Fototråd nr.5

Just på dessa bilder "blev det lite som det blev", då hästen tyckte att det var väldigt väldigt roligt att busa i vattnet. Och rider men barbacka på en 180 hög hingst utan hjälm, byxor eller skor så kommer poserandet lite i andra hand. Men för min del gör det inget, jag gillar det, så jag skulle lika gärna kunna säga ja på den frågan :angel:

Fullt förståeligt :D

Jag tänkte att det kanske fanns något budskap bakom tanken eftersom det var så genomgående. Ett otroligt fint ekipage och stämningsfulla bilder oavsett!

Alltså, shit vilket dåligt samvete ni ger mig nu. :p
Jag blir så sugen på att också gå ut och fota när jag ser era fina bilder. :up:

Jag är likadan, när jag ser allas fina alster så blir jag fotosugen! :D

Idag har jag gott om tid men vädret är så grått. Vad kan man fota som funkar med typisk skånsk vinter (5-7 plus, regn och horisontell snålblåst)?

Visst blir man? Får hoppas suget håller i sig. :up:

Haha, hos mig kan nog fotograferandet gränsa besatthet ibland. Min sambo bara suckar när jag utbrister "åh, ljuset är fantastiskt nu, jag går bara ut en sväng!" :angel:.

Idag var ljuset verkligen allt annat än fantastiskt, nästan lika gråbrunt som i februari, så jag roade mig med att försöka komma åt att fota fröken snok här hemma. Hennes terrarium står rätt illa till ur fotosynpunkt så det är inte snyggt gjort. Någon som har bra idéer på hur man kan fota bra in i terrarium? Eller något roligt att göra med/i det? (Det är nog dags att putsa rutorna...)
Ormen kan visserligen plockas ut och hanteras men inte släppas ner på egen hand och det är så tråkigt med orm-virad-runt-hand-bilder så jag står hellre över det experimentet.

Nemi!
members_of_the_family_by_slaughterofdreams-d9czqhu.jpg

members_of_the_family_by_slaughterofdreams-d9czr7d.jpg

members_of_the_family_by_slaughterofdreams-d9czrk8.jpg

members_of_the_family_by_slaughterofdreams-d9czrwg.jpg

Haha, hos mig kan nog fotograferandet gränsa besatthet ibland. Min sambo bara suckar när jag utbrister "åh, ljuset är fantastiskt nu, jag går bara ut en sväng!" :angel:.

Idag var ljuset verkligen allt annat än fantastiskt, nästan lika gråbrunt som i februari, så jag roade mig med att försöka komma åt att fota fröken snok här hemma. Hennes terrarium står rätt illa till ur fotosynpunkt så det är inte snyggt gjort. Någon som har bra idéer på hur man kan fota bra in i terrarium? Eller något roligt att göra med/i det? (Det är nog dags att putsa rutorna...)
Ormen kan visserligen plockas ut och hanteras men inte släppas ner på egen hand och det är så tråkigt med orm-virad-runt-hand-bilder så jag står hellre över det experimentet.

Nemi!
members_of_the_family_by_slaughterofdreams-d9czqhu.jpg

members_of_the_family_by_slaughterofdreams-d9czr7d.jpg

members_of_the_family_by_slaughterofdreams-d9czrk8.jpg

members_of_the_family_by_slaughterofdreams-d9czrwg.jpg
Åh, kan inte du dela med dig lite av ditt fotosug/besatthet. :p
Fina bilder igen. :up:

@RedHyuuga Åååh så mysigt med frost :love: Här är det runt 8 plus, men riktigt, riktigt fint väder. Gissa vem som måste hänga runt inne i skolan/på tåg hela jäkla dagen (räknar inte med att vara hemma före 20, dvs när det hunnit bli kolsvart igen)...

Jag gillar att försöka få frosten att verkligen gnistra i bilderna och tycker att det är roligt att leka med färgerna som blir särskilt på morgnarna. Sist det var riktigt fin frost här nere var nog 3 år sedan. Hoppas på en fin vinter i år!

@RedHyuuga Åååh så mysigt med frost :love: Här är det runt 8 plus, men riktigt, riktigt fint väder. Gissa vem som måste hänga runt inne i skolan/på tåg hela jäkla dagen (räknar inte med att vara hemma före 20, dvs när det hunnit bli kolsvart igen)...

Jag gillar att försöka få frosten att verkligen gnistra i bilderna och tycker att det är roligt att leka med färgerna som blir särskilt på morgnarna. Sist det var riktigt fin frost här nere var nog 3 år sedan. Hoppas på en fin vinter i år!
Jo, det är fint med frost, älskar rimfrosten som blir på vintrarna. Nu har det blivit så varmt ute att frosten försvunnit i solen. :p
När jag är mer seriös så leker jag runt lite med inställningarna.

Är det någon här som har fotat med adapter?
Som jag förstått det så är det främst automatiken som försvinner, är det något annat man bör tänka på?

Det har lite plötsligt ramlat ner två objektiv i knäet på mig men de är Nikon och jag fotar med Canon-hus. Min första tanke var att sälja, men går de att använda vore ju det toppen eftersom jag har så dåligt med gluggar till min fullformatare.

Objektiven det gäller är original, ett Nikon ED AF 180 2.8 samt ett Nikon AF 28 2.8.

Ok, slänger in mina första alster i tråden. Total hobbyfotograf som hamnar i kategorin jag-provar-så-ser-vi-vad-som-händer så både positiva ord och kritik är välkommet.
Har en Nikon 3100 (tror jag :p).

DSC_0643_zpsaqqtg6sz.jpg

DSC_0693%202_zps3gyhrb0k.jpg

(här ser jag att man kanske skulle retuschera bort staketet vid mulen för att det skulle bli snyggare, eller?)

DSC_0704_zpswjziivjz.jpg

@hemlig Härligt ljus i första bilden! Lite synd att vovve tittar bort så mycket bara. Jag tycker det är jättebra att du/kameran är på samma nivå som djuren i bilderna, det känns välbalanserat och genomtänkt.
Ett övergripande tips, som du själv är inne på, är att välja bakgrund med omsorg så du slipper sitta med retusch i onödan. Sedan kan det vara kul också, man lär sig mycket kring komposition när man svär över klonverktyg. :D Tänker du ge dig på att ta bort staketet vid mulen så tror jag att du behöver ta bort det i hela bilden.

Jag har försökt fånga lite höstfärger den senaste veckan.

pink_by_slaughterofdreams-d9f6ica.jpg

burning_edges_by_slaughterofdreams-d9ebx4r.jpg

vibrance_by_slaughterofdreams-d9f6i40.jpg

(Jag svär över bänken här men det fanns inte så mycket att göra...)
all_hallows_eve_by_slaughterofdreams-d9f6ill.jpg

Ah skit, jag missade fota hösten, nu är alla träd så himla tråkiga, oh well kommer fler år.
Får satsa på vintern istället. :D

Vintern är så härlig att fota när den är gnistrande :up:. Helt klart en underskattad årstid när det gäller foto.
Här omkring lär det vara brungrått från november till mars så jag sätter allt mitt hopp till en skidresa jag ska på i december. Men det brukar bara vackra och färgstarka solnedgångar mot havet runt januari.

Vintern är så härlig att fota när den är gnistrande :up:. Helt klart en underskattad årstid när det gäller foto.
Här omkring lär det vara brungrått från november till mars så jag sätter allt mitt hopp till en skidresa jag ska på i december. Men det brukar bara vackra och färgstarka solnedgångar mot havet runt januari.
Rimfrost med sol! :love:
Återstår att se om det blir någon riktig vinter i år.

Ok, nu är semester på Teneriffa över nyår bokat och klart, och eftersom jag numera äger en vettig kameraryggsäck så ska ju kameran få följa med :heart Däremot så funderar jag på vilka objektiv som behövs. Jag har ju ett fast 50mm, ett 24-105 och ett 70-200. Tänkte att det borde räcka med de två små? Det stora är lite väl dyrt för att ha med på en sån lång resa :nailbiting:, eller hur?

@Ninnurur

Härligt med sol över nyår! Vad blev det för väska? :)
Kommer du tillbringa mycket tid där du inte ska fota/finns det möjlighet att låsa in värdesaker på hotellet? Vad vill du fota?

Jag resonerar som så att de objektiv jag använder mest är de som följer med ut på resor. Men sist jag åkte till London hade jag enbart en liten ryggsäck med mig för all packning och tog bara med 50mm. Det var dumt tänkt med en kamera som har crop-sensor och efter att ha backat ut i gatan/på folk/in i skyltar så använde jag mobilen istället. :D
Ska du mest semestra och ta lite bilder då och då så klarar du dig nog utmärkt på enbart 24-105. Men om 70-200 är det du tycker bäst om och kommer fota mycket så tror jag att du kommer sakna det.

Kameror tål mycket! Mina har hängt med på stränder, festivaler (läs:kravallstaket och ölregn...), i skidbackar, på hästryggar och klarat sig finfint. Det enda jag avråder ifrån är dopp i barnpool med utrustningen. :p

/ Den som alltid har ryggsäck och automatisk får dras med alla andras mobiler, plånböcker och vattenflaskor ute på resor...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 678
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar