fråga om stallplats

Sv: fråga om stallplats

Fast du motiverar ju redan, med foder- och spånpris. Det är väl det man som hyresgäst kan be att få svar på, en del har faktiskt ingen aning om vad hö osv kostar och kan då tro att det är mkt billigare än det faktiskt är.

Kan inte se problemet med att motivera/spedificera sin hyra, man kanske får en kund på det viset? När jag hyr en lgh så frågar jag ju givetvis om el och vatten ingår för att kunna jämföra olika hyror med varandra.

Men om folk vill ha ridhus så måste de väl flytta till ett stall som har det utan att det är något som du behöver ta illa upp för. Din anläggning passade inte dem, fast de kanske trodde det från början. Om jag inte trivs i en hyrd lägenhet så letar jag ju efter en annan, det är ju samma logik.

Det som "hoppjerkor" inte verkar förstå är att varje gång man tar in en ny häst i stallet, en ny häst som ska "skolas" in med andra hästar i hagen så innebär det A( En viss skaderisk på stallets hästar B) Har det visat sig; en stor risk för smittspridning av allehanda hudåkommor + andra baselusker. Och ja; vi har mer än en häst i varje hage:eek:om nu någon skulle förfasa sig över det...

Om man då efter 2-3 månader "kommer på" att va!? här finns ju inget ridhus eller ingen ridbana och flyttar av den anledningen så blir jag i a f som stallägare/hästägare FÖRBANNAD. Jag förväntar mig ingen förklaring vid en uppsägning men när man kommer med denna anledningen så väcker den viss irritation hos mig kan jag säga.
Jag är mycket noga innan inflytt av nya att dessutom förklara/påminna om vad vi kan erbjuda här, de får kontrakt o stallregler med sig hem för att studera i detalj och för att fundera om stallet verkligen passar dem.

Fast du motiverar ju redan, med foder- och spånpris. Det är väl det man som hyresgäst kan be att få svar på, en del har faktiskt ingen aning om vad hö osv kostar och kan då tro att det är mkt billigare än det faktiskt är.

Kan inte se problemet med att motivera/spedificera sin hyra, man kanske får en kund på det viset? När jag hyr en lgh så frågar jag ju givetvis om el och vatten ingår för att kunna jämföra olika hyror med varandra.

Ett speca. en hyra är inte detsamma som att motivera den! Stor skillnad! Man får veta att spånet kostar si och så, grovfodret x antal kronor/kilo, allt detta för att veta hur mycket man landar på om man tar X mycket av det ena eller det andra. Att motivera är ju att behöva förklara VARFÖR man har de priser man har och grund till den prissättning som man valt! Och att kunden skulle kunna pruta på detta.

Jag ska inte behöva tala om för en ev. kund varför "kallhyran" ligger på X antal kr/mån. och uppge lånebild o.dyl. för att på så vis motivera varför jag tar ut den summa som jag gör. Däremot så talar jag om att el, vatten, underhåll o.sv. ingår i "kallhyran" på X antal kr/mån. så att de vet att detta är inbakat i nämnda summa.

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Men om folk vill ha ridhus så måste de väl flytta till ett stall som har det utan att det är något som du behöver ta illa upp för. Din anläggning passade inte dem, fast de kanske trodde det från början. Om jag inte trivs i en hyrd lägenhet så letar jag ju efter en annan, det är ju samma logik.

Men lite framförhållning kan man ju förvänta sig faktiskt! Det är ju sällan att man flyttar in med förbundna ögon. Och som Jeeves säger så innebär det ju lite mer bök än vad gäller en vanlig lägenhet. Så därför tycker jag att man bör ta sig en nogrann funderare innan man gör slag i saken och flyttar in.

Och det är just sådana här personer som inte tänker till innan som gör att man är glad att man har 3 mån. uppsägningstid. Saker kan ju alltid uppstå "på vägen" men vissa personer verkar ju inte ens ha "en väg"!

Givetvis är det så att det är bökigt med hästar som flyttar ut och in med smittrisker och allt annat. Men inhysningen kanske trodde att alla andra fördelar med ett stall skulle uppväga ridhusbrist men att det sedan med facit i hand inte gjorde det? Då måste det ju vara helt ok att flytta även efter nån månad?

Att specificiera kan en hyra kan ju faktiskt fungera som en tyst motivering till varför den ligger på en viss nivå. Alla förstår ju faktiskt inte vad saker och ting kostar, det har alltid ingått i hyran på tidigare ställen exempelvis. Sen att man givetvis inte har någon post där det står räntor och amorteringar och vinst är väl självklart.

Folk flyttar självklart precis som de vill, med den ev uppsägningsperiod som står i kontraktet, men det hindrar inte att jag har väldigt lite förståelse för folk som inte tänker efter före.

Vissa verkar ju flytta runt både hit och dit tills de avverkat traktens alla stall i princip. Tänker man inte på sin häst om inte annat? Det kan vara en stor omställning och stress för en del hästar att ständigt flyttas runt.

Givetvis är det så att det är bökigt med hästar som flyttar ut och in med smittrisker och allt annat. Men inhysningen kanske trodde att alla andra fördelar med ett stall skulle uppväga ridhusbrist men att det sedan med facit i hand inte gjorde det? Då måste det ju vara helt ok att flytta även efter nån månad?

Visst är det helt ok att flytta om man inte trivs!
Men att börja gnälla över två månaders uppsägningstid och inte vilja betala stallhyra för dessa månader för att man redan ordnat en annan stallplats, då tycker jag att det går på tok för långt! Det visste man när man flyttade in och man får acceptera att det är på det viset, man har ju själv skrivit under kontraktet och därmed accepterat villkoren.

Jag hörde via en annan av mina inackorderade att hon som nu flyttar ut planerade att "hämnas" (för att jag följer kontraktet som hon själv har skrivit på) :confused: genom att åka till mitt stall och hämta den mängd foder som ingår i stallhyran under dessa två månader. Visst får hon göra det om hon vill, åka med IKEA-påsar 3 mil fram och tillbaka tre gånger i veckan, men jag tycker det hela är väldigt märkligt.

Jag vill mest bara bli av med henne så jag gick med på att dra av foderkostnaderna från stallhyran så hon får ett par hundralappar lägre stallhyra för den sista månaden. Men egentligen skulle jag ju inte ha gjort det...

En reflektion på detta bara:
Du berättar ju i så fall knappast för hyresvärden att du inte är 100% nöjd med lägenheten när du flyttar in och att du fortsätter leta efter andra objekt....för vad händer då? Jo, hyresvärden nekar dig tillträde till lägenheten för han/hon vill inte ha jobbet att återigen leta hyresgäst när du har flyttat ut. Men det vill ju inte du eftersom du är i behov av lägenheten så du håller mun och spelar med i spelet...för att sedan blåsa hyresvärden som litat på dig och låtit dig flytta in i hans egendom...
Snyggt jobbat...
Om jag hade vetat att hon tänkte flytta "till något bättre" efter två månader hade hennes häst aldrig fått sätta sin hov i mitt stall kan jag säga! Med tanke på att den redan har kostat mig 4373 kronor i nya stolp, eltråd och fjädergrindar för ett antal utbrytningar ur hagen då staketet inte respekterades det minsta.

I stallet där jag har min häst betalar jag 3000 spänn i stallhyra. Där ingår spån, hö och havre. In och utsläpp och fodring ingår också. Jag tycker inte detta är dyrt, med tanke på hur fint stallet är, hur trevliga alla är och hur fina ridvägar det finns där. Och bäst av allt, min häst trivs. Enda minuset i stallet är de dåliga hagarna och den lilla ridplan, men det är sånt man får ta när man betalar så lite i stallhyra. Så jag kan inte förstå hur någon kan tycka att 1900 spänn är mycket.. Förklara gärna hur ni tänker o resonerar :)
Detta är absolut inget påhopp, är bara intresserad :)

I stallet där jag har min häst betalar jag 3000 spänn i stallhyra. Där ingår spån, hö och havre. In och utsläpp och fodring ingår också. Jag tycker inte detta är dyrt, med tanke på hur fint stallet är, hur trevliga alla är och hur fina ridvägar det finns där. Och bäst av allt, min häst trivs. Enda minuset i stallet är de dåliga hagarna och den lilla ridplan, men det är sånt man får ta när man betalar så lite i stallhyra. Så jag kan inte förstå hur någon kan tycka att 1900 spänn är mycket.. Förklara gärna hur ni tänker o resonerar :)
Detta är absolut inget påhopp, är bara intresserad :)

Allt är relativt...
1900:- i kallhyra skulle jag tycka var väldigt mycket. Mest för att jag inte är van vid så höga hyror och det inte finns någon anläggning häromkring som är så "attraktiv" att man skulle bli motiverad till att betala en saftigare summa. Om det är KALLhyra vill säga, ingår t ex fodringar 4 gånger per dag, in- och utsläpp (på rimliga tider, inte insläpp klockan 13-15), även (viss?) service på helger, el och vatten, varmvatten och spolspilta, kanske viss lyx såsom skrittmaskin, solarium eller dylikt, ja då är det ju plötsligt mycket service och utgifter inräknat i den så kallade "kallhyran".
Om det inte ingår något utom själva boxen och hagen, möjligen el och vatten, ja då känns det faktiskt dyrt...

Pratar vi VARMhyra med en del service och grovfoder/spån t ex, ja då är det inte alls lika mycket.

Att specificiera kan en hyra kan ju faktiskt fungera som en tyst motivering till varför den ligger på en viss nivå. A

Det får stå för var och en isf. Det var ju inte det som ursprungsinlägget handlade om , det som jag svarade på. För mig så är det en prisuppgift endast, så att hyresgästen vet vad det kostar vid olika val, varken mer eller mindre. Hyresgästen blir ju inte upplyst om jag t.ex. lägger på x antal kronor på spånet per kubik. Och jag behöver således inte motivera, vilket jag aldrig skulle göra, varför spånet kostar som det gör och varför jag isf. lägger på en viss procent.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka