Efter Freja får nog den sprudlande hösten anses vara över, åtminstone i Blekinge, här är mina sista färgglada bilder på träden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade nog kört på bara 24-105 faktiskt. Varje gång jag rest har jag tagit med för många objektiv, det slår aldrig fel Det blir bara tungt och besvärligt. Men om du vet med dig att du kommer ha möjlighet till många motiv där du behöver det stora objektivet så är det såklart värt att ta det med, men jag tycker personligen att jag sällan eller aldrig haft användning för ett stort zoom-objektiv just på resa.Ok, nu är semester på Teneriffa över nyår bokat och klart, och eftersom jag numera äger en vettig kameraryggsäck så ska ju kameran få följa med Däremot så funderar jag på vilka objektiv som behövs. Jag har ju ett fast 50mm, ett 24-105 och ett 70-200. Tänkte att det borde räcka med de två små? Det stora är lite väl dyrt för att ha med på en sån lång resa , eller hur?
@Septicemia - En mindre Kata, 3N1 som jag fyndade helt ny på Röda Korset för 150:-
+ @Flixon
Jag ska ju främst semestra och bada med dottern, men det blir ju troligen en dag på Loro Parque som är en av Europas största djurparker. De har både delfin- och späckhuggarshow. Det är där jag tänker mig att jag vill ha zoomen, men jag vill ju se showerna också, inte bara plåta dem
Tror det blir de två små bara. 24-105 för att det är jag mest van vid, och 50mm för att det får plats och jag behöver fortfarande träna med det
Jag vet, jag känner mig tveeggad. Får googla lite till. Har ju tid på migTotalt OT men jag avråder starkt från att besöka (stödja) Loro Parque. Det finns stora brister i deras djurhållning och rätt mycket att läsa online, filmen Blackfish finns också som är sevärd om man vill få en inblick i hur valar har det i fångenskap.
Jo, det märktes här med att jag är ringrostig, fotade lite idag när de andra red i ridhuset. Det jag störde mig mest på att kameran verkar ha väldigt svårt att fokusera.
Egentligen skulle jag behöva ut och lära mig fota igen, svårt bara när fantasin brister...
Det är just sånt där jag har svårt till, tycker inte om att bli låset till ett tema. Har provat men det blir liksom "meh-bilder" till slut. Förvisso är fantasin någon man måste träna, får väl börja ta med mig kameran och gå ut i skogen.När fantasin tryter så är facebook din vän..... Det finns flere grupper som lägger ut diverse fotouppdrag.... Valfritt att deltaga såklart... men där får man tips och inspiration
Kolla t.ex https://www.facebook.com/groups/fotouppdraget/ där är uppdraget just nu att fotografera mat
Eller så https://www.facebook.com/groups/588069234683132/588274321329290/?notif_t=group_activity där det är nytt tema varje vecka.... finns en lista på alla teman under detta år.... bara att ge sig ut o fotografera.....
När fantasin tryter så är facebook din vän..... Det finns flere grupper som lägger ut diverse fotouppdrag.... Valfritt att deltaga såklart... men där får man tips och inspiration
Kolla t.ex https://www.facebook.com/groups/fotouppdraget/ där är uppdraget just nu att fotografera mat
Eller så https://www.facebook.com/groups/588069234683132/588274321329290/?notif_t=group_activity där det är nytt tema varje vecka.... finns en lista på alla teman under detta år.... bara att ge sig ut o fotografera.....
Ja det är svårt att fota i ridhus! I ditt fall hade jag nog vridit upp ISOt rejält för att kunna ha lite kortare slutartidTog lite bilder igår och insåg att jag verkligen är ur form att fotografera, skulle nästan behöva gå en sån där kurs för att lära känna kameran igen och få lite hjälp.
Misstänker att jag hade lite för kort skärpedjup, men det var ändå en kul utmaning att försöka få hyffsad skärpa när kameran vill ha lite längre slutartid pga ljuset.
Ptja, en har ju haft lite fotograferingar senaste tiden. Dessa är från denna vecka:
Ja det är svårt att fota i ridhus! I ditt fall hade jag nog vridit upp ISOt rejält för att kunna ha lite kortare slutartid
[/QUOTE
Jo, fast man vill inte vrida upp det för mycket, i och med bruset som bli ju högre upp det kommer. Försöker hitta en balansgång vid vilket ISO bruset är synligt. Så jag vet vilket ISO som är max om jag ska ha bra bilder ur proffsfotosynpunkt.