Foundation

T

Tripple Creme

Hur mycket foundation har ni i era Quarter´s ?

Skulle va intressant å veta.......tyvärr tycker jag inte att man pratar eller anser det lika stort/viktigt ang. foundationblod här i Sverige som i USA.

Sv: Foundation

Hrm.. okunnig :P Vad är foundation?
Antar att ni inte menar sån man har i fejjan ;) hehe:o

Det är väl hur mycket quarter det är bakom, ju mer fullblod desto mindre procent foundation om jag fattat rätt, jag började räkna på Jack men gav upp

Jag förstår dig att du gav upp :) det är inte helt lätt att räkna, speciellt inte på Paint sidan.

Hahaha.....nej inte sån foundation.......Hur mycket Quarterblod det är i Quarterhästen när fullblod som inte är godkända som fundationblod är borträknat.

Det är väl hur mycket quarter det är bakom, ju mer fullblod desto mindre procent foundation om jag fattat rätt, jag började räkna på Jack men gav upp

Jo da, så räkna dom.
Lita konstig i för sig igenom så kallad quarter häster föra 1940 räknas inte som quarter, dom var Fullblod quarter mile race hästers av English stäm. Det var några av dessa avkommenda som byggd AQHA 1941, avkomma som var av oprovad Fullblod, hade inte presterat på bana. ( a lot of good horsemen came home from the war and wondered WHAT THE HELL IS GOING ON?)
Vad dom nybygger av AQHA inte visst var dom Genetic Diseases som förds vider av King,Poco Beno, Doc Bar, Doc-O-Lena och Impressive linjä, vidar innavel görde saken inte bättre.
Så här man mycket Foundation, det mer innavel och stora risk för Genetic Diseases.
Az

"Så här man mycket Foundation, det mer innavel och stora risk för Genetic Diseases"

Det finns det inga som helst bevis för, det finns dom hästar som är linjeavlade på detta blod och har inga som helst genetiska defekter.
Sen finns det individer som har någon av hingstarna bara en gång och har fått en defekt gen.

"Så här man mycket Foundation, det mer innavel och stora risk för Genetic Diseases"

Det finns det inga som helst bevis för, det finns dom hästar som är linjeavlade på detta blod och har inga som helst genetiska defekter.
Sen finns det individer som har någon av hingstarna bara en gång och har fått en defekt gen.

Linjeavlad är bara ett fin ord för Inavle som andvands av osterias avles folk och att säjer att inavel inte leda till genetiska defekter är bara dumhet.
Az

Är det rätt som det står att om fullblodet i stamtavlan är född innan 1941 så räknas den som 100% iaf?

:idea:

Jag håller inte med till 100% vad det gäller linjeavel vs inavel......

men jag tänker inte fortsätta diskutera det ämnet då tråden inte skapades för att diskutera inavelns vara eller icke vara.

Får väl hoppas att aveln är sundare idag och att man lär sig av misstag :)

Nu har jag suttit å räknat på min stjärna...

93,164063 fick han :)

Är det bra eller dåligt??

Hur räknar man på paint?? Eller man kanske inte räknar på dem om de inte är reggade som quarter?

Har en paint som har "quarter-foundation". Mamma paint (med quarter-foundation), pappa quarter.

Är inte så insatt i quarter/paint avel än... man lär så länge man lever!

Ja det tog sin tid att räkna..87% på quartern och 82% på painten (vet inte om man räknar foundation på paintar men jag gjorde det nu i alla fall)

Kan inte hålla med dig mer!! Äntligen nån som vågar säga det rent ut :banana:

För att svara på frågan i tråden så har min häst nånstans mellan 92 och 96% beroende på vilken metod man använder, dvs. vilka fullblod som räknas som quartrar!?

Liknande trådar

Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 295
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 378
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 448
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈