Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om efterfrågan skulle sjunka och mitt jobb egentligen skulle kunna göras av ngn annan så skulle jag få sluta. Så är det ju.
Ja man undrar ju verkligen! Verkar som om folk inte har en aning om vad saker och ting kostar. Eller så tycker de att det ska vara billigt enkom för att passa deras plånbok, att stallägaren går back spelar tydligen ingen roll!
Visst förstår man att folk vill ha ett "bra pris" med det är ju inte alla gånger liktydigt med skäligt. Skulle personligen inte kunna ha mage till att betala en stallhyra som inte gav hyresvärden skälig betalning, även om det var det priset som uppgavs!
Kicki
Jag håller med dig helt o fullt - satt o studerade annonser här i området i dag ( på stallplatser ) och förundras över hur folk får det att gå ihop ö h t!
Ex 1) Kallhyra 400kr/månaden - schema på ut/insläpp men i övrigt ingen stalltjänst. Stallet har 6 boxar. Ridbana, stora hagar samt 5 min t ridhus. HUR kan detta gå ihop De ska täcka slitage, vatten, el, underhåll av staket, hagar o ridbana.
Ex 2) Full service 1200 kr/mån. Ingår spån, hö samt kraftfoder + all annan service. Ridbana. Jag gjorde en snabb huvudräkning och dessa 1200 kr skulle inte ens täcka hö och kraftfoder för en stor häst! De arbetar alltså gratis + bjuder på ridbana o strö. Varför vill någon ö h t göra detta? De har ju ingen hjälp heller, med insläpp och utfodringar etc, så detta kan ju inte vara anledningen.
ÄVEN om en gård producerar eget hö och kanske halm så spelar detta ingen roll för där ligger ju också en arbetsinsats samt maskinkostnader + förlorad inkomst i och med att de annars skulle kunna sälja hö för 20-30 kr/bal beroende på kvalitet.
Själv har jag en liten hästgård, inget lantbruk - köper in allt foder o strö förutom hö, som vi själva kör in. Har räknat på det och kommer fram till att allt under 2000kr för storhäst, fullservice, är ren förlust. Vi har ändå ingen ridbana och inget ridhus...
Jag tycker det är mkt märkligt att hästfolk inte har bättre koll på vad saker o ting kostar - betalar mamma o pappa allting åt dem eller?
Så om du kan köpa billigare kläder som är tillverkade t.ex. genom barnarbete så gör du det, bara det är billigt!? Eller undviker rättvisemärk för att det kostar lite mer!? Istället för att gynna svenska jordbruk och djurhållning så köper du billigt importerat kött? Att folk får skäligt betalt för det arbete som utförs och därmed prissättningen är inte viktigt alltså!?
Det är ALL idé att vara selektiv som stallägare också ang vem man vill ta emot som hyresgäst. De som endast söker det billigste alternativet är kanske inte den lämpligaste hyresgästen.
Du är nog ganska ensam om att betala hyresvärden mer än hyresvärden kräver av dig. Alltså om hyran är satt till 1000 kr så skulle du självmant betala 2000 kr för att ha gott samvete? Det här tror jag sker endast i din fantasi och det tillhör ju inte heller verkligheten eftersom du är stallägare och inte hyresgäst.
Var rädd om dina inhyrningar för en vacker dag upptäcker dom att det finns billigare stall med precis samma service, foder etc där dom t o m kan få vara med och bestämma lite.
Ja fundera på det där ni! Jag tror inte att det är föräldrar som betalar i de flesta fall. Vad tror du själv att det finns för orsaker till ovanstående stallhyror?
Bra att det finns stallägare som uppskattar inackorderingar.