fråga om stallplats

Sv: fråga om stallplats

Ett par hundra? Jo, jag tackar ja. :cool:
Och trovärdighet har ingenting att göra med om personen är anställd eller ej. Vem var det som dömde folk efter deras anställning/arbete?

Ja? Ett par hundra - du hävdar ju att du som kund skulle välja det som är billigast och jag har studerat "marknaden" och sett uthyrning av boxar m m fr 300-400 kr/månaden! På pappret ser det i a f likvärdigt ut med andra stall som tar nästan10 ggr så mycket i månaden.

Det är ju inte riktigt sant! Vi måste ju betala våra anställda avtalsenlig lön OAVSETT vad mjölkpriset ligger på! Det som händer är ju isf. att man få ha mindre många anställda, man kan ju inte bara slänga fram en tjuga i timmen!

Så om du kan köpa billigare kläder som är tillverkade t.ex. genom barnarbete så gör du det, bara det är billigt!? Eller undviker rättvisemärk för att det kostar lite mer!? Istället för att gynna svenska jordbruk och djurhållning så köper du billigt importerat kött? Att folk får skäligt betalt för det arbete som utförs och därmed prissättningen är inte viktigt alltså!? Tycker inte att jag talar utan fakta, du presenterar ju dessa själv!

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Hej.
Har läst denna tråd och flera andra ang stallhyra och kan ju bara baxna över allas inlägg ibland. Det är självklart att jag som kund, hästägare, inhyrd vad ni än vill kalla det försöker att få så bra produkt som möjligt till det bästa pris som möjligt utan att göra avkall på kvaliten på den produkt/tjänst som jag köper. Sedan tycker jag också att det är upp till var och en som stallägare att sätta vilket pris som helst på sin stallhyra och själv bestämma vad som ska ingå, men sedan är det upp till mig som kund att själv bestämma om jag vill el inte vill flytta in. Upplever jag att det är för dyrt så väljer jag naturligtvis ett annat stall om jag vet att det också kan tillgodose det behov som jag har och önskar till mig själv och min häst.
Det är till syvende och sist efterfrågan/utbudet som sätter en prislapp på en prodekt/tjänst.
Mvh Nisse

Det är ALL idé att vara selektiv som stallägare också ang vem man vill ta emot som hyresgäst. De som endast söker det billigste alternativet är kanske inte den lämpligaste hyresgästen.

Visst styr tillgång och efterfrågan till en viss del. MEN det är inte hela sanningen, det är många som dumpar priserna genom att inte värdesätta sitt eget arbete.

Visst förstår man att folk vill ha ett "bra pris" med det är ju inte alla gånger liktydigt med skäligt. Skulle personligen inte kunna ha mage till att betala en stallhyra som inte gav hyresvärden skälig betalning, även om det var det priset som uppgavs!

:bow: Du tog ordet ur min mun här!

Om efterfrågan skulle sjunka och mitt jobb egentligen skulle kunna göras av ngn annan så skulle jag få sluta. Så är det ju.

Men då vill det ju sig inte bättre än att ALLA som vill ha häst får skaffa sig eget stall.

För att man som stallägare ska betala för att ha inhyrda, det är inte rimligt och ja i slutändan blir det väl så, alla BRA och seriösa stall med bra foder, strö osv dom får helt enkelt stänga för att det kostar mer att köpa in foder än vad kunden vill betala.

De stall som kommer att finnas är de mindre nogräknade, de som köper vad skit som helst att ge till hästar som ni kunder får betala "det som passar er plånbok för"

Är det ett sådant scenario du eftersträvar?

För att återgå till TS fråga:

Så nej, jag skulle aldrig stalla upp en häst där. De främsta anledningarna är för lite utevistelse i min smak, alldeles för långt mellan fodringarna samt dåliga hagar.
Att jag som människa gärna skulle ha nära till stallet och ett ridhus är en annan sak.

:bow: Ja man undrar ju verkligen! Verkar som om folk inte har en aning om vad saker och ting kostar. Eller så tycker de att det ska vara billigt enkom för att passa deras plånbok, att stallägaren går back spelar tydligen ingen roll! :crazy:

Jag vet mkt väl vad det kostar att ha stall och så men tillhör dom som tycker att det ska vara billigt för att passa min plånbok ja! Vi är många som har häst trots mkt små inkomster och vi är glada o tacksamma för att vi också kan få ha häst, för det skulle aldrig gå med sådana hyror som du och några andra har.

Du vet mina ståndpunkter sedan tidigare men för andra kan jag kortfattat säga att det finns bra många fler skäl att ha inackorderingar än de rent ekonomiska, vilket är tur. För stallägaren minskar det rena kostnader (dock inte stor lön för arbetet med hästarna), gör att stallägaren får ridsällskap, hästsällskap och sällskap själv med för den delen. Dessutom är det värdefullt (ur stallägarens synvinkel) att man hjälps åt på kvällar o helger med stalltjänsterna och att de inhyrda kan sköta stallet när stallägaren är borta.

Var rädd om dina inhyrningar för en vacker dag upptäcker dom att det finns billigare stall med precis samma service, foder etc där dom t o m kan få vara med och bestämma lite.

Nej stallplatsen är nog inte värd att satsa på om det inte är så att du kan hjälpa till så pass mkt så du kommer ner i pris en bra bit eller om du är i väldigt stort behov av att stå vid ridhus.

Jag ska förklara mig. Det är för dyrt, hästarna får ingen lunch, hagarna är för dåliga, inget sommarbete vilket medför att det blir grymt dyrt när hästen ska skickas iväg på bete (dubbla kostnader)alt. att hästen går miste om betesperiod och dessutom är ju inte ridvägarna så bra. Det sistnämnda gör att du riskerar att rida alldeles för mkt i ridhuset för att hästen ska må bra o ökar skaderisken. Däremot tycker jag att utevistelsen är OK förutsatt att hästen blir aktiverad av dig på något vis varje dag.

Jag är tävlingsmänniska men mån om att hästar ska leva ett bra hästliv utifrån hästens perspektiv.

Visst förstår man att folk vill ha ett "bra pris" med det är ju inte alla gånger liktydigt med skäligt. Skulle personligen inte kunna ha mage till att betala en stallhyra som inte gav hyresvärden skälig betalning, även om det var det priset som uppgavs!

Du är nog ganska ensam om att betala hyresvärden mer än hyresvärden kräver av dig. Alltså om hyran är satt till 1000 kr så skulle du självmant betala 2000 kr för att ha gott samvete? Det här tror jag sker endast i din fantasi och det tillhör ju inte heller verkligheten eftersom du är stallägare och inte hyresgäst.

Jag håller med dig helt o fullt - satt o studerade annonser här i området i dag ( på stallplatser ) och förundras över hur folk får det att gå ihop ö h t!

Ex 1) Kallhyra 400kr/månaden - schema på ut/insläpp men i övrigt ingen stalltjänst. Stallet har 6 boxar. Ridbana, stora hagar samt 5 min t ridhus. HUR kan detta gå ihop:confused: De ska täcka slitage, vatten, el, underhåll av staket, hagar o ridbana.

Ex 2) Full service 1200 kr/mån. Ingår spån, hö samt kraftfoder + all annan service. Ridbana. Jag gjorde en snabb huvudräkning och dessa 1200 kr skulle inte ens täcka hö och kraftfoder för en stor häst! De arbetar alltså gratis + bjuder på ridbana o strö. Varför vill någon ö h t göra detta? De har ju ingen hjälp heller, med insläpp och utfodringar etc, så detta kan ju inte vara anledningen.

ÄVEN om en gård producerar eget hö och kanske halm så spelar detta ingen roll för där ligger ju också en arbetsinsats samt maskinkostnader + förlorad inkomst i och med att de annars skulle kunna sälja hö för 20-30 kr/bal beroende på kvalitet.

Själv har jag en liten hästgård, inget lantbruk - köper in allt foder o strö förutom hö, som vi själva kör in. Har räknat på det och kommer fram till att allt under 2000kr för storhäst, fullservice, är ren förlust. Vi har ändå ingen ridbana och inget ridhus...

Jag tycker det är mkt märkligt att hästfolk inte har bättre koll på vad saker o ting kostar - betalar mamma o pappa allting åt dem eller?

Ja fundera på det där ni! Jag tror inte att det är föräldrar som betalar i de flesta fall. Vad tror du själv att det finns för orsaker till ovanstående stallhyror?

Bra att det finns stallägare som uppskattar inackorderingar.:)

Så om du kan köpa billigare kläder som är tillverkade t.ex. genom barnarbete så gör du det, bara det är billigt!? Eller undviker rättvisemärk för att det kostar lite mer!? Istället för att gynna svenska jordbruk och djurhållning så köper du billigt importerat kött? Att folk får skäligt betalt för det arbete som utförs och därmed prissättningen är inte viktigt alltså!?

Faktiskt finns det livssituationer där man tyvärr måste göra avkall på det här som du nämner ovan. För tillfället har jag väldigt låg inkomst och då blir jag tvungen att köpa billiga kläder på t ex H&M, billigare importerat kött o fläsk samt avstå från de ekologiska produkterna som kostar mer. När min inkomst ökar kommer jag naturligtvis att göra precis tvärtom, det var så innan jag kom i denna situation. Jag kan inte leva under existensminimum bara för att folk i stallet ska få vanlig normal lön för sitt arbete, nej.

De flesta är på det klara med att stalljobb oftast inte betingar en vanlig lön utan betydligt lägre, vilket de även är medvetna om innan de gör valet att satsa på stalljobb. Det går inte att jämföra med lagårdsarbete med kor där det inte går att få tag i billigare mjölk i någon affär utan den kostar ju ungefär lika överallt.

Det är ALL idé att vara selektiv som stallägare också ang vem man vill ta emot som hyresgäst. De som endast söker det billigste alternativet är kanske inte den lämpligaste hyresgästen.

Likaväl som att man kanske inte som hyresgäst ska välja ett stall där hyrorna ligger i topp, för då vet man att stallägararen bara är ute efter att profitera på inackorderingarna så mkt som möjligt. Ingenting ingår som en service för att locka hyresgäster utan allting kostar rejält. Bra kvalite - men inte till vilket pris som helst när det kan vara lika bra kvalite hos grannen till betydligt lägre pris. Detta gäller på marknaden ö h t.

Jag vet inte - hjärnsläpp kanske? Någon annan förklaring till sådana hyror kan jag inte hitta.

Du är nog ganska ensam om att betala hyresvärden mer än hyresvärden kräver av dig. Alltså om hyran är satt till 1000 kr så skulle du självmant betala 2000 kr för att ha gott samvete? Det här tror jag sker endast i din fantasi och det tillhör ju inte heller verkligheten eftersom du är stallägare och inte hyresgäst.

Nu föddes jag ju inte som ställägare! ;) Och jag sa inte att jag självmant skulle betala det dubbla, men helt klart skulle jag påtala hur billigt det var och säga hur jag kände inför detta. Något som jag faktiskt gjort en gång för över 20 år sedan, innan jag blev stallägare, stallhyran var mycket låg och tanten som hade stallet mockade och fodrade samt skötte utsläppen. Så nej, detta sker inte enbart i min fantasi. Men jag förstår att det här är för dig oförenliga åsikter!

Men då får man avvara saker som man inte egentligen behöver, såsom häst!

Var rädd om dina inhyrningar för en vacker dag upptäcker dom att det finns billigare stall med precis samma service, foder etc där dom t o m kan få vara med och bestämma lite.

Jag värdesätter mina inhyrningar lika högt som de värdesätter mig! Är mycket glad åt de som hyr in sig här och de är i sin tur mycket nöjda med hur det sköts och bestämmande ordningen. Deras hästar får allt de vi har kommit överens om till dito pris. Så här snackar du om saker som du inte vet ett barr om! Och vad vet du om prissättningen där jag bor, de som valt att flytta hit från ett annat stall, är ju inte dumma på något vis, de har ju gjort ett aktivt val utifrån hur de ser på sin hästs vistelse och anser att det är en bra prissättning utifrån detta! Och ja, jag har högre stallhyra än vissa, men har då även många fördelar som andra inte har!

Ja fundera på det där ni! Jag tror inte att det är föräldrar som betalar i de flesta fall. Vad tror du själv att det finns för orsaker till ovanstående stallhyror?

Bra att det finns stallägare som uppskattar inackorderingar.:)

Hej!

Men skulle du själv vilja betala extra för att någon annan har häst uppstallad hos dig?

Låt säga att hästägaren vill betala 500 kr/månad för hästens mat, men i själva verket så kostar det dig 700 kr att köpa maten varje månad. (obs bara ett exempel)

Skulle du gå med på det? Varje månad, år ut och år in?
Det blir ju i det exemplet 2400 kr extra om året bara för att föda en annans häst.

Jag vet att jag skulle det inte.

Jag tycker att har man inte råd att betala vad det kostar att ha häst, då ska man nog inte ha det heller.

Men kan ju inte förvänta sig att andra ska stå för ens egna nöjen.

I mitt stall har mina inhyrda fått stå för egen mat, eget strö osv, de betalade en kallhyra som INTE täckte de utgifter jag hade, inte på långa vägar.

Nu delade vi rakt av på in/utsläpp och fodringar, trots att jag har 3 hästar och den inhyrde hade 1. Det var endast för att vi hade låg kallhyra.

Men jag har slutat att hyra ut nu, trivs bra själv och är inte i behov av någon hjälp egentligen då jag bor ett stenkast från stalldörren.

Nästan varje vecka kommer det folk och frågar efter plats, de blir både förvånade, upprörda och sura när de får höra att boxen som står tom, den ska också stå tom tillsvidare.

Men jag antar att det är så det kommer att bli för hästägare som har tunna plånböcker eller bara är rejält snåla och tycker att andra ska bekosta deras intressen, dörrarna är inte öppna längre, för det är inte kul att betala extra. Inte många har råd med det i dagens Sverige.

Nu inte sagt att jag tycker man ska tjäna massor på att ha inhyrda, men man ska ha betalt för det arbete man gör och definitivt inte gå minus varje månad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka