verkar som vi som jobbar i hästvärlden ska finansiera folks hästar och hobbysar. Genom att jag tar minimalt med lön så kan ju de få billiga hyror...:eek:

Det är tyvärr för sant.
Jag har jobbat i ett stall. Jag fick så dåligt betalt att jag inte ens hade råd med busskort för att komma till jobbet. :crazy: Det var min snälla pappa som skjutsade mig dit, bara för att jag skulle få mina 6 månaders anställning för att söka in på Hippologen. Hon avskedade mig efter 4 månader eftersom hon tyckte att det "kostade för mycket" när hon kunde få tjejer från bruksgymnasiet som jobbade gratis. :crazy: Så jag jobbade gratis där med att mocka 10-17 boxar om dan och hjälpa till vid seminstationen.
Dessutom renoverade pappa en box åt henne, så att det gick att ha föl i den (det var stora hål i vägg och golv, som fölet kunde fastna i). Detta tog 3 dagar och jag fick 3 timmar extra lön för det. :crazy:

Det är skrämmande hur hästmänniskor litar på att andra ska betala för deras intresse. :eek:

KL

Jag tror inte det finns något sätt att driva inackorderingsverksamhet i längden än ren professionell verksamhet.
Det vill säga att se sina hyresgäster som kunder, att bygga en grupp människor som tillsammans ska föra verksamheten framåt (med ledning av stallägaren naturligtvis).

Att driva stall är ett av de mest otacksamma jobb man kan ha.
Man ska vara *psykolog *dagisfröken *coach. Man ska vara beredd att ta diskussioner dygnet runt - eftersom folk jagar i flock också så kan man räkna med att en diskussion med en person föder andra till att jaga upp det sårade bytet, nämligen stallägaren.
Man måste vara mentalt mycket stabil för att orka. Folk ringer och knackar på i princip dygnet runt - man kan aldrig värja sig.
Naturligtvis finns det många fördelar också men har man inte varit i den sitsen kan man inte förstå hur det känns att alltid vara kontrollerad och granskad i minsta söm.

Man måste sätta upp regler. De som inte följer reglerna eller hjälper till att föra verksamheten framåt passar inte in i gruppen och ska inte vara kvar. Man får inte vara rädd att göra en uppsägning då och då.

Det är tyvärr för sant.
Jag har jobbat i ett stall. Jag fick så dåligt betalt att jag inte ens hade råd med busskort för att komma till jobbet. :crazy: Det var min snälla pappa som skjutsade mig dit, bara för att jag skulle få mina 6 månaders anställning för att söka in på Hippologen. Hon avskedade mig efter 4 månader eftersom hon tyckte att det "kostade för mycket" när hon kunde få tjejer från bruksgymnasiet som jobbade gratis. :crazy: Så jag jobbade gratis där med att mocka 10-17 boxar om dan och hjälpa till vid seminstationen.
Dessutom renoverade pappa en box åt henne, så att det gick att ha föl i den (det var stora hål i vägg och golv, som fölet kunde fastna i). Detta tog 3 dagar och jag fick 3 timmar extra lön för det. :crazy:

Det är skrämmande hur hästmänniskor litar på att andra ska betala för deras intresse. :eek:

Usch, jag mår illa när jag hör sådant här! :mad:

Man måste sätta upp regler. De som inte följer reglerna eller hjälper till att föra verksamheten framåt passar inte in i gruppen och ska inte vara kvar. Man får inte vara rädd att göra en uppsägning då och då.

Just det här är mycket viktigt, regler är A och O! Och att man hellre låter en box vara tom än tar in "fel" folk!

Just det här är mycket viktigt, regler är A och O! Och att man hellre låter en box vara tom än tar in "fel" folk!

Det har jag tänkt göra till nästa gång jag tar in en inackodering. Skriva ett kontrakt med det som gäller, och tycker de inte om det så kan de se sig om efter en ny plats. Aldrig mer att jag fingrar på vad jag vill ha för platsen, bara för att folk inte vill betala det som det kostar att ha häst...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka