Fråga från novis

mimmipigg

Trådstartare
Var in och tittade på sportinfo och läste om dotterns häst, har har bara gjort en start och då står det så här: 1000 dt egdk 0, vad betyder dessa förkortningar?
Inte för att det har någon betydelse men jag blev nyfiken.

Sv: Fråga från novis

Det betyder att den kvalat på dirttrackbanan 1000 meter och inte godkänts. Den har inte sprungit inom godkänd tid. Långsam helt enkelt. Nollan står för att den ännu inte då¨har ett sk formtal, det får de när de startat och är ju högre ju bättre hästen gått i löpen.

Den har alltså eg inte startat utan bara kvalats. Det måste alla hästar göra för att sen få starta i riktiga löp. Men de måste då vara godkända förstås. De får kvala om när de inte är godkända, men det gjordes nog inte mer er häst då.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fråga från novis

Tack för svaret!
Nej, han startades aldrig mer eftersom han drabbades av en mycket svår hovspricka och såldes som ridhäst eftersom konvalecenstiden beräknades till över ett år.
Nu har han lämnat Skåne bakom sig och blivit norrlänning sen ett par år. En fin häst är det!

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 742
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 676
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 941
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 172
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar