fråga om stallplats

Sv: fråga om stallplats

Hur kan man tycka att detta är dyrt!? Vad tror du att det kostar att ha anställda som sköter servicen!? Ska dessa jobba för ingenting eller svart, inte undra på att hästskötare är underbetalda, ingen värdesätter ju deras arbete?! Och en kallhyra på 1200:- för box, 2 ridbanor och ridhus är billigt tycker jag! Sedan så ska det ju räknas in moms i detta åxå, vilket gör att det går bort en slant till "farbror staten"!

Nej, fler borde få prova på rollen som stallägare så att de kommer i fas med verkligheten!

Kicki :)

Helt rätt, låt alla som gnäller prova på att ha inackorderingar i två års tid, så blir det nog annan ljud i skällan.

Från en som aldrig mer kommer att ha inackorderingar

Hejsan.
Det är inte frågan om att ngn ska gå back på det man erbjuder, men det är jag som kund/hyresgäst som själv beslutar om jag vill hyra av dig el ngn annan till det pris som ni hyresvärdar sätter.
Om min stallägare ökar min stallhyra så kan jag själv bestämma om jag tycker att det är värt det el inte. Om inta så flyttar jag och då kan ju stallägaren alltid hyra ut till ngn annan som känner att det passar honom/henne annars får ju boxen vara tom el hur.
Jag anser att det är upp till var och en att själv bestämma över vad som passar en själv och sin häst, och snacket om att man ska sluta med häst om man inte har råd med högre stallhyra, dyr sadel osv tycker jag är lite att slå under bältet på andra. Alla vill vi efter bästa förmåga ta hand om vår egen häst och tyvär har vi olika stora plånböcker men det betyder inte att jag missköter min häst för det.
Mvh Nisse

Men skulle du själv vilja betala extra för att någon annan har häst uppstallad hos dig?

Låt säga att hästägaren vill betala 500 kr/månad för hästens mat, men i själva verket så kostar det dig 700 kr att köpa maten varje månad. (obs bara ett exempel)

Skulle du gå med på det? Varje månad, år ut och år in?
Det blir ju i det exemplet 2400 kr extra om året bara för att föda en annans häst.

Jag vet att jag skulle det inte.

Jag tycker att har man inte råd att betala vad det kostar att ha häst, då ska man nog inte ha det heller.

Men kan ju inte förvänta sig att andra ska stå för ens egna nöjen.

I mitt stall har mina inhyrda fått stå för egen mat, eget strö osv, de betalade en kallhyra som INTE täckte de utgifter jag hade, inte på långa vägar.

Nu delade vi rakt av på in/utsläpp och fodringar, trots att jag har 3 hästar och den inhyrde hade 1. Det var endast för att vi hade låg kallhyra.

Men jag har slutat att hyra ut nu, trivs bra själv och är inte i behov av någon hjälp egentligen då jag bor ett stenkast från stalldörren.

Nästan varje vecka kommer det folk och frågar efter plats, de blir både förvånade, upprörda och sura när de får höra att boxen som står tom, den ska också stå tom tillsvidare.

Men jag antar att det är så det kommer att bli för hästägare som har tunna plånböcker eller bara är rejält snåla och tycker att andra ska bekosta deras intressen, dörrarna är inte öppna längre, för det är inte kul att betala extra. Inte många har råd med det i dagens Sverige.

Nu inte sagt att jag tycker man ska tjäna massor på att ha inhyrda, men man ska ha betalt för det arbete man gör och definitivt inte gå minus varje månad.

Självklart ska man som stallägare inte ha merkostnader pga inhyrda utan tvärtom. Men man kan inte förvänta sig en normallön för arbetet. Foder ska man ju betala självkostnadspris på eller möjligen lite extra för att stallägaren gör sig besväret (o kostnaden) att ta hem foder. Men jag tänkte mer på kallhyror och de tjänster som stallägaren utför. Jag har aldrig betalat mindre för foder än det i verkligheten kostar men om stallägaren vill det för att denne uppskattar min hjälp med stalltjänster exempelvis så är det helt OK för mig.

Men om man som stallägare inte har lust att ha inhyrda så ska man naturligtvis inte ha det men då får man ju sköta allting själv hela tiden också. Jag hade häst hos en stallägare som egentligen inte ville ha några inackorderingar, det var inte kul kan jag säga. Då blir man som stallägare grinig och tar lätt överbetalt också. Det var länge sedan jag flyttade därifrån. Det är i o för sig ett bra sätt att få slut på inhyrningar, att sätta så pass högt pris så att om ngn vill betala det så varsågod och annars blir stallägaren utan hyresgäster, vilket kanske var meningen...:eek:

KL
Men vänta lite nu, problemet är ju i grunden allt svartarbete i hästbranschen. Och om man väljer att stödja det eller inte. Jag tar inte det som är billigast, utan försöker se på helheten. Och vita löner till stallpersonal är viktigt för mig. Jag är så innerligt trött på svartarbete!! Unga tjejer som jobbar utan försäkringar och pension i ett mycket riskfyllt yrke. Jag betalar inte heller svart till hovslagare, veterinär etc. Jag vill ha kvitto. jag vill ha ett så rent samvete som möjligt, därför köper jag rättvisemärkt och kravmärkt så mycket jag har råd med. Sen om det är stallägaren eller anställd personal spelar ju ingen roll, eftersom stallägaren också ska ha vit och skattad betalning för det arbete som denne utför. Jag tror att den vita vägen är den enda rätta för att höja statusen på yrket, och på sikt generera ännu mer pengar till branschen. Nuförtiden handlar allt om det som är billigt, billigt, billigast, men ingen bryr sig om helheten, fackliga rättigheter, anständiga arbetsförhållanden för det vill ingen minsann betala för! Och det tycker jag är ruttet.

Självklart ska man som stallägare inte ha merkostnader pga inhyrda utan tvärtom. Men man kan inte förvänta sig en normallön för arbetet.

:eek:
Varför kan man inte förvänta sig en normallön?
Om man nu har tex 20 inackorderade i stallet så tar det ju rimligen en hel arbetsdag för att få det att fungera på ett bra sätt, ska man inte kunna få en normal lön för det då?

Du menar alltså att en som är bussig och hyr ut stallplatser till andra som inte har råd/tid att köpa och driva eget ska göra arbetat åt andra för en spottstyver?

Vad ska stallägarens familj leva av? Hästskit på tallriken kanske?

Foder ska man ju betala självkostnadspris på eller möjligen lite extra för att stallägaren gör sig besväret (o kostnaden) att ta hem foder.

:eek:

Du tycker alltså att du som inhyrd ska få all mat hemfraktad, upplagd på skullen nästintill gratis? Du är MÖJLIGEN beredd att betala en liten fickpeng för att någon annan ska göra hela det ganska tunga arbetet.?

Men om man som stallägare inte har lust att ha inhyrda så ska man naturligtvis inte ha det men då får man ju sköta allting själv hela tiden också.

Ja, det är ju det jag menar att det lutar åt, att de som äger stall snart inte längre har lust att göra det, frågan är bara vart alla snålisar och luspanka ska stalla upp då? I garaget kanske?

Jag förstår helt och fullt att man som stallägare tar emot enstaka inhyrda om man har ett litet stall och då tar ut en liten kallhyra mot hjälp i stallet, så har jag själv haft det och var nöjd med det.

Men om man har ett större stall, där det tar en full arbetsdag att sköta om andras hästar, då är det ju ens yrke och då måste man ju för 17 ha rätt till lönen inkl skatt mm.

...................................

Det är inte frågan om att ngn ska gå back på det man erbjuder, men det är jag som kund/hyresgäst som själv beslutar om jag vill hyra av dig el ngn annan till det pris som ni hyresvärdar sätter.
Om min stallägare ökar min stallhyra så kan jag själv bestämma om jag tycker att det är värt det el inte. Om inta så flyttar jag och då kan ju stallägaren alltid hyra ut till ngn annan som känner att det passar honom/henne annars får ju boxen vara tom el hur.

Absolut! Håller helt med!

Jag anser att det är upp till var och en att själv bestämma över vad som passar en själv och sin häst, och snacket om att man ska sluta med häst om man inte har råd med högre stallhyra, dyr sadel osv tycker jag är lite att slå under bältet på andra.

Det där med sadel har i alla fall inte jag nämnt.
MEN jag anser fortfarande att om man inte vill betala vad det kostar att ge sin häst ett schysst foder utan ställer sin häst i ett stall där det kanske tummas på kvalitetn i foder, ja, då ska man inte ha häst alls!

Det är inte en rättighet att ha häst!

Alla vill vi efter bästa förmåga ta hand om vår egen häst och tyvär har vi olika stora plånböcker men det betyder inte att jag missköter min häst för det.

Förhoppningsvis är det oftast så!
Däremot så har man ju hört talas om och även sett de som inte bryr sig ett skvatt vad deras hästar får att äta, så länge det är billigt för att dom inte har råd med annat, det finns tyvärr sådana också.

Har man inte råd att försörja sin häst, då ska man inte ha någon!
............................

"Inte förvänta sig normallön.......och möjligen få betalt lite extra för att man tar hem fodret"! :crazy: Känner att jag måste gå ut och KRAMA mina hyesgäster! :love: Är verkligen glad att det finns folk som ser världen från ett annat håll! Som själva vill ha betalt för det jobb som de utför och vill att andra ska kunna få detsamma! Som bara skaffar sig det som de har råd med och inte lever över sina tillgångar och låter andra stå för fiolerna!

Tänk vad en fundering kan göra att diskussionen stormar, både på gott och ont naturligtvis. Att hyresgäster och hyresvärdar ofta har lite olika åsikter kommer nog alltid att finnas, men iof så leder det ju också förhoppningsvis till en givande dialog och inte bara till paj kastning på varandra. Till TS tycker jag så här : fatta det beslut som känns bäst för dig, kolla olika alternativ om det finns det, jämnför och fatta sedan ett beslut baserat på de alternativ som verkar bäst för dig och din häst. Med detta avviker jag från denna tråd eftersom jag känner att jag har fått föra fram min åsikt och önskar TS Lycka till. :bow:

Mvh Nisse

...................................

Tyvärr är marknaden på det viset att det är VÄLDIGT svårt att leva på ett inackorderingsstall, åtminstone här i mina trakter. Ridskolorna har anställd personal men där finns ju andra inkomstkällor oxå som tävlingar, cafeteria, ridlektioner mm. Annars gäller det att ha ett privat ridhus om man ska kunna ta högre hyror och det är bara ett enda ställe häromkring.

Om stallägaren tar hem t ex hö så hjälps man ju åt att få upp det på skullen. Det får alla hyresgäster hjälpa till med på alla stall jag känner till. Om så inte sker slutar stallägaren med detta och var o en får köpa sitt foder själv, vilket jag egentligen tycker är en bra idé för då kan alla handla precis det foder man själv vill och ingen kan klaga på någonting heller. Så har vi i mitt stall och jag skulle aldrig ge min häst dåligt hö trots liten plånbok, nej då får jag hellre äta gröt varje dag.
Jag tror inte att det blir fler o fler som slutar att hyra ut boxplatser då det faktiskt finns så pass många fördelar med att göra det. Men dels handlar det om att ha bra o rätt hyresgäster och dels väljer man själv om man vill fokusera på problemen med hyresgäster eller det positiva. Om man som stallägare ligger rätt i pris och tar in bara bra hyresgäster är det inga större problem anser jag.

l
De flesta är på det klara med att stalljobb oftast inte betingar en vanlig lön utan betydligt lägre, vilket de även är medvetna om innan de gör valet att satsa på stalljobb. Det går inte att jämföra med lagårdsarbete med kor där det inte går att få tag i billigare mjölk i någon affär utan den kostar ju ungefär lika överallt.

Skillnaden är att lönerna inom hästbranchen många gånger dumpas av svartjobb eller liknande arrangemang i form av, kost, logi, "fickpengar"! Något sådant ägnar vi inte oss åt, har avtal som vi måste följa samt att vi VILL att folk som vi anställer ska gå med i facket. Skulle inte spela någon som helst roll om det gick att få tag i billigare mjölk eller inte, då fick man minska antalet anställda och jobba ännu mer själv (om möjligt) inte ge folk sämre lön! Jag har inte 2 synsett beroende på vem det gäller utan samma oavsett, det som jag vill ska gälla för mig ska även gälla för andra. Att utnyttja mina anställda skulle aldrig komma i fråga genom att inte betala avtalsenlig lön. Och allehanda "hästarbetare" går likt djurskötare/lantarbetare under komunal och ska ha lön därefter.

ALLA människor har rätt till en skälig lön, något som jag tycker att man ska komma ihåg!

Med ditt resonemang så funkar ju även detta, "de flesta är på det klara med att kvinnors jobb inte betingar en "vanlig" lön utan betydligt lägre, vilket de är medvetna om när de väljer att gå ut och jobba"! :eek:

"de flesta är på det klara med att kvinnors jobb inte betingar en "vanlig" lön utan betydligt lägre, vilket de är medvetna om när de väljer att gå ut och jobba"! :eek:

Något som är ganska intressant är att i en del av de trådar där någon hästägare får för sig att börja "jobba" med hästar, som tex skötare, så sitter oftast samma hästägare som vill betala minst möjliga i stallhyra och riktigt ojjar sig över att stallägarna är sååå snåla för att de inte vill eller kan betala skötaren mer än mat/husrum och fick pengar!

I andra trådar så är tonen den att stallägaren är girig för att den vill höja hyran!

*suckar*

Jag undrar ibland vad de fick för betyg i matten, jag som är dålig på matematik kan i alla fall lägga ihop 1 + 1.

Självfallet hör allt detta oftast ihop.

Hästägarna som är inhyrda är för snåla för att betala vad det kostar är den direkta orsaken till att det är så låg status på hästarbete.

Just därför är det svårt för en stallägare att betala en riktigt lön åt sina anställda.

Ekorrhjul!

Exakt, huvudsaken är att det passar deras plånbok oavsett vilken sida "staketet" de står på för tillfället!

Skillnaden är att lönerna inom hästbranchen många gånger dumpas av svartjobb eller liknande arrangemang i form av, kost, logi, "fickpengar"! Något sådant ägnar vi inte oss åt, har avtal som vi måste följa samt att vi VILL att folk som vi anställer ska gå med i facket. Skulle inte spela någon som helst roll om det gick att få tag i billigare mjölk eller inte, då fick man minska antalet anställda och jobba ännu mer själv (om möjligt) inte ge folk sämre lön! Jag har inte 2 synsett beroende på vem det gäller utan samma oavsett, det som jag vill ska gälla för mig ska även gälla för andra. Att utnyttja mina anställda skulle aldrig komma i fråga genom att inte betala avtalsenlig lön. Och allehanda "hästarbetare" går likt djurskötare/lantarbetare under komunal och ska ha lön därefter.

ALLA människor har rätt till en skälig lön, något som jag tycker att man ska komma ihåg!

Med ditt resonemang så funkar ju även detta, "de flesta är på det klara med att kvinnors jobb inte betingar en "vanlig" lön utan betydligt lägre, vilket de är medvetna om när de väljer att gå ut och jobba"! :eek:

Alltså nu ska vi hålla isär begreppen. Att de flesta inom hästbranshen är fullt medvetna om att det är svårt att leva på=svårt att få full lön är inte detsamma som att jag tycker att det är rätt. Jag tycker att det är bra att det finns båda sorter, dyra stall med full lön till de som arbetar och mindre stall med mindre service där hyresgästerna hjälper stallägaren med sysslorna och får en billigare hyra.

Att jämföra med kvinnolöner blir kanske lite snett eftersom det stämmer att kvinnor vet om att de oftst tjänar sämre än män men jobbar ändå men skillnaden är ju absolut inte lika stor som den skillnad vi pratar om gällande häst/stallarbete.

Nej, men behöver den vara lika stor för att föra det resonemanget!? Oavsett så är det ju fel att inte få den lön som man förtjänar. Krasst så bidrar det ju mycket att det är en hobby för de flesta i väldigt stor utsträckning och då förväntas det tydligen att folk ska jobba mer eller mindre ideellt för någon annans skull. Allt ska vara till självkostnadspris! Att köra kollektivt med utsläpp och fodringar är en sak, men att köra lågpris är något annat.

Det är ju som att ge folk lön efter "behov", du har ingen villa eller bil så du får en lägre lön, trots samma jobb, utbildning och liknande, än "Klas" för han har både villa båt, bil, sommarstuga och behöver pengarna bättre! :crazy: Vore ju ett visset scenario!?

Senast ändrad av en moderator:

Därför att denna bransch oftast, tyvärr, inte fungerar på det viset. Marknaden=de inhyrda styr.

Så inhyrda anser då att en viss yrkeskår inte är värda att få en lön de kan leva på!

Allt för egen vinnings skull.

Shit alltså!

Det är en sabla tur att man endast har ett eget litet stall, att man har lagt hästyrket åt sidan och bara numera har det som hobby.

Tack och lov har jag alltid, där jag arbetat fått avtalsenlig lön. :bow:

Har haft bra arbetsgivare!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka