fråga om stallplats

Sv: fråga om stallplats

Jag häpnar över folks åsikter om stallhyror och vad stallägaren ska ha för skyldigheter angående densamma!
Nu inser man ju var skon klämmer hos hyresgästerna som helt plötsligt flyttar ut efter att nyss ha flyttat in, gnällt över det mesta mellan himmel och jord (trots att deras egna hästar sprängt staketen både tre och fyra gånger trots stark ström, ätit sönder inredningen i stallet, sparkat mina och andras hästar, gjort galna utfall med blottade tänder eller med bakdelen mot hästar som stått uppbundna i stallgången, är allmänt opålitliga och otrevliga), fattat egna beslut som rör mitt stall och dessutom verkställt dem när jag inte varit där, gett mig "goda råd" som t.ex. hur jag ska sköta mitt företag, när jag ska skicka iväg min unghingst på bete (för att det är så jobbigt att ta in honom från hagen varje dag, kan tillägga att han är den snällaste hingst jag någonsin haft och är inte ensam om att tycka det!), hur jag ska inreda stallet och hur idiotisk hon med den bruna hästen är för att hon gör si och så med sin häst, fått min transport söndersparkad utan att vederbörande ville betala för det (det var ju transportens fel att hästen fick panik...) och nu senast att stallhyran för uppsägningstiden på två månader som de själva skrivit under inte vill/kan betalas för att de redan hittat en annan stallplats (och man kan ju inte betala dubbelt!)..?!! Mitt redan inköpta foderförråd eller mitt ansvar för mina anställda var inget man bekymrade sig för... Jag har ändå den i särklass lägsta hyran i mitt område just för att jag uppskattar sällskap och jag vill inte verka snål.

Men nu är det f*n i mig slut med det! Jag tänker höja hyran och börja med kreditupplysningar samt intervjuer med intresserade hyresgäster, för att sålla bort dem som har för mycket häst och för lite pengar. Fy sjutton för snåla, egotrippade "veta-bäst" hyresgäster med hästar som de nästan fått gratis... :mad:

Ursäkta utbrottet men jag blev så upprörd över vissa inlägg i den här tråden! "Kicki", du är bäst! :)

:bow::bow::bow:Du har fångat en stallägares vardag på pricken om man råkar få in fel hyresgäster:(

Kan göra ett tillägg; det finns MÅNGA knasiga intresserade ev blivande ( not ) hyresgäster också - som skickar knepiga mailförfrågningar, vägrar ringa utan bara fortsätter att maila i all oändlighet, vill hitta på egna hyresalternativ etc etc.

Är världen full av GALNINGAR eller dras de just till mig:confused:

HUR otrevlig måste man bli för att folk ska förstå dessutom?

Men nu är det f*n i mig slut med det! Jag tänker höja hyran och börja med kreditupplysningar samt intervjuer med intresserade hyresgäster, för att sålla bort dem som har för mycket häst och för lite pengar. Fy sjutton för snåla, egotrippade "veta-bäst" hyresgäster med hästar som de nästan fått gratis... :mad:

Kreditupplysningar låter som en bra idé!
Är nog inte så många som tänker på det vad gäller inackorderingar gissar jag?

Det här som du skriver gäller ju åt båda håll. Man vet inte hur det kommer klaffa personkemi-mässigt förrän man testat ett tag i regel.
Att ha inackorderingar borde klassas som ett serviceyrke - och "tyvärr" är det lite standard att behöva serva vem som helst oavsett hur mycket skit som väller ut, hur illa man än kommer överens osv.

Självklart är det bra att tänka på att inte gynna "slavdrivarna", att även stallägare har utgifter osv.

Men det går inte att komma ifrån att det är kunderna som styr, att man måste sätta ett pris som folk är villiga att betala. Om man vill ha några inackorderingar vill säga, klarar man sig bra utan och sätter ett vinstgivande pris för att tjäna en hacka OM någon vill ha stallplatsen, ja då är det ju en annan femma! ;)
Visst är det tråkigt ur stallägaraspekt att många ser det som standard med låga hyror och därmed inte är villiga att betala vettiga priser.
Men rent affärsmässigt och med logiskt tänkande så inser man ju att är något tillräckligt attraktivt så spelar priset mindre roll. Och det motsatta!
Ska jag köpa ett Stübbenträns för kvalitén och "märket" så är jag villig att betala vad det kostar. Förutsatt att jag har råd givetvis. Jämfört med om jag köper ett märkeslöst träns med tanken att "det duger! bra för plånboken!"

Som konsument litar jag såklart också rent generellt på att den som hyr ut själv räknar på vad som är lönsamt och inte och utifrån det tar smällen om denne går back.

Jag har tyckt att en kallhyra på 500:-/månad har varit dyrt - när det varit frågan om ca 15 minuters extra jobb per dag för stallägaren, inga vidare hagar, oisolerad utebox, inga direkta extratjänster mer än täckesbyte om täcket varit genomblött, ingen varm förvaring för utrustning utan kallt och fuktigt - inte så gynnsamt för täcken, läderutrustning o dylikt, ingen ridbana i närheten osv. Nåja, dyrt var att ta i, men en "billig stallplats"-stämpel utifrån vad jag skulle vara villig att betala.

Likaså tyckte jag 1280:-/månad i hyra inklusive utsläpp + fodring på morgonen och höfodringar ute var dyrt för en utebox med pytteliten lerhage. Om man ser till "jobbet" som lades ner på det hela och standarden på boxarna där ena kusen fått värmeexem. Skillnaden är att jag var fullt villig att lägga ut dessa pengar tack vare bra träningsmöjligheter, tillgång till ridhus osv. Trots att varje häst slutade på 2500:- till 3000:- per månad för en utebox och kass hage (som båda dessutom delade på).

Någon annan hade kanske prioriterat annorlunda. Men poängen är att något man ser som "billigt" och "primitivt" kommer ha en budget-stämpel och då kan man inte ta lika mycket betalt som mer attraktiva stallplatser utan att det ses som ocker alt. att ingen vill flytta dit.

Senast ändrad:

Kl

Nu när det är upp med priser och annat. Vad tycker ni för att stallägaren ska kunna tjäna på det minst ska ha för stallhyra på en helinackodering (hö/hösilage/ensilage, strö, in och utsläpp och mockning)?

Realistisk summa = 4500.-

Vad räknar du då för priser?
Sågspån, eget hö/silage med begränsning upp till ett visst antal kilo, 20 minuters arbete på hästen per dag (mockning, in- och utsläpp, kort visitering), minimal mängd kraftfoder/mineraler? Endast daglig harvning av ridbana, el, reparationer och dylikt..?
Eller över en timmes skötsel per dag, inköpta spånbalar, inköpt hö med obegränsad mängd, obegränsat med alla möjliga typer av kraftfoder och tillskott, underhåll av ridhus, ridbana, osv?

Vore intressant att se uträkningen, och få fram någon sorts lägsta - och högstanivå!

Kan göra ett tillägg; det finns MÅNGA knasiga intresserade ev blivande ( not ) hyresgäster också - som skickar knepiga mailförfrågningar, vägrar ringa utan bara fortsätter att maila i all oändlighet, vill hitta på egna hyresalternativ etc etc.

Är världen full av GALNINGAR eller dras de just till mig:confused:

HUR otrevlig måste man bli för att folk ska förstå dessutom?

Jo, just det här känner man igen! Folk som vill ställa tusen detaljerade frågor via mail, TROTS att man skriver att de kan ringa upp så man får ta det via telefon.

Har fått mail där folk varken skriver hej eller presenterar sig ens med förnamn. :confused:

Har fått sådana här mail, "Vad kostar det, ligger det vid vägen"! :crazy: Ehhhh, vilken väg kan man ju då undra, eller menas det om vi har väg överhuvudtaget!? :smirk: Orkar inte folk engagera sig ens när de hör av sig med förfrågan så ser jag det som ett genomgående drag, och personen i fråga är helt ointressant.

Kicki :)

Då är jag inte ensam om att ta emot såna förfrågningar i a f:crazy:

Jag kan känna lite obehag t o m när ngn för mig okänd, kanske de har presenterat sig med ett förnamn i bästa fall, börjar fråga en massa om mitt stall. Jag kanske är nojig...

Igår fick jag mail från någon som tyckte att de skulle komma o titta på stallet mitt på dagen, i dag. Vill man tala om om man jobbar eller ej? De har inte ringt trots upprepade uppmaningar om att ringa istället för att maila. Jag vet inte men ett är säkert, stallet kommer att vara låst dagtid o "lilla" schäfern har fått ett arbetsuppdrag därinne:devil:

Någon tycker säkert att man är helt nojig som tänker i dessa banor men om ni visste vad mycket knepiga människor det är som hör av sig på annonser:eek:

Jag har tyckt att en kallhyra på 500:-/månad har varit dyrt - när det varit frågan om ca 15 minuters extra jobb per dag för stallägaren, inga vidare hagar, oisolerad utebox, inga direkta extratjänster mer än täckesbyte om täcket varit genomblött, ingen varm förvaring för utrustning utan kallt och fuktigt - inte så gynnsamt för täcken, läderutrustning o dylikt, ingen ridbana i närheten osv. Nåja, dyrt var att ta i, men en "billig stallplats"-stämpel utifrån vad jag skulle vara villig att betala.

Men 15 min per dag blir ju 7,5 timmar per månad. Bortser man från alla andra kostnader i stallet så motsvarar 500 kr/månad 67 kr/timme i lön. Och det gäller om priset är exklusive moms. Annars är det bara 53 kr/timme. Sen tillkommer alla kostnader för stallet.

Så hur kan det vara dyrt?

Men jag håller med om att marknaden styr. Det är fri prissättning.

En sak som man inte får glömma är att med låga priser finns ingen vinst som kan användas till att utveckla anläggningen. Så det lär aldrig bli pengar till uppvärmda utrymmen för täckestork osv.

Då är jag inte ensam om att ta emot såna förfrågningar i a f:crazy:

Jag kan känna lite obehag t o m när ngn för mig okänd, kanske de har presenterat sig med ett förnamn i bästa fall, börjar fråga en massa om mitt stall. Jag kanske är nojig...

Igår fick jag mail från någon som tyckte att de skulle komma o titta på stallet mitt på dagen, i dag. Vill man tala om om man jobbar eller ej? De har inte ringt trots upprepade uppmaningar om att ringa istället för att maila. Jag vet inte men ett är säkert, stallet kommer att vara låst dagtid o "lilla" schäfern har fått ett arbetsuppdrag därinne:devil:

Någon tycker säkert att man är helt nojig som tänker i dessa banor men om ni visste vad mycket knepiga människor det är som hör av sig på annonser:eek:

Nä, det kan jag skriva under på att du inte är.
Jag är jättetrött på folk som mailar (eller ringer för den delen) och vi bestämmer tid för visning av stallet och jag åker dit och väntar...ingen kommer. Då börjar man ju undra liksom...
Eller folk som är SÅÅÅÅ intresserade och så hör de aldrig av sig igen.

Är det någon som tillämpar referensprincipen? Alltså, man ringer upp föregående stall och kollar med dem hur den blivande hyresgästen verkligen är. Hur fungerade det för er i så fall?
Jag funderar på att lägga till det i min "kolla-upp-hyresgästen-noga" lista.

Realistisk summa = 4500.-

Jag räknar så här (kostnad per häst per månad):

Hö/hösilage (ca 10 kg per häst) 500 :- (exkl. moms)
Strö 208 :- (exkl. moms)
Underhåll/hyra av stallbyggnad 500 :- (exkl. moms)
Löner 550 :- (vit lön naturligtvis)
(Stallpersonal som mockar och släpper ut)
Hindermaterial/förbrukningsmaterial 300 :- (exkl. moms)
(bommar, hinderstöd, staket etc)
Driftskostnad 100 :- (exkl. moms)
(El, försäkringar etc.)

Summa utgifter: 2158 :- (exkl. moms)

En vanlig butik brukar ta minst 1,5 ggr kostnaderna för en vara för att tjäna på produkten de säljer. Anta att jag gör samma sak, vilket ger en stallhyra på:

2158 x 1,5 = 3237 :- (exkl. moms)

Den faktiska stallhyran som hyresgästen ska betala är med momspålägg: 4046 :-

Då köper jag foder och strö och ger mina anställda en timlön på 120 kr/h. De är dessutom helförsäkrade under arbetstid i Fora.
Jag hyr även stallbyggnaden och betalar själv en hyra på 500 :- (exkl. moms) i kallhyra per box.

Idag tar jag runt 2000 kronor (inkl. moms) vilket innebär att jag själv får stå för sådant som jag själv utnyttjar, dvs brandförsäkringar, hindermaterial, löner etc. jag får ju som bekant inte ens dra av momsen på kostnaderna för mina egna hästar så på det stora hela blir det väldigt dyrt!
Jag gör det för att jag vill ha sällskap i stallet och inte verka snål, men ibland undrar man ju varför jag ska betala för att andra inte har råd med sina hästar. Jag är nog helt enkelt dumsnäll...
Men nu är det slut med det! :devil:

Ut med skiten och in med vettiga hyresgäster som har kapacitet och viljan att betala för sig och sin häst det som det faktiskt kostar att ha hästen uppstallad.

Jag har funderat på det, i a f när det gäller hur de har skött betalningarna. Annars kan det vara vanskligt - får man en objektiv bedömning av en stallägare som kanske av personliga skäl blivit ovän med sin f d hyresgäst? Svårt det där.

Jag ska försöka sålla genom att direkt ta bort de som inte tar kontakt via telefon, de som försöker omförhandla hyresalternativen det första de gör, de som magkänslan säger nej till samt såna som ej betalt sin f d hyresvärd eller strulat med betalning till t e x hovslagaren ( hovisar är bra referenser! ).

Sen är det väl alltid så, tyvärr, att man aldrig vet vem man fått in i stallet förrän efter ett antal månader.

Jag har funderat på det, i a f när det gäller hur de har skött betalningarna. Annars kan det vara vanskligt - får man en objektiv bedömning av en stallägare som kanske av personliga skäl blivit ovän med sin f d hyresgäst? Svårt det där.

Jag ska försöka sålla genom att direkt ta bort de som inte tar kontakt via telefon, de som försöker omförhandla hyresalternativen det första de gör, de som magkänslan säger nej till samt såna som ej betalt sin f d hyresvärd eller strulat med betalning till t e x hovslagaren ( hovisar är bra referenser! ).

Sen är det väl alltid så, tyvärr, att man aldrig vet vem man fått in i stallet förrän efter ett antal månader.

Nä, så är det ju förstås.

Men det där med hovslagare var smart, av dem brukar man få höra både det ena och det andra om folk... ;)
Ska jag nog börja tillämpa faktiskt!

Det beror ju mycket på vart i landet du befinner dig. Jag tycker att det verkar dyrt.
Där jag har min häst nu är det så här:
Stallhyra 2000kr - ALLT ingår (analyserat hö, havre, betfor, mockning, alla jourer)
Det finns ett ridhus och en stor utebana
Hyfsade ridvägar och hagar
Fodrig sker ca kl. 07.00, 12.00, 16.30, 21.00

Jag anser iofs att jag kommer billigt undan med detta med tanke på vad som ingår i hyran.

Det beror ju mycket på vart i landet du befinner dig. Jag tycker att det verkar dyrt.
Där jag har min häst nu är det så här:
Stallhyra 2000kr - ALLT ingår (analyserat hö, havre, betfor, mockning, alla jourer)
Det finns ett ridhus och en stor utebana
Hyfsade ridvägar och hagar
Fodrig sker ca kl. 07.00, 12.00, 16.30, 21.00

Jag anser iofs att jag kommer billigt undan med detta med tanke på vad som ingår i hyran.

Jag ligger nära en storstad, kanske kan förklara de priser jag betalar för foder etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka