Fråga om foderhund.

jassica

Trådstartare
Jag ska ta en hund på foder, och ska ställa ut henne, hur går man då tillväga, för jag blir väl inte skriven som ägare på henne?

Jag köper henne på halvfoder, dvs de ska ta en kull på henne.

Sedan är jag lite orolig fall att det ska bli något problem, att de kanske vill ha henne tillbaka? Jag betalar 6.000kr för henne och de ska ha en kull sen blir hon min helt.

Sv: Fråga om foderhund.

Ni skriver fodervärdsavtal. När de tagit sin kull på henne övergår hon i din ägo, eller då hunden fyllt 5 år om jag inte minns helt fel.

Men det är DIN hund, dvs de har ingen rätt att ta henne tillbaka och hon är ditt ansvar. Det enda de har rätt att göra är att låna hem tiken till sig när det är dags för att ta kull.

Du måste inte vara skriven som ägare på en hund för att ställa ut den.

Nej det vet jag, men när jag ska anmäla så måste jag då skriva uppfödarens namn som ägare.

Men det jag undrar är om jag skrivs över som ägare nu när jag hämtar henne eller efter att hon haft sin valpkull?

Eftersom det är halvfoder så ska ni båda stå som ägare på hunden. Du har ju betalat halva hunden och ska naturligtvis stå som ägare du också.

okej, det kanske uppfödaren vet om, annars får jag påminna henne om det.

Numera finns det inget som heter halvfodervärd hos SKK utan ni fyller i ett köpekontrak med bibehållen avelsrätt (blått papper).
Det är alltså du som köper hunden för halva priset (eller annan övernskommen summa) och uppfödaren får om du vill ta en kull valpar. Vill du inte det kan du (tyvärr) betala resterande summa och uppfödaren blir helt utan ersättning trots att denne kanske meriterat och betalat hälsoundersökning för hunden (ja, detta avtal skyddar inte uppfödaren alls utan är totalt värdelöst). Alltså är det bara du som är ägare till hunden.

Den tik som jag sålt med ett sådant kontrakt står vi båda som ägare på utställningarna. Detta trots att jag inte är ägare till hunden utan enbart "har rätt" till en valpkull.

Okej, så jag kan alltså inte på något sätt bli lurad? Jag är orolig att hon t.ex kommer och hämtar hem hunden, för vi komer ju båda stå som ägare på hunden..

Sedan en sak jag tycker är lite konstigt, hon är också rädd för att bli lurad säger hon, så stamtavlan behåller hon tills hon tagit en kull på hunden, så när hunden blir helt min då får jag stamtavlan, så när jag ska ställa ut hunden skickar hon den till mig, och sen får jag skicka tillbaka den.

Du ska alltid ha stamtavlan oavsett du är halvfodervärd eller helfodervärd.

Så länge ni skriver ett ordentligt kontrakt så ska det väl vara svårt att lura varandra ??

Jag ska ta en hund på foder, och ska ställa ut henne, hur går man då tillväga, för jag blir väl inte skriven som ägare på henne?

Jag köper henne på halvfoder, dvs de ska ta en kull på henne.

Sedan är jag lite orolig fall att det ska bli något problem, att de kanske vill ha henne tillbaka? Jag betalar 6.000kr för henne och de ska ha en kull sen blir hon min helt.

Jag har köpt min hund med bibehållen avelsrätt. Har betalat halva hunden med pengar andra halvan betalar jag med en kull valpar.
Jag är ägare och står som ägare och bestämmer helt över hunden. Har stamtavla och hela kittet.

Däremot så har uppfödaren ibland stått för en del utställningar då har de anmält , och betalat och skrivit sitt namn, verkar inte vara några problem.

Senast ändrad:

Okej, ja jag ska även ringa skk idag, och kolla upp och be dem skicka papper etc.

Tyvärr måste jag rusa till jobbet, så hinner inte svara ordentligt!

Nej, hon kan inte komma och hämta hunden hur som helst. Däremot så får hon låna den för meritering samt självklart vid parning och valpning om du vill det. Du är i detta kontrakt skyddad, det är däremot inte uppfödaren som jag tidigare skrev.

Det där med flera ägare är lite lurigt och jag är inte säker på hur man ska gå tillväga för att få till det. Berätta gärna vad de sa på SKK när du pratade med dem. Men fyller ni i ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt så är det enbart DU som är ägare till hunden. Ni deläger alltså inte utan uppfödaren har rätt att låna hunden av dig.

De sa i stort sett vad du skriver. Jag berättade också att hon vill behålla stamtavlan som säkerhet, men de på SKK sa att både stamtavlan och om hon står som ägare påhunden, är totalt ointressant för hennes del då det inte är juridiskt bindande, utan det är jag som är ägare, då jag skrivit under avtalet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 889
Senast: Otherside
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka