Fråga om John Moore.

Riley

Trådstartare
Hoppas man får ställa frågor om specifika "tränare".
Har bara en kort undring: Använder John Moore sig av metoden (eller någon metod som på något sätt liknar) join-up?

Sv: Fråga om John Moore.

Kommer med någon typ av halvsvar/motfråga :p

Vad menar du när du skriver "liknar"?
Att syftet är samma?
Att man gör samma saker?

Jag vet inget om Moore, men Parelli strävar efter "joinup" alltså att hästen följer en, han kan "utöva tryck" på hästen för att direkt ta bort trycket så snart hästen tittar åt hans håll. Detta kan se vääääldigt olika ut beroende på häst och situation, men i alla fall (som jag sett) så ser det inte ut som det som Monty gör...

Så jag tror att din fråga är svår att besvara, om du inte preciserar dig lite :idea:

Jag tycker inte om Montys joinup, älskar Parellis, det är så stor skillnad beroende på hur man gör det. Jag skulle tippa på att Moore använder någon typ av liknande metod, av det jag sett verkar de alla göra det, frågan är väl HUR han gör det isf, kanske kallar han det annorlunda också. Tror inte Parelli kallar det för joinup tex.

Aha, finns det fler varianter av join up som går under samma namn?
Jag tänker på den sorten där personen stressar runt (här borde jag väl ducka, men det är så jag ser det) hästen i exempelvis en rundcorall, och hästen helt enkelt får välja mellan att fly eller följa.

När jag skriver liknar tänker jag på ev. metoder som går ut på samma sak, dvs. att jaga iväg och driva hästen ifrån sig ända tills den "väljer" att följa.

Vet inte om de kallas joinup just, men det handlar ju om att hästen ska finna människan intressant och trygg nog att följa.

Monty "jagar" dem ju i en corall som sagt, tills de ger upp helt enkelt. Känns inte så trevligt.
Parelli har en mycket större yta, och han typ "rovdjurssmyger" på hästen, riktar sin energi mot hästens bak, så länge hästen inte bryr sig om honom. Ibland händer det att de springer lite i början för att de är stressade(typ stor arena med massa publik), men själva syftet är att han vill att hästen ska lägga märke till honom. Så snart hästen ser honom så vänder han och går iväg. Efter ett par gånger fattar hästen att om han håller koll på gubben med cowboy-chaps så slutar han smyga och vara skum, och går bara iväg. Detta beteende, att gå iväg, gör hästen nyfiken och den känner att den har kontroll på gubben. Ganska snart följer den honom som en hund. Tror han ibland kallar det "stick to me".

Är ju "liknande" beroende på hur man ser det, fast helt olikt :idea:

Men det du undrar är egentligen om Moore jagar dem i liten rundcorral tills de ger upp psykiskt?

Hoppas någon annan här har koll på Moore då :idea:

John Moore har inte sysslat med "join-up" á la Monty dom gånger jag sett honom, och jag tror inte han varken behöver eller gillar det.

LIA

Jag har varit på en kurs med John Moore, och jag kan inte direkt tycka att han och Monty har samma teknik. Om man läste mellan raderna så menade han att det Monty höll på med var skit, men det är ju en tolkningsfråga.

Aha, tack før førtydligandet! :bow:

Halvt kl

Anledningen till att jag undrar ær att jag ær intresserad av att ta med mig hæsten på en clinic John Moore ska hålla i nærheten, men innan dess vill jag vara sæker på att han inte pysslar med den dær Monty-join up:en. :angel:
Tack før era svar!

JA - ta med hästen och åk dit! Jag har bara varit fotfolk på clinic och tittat på DVD - jag skulle kalla det jag sett för "team-up". När jag såg honom första gången hade jag just "upptäckt" AR och fann många paralleller där.

Spännande! Verkar ju som att flera inte tror han gör som Monty, i annat fall får man väl säga ifrån bara. :idea:

Ha det så kul!

Hade jag absolut gjort, om det inte vore för att jag är så orubblig att jag inte vill att några "jagare" ska ha något att göra med min häst överhuvudtaget. :angel:

Ponnytant:
Åh, det låter bra, då ska jag absolut kolla upp den här clinicen närmare!

*Vänder i dörren" ......
Fast jag tycker ju att Monty Roberts är mycket av en föregångare inom "icke-vålds-principer". Det är alltså inte alls så att jag total-dissar, även om jag INTE är någon "jagare" och mycket väl förstår din inställning!

Men det var ju inte det frågan handlade om! Du kommer att få jättekul!

John moores stressar absolut inte runt hästen. Tyckte han var väldigt mjuk och lugnt men fick ändå fantastiska resultat. Har haft stor hjälp av vad jag lärde mig av honom.

Ååååååk om de inte är för sent! Jag åker så fort jag får chansen ÄVEN om jag är inbiten parellare så älksar jag Jogn för hans underbara humor hans sätt att bjuda på sig själv och att det inte blivit en komunuversiell sak (stavning?) han ska vara i skara nu men dit har jag en bra bit TYVÄR!

aaaah *avundsjuk*
Har vart pa John Moores clinic, fyra ganger?
3 ganger med hast och 1 gang som askadare.
Kolossalt duktig.

Nej, jag tyckte tyvärr det var alldeles för dyrt för stunden, så det blev aldrig av.
En annan gång kanske.

Näe, han använder inte join-up.

Har sett honom utan häst en gång och med häst en gång i Lindesberg förra veckan - otroligt kul!

Han är en härlig människa, och duktig på det han gör :bow:

Väcker den här tråden då det eventuellt blivit aktuellt med en clinic igen.
Frågan är dock inte riktigt densamma.

Om man har en häst som man har sådana allvarliga och ihållande kommunikations/problem med att slakt snart är den enda återstående utvägen - är det någon idé att lägga ut stora pengar på att ta med den på en tvådagarsclinic med Moore?

Eller... äh, jag vet inte hur jag ska formulera mig.

Alltså: Jag är inte efterbliven, jag förstår ju självklart att ingen kan säga "jo men si och så kommer det gå", men jag menar... vad är det som egentligen sker på hans clinics? Är det mest att han gör och man själv står vid sidan av?

Kan man ha några som helst förhoppningar om att vad-han-än-försöker-åstadkomma är något som kan komma att hålla i sig även efter clinicens slut? Eller är det mer att man kanske ser en förbättring under just de här dagarna, får några teoretiska tips på vad man gör om problemen återkommer, och sedan är risken stor att allt går tillbaka i samma gamla spår igen? Eller finns risken att man helt enkelt bara blir rekommenderad att ta bort/överlåta hästen till någon annan?

Man kan ju tycka att jag borde anse det vara värt att prova, när den enda utvägen annars är avlivning.
Men dels är jag inte gjord av pengar, och varken kan eller vill slänga bort fler tusen i onödan. Dels ligger det här på en otroligt stark känslomässig nivå för mig, och det känns som om det skulle bli en mycket hårdare törn om jag bygger upp några falska förhoppningar om att kunna få ordning på min älskade häst, bara för att allt sedan visar sig gå åt helvete efter en minut.

Flum, får skylla på tiden, men jag hoppas någon förstår vad jag försöker yra fram.

Senast ändrad:

Jag har inte riktigt koll på vad det är din häst gör (jag tror att jag vet att det finns en tråd någonstans?).
MEN, jag hade åkt dit, dels för att jag vet att han kan hjälpa dig, dels för att han är brutalt ärlig, så han kommer vara rak med hur hon beter sig och vad du kan åstadkomma med henne.

Jag hade tagit chansen.

Liknande trådar

Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 736
Senast: Magnum
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
2 075
Senast: SiZo
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 812
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar